bouw van de politieboten van colorikits!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rubenbosman, 12 aug 2009.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Graag gedaan.
    Over warme accu's gesproken, een kleine annekedote:
    Een 15 jaar geleden had ik eens een rtr raceboot getest. Accu's waren Nicads.
    Het ding flink aan de tand gevoeld, en vervolgens op de kant opengemaakt.
    Ik rook de lucht van warme componenten al, dus ik liet 'm even met de kap open staan om af te koelen
    Een vaarmaatje van me riep: "Heeee... handwarmers!" (het was tegen het vriespunt aan en hij had net staan varen, en had dus last van kouweklouwe)
    Legt z'n handen op de twee accu's in mijn boot beet en laat ze binnen een kwart seconde weer los onder het slaken van hele lelijke woorden....
    Wij lachen natuurlijk... Drie blaren op z'n vingers:rofl:
    (Geen groter vermaak dan leedvermaak...)
     
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Ik moet met het schaamrood op mijn kaken vertellen dat mijn nieuwe accu lader waarschijnlijk verkeerd stond ingesteld. Met als resultaat dat de lader veel te snel afsloeg. De eerste keer laden dacht ik gewoon dat accu's na 15 minuten vol waren omdat deze nieuw waren. Bij het testvaren in bad raakte de accu's al na 10 tot 15 minuten leeg. Bij het meten van het voltage gaven deze ruim boven de 8.4v aan. "nog niet leeg dus" dacht ik. Accu's opnieuw onder de lader. Weer maar een korte laadtijd. Testvaren in de sloot, 10 minuten varen, accu's leeg. Wat instellingen veranderd aan mijn lader. Accus hebben toen aan elkaar gekoppelt ongeveer een uur geladen. Geresulteerd in een verbetering van de vaartijd tot 20-25 minuten. Ik heb de Delta-peak detection aangepast op de lader. (zoals geadviseerd in de kopje laad en accu techniek op het forum) Nu hebben de Accu's hebben los van elkaar beide een uur geladen onder 3amp. Ik verwacht dan ook eigenlijk dat de vaartijd nu eindelijk normaal zal zijn.

    Om er toch zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt heb ik toch mijn setup uitgetikt en foto's gemaakt. Het doormeten zal ik volgende week toch ook doen om er gewoon weg zeker van te zijn dat alles goed werkt.



    Hier mijn setup:

    motoren 2x Krick max power:

    Artikelcode: 42124
    MAX POWER 600
    Der Motor für Schiffsmodelle und Propeller bis 45 mm Durchmesser.
    Bestell-Nr. 42124
    Technische Daten:
    Lastdrehzahl bei Spannung 11.500 U/min bei 8,4 V
    Spannungsbereich 2,4 V - 12,0 V
    Leerlaufstrom 1,0 A
    Strom bei max. Wirkungsgrad 8,0 A
    Blockierstromaufnahme 45,0 A
    Wellen Ø 3,17 mm
    Gehäusemaße 36 mm Ø x 57 mm
    Gewicht 210 g


    aangestuurd door 2x graupner navy v15r:

    Specification
    Operating voltage range: 6 ... 12 V
    Cell count, NiCd, NiMH: 15 - 10
    Cell count, Pb: 3 - 6
    Max. cont. current forward: 15 A
    Max. cont. current reverse: 10 A
    Max. motor current (10 s): 30 A
    Temperature cut-off: -
    EMF brake : -
    Reverse mode : yes
    Power-on signal suppression: yes
    Pulse frequency approx. 800 Hz
    BEC: 5 V / peak 5 A
    Dimensions approx. 39 x 31 x 11mm
    Weight approx. 43 g
    Battery connector type: JST


    Ontvanger Spektrum AR 8000

    4x rabousch koppeling van motoren naar tussenas en van tussenas naar rabousch schroefas.Deze draaien ingevet soepel.
    2x rabousch 40 mm 3blads schroeven type c (volgens de fabrikant kan dit prima)

    2x 8.4v 3000 mah nimh accu's

    Hier ondersteunende foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
    Schroefassen gaan nog ondersteund worden

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Paar vraagjes
    Liggen je accu's ook op die plek tijdens het varen?
    Zoja ligt ze ( p 59) dan voor over?
    Bij mij ligt er namelijk één accu onder de motor steun zover mogelijk naar achteren en de andere ervoor.

    Groeten,
    Joeri
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi Joeri,

    Nee de accu's liggen normaal niet op deze plek Dit was voor het overzicht. Omdat ik nog niet gevaren heb met alles aan en op het dek weet ik de uiteindelijke gewichtsverdeling nog niet. Dit zal wel puzelen worden met de zware bijboot. Ik wil dus nog kunnen schuiven met de accu's.

    Groeten Chris
     
  5. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    oke, zijn mijn vraagjes beantwoord.
    succes met de bijboot, dat ding is inderdaad levens zwaar.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Chris, mij valt op dat er tussen het eind van de schroefaskoker en de borgmoer van de schroef een paar mm speling zit. Tenzij er een stuwdruklager is opgenomen wordt de stuwkracht van de schroeven opgevangen door de motorlagers. Ook vinden je kruiskoppelingen dat niet fijn en willen door de druk gaan slingeren. Als je geen stuwdruklagers hebt dan de lengte zo afstellen dat de borgmoer tegen het achtereinde van de koker drukt. Op die manier worden alle lagers minimaal belast en gaan langer mee. Succes! Gr. Klaas.
     
  7. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Klaas, bedankt voor de tip. Volgens mij zijn het "gewone" lagers Ik heb dit nooit geweten. Ik dacht juist hoe minder wrijving hoe beter. Ik zal de boel aanpassen voor de volgende vaart. ( moet ik bij de Calypso dan ook maar doen)

    Groet Chris
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Graag gedaan hoor Chris. Als je dan aan de binnenkant de stelring ook tegen de askoker zet heb je een optimale afdichting en komt er zo weinig mogelijk water (en olie of vet) binnen. Van een plastic schroefdop heb ik een spatkap over de stelring gemaakt. Zit klem op het voorste eind van de askoker. Mocht er al iets naar binnen komen dan slingert het niet door je machinekamer. Kost 2x niks en je kunt er een hoop plezier van hebben. Papieren zakdoekje of een minitampon eronder voor die enkele drup. Gr. Klaas
     
  9. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Zware bijboot bij mij geen probleem.
    Wel heb ik de loodaccu's en regelaars tussen de motoren geplaatst.
    Met de batterij packs voor de speciale functies heb ik de boot exact getrimd. Deze liggen voor de loodaccu's.
    Ook heb ik nog "vinnen" aangebracht op de schroefassen buiten de romp. Het rechtuit varen is daardoor stabieler en het "wegwaaien" minder.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb een andere bijboot geknutseld: Een stukje PVCbuis gezaagd, zand er in, goed aangestampt, met de föhn verwarmd en rond een malletje gebogen.
    Op die manier krijg je geen knikken in de buis en heb je een mooie basisvorm voor een RIB.
    Daarna opleuken met de onderdelen uit de kit en spuiten.
    Scheelt heel veel gewicht achterin!
    Aan je setup kan ik zo één-twee-drie geen gekke dingen ontdekken.
    Maar, als die vriend van je komt om de zaak door te meten, laat 'm dan ook de motoren meten zonder de assen er aan. Dan weet je of het de assen / koppelingen zijn die de stroomvretertjes herbergen...
     
  11. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Allemaal bedankt voor het mee denken. Ik ben erg blij met jullie hulp. Er komen trouwens nog zekeringen tussen de accu's en de regelaars.
    Ik ga eerst kijken of ik de originele bijboot kan gebruiken. Mocht dit echt gewichts problemen geven kan ik altijd nog zelf een bootje bouwen.
     
  12. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Gisteren toch weer een testvaart gedaan. +/- 40 minuten op hoge snelheid kunnen varen. Motoren hand warm. Accu's iets warm.De regelaars iets minder warm dan de motoren. Ik ben tevreden. Ik heb het vermogen toch weer terug gezet naar 70% omdat ik nog ver boven schaalsnelheid zat.

    Ik had wel veel water in de boot. Ik dacht dat dit kwam door spatwater via het dek. Maar bij een inwendige inspectie blijkt dat er een lek zit in het zij plateau. Dit van binnenuit maar even repareren met stabilit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr Chris
     
  13. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Gek gaatje! Daar kan toch niet zoveel water door naar binnen komen?
    Of leg je het schip steeds op z'n kant?
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Wat is "veel water", Chris? Vijf druppels, een kopje of een halve liter?
    Door die paar gaatjes (dat zijn trouwens de openingen waar je de verschansing van het trapje in vast moet maken, dus niét dichtkitten!) kan er nooit zoveel binnenkomen.

    Als ik lekkage heb in een model, doe ik de "omgekeerde lekkagetest":
    Elektronica er uit, water er in en kijken waar het er uit komt.
    Let vooral op het deksel op het achterdek... Dat is een bron van ellende.
     
  15. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Bij mij staat het plateau altijd vol met water na het varen. Als er dan een gaatje in zal zitten dan zal er vast wel wat ingekomen zijn naar 40 min varen. Bij mij komt dit door spatwater, maar heb gelukkig niet dat gaatje.
    Vermoedelijk ook bij Chris want anders ligt het schip wel heel ver op zijn kant. En anders zeker even kijken naar de deksel op het achterdek zoals Roel aangeeft, zelfs met rubber komt daar een beetje water door naar binnen.
     
  16. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Leuk dat er nog steeds activiteiten zijn op het politieboot-forum-draadje.
    Dat roept bij mij de volgende vragen op:
    - Zijn er nog schepen van dit type in de vaart bij de politie? De P59 bijvoorbeeld?
    - Wie is er nog doende met bouwen? Hoe is het toch met de neerklapbare mast?
    - Wie heeft er zin in een gezamenlijke vaart met deze schepen. B.v. hier in het Haventje.
    - Zet eens een recente foto van je schip in dit draadje. Krijgen we een mooi overzicht.
    - Iemand nog zo'n statisch mini-modelletje ontdekt/te koop?
    Groetjes,
     
  17. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    @Roel van Essen: Veel water is natuurlijk subjectief. Ik gok een kwart kopje. +/- 40 cc.

    Ik bedoel echt een lek op het plateau en niet het gaatje voor de reling, ik heb een klein gaatje precies in het hoekje. Hier lijkt wat vuil te zitten maar dit verstopt een klein lek. Het plateau staan niet onderwater maar wordt voldoende nat door spatwater.
    Voor de deksel op het achterdek heb ik gister een water kering gemaakt van een stuk kunstof L profiel dit was waarschijnlijk mede veroorzaker.

    [​IMG]

    [​IMG]


    @BertusvB
    Ik ben dus nog aan het bouwen. Wanneer de P-boot klaar is lijkt het me leuk een keer samen te komen.
     
  18. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Bertus bij mij zijn de P 59 en P 66 bekend, de P 59 ligt in Nieuwegein en de P 66 momenteel in Nijmegen maar ligt normaal volgens mij in Eefden (Zutphen).
    Hieronder recente foto van mijn schip (de camera waarmee de foto gemaakt is heeft niet zo'n heeeeeele goede kwaliteit)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Is en blijft een fraai schip Joeri!
    Zal altijd een eye-catcher blijven denk ik. Vooral bij kinderen.
    Veel kijk- en vooral vaarplezier.
     
  20. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Volgens mij heeft de waterpolitie hier in Groningen ook zo'n boot (gehad?). Dit model komt me wel erg bekend voor.
     

Deel Deze Pagina