Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij deze dan de bouw van een echte houtbouw vintage RC1 kist.
    Dit keer geen glasvezel rompjes of vleugels maar terug naar de basis waar ik zo'n 40 jaar geleden mee begon.
    De Kosmo is een RC1 (kunstvlucht) model uit de jaren 70.
    In 2013 is hij opnieuw uitgebracht en die versie heb ik nu.
    Er bestaat ook nog een versie met piepschuimen ingedekte vleugels maar dat vond ik niet echt.
    En er is voor de liefhebber ook nog een kleinere versie, voor een 5cc motor, de Mini Kosmo.
    Deze bouwdoos heeft mij 118 euro incl verzending gekost, direct bij Mantuamodels in Italie besteld maar iemand anders had hem al weer 5 euro goedkoper weten te vinden omdat de verzending daar maar 15 euro is.

    Ik zal het stap voor stap beschrijven omdat veel mensen niet gewend zijn om te bouwen en al helemaal niet volledig houtbouw.

    Als je vragen hebt dan stuur je maar een PB of zet je het hier neer.
    Ik zeg wel, ik ben niet de beste bouwer, er zijn mensen die veel mooier bouwen maar ik bouw doelmatig.
    Het ding moet er redelijk goed uitzien en prima vliegen.
    Zoals altijd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

    We beginnen met de bouwplank.
    Je moet een rechte plank hebben om op te bouwen.
    De vleugel mag absoluut niet verdraaid zijn en je moet de vleugel er ook volledig op kunnen bouwen.
    Deze vleugel is ongeveer 80cm x 30 cm per deel dus mijn bouwplank is 100x30 cm.
    In de beschrijving staat (vertaald door Google) dat je een perfecte piano moet nemen.
    Dus ik naar de buurman, die heeft een vleugel staan maar daar mag ik niet op bouwen.
    Dus maar een plaat MDF genomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de plaat leg je de bouwtekening neer, de tekening van de vleugel is 1:1
    [​IMG]

    Daar overheen leg je huishoudfolie of iets anders doorzichtigs zodat de tekening heel blijft en je het hout niet aan de tekening lijmt.
    [​IMG]

    Toen was het tijd om even de documentatie door te nemen.
    Er zitten wat fotobladen bij en een bouwbeschrijving in het italiaans.
    Verder dan wat toeristen italiaans kom ik niet dus dat heb ik niet eens bekeken.
    Het wordt dus uit het hoofd bouwen.
    Maar gelukkig hebben we de foto's nog.
    [​IMG]

    De onderdelen genummerd, wel makkelijk uitzoeken.
    [​IMG]

    En de bouwfoto's per fase.
    [​IMG]

    Dan is het het hout erbij zoeken, eerst de makkelijke en dan de nummers zelf op het hout schrijven,
    [​IMG]

    Dan de lastige waarvoor je echt alle zakjes open moet maken.
    Maar hij is compleet en de kwaliteit is wonderbaarlijk goed.
    [​IMG]


    Nu even boodschappen doen en een stukje fietsen voor de lichamelijke oefening.
    Straks of morgen weer verder.
     
    MicropropSport en PHTB vinden dit leuk.
  2. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Begin klinkt veel belovend. Wel erg kinderachtig van jouw buurman, dat je niet op zijn piano mocht bouwen.
    Bij mij mag je dat wel hoor

    Zelf lijm ik op de kale bouwplank kurklinoleum om de spelden er makkelijk in te krijgen, wel zo handig. Meestal wel een restant te krijgen bij een woninginrichting/vloerenbedrijf.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Die doos heb ik ook nog op zolder liggen, dus ik ga je bouwverslag absoluut volgen. Veel succes!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We gaan weer verder.
    Om te beginnen... de bouwtekening is niet 1:1 en ik heb een foutje in de lasersnede ontdekt.
    Komt zo ter sprake.

    Aangezien ze er voor gekozen hebben dat je zelf de neus en de achterlijst moet maken bestaat de neuslijst uit 3 delen en de achterlijst uit 2 delen die je samen moet lijmen (ik doe dat met witte houtlijm).

    De delen voor de hele vleugel, neus en achterlijst.
    [​IMG]

    Volgens de foto:
    [​IMG]

    De delen:
    [​IMG]

    En onder de lijmklemmen:
    [​IMG]

    Maar 1 deel is iets te klein gesneden.
    Ik heb ervoor gekozen dat de kant van de ribben gelijk moet zijn, de andere kant moet toch geschuurd worden.
    [​IMG]

    Om te zorgen dat de ribben haaks staan heb ik een stukje balsa als hulpje gebruikt.
    Als de freesopeningen bij 1 goed staan dan staan ze allemaal goed, dus dit stukje balsa is heel belangrijk!
    [​IMG]

    Het uitzoeken van de ribben was lastig, er is geen blad met een voorbeeld van nummering dus alles even uitgelegd.
    [​IMG]

    Je moet rekening houden of je een vast of een intrekbaar landinggestel gaat gebruiken.
    Ik heb gekozen voor retracts want je zou als je voor een vast gestel gaat altijd een houten klos of zo in kunnen lijmen.
    Hier staat het nog eens duidelijk in het italiaans geschreven, Capito?
    [​IMG]

    Er zit een bouwmal bij de bouwdoos (ook nog voor dat geld).
    Het lijkt een mal van een Carl Goldberg doos.
    Je kan de spanten op 2 stukken rondhout schuiven zodat ze allemaal uitgelijnd blijven.
    Het past nogal strak, het rondhout in de spanten.
    Dus met moeite het pakketje erop geschoven en toen het rondhout in de boormachine gezet en even lekker rond laten draaien.
    Spantenpakket een beetje over het rondhout bewegen en dan gaat het allemaal een stuk lichter.
    [​IMG]

    En hier kwam ik erachter dat de tekening niet 1:1 was.
    Potver....
    [​IMG]

    Dus maar de maten genomen van de voorlijst en achterlijst en daarmee alles uitgelijnd.
    De inkepingen waar de ribben komen zijn gelaserd dus dat is allemaal OK.
    [​IMG]


    Het is allemaal vastgezet met dunne Zap secondelijm en ligt nu even te wachten tot ik straks aan de andere kant van de vleugel begin.

    GJ
     
    PHTB en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Mooi, zo'n uitgebreid bouwverslag! Die van mij zal volgende week wel hier aankomen, dus dan ligt Kosmo nummer 2 op de bouwplank. Trouwens, toen ik 35 jaar geleden begon met bouwen was je blij als iets een beetje netjes uitgestansd was, dit bouwt toch alweer een stuk makkelijker.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Shit! Geen kans gehad de kookwekker aan te zetten GJ!

    Zat op de boenderbaan... net weer thuis! 500 km achter de kiezen in de regen.
    Maar het gaat erg mooi. Kriebel, kriebel... nee, ik ga toch niet bestellen.
    KAOS-hondehok moet eerst klaar.

    Mooi met 'jig' voor de vleugel! Top!
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, een van mijn eerste bouwdozen was de Charter.
    Wat een hok!
    Gekocht bij Hooby-Shack op het Europaplein in Amsterdam, daar woonde ik om de hoek.
    Maar mijn vader had 2 linker handen dus moest ik het allemaal zelf uitvinden.
    Bouw ging goed, folien wat minder.
    Hij heeft wel gevlogen met een Enya maar wat een ellende.
    En dat als je een jaar of 12 bent....

    Ik heb besloten dat ik eerst maar alle liggers en zo in deze vleugelhelft bouw voordat ik verder ga met de andere kant.
    Streven is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk hout hout weg te werken.
    De liggers liggen al te drogen (witte houtlijm met spelden).
    Nu even Verstappen kijken en eten en dan straks weer verder.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2018
  8. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Je hebt een mooie en prettige manier om het ons allemaal duidelijk te maken. Gaat Mantua ongetwijfeld merken in zijn verkoop.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Toen ik een bouwverslag van de Hawk F5B geschreven had waren de Hawks meteen uitverkocht bij Staufenbiel.
    Toen ik een bouwverslag van mijn Surprise 15 op RC-Network schreef heeft Freudenthaler er een hoop extra verkocht.
    De Kosmo... denk dat ie niet heel populair zal worden, het bouwen van modellen wordt alleen nog door de "oude garde" gedaan.
    Het is makkelijker om een ARF te kopen en die weg te flikkeren als ie stuk is.
    Wegwerpmaatschappij..

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan wordt hij elektrisch of gewoon lekker ouderwets methanol?
     
  11. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee jòh, je hebt bouwers cq vliegers, die er van houden om iets te creëren en piloten, die liever een ARF kopen vanwege tijdgebrek en waarschijnlijk ook niet kunnen bouwen en direct willen vliegen.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het liefst methanol maar de motoren zijn zo duur in vergelijking met electro.
    Ik heb een bod gedaan op een Rossi 10cc motor uit die tijd maar nog geen akkoord gekregen.
    Electro is ook wel makkelijker, accu inpluggen en vliegen.

    En de discussie bouwers en vliegers..
    Ik vind bouwen een noodzakelijk kwaad maar de modellen die ik vloog moest ik wel bouwen, ook al was het vol gfk.
    En tijdgebrek?
    Dan ga je maar eerder van je werk, ga je maar niet de kroeg.
    Ik werkte 80 uur per week, toen had ik nog steeds tijd om te bouwen.
    En als ik een ARFje vlieg dan heb ik er een ander gevoel bij dan een zelfgebouwd model

    Ik heb net de 2e vleugelhelft gebouwd, ik ga zo weer verder met het verslag.

    GJ
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb alle liggers (10x10mm en 3x8mm) in het vleugeldeel gelijmd.
    Toen was ik zo lekker bezig dat ik ook maar meteen vleugeldeel 2 gemaakt heb.

    Dit is vleugeldeel 2
    [​IMG]

    Een kijkje van de zijkant, je ziet het rondhout nog zitten, dat word zo verwijderd, is alleen voor de bouw.
    [​IMG]

    En zo ligt ie nu weer in de huiskamer, het begint al een vorm van een RC1 vleugel te krijgen.
    [​IMG]

    Nog wat detailfoto's van de ribben en liggers
    [​IMG]

    En de andere kant
    [​IMG]


    Morgen weer een dag

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Hé GJVO, als je zo snel bouwt, ben je ook snel klaar. Vind je dat niet een beetje jammer ? De winter is nog niet eens begonnen, de tijd om projecten te beginnen en af te maken.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vloog altijd gewoon door in de winter en modellen bouwde ik altijd binnen 1 nacht om hem de volgende dag tijdens de wedstrijd in te vliegen.
    Is altijd goed gegaan.
    En ik heb nog meer dingen staan die af moeten, buiten modelbouw om.

    Gert-jan
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gas erop Gert-Jan :D.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Wil, dinsdag of woensdag, met jouw Ion (als ik een goed gevoel heb).
    Ik zit met de Ion alleen nog even te puzzelen hoe ik de accu het beste vast kan zetten.
    Maar daar verzin ik wel wat op.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vannacht lag ik te denken, hoe komen die 2 vleugeldelen in vredesnaam aan elkaar.
    Er zit geen buis bij, geen verbinder (tenminste, die heb ik nog niet gezien) dus worden de ribben dan stomp op elkaar gelijmd?
    Vanochtend om 6:30 werd ik wakker, meteen de kamer ingerend en in de foto-handleiding gekeken van de vleugel.
    Daar wordt het ook niet genoemd.
    Een ander iets wat me bezig hield ik de ligger.
    Nou komt er niet zoveel kracht op zo'n vleugel maar normaal worden de boven en onderligger altijd van elkaar gehouden door rechtopstaand hout of zo.
    In goed nederlands, shearweb.
    De boven en onderhuid van de vleugel moeten door die shearwebs op gelijke afstand van elkaar gehouden worden.
    Daar haalt de vleugel zijn sterkte uit.
    In de modellen die ik volgfk bouwde en in F5B is dat vreselijk belangrrijk omdat die 40G en meer trokken in de bocht en als er dan ook maar een knikje ergens in de ligger komt dan klapt de vleugel dubbel.
    Opeens vond ik nummer 88 op de bouwtekening.
    Achteraf had ik dat beter voor het verlijmen van de ribben in kunnen lijmen maar gelukkig had ik alles goed en haaks verlijmd.
    Dus voor de volgende persoon die gaat bouwen.

    Nummer 88 moet tegelijk met de ribben in de vleugel gezet worden!
    De nummers 88
    [​IMG]

    Zo ziet het er nu uit, verlijmd en al
    [​IMG]

    En het vooraanzicht.
    [​IMG]

    Nu nog op zoek hoe de vleugeldelen aan elkaar gezet worden.
    En ook hoe de neuslijst geschaafd / geschuurd moet worden want de bouwtekening is gebaseerd op een andere neuslijst.

    Zo staat ie op de tekening, dus verticaal geplaatste latjes.
    [​IMG]


    En zo is het nu in werkelijkheid, horizontaal gestapelde latjes.
    [​IMG]

    Dus dat wordt even uitzoeken vandaag.

    GJ
     
  19. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Is het een rechte vleugel of is er een lichte V-stelling ?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dat is me ook niet duidelijk en dat is ook niet terug te vinden op de tekening, er is geen vooraanzicht van de vleugel.
    Ik vond nog wel een ondefinieerbaar stukje triplex wat denk ik een koppeling is voor de 2 vleugeldelen en als ik daarvan uitga dan heeft hij een lichte V-stelling.
    En hoe ik dat stukje triplex dan moet bevestigen is me ook volstrekt onduidelijk.
    Het hele ding wordt niet eens genoemd in de bouwbeschrijving (voor zover ik dan het italiaans kan lezen).
    Wat ook komisch is is dat bepaalde onderdelen die op de tekening staan niet eens genoemd worden in de stuklijst of erger nog, in de bouwbeschrijving.
    Je moet dus wel een ervaren en inventieve bouwer zijn om dit te laten slagen.
    Het zal dus wel niet dinsdag worden dan hij ruwbouw klaar is maar een paar dagen later.
    Ik moet ook wachten op de retracts want hoe die ingebouwd moeten worden is me ook nog niet duidelijk.
    Ik zie dat ze op een plankje balsa bevestigd worden maar dan kan je elke landing dat balsa gaan lijmen, dat is niet de bedoeling denk ik.

    Dit is het onderdeeltje wat ergens tussen de vleugeldelen moet komen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina