Bouw van een PRNTQB V2 3D Printer

Discussie in '3D Printen' gestart door prop-er, 12 feb 2015.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ben in de tussentijd druk geweest met de voorbereidingen voor, en het houden van een korte modelvliegvakantie in de Vogezen. Er is tijdens deze vakantie wat schade gevlogen, en één van de eerste opdrachten voor de 3D printer wordt het maken van een setje negatieve mallen voor een carbon staartje voor een vliegende vleugel.

    [​IMG]

    Gisteravond heb ik de eindschakelaars gemonteerd, en bedraad.
    Vanavond de firmware laden, en opstarten / kalibreren.
    Filament (real PLA van RepRapWorld) komt morgen binnen.
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Het was lastiger als ik dacht om de Arduino aan de praat te krijgen.
    Toch is het gelukt, er staat nu de laatste Marlin op. Smart controller werkt!

    [​IMG]
     
  3. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    :) Vaak op het moment dat je denkt dat doe ik even. Zit het tegen
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ach, als het dan maar wel lukt in een avondje, valt het allemaal nog wel mee. Het was ook mijn eigen schuld, want ik zat niet op te letten...
    Nu eerst maar eens een weekje testen en kalibreren. Straks gaan we voor het eerst de boel in werking zetten!
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Veel gezoem, maar weinig beweging. Na wat speurwerk bleek de remedie het wisselen van 2 vd 4 motoraansluitingen op de RAMPS te zijn. En dat keer vier.
    Veel geneuzel om X-as en Y-as bewegingsrichting goed te krijgen in combinatie met de eindschakelaars.

    Autohome homed alleen de Y-as. Ik ben er nog niet uit waarom.

    Extruder doet niets. Blijkt een ingebouwde bescherming te zijn. Onder de 170° printkoptemperatuur gebeurt er idd niets...
    Nu softwarematig even uitgezet, zodat de laatste as gecontrolerd en gecalibreerd kan worden.
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Soms sta ik versteld van hoe goed het allemaal werkt, en soms wil ik 'm wel zo het raam uitkieperen.

    [​IMG]

    Ben nog volop aan het testen en kalibreren.
    Veel problemen met verstopte nozzle gehad (keer of 10). De oplossing was een combinatie van juiste flowrate, hogere temperatuur, grotere transportbuis tussen extruder en nozzle, en kogellagers voor de rol PLA. Ik wordt er wel steeds sneller van. De eerste keer blokkade oplossen kostte een half uur, nu doe ik het in 5 minuten. (andere werkwijze, en constructie iets aangepast)

    De Z-as miste af en toe wat stappen, hogere stroomsterkte ingesteld. Opgelost.

    Vanavond viel zowat mijn hele J-head uit elkaar. Diepe voren getrokken in de Z-tafel. Niet blij.
    Geen idee wat de oorzaak is. Koelfan niet aangestaan? Overbelasting door de vele blokkades? Constructiefout J-head? Eerst maar eens demonteren en inspecteren.

    Nog steeds problemen met homen. In de G-code moet M28 een homing van alle assen teweeg brengen, maar bij mij doet alleen de Y-as dat...
    Ook M28 X0 Y0 Z0 geeft niet het gewenste resultaat.
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ben benieuwd naar je ervaringen. Ben zelf een tijdje geleden ook overgestapt. Veel gezeur gehad om de boel weer netjes aan het printen te krijgen en de resultaten zijn nog altijd niet constant. Voorlopig zie ik nog niet waarom zoveel mensen zo lovend zijn over dit hotend.
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    De PEEK behuizing van de eerste J-head is echt finaal doormidden gebroken. Aan alle kanten is de PLA er doorheen gestroomd, en gestold.
    Temp sensor werkt niet meer. Even wachten op de nieuwe E3D. Hij lijkt me in ieder geval wat steviger. Hopen op goede resultaten.
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    De nieuwe printkop is binnengekomen, en print nu zijn eerste calibratiekubus.
    Het resultaat ziet er op het eerste gezicht een stuk strakker uit!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ziet er inderdaad goed uit. Op welke laaghoogte is dit geprint?
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt! Laaghoogte 0,2mm, laagbreedte 0,5mm, printkop 0,4mm.
    Je ziet duidelijk dat de eerste laag wat te dik is. Die is nu teruggeschroefd van 0,35 naar 0,25mm.

    Nu even twee lagerhouders voor de rol filament printen, want ik heb nog steeds last van blokkades doordat de rol niet lekker soepel loopt.
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ook mooi: ik heb de autohome op alle assen werkend gekregen. Was gewoon een kwestie van goed aansluiten en in de firmware instellen.
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Printtijd: 1:08/stuk
    Na de eerste print instellingen veranderd om Oozing (grote druppels PLA op je werkstuk) tegen te gaan. Het resultaat bij de tweede was veel beter: vrijwel geen Oozing gehad!

    [​IMG]
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En twee tieraps als as-fixatie. Lekker professioneel! ;)

    Leuk dat het nu lekker begint te lopen. :)
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Het volgende te printen object is een omkasting voor de smart LCD controller van deze printer. Hiervoor gebruik ik zwarte Real PLA. Die blijkt ineens weer heel anders te reageren dan de PLA van E-sun. Vooral retraction van het filament geeft problemen. Waarschijnlijk is een flinke verlaging van de retraction snelheid de oplossing. Daarnaast bleek de spanning van de draad aan de lage kant. Op zich moet het naspannen van de draad wat eenvoudiger kunnen dan nu het geval is. Daar heb ik een ideetje voor, en wordt wat materiaal besteld. Ook wil ik machinevoetjes onder het frame om het contactgeluid te reduceren.
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht

Deel Deze Pagina