Bouw van de Windlover - 25 jaar later

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door de materiaalverzamelaar, 23 nov 2008.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bart, leuk bouwverslag, goed gedaan. Wat mij opvalt bij de windlover is dat de vleugelvorm sterk afwijkt van wat bij chucks (tegenwoordig?) gebruikelijk is. Vrijwel altijd hebben ze een rechte achterlijst en een gebogen voorlijst. Wat is de reden voor de vleugelvorm van de Windlover? En merk je een duidelijk verschil in prestaties tussen jouw ontwerp en de "gewone" chucks? Ik vind het altijd wel leuk als iemand tegen de gebruikelijke conventies ingaat!
     
  2. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Wout,

    Het idee destijds achter de rechte voorlijst was om wat minder richtings stabiliteit te krijgen en dat de chuck daardoor wat beter zoekt naar thermiek of er makkelijker in centreert, net zoals ik bij mijn A2s had/heb(ontwerp Pieter de Boer). Ik denk idd dat het beter is....maar of je dat nu makkelijk aan kan tonen is weer een ander verhaal...
    Cheers

    Bart
     
  3. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Eensgelijks

    Bart, ik ben het hier helemaal met je eens.

    Een kist met een beetje pijlstelling naar voren draait makkelijker dan een kist met pijlstelling naar achteren. Tenminste, dat is wat ik heb gemerkt bij al de chucks die ik tot nu toe gebouwd heb.

    Heeft iets te maken met de hoek waaronder de lucht aanstroomt op je profiel, wanneer je een bocht vliegt. En dan vooral de aanstroomhoek op je buitenste vleugelhelft. Je profiel, waar de lucht langs stroomt wordt langer na mate je meer pijlstelling naar achter hebt. Wanneer je dus een bocht vliegt krijgt je buitenste vleugelhelft een relatief langer profiel dan de binnenste helft. Kun je dit vertalen naar weerstand? Hierdoor wordt de bocht dus geremd. De kist zal rechtdoor willen.

    Heb je nu pijlstelling naar voren, dan stroomt de lucht meer recht aan op het profiel van de buitenste vleugelhelft, wanneer je een bocht vliegt. Resultaat is minder richtingsgevoeligheid. De kist kan zo beter snuffelen en zichzelf naar betere lucht toe sturen.

    Dit is de verklaring die ik eraan gegeven heb.
    Misschien zijn er betere verklaringen. Ik daag hiermee de aerodynamica geleerden uit :)

    Greetz,Jurgen
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, dank voor deze uitleg! Ik ben benieuwd of er nog een discussie volgt.
     
  5. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Interessant onderwerp.

    Het enige wat ik van pijl stelling weet, is dat als je een vliegtuig hebt dat heel erg snel gaat (bv Mach 0.9), met pijl stelling. Dit er voor zorgt dat de snelheidsvector loodrecht op de vleugel kleiner is dan de vliegsnelheid. Hierdoor zal de lucht aan de bovenkant van de vleugel niet door de geluidsbarriere gaan (met veel weerstand als gevolg).
    Lucht stroomt aan de bovenkant van de vleugel immers sneller dan de vliegsnelheid en een vliegsnelheid van mach 0.9 betekend al snel meer dan mach 1 boven op de vleugel..

    Maar goed, chucks gaan voorlopig nog niet door de geluidsbarrière. Dat vraagstuk laat ik aan ervaren mensen over.

    Kevin
     
  6. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Dan vraag ik me toch af wat die "plof" is, die ik iedere keer hoor als ik mijn chuck lanceer :-D
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Dat is je schouder die uit de kom vliegt :p
     
  8. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Hmmm... zou dat het zijn?
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Na alle sterke verhalen over het bouwen en vliegen met chuckies moest het er maar van komen. Mijn eerste chuckie!!!:D

    [​IMG]

    Frans
     
  10. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Geinig

    Frans,

    Ziet er goed uit, als je tijd hebt zou ik er nog een bouwen want
    chucks zijn wel berucht om hun vertikale stijg en daalvluchten (zo af en toe als je nog aan het afstellen bent) ....
    Cheers

    Bart
     
  11. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Frans, misschien moet je er 7 bouwen! :)
    Chucks zijn ook berucht om hun wegvlieggedrag. 1 belletje en hup: weg zijn ze.
    Tijdens een chuckwedstrijd worden er 7 rondes gevlogen. Zo heb je voor iedere ronde een nieuwe chuck die je kunt laten wegvliegen :-D

    Leuk dat je ook een chuckie aan het bouwen bent!
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Poeh heee, zeven chuckies.

    Dat zijn dus. Doc, Happy, Grumpy, Sleepy, Sneezy, Bashful enne Dopey.

    Frans
     
  13. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Die laatste (Dopey) zou ik inzetten als het die dag regent :)
    De rest is misschien niet bestand tegen water :-D
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    supermooi bart! ik ga bijna eraan denken om er ook 1 te bouwen :).

    En je had het over Pieter de Boer, uit scheveningen? Zou wel grappig zijn, want dan is het misschien mijn huisbaas :)
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    ééntje maar?

    Sietse,

    Je schijnt er gelijk een stelletje te moeten bouwen.

    Zal wel liggen aan het gebrek aan (R)Controle ;)

    Of je moet "vals spelen" en zo'n schuimpie als de MPX Fox kopen:rolleyes:

    Frans

    Waarschijnlijk is Happy ziek en moet Doc op hem passen, Grumpy heeft geen zin, Sleepy je raadt het al in slaap, Sneezy te verkouden en Bashful durft niet. Go Dopey Go
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2008
  16. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Go Sietse Go...bouw ook een chuck of misschien wel 2

    Sietse,

    Ik zou er idd maar gelijk 2 bouwen....en nee de Pieter de Boer waarna ik refereerde woont niet in Scheveningen :)

    en idd een Multiplex Fox gaat niet kapot en mee een kleine modificatie maak je hier dus zo een heuse VV DLG van :yes:

    Cheers

    Bart
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Sietse: Pieter de Boer is een van de ''all time greats'' van het vrijevluchtvliegen (vooral A2).
    Komt uit de buurt van Hengeloo en is naar mijn weten actief vanaf de 60-tiger jaren tot op heden.
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Over de multiplex FOx, die is op geen enkele wijze als chuck te beschouwen. Nog afgezien van dat het ding veel te veel weerstand heeft, het heeft absoluut geen stabiliteit. Blijkbaar is het met een ingebouwd buitenlopertje, lipootje en nanoservoos leuk RC te vliegen, maar voor vrije vlucht is het absoluut ongeschikt.
     
  19. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Ik kwam afgelopen weekend uitgaves van de KNVvL tegen uit 1965, waarin Pieter de Boer werd vernoemd bij de klasses A1 en A2 :p
     
  20. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Fox niet geschikt voor VV ?

    Fox35,

    Heb je het al geprobeerd om van de Fox een VV DLG te maken ?
    Ben benieuwd naar je antwoord
    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2008

Deel Deze Pagina