Bouw van de Greenley gestart!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 29 nov 2008.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Omdat het oorspronkelijke draadje wat "vervuild" is geraakt, start ik hier een nieuw draadje over de bouw van de Greenley.

    Gerard van Wieringen heeft het spits afgebeten en is stiekum al ver op weg met zijn Greenley.

    We willen (een aantal) bouwbeschrijvingen op de BIGGS site publiceren.
    Dus op www.flytobiggs.com onder Bouwverslagen/Greenley kun je Gerard zijn noeste arbeid volgen.
    Zelf wil ik komende week beginnen.

    Omdat we op onze site geen forumfunctie hebben, graag hier reacties, svp ter zake blijve en alleen inhoudelijk commentaar leveren/vragen stellen, dus geen "toppie's, ik ga dit volgen, keep up the good work, etc" postings...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Verslag van Horst toegevoegd en bij Gerard foto's toegevoegd, plus algemene beschrijving waar te zien is hoe je een bouwtekening downloadt.
    Let op, plaats is nu Bouwverslagen/ Greenley op de www.flytobiggs.com site
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Richard,
    Ik zie dat de Greenly een dik profiel heeft. Hoe zijn de vliegeigenschappen daar mee? Bijvoorbeeld in relatie tot het slepen van Acro zwevers?
    Ik ben jaren geleden met met een ook met een eigen ontwerp van een sleper begonnen maar heb de kist nooit af gemaakt. Ik had toen gekozen voor een Ultrasport 1000 profiel dat 9cm dik is bij een diepte van 50 cm = 18%.
    Zie:
    dikke-vleugel-hoe-de-ailerons-te-scharnieren
    Tijdens het bouwen bogonnen bij mij wel wat twijfels te rijzen of dit niet wat te dik was.
    Groet,
    Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik ben niet meer overtuigd dat een lomper profiel ook een zoveel lagere snelheid betekend. Ik heb vroeger met een Diablotin XL gevlogen, een zeer dik profiel, en eigenlijk kon je er ook behoorlijk snel mee vliegen. Wel mocht je het niet in horizontale vlucht doen. Dan zou er flutter kunnen ontstaan. Je moet gewoon genoeg power hebben om deze extra luchtweerstand te overwinnen. Zet er een dikke 60'er op en het gaat behoorlijk. Staat er een 75 op met reso dan gaat het goed :)

    Vergelijk het met een Piper Cub, bij de echte Piper zal de stabilo toch ook, stel, +5cm dik zijn. Die vliegt toch ook rond aan 180 km/h :)
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hans,
    Ik ben geen aerodynamicus maar het scheelt of je een dik symmetrisch profiel hebt of bvb een dik Clark-Y lijkt me.
    Het profiel van de Gr. is nagenoeg symmetrisch.
    Ik kan niet anders concluderen dat uit hetgene wat wij het model hebben zien doen, het een grote speedrange heeft. Dus waren zelfs de zwaarste acro bakken geen probleem voor het gebakje!

    Ook de veelgebruikte sleper PAF trainer heeft een dikke vleugel, en net ff nagemeten mijn ST heeft 8cm en dat vind ik al zo dik! Maar die heeft een vreemd eigen ontwerp profiel van Bruckmann.

    Wel een kwestie van goed slepen, maar dat geldt voor iedere sleepkist als je er een zware acro bak achter hebt hangen.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  6. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ik heb ook een eigen ontwerp sleper gehad met een redelijk dikke vleugel, en ik moet zeggen dat deze ook goed vloog (is weilen bij de eerste BIGG's meeting)
    en ik kon er langzaam mee vliegen, maar ook hard , maar dan had deze een klein probleem als deze te hard ging werkte de rolroeren niet meer en ik dacht dat ligt aan de servo's nieuwe sterke erin gezet maar het probleem bleef.
    Maar nu heb ik een Esy Star van Multiplex met een dikke borstelloze er op en als ik daar snel mee ga vliegen krijgt deze het zelfde ptobleem.
    Ik denk dat dit aan het te dikke profiel ligt en als je te snel vliegt dan dat er op de achterkant bij de rolroeren een vacuüm onstaat en dat daarom de rolroeren niet meer werken dus dikker wil niet altijd zeggen dat dit beter is.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Rosé,

    Interessante vraag, ik zal hem eens voorleggen aan een echte expert.

    Mischien helpt een "vortex generator" in zo'n geval:
    Vortex generator - Wikipedia, the free encyclopedia
    Het effect is dat de langsstromende energievolle lucht weer naar het profiel gezogen wordt.
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hier is het antwoord, vanaf 18% dikte kún je dus problemen gaan krijgen

    Hoi Richard,

    Hoe dik? Ik zou geen problemen verwachten als de vleugel niet dikker is dan zeg 18%. Bij meer dan 20% wordt het allemaal wat duister, maar dan verwacht ik ook meer problemen dan alleen rolroereffectiviteit. Als er sprake is van verlies aan effectiviteit bij lage snelheid, dus grotere invalshoeken, dan kan de dikte er best wel wat mee te maken hebben. Als je roeren weinig doen bij kleine uitslagen, en ineens bijten bij halve uitslag dan zou plaatselijke loslating inderdaad de oorzaak kunnen zijn.

    Ik durf het nauwelijks te vragen: zijn de roerspleten wel afgedicht? Dat kan een hoop schelen.

    Ik heb zelf een keer vortex generators toegepast op een model, bij de inlaat van mijn Cutlass. Dat deed toen helemaal niets, maar dat zegt op zich natuurlijk niet veel. Feit is wel dat een vortexgenerator maar een smal gebied erachter beinvloedt (in een wig van 15 graden of zo), dus je kan er alleen lokale stromingsproblemen mee oplossen. Als je over de breedte van de rolroeren de stroming moet repareren heb je er wel een aantal nodig.

    Als er sprake zou zijn van loslating van een laminaire stroming, en daar denk je natuurlijk snel aan op modelschaal, dan zijn omslagstrips effectiever. De plaats in koorderichting- moet je experimenteel bepalen: als de stroming loslaat voor de strip doen ze niets. Je kent de zigzagtapes, maar ik denk dat een stripje schuurpapier ook zou moeten werken.

    Als je een plaatje hebt van het profiel kan ik er misschien meer over zeggen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt
     
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Spijtig dat er na drie weken niets meer gepost is ...:puppydogeyes:
    Keek er zo naar uit !
     
  10. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Op onze clubsite zijn we ook bezig met bouwdraadjes. Een Greenley en een Lowley.
    Dus voor de geintereseerden...
     
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wij willen foto's :smile:
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Kijk over een uurtje eens op de BIGGS site, ik ben vandaag begonnen met de Greenley....
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Dat is inderdaad goed nieuws....:smile: :thumbsup:
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Alvast een goed begin .
    Ik heb inmiddels het plan ook bij een copy-zaak laten afdrukken.
    Wil hem ook gaan bouwen, want ik heb nog een splinternieuwe 3W 60 Heindel liggen met Krumscheid reso 1060. Dat combo moet wel lukken , denk ik....
    Alleen vraag ik mij af of hij sterk genoeg zal zijn om een 4 meter Fox van +- 10 kilogram probleemloos in de lucht te krijgen ??

    Ik hoor het graag...:smile:

    @ Richard :

    Hoe ga je uw romp bouwen ??
    Met die lichte Gamma ply of zoals op het plan vermeld staat ?
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2009
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Knife-edge, ja, die zal met een 4m Fox geen probleem hebben!
    Ik heb nog 2 complete bouw sets liggen (kernen, 0,8 vliegtuigtriplex voor de romp, zeer mooie abachi voor de indek en een staartwielset)
    Voor interesse dus een PMetje. Ik verkoop alleen complete sets, geen delen ervan.

    Nee, dus geen goedkope triplex maar supermooi vliegtuigtuigtriplex.
    Alleen de "doubler" in de romp zal waaibomentriplex worden.

    Het hout wat je nog bij moet kopen is wat balsa latten en wat dikker triplex voor motorspant etc. En nog 6mm staaldraad voor het landingsgestel.

    Het verhaal (start!) staat nu op de site onder bouwverslagen.
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Gaat nu hard, komende week wil ik iedere dag er aan werken, zie file op de BIGGS site, vanmorgen ook weer enkele uren er aan gewerkt.
    Daarna kan ik enkele weken niet bouwen.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Vleugels zijn ingedekt.
    Helaas is de BIGGS site (nog?) niet interactief, heb je serieuze vragen of suggesties, plaats ze dan hier.
     
  18. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Da op vakantie gaan daar gaat toch te veel tijd in zitten:zon::zon:;-)
     
  19. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Richard,

    Waarschijnlijk heb je het al een aantal keer gezegd maar wat is de prijs van een complete set inclusief staartwiel?

    alvast bedankt,
    Alex
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    110 euro voor BIGGS leden, anders 130.
    Kernen, zeer mooie abachi voor de indek, 0,8mm vliegtuigtriplex voor de 4 rompzijden, tekening en de staartwielset compleet.
    Er zijn nog 2 sets over.
     

Deel Deze Pagina