Bouw van de SD Stingray van Kotug / Boluda

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door ron alders, 29 dec 2008.

  1. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er goed uit Ron, wordt een stevig liertje zo!
     
  2. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    We doen ons best he, meer kan ik niet doen. Inderdaad gaat veel tijd in de details en het werkend maken zonder al te veel in te leveren aan het zicht.

    @martin; Het ligt er aan hoe laat je met het circus gaat landen, anders wil ik graag even laten zien hoe een schottelboot vaart (haha).... Ga volgend jaar ook beginnen aan de Hogeschool Rotterdam, ben dan 3 jaar onder de pannen met een studiebelasting van minimaal 20 uur per week ..... zal niet veel bouwen worden, vandaar dat ik nu even door wil pakken!
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Ron,

    :offtopic:

    het officiele gedeelte is vanaf 14:30 / 15:00 uur maar daarvoor zijn we er ook al want er moet een live stream komen vanaf jullie club gebouw naar de villa, erschijnt en pro filmploeg te zijn geregeld, de user interfaces moeten geprojecteerd kunnen worden op schermen enz. Het is de bedoeling dat we nog een aantal droge testen doen zodat we kunnen zien of hun bouwsels aan de door ons opgegeven specificaties voldoen en dat kan zonder publiek is ook een saai stuk en daarna varen, dobberen voortbewegen in het water het is de bedoeling om een stuk autonoom te gaan varen met hun verbeterde modelen en dan automatisch afmeren en accu's laden met een nieuw gebouwd ponton. Ik ben benieuwd :cool:

    Nou dan heb je een aardige studie dan wordt het bouwen niet zo veeel meer in die tijd ;)

    Gr Martin :D
     
  4. Pikey

    Pikey

    Lid geworden:
    2 okt 2012
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Velsen
    Hallo,

    Ik lees aan het begin van dit topic dat deze bouwer, Ron, de tekeningen van een van de leden heeft gekregen. Ik ben op zoek naar tekeningen van dit soort slepers. Deze staat op mijn verlanglijst en zou graag in bezit willen komen van een bouw tekening.

    Is er iemand die mij hieraan zou kunnen helpen? Mijn dank zou aan het eindeloze reiken.

    Mtvrgrt,
    Peter
     
  5. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Pfffffffffffffffffft, blaas, uche, uche, daar zit een hele dikke laag stof op zeg. Dat alleen kost mij al een dag om dat er af te halen. Maar alle gekheid op een stokkie. We gaan deze mooie boot maar weer eens voorzien van een vervolg. Op dit moment ben ik druk bezig om de schottels wat precieser te maken en tegelijk te voorzien van een 360 graden rotatie systeem. De hardware is bijna klaar en de software gaan we binnenkort eens laten bezorgen. Zag bij IMTH in Duitsland ook al een heel mooi systeem staan op de site. Dit werkt net weer anders maar ook wel met een normale stickzender. Wordt spoedig vervolgd met foto's.....
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    "Pfffffffffffffffffft, blaas, uche, uche, daar zit een hele dikke laag stof op zeg. Dat alleen kost mij al een dag om dat er af te halen. Maar alle gekheid op een stokkie. We gaan deze mooie boot maar weer eens voorzien van een vervolg."

    Beste Ron,
    Een plaatje van een schip met een mooi bouwverleden! Hoop dat je niet zo lang meer op je laat wachten ;) want ze verdiend de afbouw.
    Succes en ga je verder volgen hoor.

    Groet Dennis
     
  7. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hier dan eindelijk weer een update. Ik ben nu druk bezig om het onderwater gedeelte af te ronden. Eén van de schottels voorzien van de details om dan later deze week te spuiten en te monteren. Als het goed is gaan we dinsdag de 360 graden module van Marten testen en hopelijk ook inbouwen, zodat we daarmee kunnen gaan testen.
    stingray_69.jpg


    Daarnaast ben ik in het bezit gekomen van een 3D printer. Daarmee kan ik een hoop details gaan printen, zoals bolders, radar en ook de benodigde vertragingen. Dit zijn tandwielen T5 met 28 tanden. De aluminium ernaast is 36 tanden. Het origineel kost ruim € 20,- mijn versie ongeveer 1/5. :thumbsup:
    stingray_70.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Lekker hoor zo'n 3D printer :thumbsup:
    Ook ik heb daarmee al veel dingen kunnen maken en het opende weer wat deuren voor o.a. het Schottel project.

    Betreft komende week...
    Ik kijk er in elk geval naar uit en hoop dat we ver kunnen komen :koud:
     
  9. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    De schottels zijn nu ook van kleur voorzien en moeten alleen nog in de blanke lak, ter bescherming. Duidelijk is hoop ik te zien, de verschillen tussen de oude en de vernieuwde schottels. Vooral de steunen staan nu in een meer werkelijke positie.
    stingray_72.jpg
    stingray_71.jpg
    stingray_73.jpg

    En nog even ter herinnering de oude schottel....
    stingray_47.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
    kockmans vindt dit leuk.
  10. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Ik zoek nog een paar mooie kluisgaten voor m'n Smit Nederland! ;)
     
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Tjee, die schotteld zijn wel erg strak zeg! Wellicht iets voor mn volgende project ooit! Helaas bezit ik geen draaibank, dus dat zal nog even moeten wachten haha.
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  12. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Na een avondje + ochtendje tekenen, is het oog op de voorplecht gereed. Na een uurtje geduld naast de 3D printer is dit het resultaat. Nu nog nabewerken met spuitplamuur en in de kleur spuiten.
    Beting_voor_1_sm.jpg
    Beting_voor_2_sm.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
  13. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hierbij een plaatje van de beting afgewerkt.
    stingray_74.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
  14. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    I.v.m. het weer (hooikoorts) beetje gedwongen om binnen wat te doen. Ik heb de pijpen van de schoorstenen maar eens opgepakt. Was ff puzzelen hoe i.v.m. de vele schuine hoeken, maar denk dat ik er uit ben en het aardig gelukt is. Alles staat nog los, waardoor het nog niet helemaal strak staat. Alles klopt wel, kwa maatvoering en plaats. Uit POM een paar ringen gedraaid rondom de voet en we kunnen verder met het volgende stukje.
    stingray_77.jpg
    stingray_75.jpg
    stingray_76.jpg

    Ondertussen wacht ik op nieuwe motoren, met lagere snelheid. Dan gaan we testvaren met de 360 graden print van Marten77. Komen morgen of zaterdag binnen.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
    kockmans vindt dit leuk.
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ron , schitterend model ben je aan het bouwen , en een leerzaam verslag :thumbsup:
     
  16. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Thnx Erwin, hoop nu ff door te pakken zodat ze ergens op gaat lijken.
     
  17. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Top gemaakt dit alles.

    Heerlijk om te volgen.
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Ron,

    Het zou mooi zijn, als de nieuwe motoren zich beter verhouden, betreft het toerental.

    Laat mij maar tijdig weten, waneer je klaar bent voor een nieuwe testvaart :thumbsup:
    Dan kom ik graag bij je langs.
     
  19. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Beting getekend in Fusion360 en geprint met de MiniUp

    [​IMG]
     
  20. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Even een oude koe uit de sloot halen maar.

    Het is een paar jaar geleden dat ik wat gepost heb in dit bouwverslag. Er is privé heel veel gebeurd, waardoor deze boot lange tijd op de plank heeft gestaan. Als eerste heb ik alle foto's weer terug gezet in het verslag. Door diverse updates, waren de links niet meer zichtbaar.

    Er is zeker wel wat te melden en ga vanaf nu het verslag weer proberen bij te houden. Als eerste heb ik het besluit genomen om een paar drastische stappen terug te zetten. Bij het uitmeten van alle dekelementen kwam ik er achter dat het voorschip niet haaks was. Daarop de dekken er uit gesloopt en nieuwe gemaakt. Nu klopt de uitlijning wel, ik weet niet waar ik deze fout gemaakt heb, maar vooruit kijken nu.

    stingray_79.jpg

    stingray_80.jpg



    De schottels zouden met de aansturing van Marten aangestuurd gaan worden. Na een aantal pogingen, hebben we helaas hier een punt achter moeten zetten. Zijn sturing gaat beter met grotere stappenmotoren en daar heb/had ik geen plaats voor. Daarop is het systeem van IMTH uit Duitsland aangeschaft, dat voor mij wel een werkbare oplossing bleek. Daar zijn een aantal delen voor ontworpen en geprint om de servo en stuurmodule een plaats te geven. Nu de dekken er toch af laten was er ook daarvoor genoeg ruimte om het in één keer goed te plaatsen.

    stingray_78.jpg

    stingray_81.jpg

    Als laatste toevoeging beschik ik nu over een hele goede Resin printer, waar we de details mooi mee kunnen gaan tekenen en afdrukken. Er is helaas nog steeds discussie over, maar vind dit toch leuker dan alles kopen.

    stingray_83.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
    Bart Cornet en HansN vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina