Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    PVA geeft in doorsnee een iets mindere hoog glans dan goede wax. Het lost wel heel zeker en laat normaal niets op de mylar / mal achter. Wel goed je vleugel afspoelen onder de kraan want de PVA blijft daar op achter.
     
    l shems vindt dit leuk.
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De verf hecht vrij goed aan de PVA, epoxy heeft minder kans om de verfdeeltjes op te nemen en naar het oppervlak te komen. Daardoor glimmen de delen met fluor kleuren niet tenzij ik eerst een laag blanke lak zou gebruiken. De carbon en glas delen zonder verf glimmen verder heel mooi. Ook de blauwe spuitverf heeft een mooie glans icm PVA.
     
    macedh en l shems vinden dit leuk.
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Fluor kleuren glimmen o.a niet omdat het matte verf is. Je moet heel veel blanke lak gebruiken voordat daar glans op zit.
     
    l shems vindt dit leuk.
  4. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo, bijna klaar. Zender programmeren en wachten op fatsoenlijk weer :)

    DSCN8763.JPG
     
    jmk1, bgo, l shems en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Als we dan toch gaan showen...

    Hij vliegt als een zonnetje :)) Synergy2 vleugel, Freak stab (iets aangepast planform), Edge kielvlak (iets aangepast planform), Helios romp. Vliegklaar 235gr (moet nog wel ballastbuis inbouwen). Kernen rohacel, voorzien van Carboline 32grs.

    IMG_6421.JPG IMG_6422.JPG IMG_6423.JPG IMG_6424.JPG
     
    MarkP, jmk1 en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Wow.
     
    macedh vindt dit leuk.
  7. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik spuit na het baggen over de vleugel. Eerst wit dan fluor, goed te zien. Geen rare fratsen meer ivm schaduwvliegen :)
     
  8. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    tjarko en l shems vinden dit leuk.
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
  10. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zojuist mijn nieuwe versie voor de regelaar van de hotwire klaargemaakt. Wellicht een inspiratie voor de rest.

    Ik gebruik een 3s Lipo voor de voeding, heb er zat liggen.
    Regelaar is in voltage regelbaar maar ook in stroomsterkte, tot 3A.

    Regelaar en displaytjes van E-bay.


    DSCN8847.JPG
     
  11. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo allemaal,
    Even een andere vraag over een vleugelvorm ontwerpen.
    Wat zijn de voordelen van een ellips vleugeltip ten op zichtte van een rechte vleugel tip?

    Gr Jorik
     
  12. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Een rechte tip heeft meer weerstand.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Beter: een grote tipkoorde geeft meer weerstand (van de vleugel!).

    Bij het vliegen met een hoge Cl (langzaam, tegen de overtrek aan) kan de weerstand aan de tip wel oplopen tot 85% - 90% van de totale weerstand van het vliegtuig. Bij normaal glijden (zonder up of down geven) ligt dit rond de 60%. Door de tip kleiner te maken in verhouding tot het vleugeloppervlak (tapse vleugel, maar ook slankere vleugel) maak je het aandeel van de tip kleiner.

    Geleerde mannen hebben ooit berekend dat de weerstand van een vleugel met een ellipsvormige verdeling van de lift de laagste theoretische weerstand heeft. Een ellipsvormige liftverdeling kun je verkrijgen door de Cl over de vleugel constant te houden (bv. overal 0,6) en de vleugel een elliptische vorm te geven. Maar het kan ook door de Cl richting tip te verkleinen (tipverdraaiing), of verschillende profielen in te zetten, een combinatie van deze middelen. Elk met z'n eigen voor- en nadelen.

    Tegenwoordig zijn er geleerde heren (bv. bij de NASA) die denken dat een klokvormige liftverdeling tot een nog lagere weerstand (van het hele vliegtuig) kan leiden. Ik vermoed omdat je dan met een kleiner (of geen) kielvlak en stabilo uit kunt komen. De winst die je daar haalt zou opwegen tegen een kleine verhoging van de vleugelweerstand.
    De klokvormige liftverdeling wordt oorspronkelijk ingezet op zgn. Horten vliegende vleugels.
     
  14. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Met klokvormig bedoel je dan een verdeling waarbij de vleugel bij de romp en tip veel lift hebben een daar tussenin minder?
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja. Om precies te zijn: de grafiek van de liftverdeling langs de spanwijdte heeft een sin^3-vorm.
    Soms wordt die 'liftverdeling' ook wel 'circulatie' genoemd. Het zijn een soort synoniemen van elkaar.
    Een goed hulpmiddel is het programma Nurflügel.exe van Frank Ranis.
    Die kan die grafiek zichtbaar maken, en kan ook doel-grafiek tonen.
    Zo kun je net zo lang puzzelen tot je het doel bereikt hebt.
    Programma: http://www.zanonia.de/ranis.php
    Verplichte literatuur : http://www.rc-network.de/magazin/artikel_10/art_10-059/art_059-01.html
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  16. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Afgelopen zondag zag ik bij f1 dat de achterspoilers van de top teams ook allemaal volgens bovenstaande zijn.
    Er is in het midden een heel grote positieve verdraaiing (bij spoiler is het natuurlijk anders dan bij een vleugel)
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De spoiler bij de F1 is een vleugel op z'n kop. Hij moet immers 'lift' naar beneden leveren.
    Een positieve verdraaiing in het midden zou dus minder 'lift' leveren, en dat is nu net wat ze niet willen.
    Ik vermoed dat die verdraaiing meer (alles!) te maken heeft met het feit dat de lucht het midden van die spoiler niet recht van voren raakt, maar van boven (over de auto heen en achter weer naar beneden). Als je dan geen verdraaiing maakt krijg je weinig extra lift, maar heel veel extra weerstand. En dat willen ze vast niet. Vandaar die verdraaiing ..
     
  18. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Hmmm.
    De spoiler heeft wel exact de klokvorm.
    Maar ben het met je eens dat er veel meer factoren, met name turbulentie, meespeelt.

    [​IMG]

    Bovenstaande foto is van een openstaande spoiler, maar geeft de draaiing beter weer.
    In het midden en aan de uiteinden een positieve verdraaiing.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat ik zie is inderdaad: bij de tippen staat de koorde meer naar beneden. Klok vorm? Denk het niet. Heeft bij zo'n auto absoluut geen zin. Bovendien blokkeren die winglet's de tipwervel al geheel. IK vermoed dat de werkelijke aerodynamische invalshoek overal (ongeveer) gelijk is. Iets minder naar beneden gericht in het midden lijkt mij vrijwel zeker te maken hebben met de (auto)romp in het midden. De lucht over de auto heen komt enigszins van boven.

    Enne ... met een klokvormige lift verdeling bedoel ik niet een verdraaiing zoals je op de foto ziet, maar meer zoals hieronder.
    Hier is de gamma ( γ )weergegeven (rode lijn, een maat voor de circulatie. Dat is synoniem met de lift.

    [​IMG]
     
  20. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Als ik het goed begrijp gaat bijvoorbeeld de tantalus misschien nog beter vliegen wanneer je het profiel aan de koorde wisselt met het profiel in het midden van de vleugelhelft?
    (Ik ga er dan vanuit dat de Tantalus nu een klok verdeling heeft qua lift)
     

Deel Deze Pagina