Bouw van een Fireworks III Ultralight

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MaartenX, 9 jan 2011.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Van een forumgenoot heb ik een ongebouwde Fireworks III Ultralight van PCM overgenomen. In dit draadje wil ik een beschrijving van de bouw/ assemblage maken. Ik heb nog niet veel ervaring op het gebied van F3K dus opmerkingen zijn welkom!

    Zoals de naam al aangeeft is dit een heel licht kistje met een gewicht opgave van 230 gram vliegklaar.

    Los van het nodige kleinmateriaal zijn dit de vleugel, romp en staart:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugel weegt iets meer dan 100 gram.
    Zelf vind ik de platte vorm van het rompje erg mooi.
    Eerst maar eens beginnen met het in profiel schuren van het kielvlak en pendelhoogteroer. Er zitten sjablonen bij om het juiste profiel erin te schuren. Het kistje heeft geen rudder om gewicht te besparen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het nauwkeurig in het juiste profiel schuren was nog een aardig klusje.
    Het lichte en vrij zachte balsa is met carbon rovings en ca versterkt.
    Vervolgens bespannen met oracover light:

    [​IMG]

    Gewicht kielvlak 8 gram. Het voelt heel stijf aan
    Pendelhoogteroer is op dezelfde manier afgewerkt.

    Nu eerst verder met het mechanisme van het pendelhoogteroer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    welkom tot de f3k club :p
    je zult merken dat je zo verslingerd bent.

    Kielvlakje 8 gram. Als je een lichte kist wil zou ik toch overwegen om zelf een kielvlakje van balsa en glas te maken. Dan kun je al richting de 7 gram. scheelt weer paar gram in de neus. Wel zou ik aanraden een ballastkamer in de romp onder de vleugel te bouwen. Zeker met wat wind ik dat fijn. zorg dat je minimaal een grammetje of 75 aan ballast mee kan nemen ;)
     
  4. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Mij lijkt me een versteviging aan de onder en zijkanten en voorkant van dat kielvlak noodzakelijk bij de sporadische keren dat je het model toch op de grond landt. Een dunne glasmat met epoxy kan maar of dit lichter is dan oracover light.. ik durf het te betwijfelen. Schuim is wel lichter dan balsa.
     
  5. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @Robert: bedankt voor je reactie. ik probeer een balans tussen licht en voldoende sterk te vinden. Ik ga er eerst zo eens mee vliegen, ik had al wel nagedacht over een lichtere oplossing wellicht zal ik dat nog aanpassen. Vooralsnog bouw ik alles volgens opgave

    @OswaldO: ik zit daar ook een beetje mee. Aan de ander kant, als ik daar extra versterkingen ga aanbrengen moet dat vóór weer gecompenseerd worden. Wellicht nog een carbon roving met CA
     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Weer een stap verder. Het kielvlak zit op de romp, pylon zit op de romp, torsieveer erin en kevlar draadje getrokken voor de aansturing van het pendelhoogteroer. De staart zit er goed recht op. Al met al toch nog een redelijk tijdrovend klusje.

    [​IMG]

    Nu eerst verder met de vleugelbevestiging
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Maarten,

    Hoe heb jij deze staart nu goed recht gemonteerd?

    Mvg.
    Oswald
     
  8. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @Oswaldo: ik heb een aluminum profiel op het zadel voor de vleugel op de romp gezet, daarop een winkelhaak getaped. Zo kon ik het kielvlak op de winkelhaak richten. Voor het stabilo was het lastiger. Ik heb eerst de as voor het pendelhoogteroer in de pylon gelijmd. Toen het pendelhoogteroer provisorisch op de as gezet en de pylon in de romp gelijmd, daarbij het stabilo gericht op het alumium profiel. Het hele zaakje zit nu mooi recht.
    Het kevlar draadje loopt mooi licht door het plastic bochtje. Het stabilo beweegt spelingsvrij. Door de torsieveer moet er wel enige kracht worden uitgeoefend om up te geven. Ik wil D47 servo's gaan gebruiken. Ik ga er vanuit dat deze genoeg kracht hebben voor deze toepassing.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bij deze constructie trekt de veer toch down en het touwtje up?
    D47 wordt algemeen toegepast op richting en hoog, dus moet goed zijn.
     
  10. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Klopt helemaal Raymond. Ik ga de servo eerst even voor proef monteren om te kijken hoe het loopt.
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    d47 is zeker genoeg. ik gebruik ze al op mijn dlg's voor hoogte en evt richting. Mag geen problemen opleveren.

    rudder+stabilo samen nog gewogen? zo ja wat is daar het gewicht van?
     
  12. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Stabilo en kielvlak samen 15 gram. De pylon heb ik niet gewogen.
    De torsieveer zit met een z-bocht in de pylon, dat is het streepje wat je ziet op de foto. De veer is vervolgens (conform plan) éénmaal om de as van het pendelhoogteroer gewikkeld, na ongeveer 20mm is een oogje gemaakt. Dat oogje valt in de vergrendeling van het pendelhoogteroer en aan het oogje zit het kevlar draadje vast. Op zich een aardige en simpele constructie. Zelf vindt ik de constructie (wip) die door FVK op de blaster wordt toegepast mooier.

    @ Fotor: hoe zit bij jou de bevestiging van de vleugel op de romp? Hier worden twee stukjes triplex op een balsa langsspantje gezet, daarin vallen de schroeven van de vleugels. Het plan meldt daar verder niets over. Ik kan mij voorstellen dat het de bedoeling is om licht ondermaats de gaatjes te boren, met de schroeven uittappen en de schroefdraad veredelen met CA? Suggesties welkom.

    Groeten, Maarten
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb een Fireworks 4.2, daarbij zijn in de romp al bussen met schroefdraad geplaatst. Je hoeft dan zelf dus niets meer te boren/tappen/plaatsen.
    Zou je niet liever inslagmoeren gebruiken in het triplex? Het moet heel wat geweld kunnen hebben.
     
  14. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dag Raymond,

    het plaatsen van inslagmoeren was een idee waar ik ook mee speelde. een plaatje triplex onder het zadel met inslagmoeren (moertjes) erin. Gewichtstoename denk ik acceptabel Ik vraag mij inderdaad af of de aangegeven methode het zal houden. Anderen met meningen op dit punt?

    Groeten, Maarten
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dit is een zeer beperkte gewichtstoename die een duidelijke verbetering van de sterkte geeft, en ook nog eens op het zwaartepunt. Zou voor mij geen issue zijn. Het is een zeer hoog belast punt op een dlg.
     
  16. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    OK, er gaan inslagmoeren in.
     
  17. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Weer een stuk verder met de Fireworks III
    De vleugelbevestiging is klaar, ik heb toch afgezien van het inbouwen van inslagmoeren. Ik zag er tegenop om die goed gepositioneerd te krijgen. Dus even gebeld met PCM die mij verzekerden dat de geadviseerde bevestiging met een getapte schroefdraad in stukjes multiplex (veredeld met CA) sterk genoeg is: “das hält bombig”.

    [​IMG]

    Met de vleugel erop ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Verder de torque rods voor de rolroer aansturing gemaakt uit stukjes messing buis, nog een aardig klusje. Uitenden plat geslagen en met 0,8 mm geboord voor de stuurstangen. Die zijn van 2mm carbon met aan het einde een 0.8mm stalen haakje met borging tegen uithangen. Met CA en een stukje krimpkous aan de carbon stuurstangen bevestigd. Deze kunnen aan de onderkant van de romp met een pincet worden ingehangen. Niet een klusje welke je onder tijdsdruk moet uitvoeren!!!!!


    Gewicht met 3 D47 servo’s (los), 2S 450 mAh lipo en Spectrum AR6255 ontvanger is nu 209 gram!!
    Er komt nog een werpblade in en een servoplankje. Verder verwacht ik dat er nog een gram of 10 lood in moet.
    230 gram lijkt dus wel haalbaar. Niet verkeerd voor een kistje van 150 cm, volgens mij.

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik had met de originele aansturing steeds last van flutter als ik wat harder gooide. Servo's waren D47. Ik heb nu D60 rechtstreeks in de vleugels gezet en ben de flutter nu kwijt. Ik zou het voorlopig lekker zo houden, maar wellicht iets om voor de toekomst te onthouden (mocht je ooit last van flutter krijgen).
     
  19. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Raymond bedankt voor je reactie. Ik ga het inderdaad zo eerst proberen, mede omdat er een testrapport in de Modell heeft gestaan met precies deze setup. Ik had ook al eraan gedacht om er zwaardere servo's in te zetten, qua ruimte kan dat wel. Ik heb nu voor D47 gekozen omdat ik die nog had liggen en omdat ik die direct op 2S kan laten draaien. Bij de meeste andere servo's zou ik dat niet direct aandurven. Wel heb ik geconstateerd dat er een lichte torsie in het linker rolroer zit. Het is mij niet duidelijk hoe dat erin gekomen is, toen ik de kist kreeg was één en ander kaarsrecht. De vleugel heb ik licht verwarmd en vastgezet op een aluminium profiel. Kijken of dat de torsie eruit haalt.
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    If it ain't broke, don't fix it.

    Maarten, ik zou de servo's lekker zo laten. Ik heb een tweedehands Tantalus (Loet Wakkerman). Hij had de einden van de flaperons vastgeplakt omdat hij anders vreselijk last had van flutter. Ik heb ze losgesneden. Geen centje pijn.
    Ik gooi dus minder hard dan Loet (of veel soepeler :rolleyes:)

    Heb je Raymond wel eens zien gooien, nou dan zou ik als vleugel ook verschrikkelijk gaan bibberen. Gewoon lekker laten zitten.
     

Deel Deze Pagina