Bouw van een stoomtrein op rupsen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Daniel /stoomy, 11 feb 2018.

  1. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    de hele massa van het wiel word gebruikt om hem soepel te laten lopen
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.669
    Locatie:
    zuid holland
    Met een nette vullingsgraad en juist afgestelde schuiven is er geen vliegwiel nodig.
     
    kaapstander en Daniel /stoomy vinden dit leuk.
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Geldrop
    Eh,
    even voor mijn beeldvorming, welk wiel ? toch een vliegwiel ?
     
  4. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    laaste 2 loopwielen zijn een feit nu nog monteren op de rups en dan zijn ze alle 2 klaar. dan nog de loopwiel veren plaatsen ketting slijpen en zetten . 20180523_214432.jpg 20180523_214410.jpg 20180523_214348.jpg 20180523_214331.jpg 20180523_214307.jpg
     
  5. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    de ronde wiel in het midden van de machine .bij een stoomtrein is het een wiel bij mij een massieve wiel
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.669
    Locatie:
    zuid holland
    Tsja
    het welke de wiel ???????
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  7. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    het zilveren wiel daar komt de cilinder op aangesloten dat weegt 1.5kilo 20180524_152209.jpg
     
  8. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    daaraan zit de aandrijving die door gaat naar de rupsen
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.669
    Locatie:
    zuid holland
    Bij een trein is de massa van de loc en de wagens "het vliegwiel". Er zit op een treinmachine niet zoiets als een vliegwiel!

    Je zilveren wiel is dus niets anders dan de koppelflens van een aandrijfas. (?)
    Want wat weegt je zuiger, zuigerstang, kruishoofd?
     
  10. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    dat weet ik nog niet . ben bezig om het te tekenen.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Geldrop
    Ok, duidelijk Daniel.
    Komen de cilinders aan de rookkast zijde of aan de kant van het machinistenhuis ?
    Ik verwacht het eerste, zoals bij een stoomtrein.
    Dan zie ik nog wel wat staal in de weg zitten voor de drijfstang, precies aan de rechterkant van de gele pijl die je ingetekend hebt.
    Ook een eventueel omkeermechanisme zit daar erg in de weg.

    Mochten de cilinders aan de achterkant komen, dus bij het machinstenhuis, dan zie ik wel meer ruimte, maar dan heb je wel weer langere leidingen voor inlaat en uitlaat.
     
  12. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    dat klopt hij komt aan de voorkant. die staalplaat moet nog worden aangepast maar dat word ook gelijk een steun voor de zuigerstang .heb nu nog speling want ik was er nog niet uit wat voor aandrijving ik ging nemen. Dit gaat hem worden dus nu uit gaan tekenen. dan zou er voor de rest niks in de weg zitten FB_IMG_1527161628169.jpg
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Geldrop
    Aha, Marshall omkeer beweging lijkt het wel., of klug.
    Het is een afgeleide van Hackworth zonder de glijdende delen.
    Probeer de stangen zo lang mogelijk te houden, de stang van hefboom naar schuifkast bedoel ik daarmee.
    Hoe korter deze stang hoe groter de fout in de stoomverdeling gaat worden.
    Bij mijn stoomwals in aanbouw zit ook deze omkeerbeweging, ik kan alles afstellen zodat vooruit alles netjes loopt, maar achteruit is een drama, daar klopt weinig meer van.
    Dit heeft met name met de korte stangen te maken, dit vind ik ook terug in discussies over stoomverdeling met name Hackworth en klug/Marshall.
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina