Bouw van de SD Stingray van Kotug / Boluda

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door ron alders, 29 dec 2008.

  1. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    dat ziet er inderdaad patent uit Ron, zijn die kluisgaten gegoten?
    gr Loek
     
  2. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi Loek,

    De kluisgaten zijn van origine uit de bouwdoos van de Smit Lloyd 109. Verder zijn er of kleine metalen of hele grote kunststof kluisgaten te koop. Deze vond ik afgelopen jaar op de beurs in Goes, maar had er te weinig. Na een vraag op het forum kwam ik erachter waar ze vandaan kwamen en was er gelukkig iemand die een mal had van deze kluisgaten.

    Zo bewijst het forum telkens weer zijn waarde. Ik ben zelf erg van het samenbrengen van modelbouwers, omdat het heel veel waardevolle info oplevert en in dit geval hulp!!
     
  3. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    helemaal mee eens Ron.
    het forum is zeker een schat aan info en kennis
     
  4. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Werkschependag in aantocht!

    Na al het geregel voor de WSD 2012, moet ik nu toch echt een stap gaan maken met mijn boot. Ik heb nu tot de WSD vrij, dus ga elke dag minstens een uurtje eraan besteden. Mijn doel is om de romp zover klaar te maken dat de kleur erop kan en alle fendering erop zit. Ik heb alle spullen in huis, inclusief een nieuw airbrush pistool. Op nieuwe schepen zit steeds vaker een blok fender. Deze zijn vrij makkelijk zelf te maken. Hieronder een foto verslag met commentaar erbij.

    stingray_50.jpg
    Met een stukje schilderstape zet ik hobby karton vast.

    stingray_54.jpg
    Allereerst neem je de maten over met een stukje licht (hobby)karton.

    stingray_55.jpg
    Deze knip je uit tot het mooi past binnen de randen.

    stingray_56.jpg
    Uit voldoende dik rubber snijdt je de vorm. Het kan in één keer, maar mijn rubber was daar te klein voor. Ik heb gekozen voor 2 delen. Het rubber dat ik gebruik is gebruikt om zware ladingen op te zetten en heeft daardoor al wat gebruikssporen, dat maakt het voor mijn idee nog mooier.

    stingray_57.jpg
    Daarna maak je een snede van ongeveer de halve diepte om de zoveel mm. In mijn geval is het om de 7 mm, dan zijn de blokken op schaal.

    stingray_53.jpg
    Met een (oud) vierkant vijltje ga je een aantal keren over de snede on het effect van losse blokken te benadrukken.

    stingray_58.jpg
    Het verschil, boven voor het vijlen en onder erna.

    stingray_52.jpg
    Een totaal plaatje van hoe het eruit gaat zien. Alles zit nog los ertussen geklemd, waardoor het er nog niet strak uit ziet.

    stingray_51.jpg
    Detail opname van de fender.

    De volgende keer ga ik de rolfender maken voorop. Ook daarvan zal ik een verslagje maken.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2023
  5. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    hallo,

    ziet er weer prachtig uit!
    ik volg de bouw al een poosje.
    ik hoop hem op werkschependag te komen bewonderen.
    want vorig jaar op 10 september heb ik hem niet varend gezien.
    suc6 met de bouw!

    mvg. Coen
     
  6. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    beste ron wat voor soort verf smeer jij op de onderkant vindt dat een mooie kleur voor het onderwater schip.
    mvg cees
     
  7. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Staat in post 102.
     
  8. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi Cees,

    Zoals hierboven vermeld staat het al ergens, maar ik kan begrijpen dat je niet een heel verslag gaat zitten teruglezen. Het is de standaard rode primer van Motip. Bij elke Halfords en automaterialenzaak te koop. Ik hoop dat je volgende week ook langs komt??

    Groeten Ron
     
  9. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Ziet er heel goed uit Ron.. :worship:
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hoi Ron,

    Per toeval stuitte ik op je bouwverslag (was een tijdje niet ge-update) en ik vind het mooi hoe er verschillende ideëen ontstaan over het maken van de schottels.
    Je draaiwerk is van goeie kwaliteit..
    Hoe zit het nou met het 'lawaai''of valt dit uiteindelijk wel mee? Zag dat diverse personen al hadden geadviseerd om riemen te gebruiken maar je moet de uitvoering maken waar je je zelf het beste bij voelt uiteraard, niks mis mee!
    Ook fijn dat je zoveel hulp krijgt uit verschillende hoeken qua tekeningen, ideëen en bezoekjes, dat geeft het bouwen wel een extra impuls. Ik blijf je volgen en hoop de boot nog een keer in het echt te zien!

    Gr.
    Pim
     
  11. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi Pim,

    Ik heb nog steeds een rumoerige boot, maar het hele proces is voor mij "trial en error". Het is de eerste boot niet uit een doos en wil vooral kennis opdoen van diverse materialen. Als ik het nu wil aanpassen dan moet ik een halve boot gaan slopen en alles nieuw gaan kopen. Dat vind ik nu op dit punt te ver gaan.

    Hierna komt er nog een Kotug sleper, maar dan schaal 1:50. Dat past bij diverse andere projecten in den lande... Dan zal ik e.e.a. op een andere manier gaan aanpakken.

    Groeten Ron
     
  12. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Kleur bekennen

    Ik heb vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken om het rood er eens op te zetten. Even lekker drogen in de zon...

    Op de laatste foto staat een steun van de voorste verschansing schuin. Zag het pas nu ik zo de foto's aan het maken was... jammer, maar helaas. Doe er niks meer aan!

    stingray_59.jpg
    stingray_60.jpg
    stingray_61.jpg
    stingray_62.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2023
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat ziet er heel mooi uit Ron, nou hopen dat er geen vliegjes in je lak vliegen:)
    En over die verschansingsteun, ach ja, je moet een keer verder met de bouw, anders komt het schip nooit af (spreek uit ervaring met 2 projecten op de plank):cool: Na het zien van de rest stoort niemand zich daaraan.

    Gr. Pim
     
  14. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er goed uit Ron! We gaan hem zien morgen... Met die mooie rode kleur!
     
  15. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Rood op het water...

    Even een paar foto's van de WSD van afgelopen donderdag. Met dank aan Daan Bart voor de onderste foto, echt een hele mooie!

    stingray_64.jpg

    stingray_65.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
  16. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Ziet er echt netjes uit.. Heb hem natuurlijk donderdag in het echt gezien maar echt een stukje vakwerk... :worship:
     
  17. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    ik zeg....tros eraan en trekken maar! de power straalt er vanaf:cool:
     
  18. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Winch op achterdek

    Ik heb de laatste dagen de draaibank maar weer eens laten werken en ben begonnen met de bouw van de winch die op het achterdek komt te staan. Van buiten moet de winch er zo identiek mogelijk uitzien, maar van binnen komt er een simpel wormwieltje met een vertragingsmotor eraan. De motor is net te dik om in het tandwiel huis te kunnen en komt onder het dek. ik maak het zo dat ik de winch eraf kan halen voor onderhoud en de motor kan blijven zitten. Ik heb al een idee, maar moet kijken of het werkt. uiteraard zet ik dan de foto's erop. Op één van de 2 schijven staan lijnen, daar moeten nog verstevigingen op gemaakt worden.

    Hier een paar kiekjes van het draaiwerk. Sorry voor de reflectie, was een beetje schemerig op de werkplek. Bij vorderingen vul ik weer gewoon de foto's aan.

    stingray_67.jpg
    stingray_68.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2023
  19. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Ha Ron,

    Wist al dat je aardig kan knoeien,maar dit is toch wel heel netjes!!!

    gr Herman
     
  20. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ron,

    ziet er weer goed uit zo, maar de meeste tijd gaat op aan de details denk ik zo.

    Maar misschien spreek ik je 5 Juli nog wel even als we neer strijken met dat hoge school spul in Hoogvliet

    Gr Martin :D
     

Deel Deze Pagina