Bouw van een PRNTQB V2 3D Printer

Discussie in '3D Printen' gestart door prop-er, 12 feb 2015.

  1. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    ik zie dat je geen heated bed hebt. Is dit een bewuste keuze omdat je bijvoorbeeld alleen PLA wilt gaan printen? Voor ABS is dat namelijk wel echt nodig.
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Klopt! Voorlopig enkel PLA. De voeding is wel uitgelegd op een heated bed, dus ik kan later altijd nog een heated bed toevoegen.
     
  3. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    Helder. Ik zie dat je maar 1 fan hebt. Ga je die gebruiken om het hot end te koelen voor het bridgen of voor de koeling van het cool end? Ik heb namelijk de ervaring met PLA met mijn extruder, budaschnozzle, dat de passieve koeling niet genoeg is waardoor het PLA al zacht is voordat het de extruder. De zachte PLA drukt dan in elkaar en past dan niet meer in de extruder dus loopt je printer vast..
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik ga daar bij gewoon af op de foto's en video's van Andy, de ontwerper van deze printer. Zo te zien blaast de blower net boven het hot-end. Dat lijkt me een mooi uitgangspunt.

    [​IMG]

    Ik moet trouwens nog wel iets controleren/ modificeren aan de J-head:

     
  5. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Ik ga dit zeker ook volgen!!
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Vandaag een hoopje oranje onderdelen opgehaald:

    [​IMG]

    En dan is het een kwestie van in elkaar schroeven/schuiven:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Klein probleem bij de hoeklageringen:

    [​IMG]

    De bestelde bouten M5x60 zijn te lang, inkorten is geen optie. Morgen op het werk even scharrelen naar M5x50 met 30mm draad. Verder dienen de lager buitenschalen strak tegen elkaar aan te liggen. De draad loopt straks in het spleetje tussen de 2 lagers in. Er steekt echter een stukje afdichting aan de zijkant uit, waardoor de lagers niet strak tegen elkaar aanliggen. (Op de foto niet zichtbaar) Hopelijk kan ik de lagers licht vlakken op de schuurband.
     
  7. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Netjes.... maar is 4 lagers niet een beetje een overkill. Zo'n groot gewicht komt er toch niet aan te hangen.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Hier kun je zien wat straks de bedoeling is. In deze foto zie je 2 sets van 2 lagers.

    [​IMG]
     
  9. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    De afdichtingen kan je er met een klein schroeven draaiertje er zo uit wippen.
    Mocht het niet werken klik je ze ook zo terug.
    Misschien een optie voor je
     
  10. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Ah het is voor geleiding van de draden. Persoonlijk zou ik een nylon bus laten draaien waar de lagers invallen en de kabel wat dieper in valt. Zou bang zijn dat als de kabel maar een beetje rekt dat hij eruit loopt.
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    We gebruiken Dyneema/spectra lijn met 50kg treksterkte. Dat is stijver als glas (E-modulus 98 GPa), en rekt niet zoals gewone draad doet, en loopt daardoor niet van het lager af. Persoonlijk vind ik het een prima KIS (Keep It Simple) oplossing.
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Goede tip! Ik maakte me zorgen over de metaaldeeltjes die tijdens het vlakken in het lager zouden kunnen komen. Eenvoudigweg de afdichting verwijderen is een prima oplossing! Aangezien de lagers straks tegen elkaar zitten, is de binnenste afdichting toch niet nodig.
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Het schiet al lekker op! Wat een ontzettend gaaf ding om te bouwen, en wat zit het goed doordacht in elkaar! De kwaliteit van de 3D prints is echt uitmuntend. Ik zit er echt van te genieten, en het is tevens een mooie benchmark.

    Eigenlijk spreekt alles tijdens de bouw voor zich, en als ik twijfel check ik even de foto's of video's van het origineel.

    Morgen de Z-as even afbouwen, en kabeltrekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Nu ik bijna zover ben om de lijntjes te spannen, even wat meer info over Core XY.

    De kern van deze aansturing is dat de stappenmotoren vast aan het frame gemonteerd zitten, en er een snaar/riem/lijn aanwezig is. Dat heeft voordelen, want hierdoor wordt de bewegende massa verminderd, en er is minder gedoe met bewegende elektrische aansluitingen.

    Als je zelf begint te schetsen achterop een bierviltje om een X en Y-as op deze wijze met draad aan te sturen, kom je waarschijnlijk hier op uit:

    [​IMG]

    1 Doorlopende lijn op 2 stationaire motoren. Als 1 motor wordt aangedreven, beweegt de printkop onder 45°. Door te spelen met verschillen in snelheid/draairichting van beide motoren, bereik je de gewenste koers / positie.



    Maar er is een nadeel aan deze constructie. Bij het snel of krachtig verschuiven van de printkop in de X-richting komen op beide Y-assen krachten in verschillende richtingen te staan, waardoor "binding" (plakken) van de geleiding kan ontstaan. Je kunt dit effect hier heel goed waarnemen vanaf 35 seconden:



    Als je goed kijkt, zie je op de Y-assen (vertikaal) een kleine beweging als de X-as (horizontaal) snel heen en weer wordt bewogen.

    Om dit probleem op te lossen bedacht het MIT een inventieve oplossing genaamd Core XY:

    [​IMG]

    Door een kleine aanpassing in de lay-out, heffen bij beweging in de X-richting de krachten in de Y-richting elkaar op, waardoor zich geen vervelende neven bewegingen meer voordoen. Een groot voordeel!

    Bron schema's: A Core-XY Implementation
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Weer wat verder gekomen.

    Eerst de X en Y assen mechanisch geblokkeerd met lijmtangen. Daarna de lijnen gespannen. Dit ging eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. Er zit flink spanning op de lijn. Als je hem "plinkt", hoor je een toon.

    Door nu aan de assen van de stappenmotoren te draaien, is de printkop te bewegen. Dat voelt allemaal strak aan.

    Verder nog de printkop en blower gemonteerd, het printplateau voorzien van carbonfolie, De lagering van de Z-as nog iets verbeterd, de extruder afgebouwd en gemonteerd, en de printplaten en voeding een plekje gegeven.

    Van de week eerst de bekabeling inkorten en ordenen, en voorzichtig wat gaan testen!

    [​IMG]

    Wat klopt hier niet?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Draadje uit de groef gelopen. Waarom? eraf geschoten toen er nog geen/weinig spanning op de draad stond (en niet opgemerkt) of tijdens het proefbewegen?
    Heb je nog genoeg lengte om het op de lossen, of moet het hele draadje vervangen worden.

    Wat me eigenlijk meer opvalt (verbaast), zijn die drie niet aangedraaide bouten. Eentje verstopt achter de onderste draad, ee een cm of vijf daarboven, en de derde vlak tegen het frame aan. instelbaar voor eindsensors oid.?
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Geen idee, Dirk, ik zag het pas op de foto! Maar dit is snel opgelost. Er zit circa 30cm overlengte draad aan de achterzijde van de printkop, netjes opgerold. Hiermee is het altijd mogelijk de boel na te spannen.

    Deze drie bouten houden de X en Y-assen op hun plaats (drukbouten). In het 3D geprinte onderdeel zit een kamertje waar een M3 moer in past. Dat kun je op deze foto niet zien. Deze bouten zitten wel degelijk vast.

    Ze staan wel op het lijstje om te worden vervangen door iets kortere stelschroeven met kraterpunt.
     
  18. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    En ??? Doet hij het?
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    's Avonds tussendoor nog wel bezig geweest. Moet alleen nog even de eindschakelaars monteren, en dan weten we het!
     
  20. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    En???
     

Deel Deze Pagina