Bouw van een Fireworks III Ultralight

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MaartenX, 9 jan 2011.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Van een forumgenoot heb ik een ongebouwde Fireworks III Ultralight van PCM overgenomen. In dit draadje wil ik een beschrijving van de bouw/ assemblage maken. Ik heb nog niet veel ervaring op het gebied van F3K dus opmerkingen zijn welkom!

    Zoals de naam al aangeeft is dit een heel licht kistje met een gewicht opgave van 230 gram vliegklaar.

    Los van het nodige kleinmateriaal zijn dit de vleugel, romp en staart:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugel weegt iets meer dan 100 gram.
    Zelf vind ik de platte vorm van het rompje erg mooi.
    Eerst maar eens beginnen met het in profiel schuren van het kielvlak en pendelhoogteroer. Er zitten sjablonen bij om het juiste profiel erin te schuren. Het kistje heeft geen rudder om gewicht te besparen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het nauwkeurig in het juiste profiel schuren was nog een aardig klusje.
    Het lichte en vrij zachte balsa is met carbon rovings en ca versterkt.
    Vervolgens bespannen met oracover light:

    [​IMG]

    Gewicht kielvlak 8 gram. Het voelt heel stijf aan
    Pendelhoogteroer is op dezelfde manier afgewerkt.

    Nu eerst verder met het mechanisme van het pendelhoogteroer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    welkom tot de f3k club :p
    je zult merken dat je zo verslingerd bent.