Bouw van een rompmal

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Bouw van een rompmal, met foto's

Omdat er wat vraagjes op dit forum waren over mallenbouw heb ik maar even een stukje wat ik een tijdje geleden gemaakt heb opgedoken.

Hier heb ik een redelijk simpel en goedkoop malletje gemaakt van een zweefrompje.
Het is low-budget maar wel met goede materialen.

beschrijving kan je HIER vinden.

Voor vragen kan je altijd mailen.

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Zeker leerzaam. Wel heb ik een vraag, heb je eventueel ook een soortgelijke uitleg over 'hoe daarna verder', dus hoe je nu met behulp van de gemaakte mal daadwerkelijk rompjes gaat maken? Bijvoorbeeld zaken als je hebt 2 romphelften gemaakt mbv. je mallen, hoe ga je die nu netjes aan elkaar krijgen?

Het eerste stuk (het maken van de mal) is vrij recent ook iemand aders geweest die een soortgelijk verhaal heeft verteld als jij. Zeer leerzaam en dus zeker welkom, maar ik mis nog het stuk informatie van wat te doen als je de mal eenmaal hebt ;)

Allereerst bedankt voor de complimenten.
Ik ga binnenkort weer wat F5B modellen maken, rompen en vleugels.
Daar zal ik dan wel een verslagje van maken.

Ik dacht dat daar al meer dan genoeg over te vinden was maar dat schijnt dus van niet.

Het bouwen en koppelen van de rompdelen kan trouwens op meerdere manieren, ook met vacuum en druk maar ik zal wel de meest simpele techniek gebruiken voor dat verslag, dus gewoon zonder vacuum en rare technieken.

Ook staat de bouw van een mal van een 220 cm spanwijdte Nemesis #3 F1 Renoracer op de planning.
Het oermodel is bijna af, dus kan er binnenkort een mal van gemaakt worden.
Ik zal ook van dat project een verslag maken, dat wordt wel een langlopend verslag met prototypes en zo.

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Hoi Gert-Jan

Naar dat project en verslag van de renoracer kijk ik naar uit .:lol:
Om te zien dat we dezelfde werkwijze hebben .
Bij de mallen bouw is er een klein beetje verschil , maar het eind resultaat komt op het zelfde uit .

Mooi verslag van de mallenbouw ;)

grt Johnnyb

Goed bezig Gert-Jan!

Ik wil binnenkort beginnen aan de bouw van een F5B-achtig, eigenlijk vooral om te oefenen met het bouwen in composiet. Heb de DVD van Phil Barnes gekocht en een aantal draadjes gelezen (o.a. Berrie's Supra en die van jouw rompmal).
Ik zal jouw bouwverslag zeker gaan volgen.
Kan ik , als ik eenmaal zo ver ben, wat stroken mylar 0,35mm van je kopen?

Groeten,

Ron

Back