Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De achterlijst zit vast en heb ik gelijk met de tip afgesneden.
    Toen ook maar de tip erop gelijmd.
    Ook weer met de elastiekjesmethode en een Actionspeld door en door het karton.
    Gelijmd met UHU Endfest 24
    [​IMG]

    Ook de andere kant
    [​IMG]

    Morgen weer heel wat schaafwerk.
    [​IMG]

    Daarna de voorlijst van de vleugel geschaafd, zo netjes, ik hoef niet eens meer te schuren.
    En toen ook maar de tips gepast en erop gelijmd.
    Ook met de elastiekjes.
    [​IMG]

    En beide zijden.
    [​IMG]

    Ook weer wat schaaf- en zelfs zaagwerk morgen.
    [​IMG]

    Dus... morgen zagen, schaven en dan de ailerons erop passen maar nog niet lijmen, dat doe ik na het foliën.

    GJ
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Morgen weer met je voetjes ouderwets in de krullen staan.;)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is vochtig, winderig en koud buiten.
    Dus dan maar naast de stofzuiger in de huiskamer, wat een bouwhok begint te worden, aan het schaven gegaan.
    1 vleugeltip schaven levert zoveel houtsnippers op.

    [​IMG]


    GJ
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Het lijkt alsof je de stabilo tips met de buitenkant tegen het stabilo hebt gelijmd?
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nee hoor.

    upload_2018-11-13_15-55-37.png


    jan.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nico, ik ging er ook vanuit dat de tips van het stabilo doorliepen maar het hoogteroer dus ik heb de tips op verschillende manieren tegen het stabilo gehouden.
    Tot ik op de tekening ging kijken en toen zag ik dat het hoogteroer gewoon doorloopt en heb ik ze er volgens de tekening tegenop gelijmd.
    Iemand vroeg me, omdat er zoveel aangepast moet worden, is het nog wel leuk om de Kosmo te bouwen.
    Nou, ik was sneller klaar geweest als ik zelf uit het niets iets gebouwd had maar aan de andere kant is het ook wel weer grappig om te zien hoe een oude bouwdoos slechter gemaakt word door nieuwe (CNC) technieken te gebruiken.

    De tips van de vleugel zijn volledig geschaafd, vanavond het middenstuk waar de vleugel op de romp geschroefd word verlijmen en dan ook het gat boren waar de stift in de voorkant van de vleugel komt.
    Daarna kan de vleugel onder de romp geschroeft worden en dan kijken of alles symmetrisch is.

    Nu nog even de 3D printer calibreren, ook die werkt weer.
    Zo blijf je bezig.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Tjee, niks te lezen, wat jammer, het ging zo lekker.........
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha ja vind ik ook al.
    Het is weer een draadje wat mij heel regelmatig weer naar het forum trekt.
    Ondanks dat ik rond de 2 jaar geleden gestopt ben met vliegen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik had vandaag een mindere dag, wat pijn aan de rechterzijde en gewrichtspijnen.
    Zal morgen wel weer weg zijn.
    De freespakketjes uit Duitsland zijn pas maandag opgestuurd, de tekeningen liggen al hier.
    Ik was begonnen een stukslijst te maken maar dat is best een rotwerk.
    Ik wacht wel even tot het freeswerk binnen is, dan weet ik zeker dat ik de goede maten hout ga bestellen.

    GJ
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Rustig aan.
    Het ging ook zo goed dat een mindere dag dan misschien extra hard aan komt.
    Hopelijk gaat het snel weer beter.
    We volgen het op de voet.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even wat dagen pijn gehad en het ziekenhuis bezocht om te laten controleren of alles nog werkt.
    Pijn kunnen ze niet verklaren (want je hebt geen zenuwen in je ingewanden dus kan je geen pijn voelen).
    Maar alles lijkt OK, pijn is ook wat minder.
    Vanochtend vroeg begonnen met de verdere bouw van de Kosmo.
    Ik heb wat foutjes gemaakt bij het bouwen maar dat komt omdat de tekening niet duidelijk is en ook van de "oude" uitvoering is.
    En omdat ik eigenwijs ben en de tekening opzij gegooid heb want op ervaring kan ik zo'n kist wel uit het hoofd bouwen.
    De foutjes zal ik straks aangeven.

    Ik heb 2 stukken van de rolroeren afgezaagd om het middenstuk te maken, ik heb 2 stukken van 5cm gezaagd en dat op de achterlijst gelijmd.
    Eerst maar even de mooi geschaafde en deels geschuurde vleugel onder de romp passen.
    En dan het midden aftekenen om de plek van de duvel aan de voorkant te kunnen bepalen.
    De voorkant met zicht op de plek waar het neuswiel moet komen.
    [​IMG]

    De achterkant, ook het midden gezocht.
    [​IMG]

    Ziet er uit als een vliegtuig toch?
    [​IMG]

    Ik had ook al het schot voorop gelijmd waar de motorkap overheen komt.
    En een mooie vorm richting motorkap geschaafd.
    Het schuurwerk komt later.
    Zoals je op de foto hieronder kunt zien klopt er iets niet aan de romp bij de achterkant van de vleugelopname.
    [​IMG]

    Een foto met de reeds gezaagde rolroeren, ze moeten nog exact op maat geschuurd worden.
    [​IMG]

    Daarna ben ik de overgangen van de vleugel naar de romp gaan passen en toen kwam ik weer op een dingetje uit wat niet klopte.
    Ten eerste moest ik met de Dremel en een schuurrol het 1,5mm triplex aan de binnenkant van de romp gelijk maken met de balsa buitenhuid want de triplex stak bij de vleugelopname over.
    Toen de vleugelovergang gepast en het bleek dat er 2 fouten zaten.
    Ten eerste was de onderste beplanking van de romp te lang, de vleugel paste niet.
    Dus dat eerst aangepakt, het balsa afgesneden zodat de vleugel er wel paste.
    Toen de vleugelovergang over de vleugel gelegd en weer een probleem.
    In de oude versie moet je zelf de overgang maken met balsa.
    Deze versie is gelaserd en ze hebben er geen rekening mee gehouden dat de onderbeplanking van de romp iets breder uitloopt.
    Zie hier.
    [​IMG]

    Iets verderaf zodat je de positie ziet.
    [​IMG]

    Wat je dan krijgt is dat je de vleugelovergang nooit mooi strak om de vleugel krijgt omdat ie achter te hoog word.
    Hier zie je hoe het dan ongeveer zou worden,
    Links onder zie je de romponderkant zitten waar de vleugelovergang op ligt.
    [​IMG]

    Je kan 2 dingen doen.
    Moeilijk: de vleugelovergang bewerken zodat de balsa onderkant van de romp in de overgang valt.
    Of makkelijk, de romponderkant gewoon recht schaven zodat je die verbreding kwijt bent.
    De schaaf lag naast me dus ik heb voor het laatste gekozen.
    Een mooie recht zijkant tot gevolg.
    [​IMG]

    En de overgang ligt dan mooi aan, probleem opgelost.
    [​IMG]

    Plaatje van de onderkant, het gat waar ik de balsa weggesneden heb om de vleugel pas te maken word nog opgevuld.
    [​IMG]

    En toen, om het af te ronden denk ik, ik lijm ook meteen de triplex versterking op de vleugel waar de vleugelbouten doorheen gaan.
    Wat zie je als je goed kijkt?
    [​IMG]

    Buiten dat je 4 lijmklemmen en 1 knijper ziet zie je ook dat het triplex aan de buitenkant oversteekt,
    Ik heb dus met mijn domme kop de 2 stukjes die ik van de rolroeren afgezaagd had om op het midden te lijmen te kort afgezaagd.
    Het is wel op te lossen door 2 stukjes ernaast te lijmen maar die 2x 5cm was dus tekort, moet 2x 7cm zijn.
    In de oude situatie (oude kist) zou je er wel achter komen omdat je dan aileronhaken gebruikt.
    Maar ik ga 2 servo's gebruiken dus ik heb niet eens naar die aileronhaken gekeken.

    Nu moeten de tips van het stabilo geschaafd worden, dat word lastig.
    Het stabilo is karton en als ik met mijn schaafje het karton raak zit ik meteen op het piepschuim.
    Misschien maar langs een heel sun plaatje aluminium of zo schaven, dan raak ik het karton niet.
    Die laatste 0,2mm kan ik dan wel wegschuren.

    Ik ga er even over nadenken.

    GJ
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Nou nou GJ,

    valt me dat even tegen: nog een eigenwijze modelbouwer?! Zijn er eigenlijk ook niet eigenwijze modelbouwers op deze wereld ;-)??!

    De vorm komt er al mooi in zeg. Een echt mooi elegant model. Ben benieuwd wat voor kleuren je em straks gaat geven?

    Fijn om te horen dat de pijn wat is afgezakt. Misschien heb je je toch wat te druk gemaakt? Tis niet nix en zijn niet alleen je ingewanden die een klap hebben gehad lijkt me zo.. maar goed daar heb ik verder geen verstand van of zo. Fijn dat et beter gaat en we van je bouw kunnen genieten!

    Succes en groet, Q
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou daar schilderstape op het stuk zetten wat je niet wilt raken. Zolang je schaafje dun genoeg staat gesteld, pak je dan hooguit het schilderstape mee, en weet je gelijk dat je moet stoppen, zonder dat je gelijk met je schaaf in het karton zit.
    Daarna schilderstape weg, en van dat wit/doorzichtige scotch kantoortape gebruiken, en verder gaan met schuurpapier.
    Dat kantoortape krijg je met wat beleid zonder problemen weer van het karton af, en ook hier merk je vrij vlot wanneer je in het tape schuurt
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je beschikt over een enorme hoeveelheid doorzettingsvermogen G.J. Petje af.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Q,
    Het schijnt iets te maken te hebben dat mijn ingewanden weer een normale maat krijgen.
    Bijvoorbeeld mijn milt, die was vergroot, 17cm, terwijl hij 10cm hoort te zijn, en die is nu weer gekrompen.
    Zolang er niks afgestoten word vind ik het allemaal best.

    Brutus, het schilderstape gedoe ken ik maar ik schaaf daar zo doorheen.
    Ik heb wat anders bedacht, weet niet of het werkt.
    Maar ik denk dat ik een paar laagjes tape onder de schaaf doe aan de kant van het karton.
    Dan kan het mesje nooit laag genoeg komen om het karton te raken.

    Misschien werkt het.
    Ik heb trouwens een ASP 10cc 2 takt gekocht.. volgende maand wat vonkendoosjes bestellen.

    GJ
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat werkt alleen als je een rei of een geleider gebruikt, zodat het afgetapede gedeelte alleen over het karton gaat.... Want kom je met het blanke deel van de schaaf op het karton, ben je alsnog aan de beurt....

    Maar het idee werkt wel, het is alleen zo vreselijk lastig om een rei op een bol oppervlak te zetten. Bij bijvoorbeeld het glad aanschaven van voor en achterlijsten werkt het flitsend, daar kun je de rei in de langsrichting op de vleugel klemmen, en als het schaafje dan zorgvuldig op dezelfde diepte als de tapedikte staat, schaaf je met twee vingers in je neus zo een vloeiende overgang... wel door je mond ademen, anders stik je.... :D
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga je plezier van hebben... Geen OS, dus iets meer "zelfwerkzaamheid" vereist, maar in elk geval in mechanisch opzicht minstens zo degelijk, zo niet beter. Doen er wel vrij lang over om écht volledig ingelopen te raken, dus geef hem wat tijd. Die van mij deden er allemaal minstens 10, sommigen wel 20 uur over om op vol vermogen uit te komen, en het verschil tussen nieuw en ingelopen kon wel 20% zijn, maar ik zie dat eerder als een teken van slijtvastheid, dan wat anders.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even het resultaat delen.
    Bijna real-time bouwen en meekijken.

    Het beplakte schaafje;
    [​IMG]

    En ik heb geen rei gebruikt, gewoon een zeer vaste hand...
    Het karton heeft het overleefd en ik heb niet eens heel voorzichtig gedaan, het mesje van het davidschaafje stond best wel diep.
    Grote halen snel thuis.

    [​IMG]

    Ook maar meteen het tekort gezaagde stukje rolroer aangelijmd.
    [​IMG]

    En de vogel ziet er nu zo uit.
    Stabilo kon ik nu in de openingen schuiven, straks de andere kant schaven.
    [​IMG]

    GJ
     
    Thedo, Arnold 85, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, dan heb je in elk geval een vastere hand dan ik, dat had ik niet hoeven proberen... :D

    En inderdaad, bijna real time meekijken! Leuk!
    Volg de bouw met veel plezier!
     
  20. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Volg dit amusante draadje ook met veel plezier!

    Stevo
     

Deel Deze Pagina