Bouw van de Wiesel

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tamaniac, 31 jan 2009.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Bij het zien van enkele andere bouwverslagen begon het bij mij ook te kriebelen om zelf een bootje te bouwen.
    Naast mijn auto's heb ik momenteel al 1 boot, een Hegi Tiger C42.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb voor een eenvoudig? model gekozen, namelijk de Wiesel.

    De plannen heb ik verschaald en afgedrukt op A4. Deze zijn reeds uitgeknipt, en klaar om evergezet te worden op balsahout.
    Het skelet zal ik maken uit 2 op elkaar gelijmde planken balsa van 1,5 mm, en als spant waar de motor op komt zou ik een aluminium spant maken.

    Zou 2mm balsa volstaan voor de bodem en 'dek'?

    Qua elektronica wil ik zeker niet tot het uiterste gaan, ik wil 7,2V accu's gebruiken, de motor zal waarschijnlijk een standaard 540 worden.

    Deze namiddag begin ik de houten spanten uit te knippen, dan volgen ook de eerste foto's.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ziezo, alle spanten (behalve het motorspant dat ik in aluminium plan uit te voeren) zijn uitgesneden.
    (waarschijnlijk de eenvoudigste stap in het volledige proces ;))
    Dit gaat best snel, en was eenvoudig met een cuttermes te doen.

    De papieren versie, eens in elkaar gezet om een idee te krijgen van de grootte:

    [​IMG]


    2 planken van 1,5mm op elkaar gelijmd, en de spanten geschikt:

    [​IMG]


    het geheel droog in elkaar:

    [​IMG]

    Voor de beplanking van de bodem ben ik nu nog aan het twijfelen welke dikte ik hier zal gebruiken...
    Ook zal ik piepschuim in de holle ruimtes aan de zijkant steken zoals ik in een vorig verslag gelezen had.


    Waar zou ik eigenlijk het beste mee beginnen, het dek of de bodem?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. g60force

    g60force Guest

    Goed bezig!... ik wil ooit eens een 1:4 boot bouwen... dan is ziek en dus moet ik haast wel even rondvragen of iemand de afdrukken kan plotteren, heb nog kennisen bij Wegener in Apeldoorn... pers/druk-hallen & ICT misschien dat t lukt ;)
     
  4. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo,

    had je dit draadje al gelezen? jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel
    28 pagina's aan wiesel info en bouwverslagen. Daar staan ook de gebruikte materialen in :)

    Je bent lekker bezig zo, zelf zou ik de motorspant gewoon van triplex maken. De motorisering is niet dusdanig sterk dat het nodig is. verwerkt en verlijmd veel makkelijker in dit rompje

    succes!

    groeten Jurriaan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Na het skelet opgebouwd te hebben, ben ik begonnen met het dek.
    Kopspelden zijn echt wel onmisbaar om alles vast te zetten na het verlijmen.
    Bij de zijkanten heb ik wat speling gelaten, zodat ik deze later op maat kan bijsnijden:

    [​IMG]

    Het dek bestaat uit 1,5mm Balsa, en de 2 driehoeken van de top vooraan uit 2mm Balsa.
    Voorlopig gebruik ik nog altijd waterbestendige houtlijm (D3).

    [​IMG]

    De volgende stap zal zijn om piepschuim tussen de openingen te steken, de motorplaat te lijmen, en daarna kan ik beginnen aan de bodem.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vergeet niet de binnenzijde te voorzien van een laag epoxy. Mocht er ooit water in je romp komen dan voorkomt dit dat je boot opzet en dat je hem weg kan gooien. Naderhand kom je er niet meer bij namelijk.. Zou zonde zijn van al het werk!

    Groeten Jurriaan
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    in verband met lamineren, impregneren, lakken, ... lees ik hetvolgende

    Dus epoxy moet ik me voorstellen als een soort vernis, dat in het hout trekt, en zorgt voor extra sterkte en waterdichtheid?
    En glasvezel (optioneel) zorgt samen met deze epoxy voor nog meer stevigheid?

    Bestaan er verschillende soorten epoxy? kwestie dat ik niet de verkeerde meeneem in de winkel...
    zijn deze trouwens gewoon verkrijgbaar in een doe-het-zelf winkel?
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2009
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Vandaag het roer gemaakt uit een stukje plexiglas:
    (heb dit al eens eerder gedaan toen ik 1 van de 2 roeren kwijt was bij mijn andere boot ;-) )

    [​IMG]


    En de motorplaat is ook klaar om geplaatst te worden:

    [​IMG]

    Kan ik voor de schroefas gewoon een ingevette as en een passend buisje gebruiken, of zit het iets ingewikkelder in elkaar?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. flight-power

    flight-power

    Lid geworden:
    8 nov 2008
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Tremelo (België)
    Beste Tamaniac ,

    Ik zou de koelsleuven (langs de kant waar de as uit de motor komt)
    nog even overtekenen op je motorspant en deze uitvijlen of frezen alvoor je het motorspant definitief in de romp verlijmd , hierdoor wordt de doorstroomkoeling van de motor niet afgeremd.
    Ikzelf ben namelijk ook een boot aan het opbouwen (magin-one), dit is een raadgeving die ik ook gekregen heb van een ervaren bouwer/vaarder.

    klik hier voor de foto van het spant.

    groeten ,
    gunther.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Ik zou geen passend buisje nemen, dat zorgt voor veel weerstand (en warmte) vanwege de as, die over de gehele lengte contact heeft met de koker.

    Een schroefaskoker heeft aan beide kanten een lagerbus, de as heeft alleen in die lagerbussen contact, voor de rest loopt 'ie vrij van de wand van de schroefaskoker; in de koker komt een weinig dun vloeibaar vet ter afdichting en smering.

    Groeten, Jan.
     
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Die koelsleuven overzetten op de motorplaat zou ik nog kunnen doen aangezien de motorplaat nog niet gemonteerd is.
    Ik zal ook waterkoeling plaatsen.


    Hier nog even een ideetje van hoe ik mn bovenbouw er wil laten uitzien:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Vandaag heb ik wat verdergewerkt aan de stuurinrichting.
    Eerst heb ik een aluminium servohouder gemaakt zodat ik gemakkelijk standaard servo's kan plaatsen en uithalen.
    Deze zal tegen het achterste spant komen.

    Vervolgens heb ik een blokje gemaakt waar de as van het roer doorkomt.
    De schuine kant vooraan zou zijn om het buisje voor de waterinlaat tegen te bevestigen.

    Ook heb ik de spiraal gemaakt voor de motorkoeling, uit een aluminium buisje van 5 mm diameter, 1m lang.
    Dit had ik opgevuld met fijn zand om knikken tegen te gaan, maar het bleek nog altijd liever te knikken dan te buigen.
    Opnieuw heb ik het buisje opgevuld met zand, alleen heb ik er deze keer wat mee geschud en getikt terwijl ik aan het opvullen was.
    Daarna lukte het beter en kon ik het zand uit de spiraal zien te krijgen ;).

    [​IMG]

    Nu ik weer voorzien ben van nieuwe Balsa, en ik nog wat gaatjes ga boren in de motorplaat om de kabels en buisjes door te laten lopen,
    kan ik verderdoen met de bodem en de bovenbouw.

    Verder moet ik nog eens kijken voor een schroefas, en voor epoxy. Maar totnutoe verloopt alles zeer vlot,
    en Balsahout is zeker een aangenaam materiaal om te werwerken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. bouwtekeningen

    Hallo allemaal,

    Voor school heb ik voor het profielwerkstuk een draagvleugelbootje gebouwd op basis van de "Wiesel". Aangezien dit erg goed is gelukt, en ik het geweldig leuk vond ben ik van plan om nog een boot te gaan bouwen. Ik zit te denken aan een Crackerbox, op iets van die aard, een cat lijkt me ook erg leuk, maar naar mijn idee komt daar nog iets meer handigheid bij kijken. En aangezien ik nog een beginnertje ben wil ik het nog een beetje simpel houden.
    Het probleem is dat ik op internet geen duidelijke tekeningen kan vinden, kunnen jullie mij daaraan helpen? Of kun je die bijvoorbeeld kopen bij modelbouwwinkels?

    alvast bedankt!

    Daniël
     
  14. stefan1

    stefan1

    Lid geworden:
    16 apr 2007
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Breda
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Robbert89

    Robbert89

    Lid geworden:
    11 jul 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Capelle a/d Ijssel
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    ...ondertussen weer eventjes geleden, heb de laatste tijd niet echt veel veranderingen aangebracht.
    Na het beplanken, plamuren en schuren van de Wiesel heb ik hem meteen in de verf gezet:

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    De bouw is totnutoe zeer vlot verlopen, en balsahout is een enorm gebruikvriendelijk materiaal, ik zou meteen een tweede bootje bouwen :D.

    Ik ben in eerste instantie niet van plan om er een as in te bouwen, aangezien ik er waarschijnlijk weinig mee zou varen.
    (heb nu 1 werkende boot, Hegi Tiger c42, en vaar hier slechts 5-tal keer per jaar mee, de modelbouwauto's nemen dus teveel tijd in beslag)

    Misschien dat ik later de bovenbouw nog afwerk, wie weet


    Aangezien dit als eerste zelfbouw-boot een zeer leuke ervaring was (het bouwen zelf) zou ik wel een tweede boot willen bouwen, dit keer wel tot een varend model.
    Liefst zou ik een (plezier)jacht(je) willen bouwen, aangezien deze niet supersnel hoeven te varen, en er meer te doen is qua detail in de bovenbouw, verlichting is in te bouwen enzo...

    Mijn oog is gevallen op 'eenvoudige' modellen zoals de Graupner Carina:
    [​IMG]

    Robbe Katja:
    [​IMG]

    Graupner brandweerboot:
    [​IMG]

    of misschien een Graupner Najade, alhoewel deze ietsje onrealistisch is met de ronde vormen...
    [​IMG]

    dit soort modellen dus, alleen ben ik nu nog op zoek naar plannen van tenminste de romp van dergelijk plezierbootje/jacht,
    de bovenbouw zou ik wel van foto's kunnen afleiden. het zou dus een romje moeten zijn met hogere 'flanken' dan een wiesel, en zou niet supersnel hoeven te zijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. Wilco Wagner

    Wilco Wagner

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Meppel
    hoi tamaniac,

    Ziet er al veelbelofend uit. En wat de opbouw betreft, lijkt hij wel ergens op[​IMG].
    Afgezien van die spoiler op de achterkant.
    Hopelijk gaat hij net zo mooi presteren.

    Gr Wilco
     
  18. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    is er ook ergens een link met de tekening?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. arjandevries

    arjandevries

    Lid geworden:
    11 nov 2009
    Berichten:
    466
    Locatie:
    Een (Drenthe)
    [QUOTE

    [​IMG]
    [​IMG]



    [/QUOTE]

    ziet er goed uit!

    wat heb je precies bij het 2e plaatje en het 1e plaatje gedaan?

    (eerst dat ding erop gemaakt toen alles nog een keer beplankt of zo??)

    nu zie ik het het is de bovenkant
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    PM gestuurd

    even wat opgeschoond, bepaalde foto's stonden blijkbaar dubbel, en andere waren verdwenen :confused: ,
    de foto's hier staan nochtans allemaal op het MBF zelf gehost
     

Deel Deze Pagina