Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Het oorspronkelijke model had een vast landingsgestel , zowel voor als onder de vleugels. Tja de ruimte voorin is erg beperkt denk ik, maar je vindt vast wel een oplossing . Ik ben ook al heel lang F1 liefhebber en wat de V. betreft, liever jr. dan sr. , maar kankeren doen ze allebei.
    PS. Het model met ingedekte vleugels heeft geloof ik wel een intrekbaar landingsgestel.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik heb iets met snelheid, snelle auto's gehad, gekart, racelicentie gehaald, rijbewijs kwijtgeraakt met een motor omdat de kroketten warm aan moesten komen.
    Door die ziekte is het allemaal geeindigd dus we gaan maar weer beginnen met speelgoed, modelvliegtuigjes.
    Er is alweer een wedstrijdkist besteld, komt in januari in mijn kleur, oranje met zwarte tips.

    Het landinggestel moet inderdaad passen maar ik hou een slag om mijn arm.

    Dan de cockpit.
    Ik heb uitgevogeld hoe het moet.
    Dus, toekomstige bouwers, let op.

    De onderdelen
    [​IMG]

    Het cockpitkapje moet even gesneden worden.
    Ik heb heel veel autokappen gesneden en dat komt nu goed van pas.
    Lijntje zetten met een Edding en dan met een mesje met een scherp puntje de kap insnijden en dan kan je het zo afbreken.
    Edding verwijder je weer met spiritus.
    [​IMG]


    Ook maar het gedeelte wat op de romp geplakt gaat worden er maar bijgepakt, dat is dat nummer 24.
    En nummer 25 is een halfrond stukje balsa wat net voor nr 24 geplakt gaat worden.
    [​IMG]

    Zo ligt het zoals het hoort.
    [​IMG]

    Let op, het achterste stuk balsa nr23 wordt niet gelijk aan nr21 gelijmd maar steekt nog iets verder door naar beneden.
    Links nr23, onderop nr 24 en daar bovenop nr21.
    Alles zit wel verlijmd aan nr21 en niet aan nr24.
    Nr24 komt op de romp verlijmd en de rest is dan een afneembare, of als je dat wilt, een vaste cockpit.
    [​IMG]

    En de voorkant, dit komt gelijk aan het motorspant.
    [​IMG]

    En zo ziet het eruit als het op de romp staat.
    [​IMG]

    En de hele romp.
    Beetje kort neusje, raar model maar er komt natuurlijk een motorkap op.
    [​IMG]

    De afdekking waar de cockpit op komt te staan op de romp gelijmd.
    [​IMG]

    En een kijkje naar binnen
    [​IMG]


    En weer de lijm laten drogen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
  3. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Goed bezig GJ
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik wil er toch een model in zien dus ik ben nog even verder gegaan.

    Het turtledeck is de volgende stap.


    Ik weet maar 1 maat dus ik begin gewoon vanaf de voorkant, de cockpit is een vast gegeven.
    Het begint met plaatsen van het spant direct achter de cockpit, spant 28A.
    Het volgende spant 28B staat boven spant 9.
    Spant 28C staat 20cm achter 28B.
    En als andere referentie heb ik onderdeel 281 (achterkant romp) eerst verlijmd en daar spant 28D tegenaan geplakt.

    Spant 28A en B vanaf de voorkant.
    [​IMG]

    Hier zie je duidelijk 28B boven spant 9 staan.
    [​IMG]

    20cm achter de 28B staat de 28C
    [​IMG]

    Hier zie je de klos nr281 en het laatste spantje wat daar tegenop gelijmd zit.
    Om te passen ook het kielvlak erop gezet, nog niet gelijmd.
    [​IMG]

    Het begint een beetje een RC1 model te krijgen he?
    [​IMG]

    Na drogen van de lijm heb ik de latjes aangebracht van spant naar spant.
    Het zijn 4 zeer breekbare balsa latjes van 4x4.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook maar meteen het eerste deel van 5 stukjes 3mm balsa afdekking aangebracht en gefixeerd met isolatietape.
    [​IMG]

    Volgende ochtend:
    Verder met de andere latjes.
    Ook hier zijn ze weer de fout ingegaan.
    Als je alle latjes op de romp legt blijven er naden tussen de latjes omdat het hout niet breed genoeg is.
    Volgende keer zou ik dit dus niet gebruiken maar of dun triplex (1mm) gebruiken en dat dan rond buigen om de romp of 2mm balsa nemen en dat rond de romp buigen.
    Maar OK, ik ben nu al op deze manier begonnen dus dan los ik het wel weer op.
    Het bovenste deel (28H) zit erop, nu de zijkant 28F.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En de andere kant
    [​IMG]

    De naden vul ik wel op door zelf hele dunne latjes te snijden van het afvalhout.
    Oh, ook van deze onderdelen zit er 1 set teveel in.
    Dus als je dingen overhoud bij het bouwen dan ben je niets vergeten.
    De bouwdoos kan dus nog een paar euro goedkoper geproduceerd worden.


    Nu ter controle naar het Erasmus, dan kan dit bouwwerk goed drogen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had de post hierboven nog wat aangevuld maar daar krijg je geen melding van als volger.
    Gisteren was ik zo laat thuis dat ik geen fut meer had om iets te doen dus vanochtend weer met goede moed aan de gang.
    De laatste lat op het dek gelijmd en toen allerlei strookjes snijden om de naden op te vullen.
    Dus met een vaste hand een beetje geprobeerd de maat van de naad te snijden van afvalbalsa.
    En als laatste met het schaafje om het echt pas te maken.
    Dat is redelijk gelukt, de rest vullen we dan wel weer met lichtgewicht vuller.
    [​IMG]

    Ook maar even de klos balsa waar het kielvlak opstaat wat ronder geschaaft.
    Ziet er beter uit toch?

    [​IMG]

    Volgende uitdaging.
    Waarom loopt de cockpit niet mooi vloeiend over naar de romp?
    [​IMG]

    Vooraanzicht
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou is dat wel weer op te lossen door de cockpit wat hoger te zetten en het hout daar naartoe
    te schuren maar het zou toch gewoon moeten passen lijkt me.


    Nu kijken wat ik nog even snel kan doen, wat wordt de volgende stap in de bouw..
    Ik kan nog niets met de vleugel want die kan ik pas indekken als ik de retracts heb.
    Zelfde met de voorkant van de romp.
    De brandstofmotor gaat trouwens definitief niet door, ze zijn al verkocht.
    Dus ik hoef geen tank in te bouwen.
    Misschien ga ik me eens verdiepen in het stabilo, dat is lekker simpel.

    GJ
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In post #82 had ik de cockpit gemaakt zoals het beschreven stond ergens op een italiaans forum.
    Achteraf klopt dat dus niet.
    Misschien zijn er dan 2 soorten gelaserde versies?
    Ik heb nu de cockpit aangepast en met wat schaven past het nu redelijk/

    Zo zit het nu
    [​IMG]

    Om de ruimte achter op te vullen een balkje geplaatst.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat
    [​IMG]

    [​IMG]

    Jammer genoeg is de cockpitkap niet hoog genoeg dus er blijft een kier tussen het hout en het plastic.
    Maar de cocpitkap gaat toch vervangen worden door een GFK versie.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Duidelijk niet bedoeld voor een beginnend bouwer. Maar dat is G.J. dan ook niet.

    Woensdag begin ik aan de voorgebakken Venture 60. Voor mij al moeilijk genoeg.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil,
    En niet vergeten te vragen over de vliegfasen en hoe je de flaps wil bedienen.
    En of er een butterfly functie op de zender zit.
    Inmiddels ben ik ook weer een lipo heaterbox aan het maken, dan kunnen we weer met warme lipo's vliegen.
    Beter voor de lipo en veel meer vermogen.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Doe ik en een heater lijkt me ook wel wat.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben alle onderdelen bij elkaar aan het zoeken.
    Niet zoals jaren geleden met dure onderdelen maar nu met gewoon simpel in China te kopen onderdelen.
    Incl koffer hoop ik onder de 50 euro klaar te zijn.

    Wat betreft de Kosmo, ik heb de 2 vleugeldelen aan elkaar gelijmd.
    Ik kreeg een mailtje van degene die het model omgezet heeft naar CAD.
    Er zitten inderdaad wat fouten in, geeft hij toe.
    Maar de vleugel moet een V-stelling hebben, gewoon het stukje triplex aanhouden, dan zit je volgens hem op 3 graden.
    Er is nu een hele lijst met vragen naar hem onderweg.

    GJ
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kapje aan de achterkant iets inkorten zodat je de ronding de goede diameter krijgt? Of klopt het dan aan de voorkant niet meer?
    Of juist het hout rondom extra omhoog brengen zodat je eens soort luchthapper simuleert.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
  12. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Die van mij zit nog steeds in de vrachtwagen van DPD richting Ollanda.....
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ron, de achterkant zat al verlijmd, kon ik niets meer aan veranderen.
    Dus daarom het achterste spant van de cockpit hoger gezet en dan loopt het nog niet helemaal vloeiend maar het is acceptabel.
    Als ik straks een mal ga maken van de cockpit is dat makkelijk op te lossen, dan maar ik het zo dat de cockpit vloeiend overloopt.
    Ik zat te kijken bij Alabastine, vroeger had je van die hele lichte plamuur.
    In de modelbouw werd het ook verkocht, Model Lite alleen was dat 2x zo duur.
    Alleen nu zie ik het niet meer in het assortiment van Alabastine zitten.
    Morgen maar even naar de Gamma of Hornbach.

    Ondertussen de romp geschuurd, het rompdek is redelijk rond en alles loopt nu vloeiend.
    Daarom ook de zijkanten, waar de vleugel onder komt, erop gezet.

    [​IMG]

    Ziet er wel gaaf uit!
    [​IMG]

    Toen ook maar het kielvlak erbij gepakt.
    Dat moet er niet afwaaien of eraf breken tijdens transport dus wat pennetjes geplaatst.
    [​IMG]

    Zo komt ie erop te staan, als ik de plamuur op het rompdek aangebracht heb dan verlijm ik
    hem weer met UHU Endfest 24H.
    [​IMG]

    Morgen is de epoxyverbinding van de vleugel uitgehard en dan kan ik daar weer een beetje mee verder.
    Schaven, schuren en wat extra versterkingen aanbrengen.

    GJ
     
    Arnold 85, MicropropSport en Q Brand vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

    Bijgevoegde bestanden:

  15. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Goede foto’s voor het inbouwen van het intrekbaar landingsgestel.
    Maar is dit niet de ingedekte vleugel ?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dt is de houtbouwversie, de oerversie.
    Bij de piepschuimvleugelversie die daarna kwam is alles al voorbereid voor een intrekbaar landinggestel.
    Nadeel is dat ik geen maten heb van het landinggestel wat uit China komt, tenminste, geen betrouwbare maten.
    Er staat een tekening met wat maten maar ik heb ze liever eerst in mijn handen.

    retract.jpg

    GJ
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik gebruik deze altijd

    Is denk ik op basis van glasparels, heel licht en grootste voordeel vind ik dat het net zo slijtvast is als balsa. Dus als je gaat schuren, dan wordt het mooi vlak. Met plamuur heb je nog wel eens dat je balsa sneller wegschuurt dan de plamuur en dan krijg je een deuk naast het plamuur.[​IMG]
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, heet het nu grote gaten vuller??
    Ik raakte in de war omdat bij produktomschrijving staat dat het lichtgrijs is en het was altijd spierwit.
    Maar dat spul bedoel ik alleen heette het vroeger anders.
    Toen werd het op de markt gebracht als lichtgewicht vuller voor gipsplaten.
    Maar bedankt voor de tip!
    Straks meteen halen.

    GJ
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vleugeltje geschaaft, het past nu onder de romp.
    Het begint op een vliegtuig te lijken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kreeg net een berichtje dat het neuswiel (wat ik later besteld heb dan het hoofdlandingsgestel) in Nederland is aangekomen.
    Met wat geluk belt de postbode nog voor het weekend bij me aan.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eh.... moek ze FFF voor je nameten? Maar je hebts al besteld! Gedudig afwachten :) :rolleyes:
    Houtbouwvleugel kan ook volledig worden ingedekt, net als schuim. iets sterker, iets zwaarder en mooiere finish natuurlijk.
    (Zeg GJ! Eierwekker loopt rood aan van de frictie, is eigenlijk al geheel van de leg... :stout:)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina