Bouw van de SD Stingray van Kotug / Boluda

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door ron alders, 29 dec 2008.

  1. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Een maand of 3 geleden ben ik begonnen met de bouw van de SD Stingray. Dit is één van de 4 Turks gebouwde sleepboten van de Rampart 3200 klasse. De tekeningen heb ik van één van onze leden gekregen. De boot wordt gebouwd in de schaal 1:40. Op deze schaal passen de schottels II van Graupner in de boot en zijn ze gelijk op schaal. Omdat dit een afwijkende maat is in de scheepsmodelbouw (op wat marine bootjes na), moet een hoop zelf gemaakt worden. De boot krijgt werkende verlichting, werkende lieren, werkende FiFi en uiteraard de eerder genoemde schottels.

    Om een indruk te geven van hoe deze boot eruit ziet...

    stingray_00.jpg
    De afmetingen worden op schaal dan:

    Lengte: 80 cm
    Breedte: 30 cm
    Diepgang: 13,4 cm
    Hoogte boven de waterlijn: 50 cm
    Gewicht circa: 8 kg.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
    patrickw vindt dit leuk.
  2. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Deel 1

    Ik ben begonnen met het uitvergroten van het spantenplan. Ik heb het geluk dat ik zowel het spanten- als het lijnenplan tot mijn beschikking heb. Hierdoor is het heel makkelijk om uit te zetten waar e.e.a. moet komen. De spanten heb ik gemaakt van 6 mm berkentriplex. Dit had ik 3 jaar geleden al eens gekocht en op de zaagtafel in plaatjes varierend van 35 x 35 cm tot 10 x 20 cm gezaagd. Dit was bedoeld voor een andere boot die nooit van stapel is gekomen. Hierop heb ik met pritt-stift de spanten geplakt en daarna met een proxxon decoupeermachine uitgezaagd. De rechtere stukken heb ik met een lintzaag gedaan. De kielbalk heb ik ook uit 6 mm triplex gemaakt en gelijk zo gemaakt dat ik ook de scheg in één keer mee kon nemen. Daarna heb ik alles los in elkaar gezet om te kijken of de spantenbezetting goed was. Hierbij bleek ik één van de spanten aan de bovenkant iets te kort te hebben gelaten. Dit heb ik aangepast door er een strookje vuren op te lijmen. Omdat het voordek geen camber (afschot) heeft kon ik dat zo oplossen i.p.v. een nieuw spant te zagen. Het achterdek heeft ongeveer 3 mm camber.
    stingray_01.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
  3. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Deel 2

    Na het opzetten van de ruwe spanten ben ik de bouwplank gaan voorbereiden. Ik heb een aantal hartlijnen uitgezet op een 18 mm dikke meubelplaat. Daarna heb ik de spant afstand erop uitgezet en heb daar bij rekening gehouden met de richting van het beplanken. Op de spantlijnen komt de ene rand van het spant en dat is dan de maat die klopt. De andere kant kan dan naar gelang worden afgeschuurd om de juiste lijnen te krijgen. Omdat het hout al een aantal jaren als een stapel was opgeborgen was er dus geen sprake van krom hout. Dit heeft zo zijn voordelen dus om een keer een voorraadje hout "weg" te leggen. Nadat alles was uitgelijnd kon het worden vastgelijmd met secondenlijm zodat het lossen van de bouwplank later wat makkelijker zou zijn. De spanten heb ik verlengd met roerhoutjes van de Karwei, waar ik bij elk bezoek wel een klein handje vol van mee neem. Met een simpel malletje was dat in een paar uurtjes gepiept. De kielbalk heb ik opgedikt met stoken balsa, makkelijk te verwerken en later wordt alles overdekt met keeperweefsel en epoxy, dus sterk wordt het dan vanzelf.

    [​IMG]
     
  4. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Deel 3

    Na het maken van de bouwplank ben ik begonnen met het in vorm maken van de romp. Na het lezen van talloze verhalen over het bekleden van rompen, (latjes, volschuimen etc) ben ik zelf gaan kijken wat makkelijk zou zijn. Ik heb het volgende gedaan.

    Ik heb de tussenruimtes waarbij het verloop niet al te groot was opgevuld met stroken 6 mm Depron. Dit is een schuimsoort die zich met houtlijm makkelijk laat lijmen en daarna met een schuurklosje heel makkelijk im model laat schuren. Waar noodzakelijk lijmde ik eerst 2 stroken op elkaar en lijmde het daarna ertussen.

    [​IMG]

    Op de lastiger stukken (voorschip en achterschip) heb ik stroken XPS-schuim gebruikt (roofmate). Omdat één van mijn buren het nodig had bij zijn verbouwing kon ik mooi de restjes gebruiken. Dit laat zich ook makkelijk vormen. Omdat ik een aantal plaatsen wat strakker wilde hebben, heb ik met snelplamuur geprobeerd om het bij te werken. DIT MOET JE DUS NIET DOEN!! Plamuur en het XPS-schuim gaan niet samen, waardoor het resultaat in eerste instantie niet beter werd, maar het schuim krimpt daardoor iets. Na de eerste laag kon ik zonder problemen de 2e laag aanbrengen wat wel het beoogde resultaat gaf.

    [​IMG]
     
  5. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Het begin ziet er strak uit.

    Ik ga dan ook zeker volgen hoe de boot er uiteindelijk uitkomt te zien.
    Succes en vooral doorgaan....


    Niet de mooiste sleepboten maar als moderne boot toch zeker niet lelijk, de Stingray als achterboot bij de binnenkomst van de SS Rotterdam.
    [​IMG]
     
  6. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Deel 4

    Nu de romp de vorm heeft heb ik de romp 3 x gelamineerd met 280 grams keeperweefsel om een dikte van ongeveer 2 mm te krijgen. Nu moet er nog 1 laag 180 grams keeperweefsel overheen om een gladde afwerking te maken. Een eerdere romp had ik met latjes overspannen en daarna van een dun laagje epoxy voorzien met een glasmatje erin. Dit was de eerste romp die dus dragend gebouwd wordt. De materialen waren mij op vakkundige wijze geadviseerd door Poly-Service in Nieuwerkerk. Ook op het forum zag ik lovende artikelen over keeperdoek of -weefsel, zodat die keuze al gauw gemaakt was. Na elke laag heb ik de romp goed geschuurd om draagkracht te krijgen voor de volgende laag. Hier loont het om even geduld op te brengen met het aanbrengen van de volgende laag.

    Nu de romp sterk genoeg is heb ik het schuim aan de binnenkant verwijderd. Na een poging met Aceton (hoofdpijn en plakkerige rommel) heb ik het schuim verwijderd door het weg te steken met een grote schroevendraaier met een scherp geslepen kop. Ik had niet verwacht dat de romp zo "vuil" zou blijven, maar dat zit niemand als de verf er op zit. De kimkielen, de scheg en de schottel draagplank ga ik vanaf de binnenkant ook nog een keer lamineren om zeker te zijn dat dit waterdicht is opgesloten. Ook wil ik kijken of ik de boxkoelers die zich net achter de kimkielen bevinden er in te maken. Dat is dan gelijk een mooie plek om een inlaat te maken voor de FiFi installatie. Heb ik gelijk een natuurlijk filter, in plaats van een aanzuig punt aan de onderkant waar nog wel eens vuil in komt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ach de binnekant maakt niet uit. Het gaat toch om de buitenkant!:p

    Zeer interessant. Ga je de opbouw van kunstof of van hout maken of beide?

    Succes ik volg!
     
  8. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    De dekken ga ik van hout maken en de opbouw zal naar het zich nu laat aanzien uit 2 mm ABS plaat gemaakt gaan worden, tenzij iemand nog een andere gouden tip heeft. In het verleden deed ik veel met vliegtuigtriplex, maar het afwerken kost dan veel meer tijd dan bij kunststof (ervaring met de Tito Neri en de Wyeforce). Maar eerst moeten de dekken op maat gemaakt worden en dat kan pas na de laatste laag keeperdoek. Deze zal deze week er nog op gaan.
     
  9. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Rotterdam
    gaaf man, weer een mooie rotterdamse sleper als model haahah. ik ben zlef ook met abs bezig op de deurloo. werkt prettiger ook vind ik als dat vliegtuigenhout. het nadeel is echter wel weer dat het na verloop van tijd poreus word en het sne lkan afbreken, wat ik nu bij mijn apollo begin te krijgen.
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    ABS is vrij stug en hard.
    Mijn ervaring is dat er moeilijk dingen uit te snijden zijn, je schiet zo uit
    Ik zou polystyreen plaat nemen, of PVC-foam plaat. Met het laatst bouw ik nu m'n Smit Kamara, en ik ben er zeer tevreden over.
    Snijd makkelijk, en is te frezen.
    Nadeeltje: alleen te lijmen met CA lijm of PVC lijm
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Zie net nog dat je de dekken van hout wilt maken :confused:
    Ik zou er ook gewoon een kunststof voor nemen, makkelijker af te werken, en geen kans op het werken van het hout.
    Aan mijn schepen komt geen hout meer te pas ;)
     
  12. melf

    melf

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Hardinxveld-Giessendam
    mooie sleper die je aan het bouwen ben ga het zeker volgen

    gr melvin
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ron,

    Ik heb op deze wijze ook dragende rompen gemaakt, maar ik heb, op de kielbalk na, alle hout uit de romp verwijderd, dit maakt het schoonmaken van de schuimresten met Aceton een stuk eenvoudiger.
    Ik heb, net als jij van plan bent, de binnenzijde na de schoonmaak van een verse laag glas en epoxy voorzien, dan is 'ie weer 'schoon' om op verder te bouwen.

    Groeten, Jan.
     
  14. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    polystyreen of pvc-foam

    Heb even zitten kijken naar de eigenschappen van deze materialen. Ik zag bij de PVC-foam dat je 2 soorten hebt, met UV en zonder UV bescherming. Nu lijkt het mij verstandig om gelijk met UV filter aan te schaffen, maar heeft iemand daar ervaringen mee. En wat raden de experst mij aan polystyreen of PVC-foam. Als het foam ongeveer net zo makkelijk werkt als depron ga ik daarvoor, dat is mij uitstekend bevallen.

    Adam, zag dat jij de dekken van polyster had gemaakt, maar zou dat ook lukken met de foam plaat of is het dan te zwak?


    PS: ik zal wel af en toe de complimenten en minder "nuttige" opmerkingen verwijderen om het bouwverslag zo zuiver mogelijk te houden. Ik hoop zo mijn bouwervaring en de opmerkingen van jullie kant goed te bundelen.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2008
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik weet niet welke ik gebruik, maar ik verwacht ook zonder UV bescherming geen problemen.
    Ten eerste wordt het materiaal bij ons geschilderd (neem ik tenminste aan :cool:), en hoelang staan de schepen nu echt in het zonlicht t.o.v. van bijvoorbeeld een reclame bord waarvoor dit materiaal veel gebruikt wordt? Verwaarloosbaar kort!
    Bij mijn Havila Champion is de opbouw ook volledig van kunststof (ongeveer 15 jaar oud) en volgens mij was er toen nog geen UV bescherming, maar ik heb er geen problemen mee.

    Zonder mezelf direct een expert te noemen heb ik wel met beide materialen ervaring. De foamplaat werkt makkelijker, zeker met het snijden van ramen en rondingen e.d.
    Nadeel zelf vind ik dat het niet te verlijmen is met thinner, aceton o.i.d.
    Soms moet je dingen "uitrichten" en daar heb je met CA lijm geen tijd voor, vast is vast!
    Nu is er ook PVC (hard) lijm maar deze doseert dan weer moeilijker, breng je gauw te dik aan en dan is het in hoekjes en gaatjes weer slecht te verwijderen.
    Fijnere dingen maak ik vaak echter weer wel van polystyreen stips en profielen (Evergreen) en dat laat zich perfect en nagenoeg onzichtbaar lijmen met een kwastje met thinner.

    Persoonlijk zou ik dat niet doen, daar vind ik het zelf "te zacht" voor.

    Als je dat kan, zou ik ook graag willen weten hoe je dat doet :D.
    Deze mogelijkheid is namelijk in de "nieuwe" forum opzet niet meer mogelijk (helaas), ondanks dat het nog wel in de omschijving van het "bouwverslagen" topic staat :(
     
  16. michieltje

    michieltje

    Lid geworden:
    9 mei 2008
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Koudum
    zozo dat wordt wel een mooi project dacht ik zo.
    zoiezo leuk om te zien, mijn broer werkt namelijk bij kooren.
    heeft veel over de vloot gelopen als aflos matroos (dus ook op de stingray, seal, en de anderen) maar is
    net weer vast aangesteld op de magic.
    ben zeer benieuwd hoe het uitpakt.

    succes!
     
  17. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Bezoek gebracht

    Ik ben vanmiddag op bezoek geweest op de SD Seal, een zusterschip van de Stingray. Deze was helaas bezig met het binnenhalen van schepen. Vanuit de 4e petroleumhaven zijn we naar de Heeremalocatie geweest om de motoren en de schottels af te stellen. Na een 20-tal minuten duwen was dit in orde en op de terugweg ging alles rustig aan om e.e.a af te stellen. Na aankomst moest de Seal gelijk weer in actie komen. Daarna nog een bezoek gebracht aan de RT Magic en de RT Margo. Wat een verschil! De Margo is klein (28 meter), maar heeft een BP van ruim 80 ton. Heb veel detailfoto's kunnen maken en e.e.a. na kunnen meten. Hoop in de toekomst nog eens vaker mee te kunnen, maar moet gezien de contacten zeker lukken!!
     
  18. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Deel 5

    Ik heb de afgelopen week niet veel kunnen doen i.v.m. mijn werk. Ik heb wel een tijdelijke standaard gemaakt. Dit is voor het bouwgemak. Omdat er nog veel fendering aan buitenkant moet worden aangebracht, zal hij in een later stadium sterker worden gemaakt voor het transport van deze boot. Ik heb het achterdek in hout even uitgezet, om e.e.a. aan lijnen uit te zetten. Ik ben nog niet 100% zeker of het hout of kunststof wordt. De standaard maten plaat zijn 25 x 50 of 100cm en mijn dek is al 29 breed. Dan moet ik speciaal hiervoor een plaat kunststof gaan bestellen, terwijl ik hout voor handen heb. Ook heb ik een begin gemaakt met het dekhuis. De verblijven lijken redelijk makkelijk, maar door de naar voren geplaatste schoorstenen, zitten er een paar rare hoeken in. Ik ga de foto's eens raadplegen hoe het nu werkelijk in elkaar zit en anders ga ik morgen maar aan de kade (ze liggen bijna dagelijks op mijn werk aan de kade) kijken en fotograferen. Zo zit er in de schoorsteen op het zichtvlak met de letter "K" al een lichte knik in. Hierbij de plaatjes, niet super scherp, maar het idee is er.

    Verder wil ik Tom Boere hartelijk danken voor de tekeningen van de schottels. Ik kan daar zeker mee aan de slag.

    stingray_08.jpg
    stingray_09.jpg
    stingray_10.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
  19. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Effe tussendoor...

    Mijn doel is om uiteindelijk een 3-tal schepen te hebben.

    1. Conventionele aandrijving -> Smit Duitsland schaal 1:25 (Is klaar, zie foto)
    2. Schottel aandrijving -> SD Stingray (In aanbouw)
    3. Voith Schneider aandrijving -> VS Rotterdam (Ooit?)
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
  20. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Graag gedaan,

    enne je bent lekker bezig, ik blijf het volgen..

    Tom Boere
     

Deel Deze Pagina