Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben weer in Uithoorn.
    De retracts zijn binnen dus morgen kan ik weer verder bouwen aan de Kosmo.

    Nu slapen, ik zat in de auto al weg te dommelen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je bent weer heelhuids terug. Da's mooi ........ en ik lees niks over een neergestort rc-vliegtuig in de Alpen :D.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En we gaan door!

    Eerst even de E-tracts showen.
    Voor die 16 euro redelijk goed, ik heb ze al getest en ook uit elkaar gehaald en het zit redelijk degelijk in elkaar.
    Het enige dat ik mis is een gaatje waar een wormschroefje in kan om de (5mm) poten in te kunnen zetten.
    Ik denk dat ik ze maar verlijm met Uhu Endfest want ik durf geen gaatje te boren en dan M3 draad te tappen, het materiaal lijkt me gietaluminium.
    Over 5 dagen zijn ze maar 7,99 per stuk, 11-11 sale.
    https://www.aliexpress.com/item/1x-...416.html?spm=2114.13010708.0.0.1cf44c4dgehRg2

    En de neuspoot is dan 8,67
    http://www.aliexpress.com/item/Elec...706.html?spm=2114.13010708.0.0.1cf44c4dgehRg2

    [​IMG]

    Ik denk alleen dat ik oleo's moet kopen want de pootjes die bij de Kosmo geleverd zijn zijn 4mm en het gat is 5mm en het hoofdlandinggestel moet ook iets naar achteren gebogen staan (laat ik later wel zien) dus ik moet een verend hoofdlandinggestel hebben.

    Dan weer verder met het hout.
    De vleugel, bij de neuslijst, in het midden moesten nog 2 verstevigingsklotsen ingelijmd worden.
    Dus weer de witte Pattex erbij.
    En het zit.
    [​IMG]

    Nu de voorbereiding voor de beplanking van de vleugel.
    Ik plak altijd eerst de delen van de beplanking kops aan elkaar zodat je 1 groot vel balsa krijgt.
    Eerst leg ik 2 plankjes (1,5mm in dit geval) tegen elkaar en houd ze tegen elkaar aan met plakband,
    [​IMG]

    Dan vouw je op de plakbandnaad de plankjes open en smeer je er wat lijm tussen
    [​IMG]

    Daarna alles plat leggen (met het plakband naar de vloer anders plak je de plankjes aan je bouwtafel vast).
    En laten drogen.
    Eventueel overtollige lijm met een nat doekje wegvegen.
    [​IMG]

    Ik bedacht dat ik nu beter eerst de triplex delen voor het landinggestel in kon lijmen want dat gaat met epoxy en dat duurt wel even voor het droog is.
    Dus eerst gepast, nou dat paste zuigend.
    [​IMG]

    Toen de retract erin gelegd en ik kwam weer een uitdaging tegen.
    [​IMG]

    Gaat niet passen... de retract zit tegen het hout van de vleugelrib aan.
    Even afgetekend wat er weggehaald zou moeten worden.
    [​IMG]

    Nu bleek er in de praktijk toch nog meer weggehaald te moeten worden omdat ik de retract gelijk wil laten liggen met de beplanking van de vleugel.
    Dit moet weg.
    [​IMG]

    En na vanochtend vroeg even met de Dremel aan de gang geweest te zijn is dat hout weggeslepen en kon ik het plaatje triplex
    voor de retracts inlijmen.
    Een onderaanzicht met de Uhu Endfest lijmnaden.
    [​IMG]

    Ondertussen was de beplanking alweer droog (inmiddels 3 plankjes balsa aan elkaar, dus 30cm breed)
    en kon ik grofweg de contouren van de vleugel op het balsa aftekenen.
    De achterlijst is recht en die heb ik ook als referentie gehouden, vandaar de lijmklemmen.
    [​IMG]

    Daarna met een stift langs de neuslijst en tip van de vleugel.
    De gordijnen zijn nog dicht, zo vroeg was het nog.
    [​IMG]

    Dan hou je dit over
    Een afgetekende plaat balsa.
    Ik heb er wel opgeschreven dat het de binnenkant is en ook welke vleugelheft anders maak je 4 dezelfde.
    Nou is dat niet zo erg bij dit model omdat het profiel symmetrisch is maar stel je hebt een asymmetrisch profiel dan zou
    je zomaar verschil in maat kunnen hebben en dan zijn 2 panelen niet meer bruikbaar (is me al meerdere keren gebeurd).
    [​IMG]

    Na het snijden van het balsa even passen op de vleugel.
    De achterlijst is de referentie dus die zetten we weer vast.
    Het glimmen is het plakband waar de individuele plankjes mee aan elkaar gefixeerd zitten.
    Dat haal ik er pas af na het beplanken.
    [​IMG]

    In de voorlijst zitten wat spelden om te kijken of ik de bolling van de vleugel wel haal.
    Dus of ik geen hout tekort kom.
    [​IMG]

    Dit past dus nu nog 2x 3 plankjes aan elkaar lijmen en dan weer snijden voor de andere kant van de vleugel.

    Eerst koffie!

    GJ
     
  4. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Dat wormschroefje zit normaal bij dit type in de grote Alubussen aan de zijkant van de retract
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey Vinze,
    Wat een geweldige tip, inderdaad, daar zit schroefdraad alleen geen wormschroefje, ik kan er doorheen kijken maar een schroefje heb ik nog wel liggen.
    Niks lijmen dus!
    Bedankt!!!

    Ik kreeg de vraag met wat ik het balsa snij, of waar je het beste mee kan snijden.
    Als hobby chirurg en gyneacoloog gebruik ik een scalpel.
    Er is me ooit eens door een klant die chirurg was verteld dat balsa perfect te snijden is met een scalpel en scalpelmesjes.
    En ja, beter dan met een afbreekmesje.
    Dus ik gebruik een RVS scalpel heft 3 en mesje van het type 11.
    Hiet te koop en goedkoper dan een Exacto hobbymes.
    https://www.baco-army-goods.nl/index.php/catalogsearch/result/?q=scalpel

    Ik ga nu de onderzijde beplanken.
    Waarom begin ik met de onderzijde, nou omdat ik dan vanaf de bovenkant nog goed alles kan zien waar en hoe de retract komt.
    Ik heb ook een sleuf gemaakt, grofweg afgetekend vanaf de bovenkant om naderhand te kunnen zien waar het plaatje triplex zit van de retract.

    Ik begin weer bij de achterlijst.
    Ten eerste omdat ik zeker weet dat die recht is (referentie) en ook omdat de vleugel daar niet bol is en dat makkelijker plakken en fixeren is.
    Dus, witte Pattex op de achterlijst en een heel klein stukje (1 a 2cm) op de ribben gedaan.
    Dan de beplanking erop leggen en gelijk leggen met de achterlijst en het midden (wortelkoorde).
    Lijmklemmen erop en ook fixeren op de hoofdligger met spelden.
    Dan weer een minuut of 20 drogen,
    Je ziet op de foto duidelijk de sleuf en de spelden zitten.
    [​IMG]

    Na een minuut of 15 zit het vast genoeg en dan gaan we verder plakken.
    Ik til de beplanking iets op zodat er ruimte komt tussen beplanking en ribben/ligger.
    Dan smeer ik weer lijm tussen de ribben en beplanking, soms is dat lastig maar dan pak ik een klein lijmkwastje en smeer het daarmee uit.
    Ik ga tot de hoofdligger, dus de hoofdligger wordt vastgelijmd.
    Dat fixeer ik weer met spelden en eventueel, als er ruimte tussen ligger en beplanking komt, dan fixeer ik het met een druppeltje secondenlijm.
    Na een kwartiertje is dat ook weer droog en gaan we verder door naar de voorkant.
    Eerst even fixeren met spelden, dan kijken of je niet te veel overschot aan balsa hebt, het balsa mag 1 a 2mm voorbij de neuslijst komen.
    Meer is lastig, dus even met de schaaf erlangs.
    Dan weer hetzelfde verhaal als eerst.
    Even de beplanking optillen, lijm ertussen smeren.
    De neuslijst mag flink wat lijm hebben.
    Dan pak je een rol plakband, ik gebruik van dat inpaktape.
    En je trekt als het ware met het plakband de beplanking tegen de neuslijst.
    Zo strak mogelijk trekken.
    Voordeel van dat plakband is dat het enigszins flexibel is.
    Als je nou te veel balsa voorbij de neuslijst had gehad dan had je het bol getrokken, dus dan trek je het balsa OM de neuslijst i.p.v. op de neuslijst.

    Het ligt nu zo te drogen, dat blijft de hele middag zo want ik moet nu weer naar Rotterdam voor controle.
    Vanavond denk ik de andere kant van de vleugel te kunnen doen.
    [​IMG]

    En de bovenkant
    [​IMG]


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Lekker bezig, GJ, dat schiet wel op!

    Ik ben begonnen met mijn exemplaar, triplex en latjes tegen de rompzijkanten gelijmd, nu de 'helling' maken met behulp van de tekening om de rompdelen samen te voegen.

    W.b. de kwaliteit van de bouwdoos: het hout is mooi licht, alleen zijn de 2mm plankjes voor de vleugelbeplanking zo krom als een hoepel, gelukkig heb ik nog wel voorraad van rechte plankjes. Ook de gelaserde triplex delen voor de spanten en rompzijkanten moet je nog een beetje nabewerken, 100% correct is alles niet maar als je wat ervaring hebt is het allemaal goed te doen. Typisch een bouwdoos van een aantal jaren geleden, we zijn nu wel érg verwend.Voor dit geld kun je natuurlijk niet klagen!
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Weer terug uit Rotterdam en weer met goed nieuws.

    Cees, mijn triplex was echt netjes, je moet alleen het roet even afvegen met een nat doekje, ik heb niets geschuurd.
    En de beplanking, bij mij was hij 1,5mm en sommige plankjes waren wat harder dan de andere.
    Dus de makkelijk te buigen plankjes komen bij de bolling van de vleugel.
    Kwestie van wat plannen maar niet een onoverkomelijk probleem.
    En als je wat ervaring hebt met houtbouw is de kist prima te bouwen, het is geen Pilot waar alles zo in elkaar klikt.
    Maar inderdaad, een ouderwetse bouwdoos met wat moderne snufjes die niet per se beter zijn.
    Het is stukken beter dan de oude bouwdoos van de Charter of Puma van Robbe.
    Dat was allemaal met botte stansmessen gestanst, dit is echt lichtjaren beter.

    We gaan vrolijk door.
    De beplanking op de ene kant van de vleugel zit er netjes op.
    Ik zou nog even laten zien waarom er een gebogen hoofdlandinggestelpoot (leuk voor Scrabble) op moet.
    Of ik moet een geveerde oleo kopen maar dat vind ik zonde van het geld en het extra gewicht.
    De poot heb ik gesimuleerd met een stuk balsa.
    Als er mensen zijn die een oplossing hebben voor dit probleem dan sta ik daarvoor open.
    Dit is als de poot rechtdoor loopt, dan komt ie dus buiten de plek waar het wiel hoort te komen.
    [​IMG]

    Zo zou het moeten worden.
    [​IMG]

    Ik kan natuurlijk het verenstaal proberen te buigen zodat er een knik in de poot komt maar dan komen er
    volgens mij rare krachten op het geheel te staan.
    Dus als iemand iets weet wat werkt, roept u maar.

    Ik heb trouwens 4 setjes ribben en spanten besteld.
    2 van de MK Blue Angel 20 voor 3,5cc
    2 van de Aurora 45 voor 10cc
    De prijs krijg ik nog te horen, volgens de oostenrijker de houtprijs plus een klein beetje arbeid.

    De kitjes worden op de Outerzone plannen gemaakt.
    Ik ga in ieder geval de kleine Blue Angel bouwen en misschien een Aurora.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd!
    De vraag is of die mechaniekjes zo in de vleugel "moeten" of dat je ze ook een beetje naar het wiel toe kan draaien (wielsporing kun je oplossen door de poten wat te verdraaien.

    Maar eerlijk gezegd denk ik dat het de bedoeling is dat er een krul in de poot komt, want ik neem aan dat er toch enige vering in hoort te zitten. Anders komt de volle klap op het scharnierpunt van het intrekmechaniek....
    En met die krul, kun je ook de poot wat naar achteren brengen....

    Voor zover ik weet kun je verenstaal heet stoken, er een krul in leggen, dan langzaam af laten koelen. Nogmaals heet stoken en dan heet in olie dompelen, dan zou het weer hard moeten zijn. Maar dat moet ik even weer terug in de boeken materiaalkennis duiken.
    Maar naar mijn beste weten worden spiraalveren ook zo gemaakt: staaldraad heet wikkelen, af laten koelen zodat de spanning er uit is, nogmaals opstoken en in olie gooien.

    Tenminste, ik meen mij toch echt te herinneren dat de toenmalige intrekbare landingsgestellen net zo'n krul hadden als neuspoten gewoonlijk hebben.

    EDIT: klok horen luiden vergeten waar de klepel hing....

    Het idee was leuk maar de exacte warmtebehandelijng hangt van de materiaalsoort af.

    Wellicht heb je hier wat aan? https://wetenschap.infonu.nl/techniek/114696-verenstaal-eigenschappen-en-toepassingen.html
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bert,
    Ik zat al te kijken of ik de mechanieken zo kan draaien dat alles in het midden uitkomt maar dat lukt niet.
    En wat betreft die krul, sommige fabrikanten hebben een krul in het hoofdlandinggestel en andere weer niet.
    Maar om nu zelf 5mm verenstaal kersenrood te gaan gloeien en dan een krul erin te leggen, dat lukt me niet.

    Ik las dat je op zoek bent naar een 10cc sportkist.
    Op Ebay Kleinanzeige staan wel wat Curare achtige dingen te koop.
    Bij deze moet de romp "neu lackiert werden" maar de servo's blijven erin, voor 100 euro (beetje afdingen tot 80 Euro).
    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/rc-flugzeug-curare-60-verbrenner-/981659753-249-1010

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet dat 5 mm zijn dan? Lijkt me afschuwelijk stevig voor een kist van 3,5 kilo max....

    Zou je daar niet gewoon het meer gebruikelijke 4 mm met een verloopbusje in het mechaniek voor gebruiken?

    Meer nog: zijn degelijke verenstalen pootjes niet gewoon te koop???
    Desnoods koop je twee vaste neuspoten en zaag je daar vanaf wat je nodig hebt, of als het per sé symetrisch moet zijn, een enkele neuspoot met dubele veer, en zaag je die doormidden....

    Bedankt voor de tip, zal eens gaan kijken. Weet alleen niet hoe dat met verzenden o.i.d. moet gaan komen.
    EDIT: interessant, maar wel iets van 400 km enkele reis of zo voor mij... Is nogal wat.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zelfs 4mm kan ik niet in een krul buigen, daar heb ik het gereedschap niet voor.
    En ik zat te kijken, vanaf jouw locatie is het via de A3 233 km.
    Nou ga ik over een week of 2-3 even naar Krefeld, dat ligt daar in de buurt.
    Ik zou hem dus mee kunnen nemen naar de randstad en vanaf daar kan ie ook wel richting het noorden komen (Odoorn of Dalfsen)

    Maar als het alleen voor korstondig testen en een filmpje is mag je ook mijn Kosmo gebruiken.
    Motorkapje hoeft er niet op en een klein tankje is ook zo geplaatst.
    Hij schijnt trouwens al perfect te vliegen met een OS55 AX en 11x7 prop.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat zou wel mooi uitkomen....

    Ik zal eens kijken of ik tot een deal kan komen....

    Heel tof aanbod, maar een ontsteking inbouwen houd meestal ook een of twee extra gaten in, en uiteraard was het wel mijn bedoeling er wat "Langzeiterfahrung" (ben nu toch even in de Duitse sfeer) mee op te doen....

    Bericht is onderweg, maar even kijken wat er uit voorkomt.

    Sorry, zal je draadje verder niet vervuilen met mijn "shopgedrag", als er iets te melden valt komt dat wel via PB....
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
  14. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Mijn rompje ligt nu onderste boven te drogen tussen die 'malletjes' op de tekening.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik moet uitkijken dat je me niet in gaat halen!

    Ik vervuil mijn eigen draadje even omdat ik vanavond geen zin heb om te bouwen.
    Ik ben net gebeld uit Oostenrijk of de prijs OK was.
    Een ribben/spantenset voor de Blue Angel 20 gaat met tekening 32 euro kosten
    Voor de Aurora 45 met tekening 37 euro.
    Zodra ik ze heb (hopelijk voor het weekend) zal ik er foto's van maken en keuren en dan komt er van elke 1 set te koop in het te koop forum.

    GJ
     
  16. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Eigenlijk zou(den) je mede-bouwer(s) uit dit draadje de eerste keus moeten hebben, toch? Zet ze maar niet in het te koop-forum wat mij betreft....
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is ie al af Cees?

    Maar dan zet ik de foto's van de setjes wel hier neer.
    De Aurora zal er zo uit gaan zien:
    [​IMG]

    En de blauwe engel 20 zo:
    [​IMG]

    Eigenlijk lijken ze allemaal op elkaar...

    GJ
     
  18. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Reserveer de Aurora maar voor mij...ik vind het wel leuk, dat balsa-bouw-gedoe. En nee, hij is nog niet helemaal af.....ik heb niet jouw tempo!
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, jij moet ook werken, daar gaat zoveel vrije tijd inzitten.
    Ik mag dat nog niet, mag eigenlijk niet eens wat tillen maar 4 flessen cola lukt wel.
    Als ik wat meer mocht tillen had ik mijn nieuwe CV-ketel wel geinstalleerd maar 34 kilo durf ik nog niet aan.
    Als de Aurora kit binnen is dan maak ik wat foto's en bekijk even of alles klopt.
    De man maakt normaal nooit modelbouwspullen dus het is even afwachten hoe het eruit komt.
    Hij is wel erg goed in CAD en zo maar ja, wat moet je anders als je daar tussen die bergen zit.

    GJ
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Van al die modellen vind ik de grote Aurora het mooist.
    Twee jaar gelden ongeveer kwam er in België eentje te koop. Model had genoeg gevlogen... Maar die man vroeg echt de hoofdprijs ervoor... Heb mijn kwijl maar afgeveegd...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina