Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    Wat een mooi model en een leuk verslag om te lezen
    gr Cees
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vrees ook met grote vreeze dat dit straks heel mooi uit de verf gaat komen!
    Mooie patrijsjes zeg!
    Gr Bas
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Danku heren. Helaas wordt het de komende weken ietsjes rustiger in het bouwverslag. Ik heb een klein ongelukje gehad met de zaagtafel, en mis een stukje van m'n vinger. Het zal eerst moeten herstellen voor ik fatsoenlijk kan gaan bouwen. En ik wil geen fouten maken door een beperking.
    Wat ik wel heb gedaan en dat is de reden waarom dat gebeurt is, is een leuk klein springer tugje gemaakt. Ik had rc spul gekocht voor een ander doeleinde, maar bleek later iets te groot. Duss dat moest maar ergens anders in. Op internet tekeningen gezocht en meteen begonnen met bouwen. Dat was drie dagen geleden en inmiddels is hij bijna af. Enkel nog wat verf hier en daar en hij is klaar.
    Voor de leuk even wat plaatjes en een filmpje.
    Zodra mijn herstel klaar is, kan ik verder met het jacht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    leuke springer :)
    wat zijn de maten?
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oei,

    Bas heeft af en toe al een veiligheidsbril op als hij aan de springer bezig is, ik zal ook nog maar voor handschoenen kijken :)

    Maar je ben wel hard gegaan, en ziet er mooi uit.


    Groeten,
    Arie
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Zou ik even moeten meten Thijs! Ik hem namelijk het plan zo uitgeprint, net iets korter dan ern a4'tje. Exacte maten geef ik je zo als ik weer thuis ben
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dat is ook maar goed! Veiligheid voor alles. Helaas dacht ik iets minder goed na en het resultaat is een kleinere vinger. Maar goed, al doende leert men zal ik maar zeggen;)
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ga je "vreemd" Jeremy en wordt het gelijk afgestraft. Beterschap met je hand en neem de tijd om het goed te laten helen. Gr. Klaas.
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje klaas. Ja mn jacht pakt me direct terug he! Maar idd, ik neem even mn tijd om het te laten rusten.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohw, ohw... da's niezo best man?!
    Modelbouwhanden hebben geen salamander-eigenschappen! Pfoeh!
    Ik sluit me bij Klaas aan, beterschap!
    Gr Bas
     
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Gaat inmiddels al weer iets beter, verband verwisseld en de wond geneesd goed, ondertussen de springer maar in de verf gezet, dat lukt wel met een hand:)
     
  12. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Beterschap Jeremy,
    Leuk springertje ok!

    Groet Dennis
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Betert de hand voorspoedig, Jeremy? Het is zo stil op de "werf". Of ben je aan de zomerstop begonnen? Gr. Klaas.
     
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Het is inderdaad een beetje stilletjes op de werf, even een tijdje gehad waarin ik geen zin had om verder te gaan mede door mijn hand. Mijn vinger is inmiddels volledig hersteld en er is weer zin om verder te gaan bouwen.

    Momenteel staat ze er nog hetzelfde bij als toen het ongelukje gebeurde, maar ben ik van plan om volgende zaken te gaan aanpakken:

    - Vandaag de rest van de dekspanten afmaken (wederom met de zaagtafel, nu hopelijk wel veilig) en achterdek inpassen dryfit style.
    - Overige electronica (CTI multiswitches) aanschaffen. Dan inbouwen.
    - De juiste kleur voor het onderschip aanschaffen en dan aanbrengen met meerdere laagjes.

    Dan volgt de rest van de bouw, begin maken met de verschansing, luikensysteem maken met bowdenkabels en begin maken met de voorden spanten.

    Kortom, komende tijd zat te doen aan mijn scheepje.
    Zodra het onderwaterschip gespoten is volgt er ook een eindelijke testvaart waar ik al zo lang op heb gewacht. Daar maak ik uiteraard dan ook een filmpje van.


    Tot zo ver eerst maar weer. Vol goede moed en zin ga ik weer verder.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. Ronald Monster

    Ronald Monster

    Lid geworden:
    25 nov 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Maasbracht
    Prachtig zo mooi gebouwd strak VAKWERK.
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Eventjes weer wat leven in de brouwerij brengen. Helaas na de laatste update niks gedaan aan mn scheepje. Door alle drukte is het er niet van gekomen, maar ik heb sinds gisteren weer kriebels om verder te gaan.

    Voor ik verder gegaan ben heb ik de roeren vastgezet. Dit maakte het mogelijk om de allereerste maiden te doen!
    Heb em op de achterbank gezet en ben naar een vijver gereden om hem eens te testen.

    Conclusie:
    Vaargedrag is heel erg mooi, ze vaart mooi op schaal en zeker niet te hard.
    Boegschroeven werken perfect en is niet overkill met die twee kleine raboeschjes.
    Rook niet kunnen testen helaas, potmeter stond verkeerd afgesteld nadat het elastiek was gebroken, nu daarvoor in de plaats een veertje gepakt, enkel afstellen en die is ook gereed.
    Diepgang mag wat meer, was uiteraard te verwachten, dit omdat de opbouw natuurlijk nog niet klaar is.
    Koelwatersimulatie werkt ook zoals ik het verwacht had.

    Kortom, goed vaargedrag en heel erg mooi op schaal, boegwater komt net onder de ankerkluizen op volle snelheid.

    Jammer genoeg vergeten te filmen aangezien mijn wederhelft het te druk had met pokemons vangen...
    Ook was de maiden maar van korte duur wegens lege ontvanger batterij, die had ik niet gecheckt


    Om deze lap text even af te ronden ben ik vandaag begonnen met het vastzetten van het achterdek. Verder nog bezig met kleine dingen waarvan de foto's nog heel even op zich moet laten wachten.

    Ik hoop vanavond nog eventjes een leuke update te kunnen geven
     
    BerendBotje59 vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jeremy, Goed om te zien dat het "werfpersoneel" weer is aangetreden. Ongetwijfeld heb je intussen ideeën opgedaan hoe verder te gaan. We blijven je volgen en alvast gefeliciteerd met een geslaagde proefvaart. Altijd een goed gevoel als je je schip ziet doen wat je ervan verwacht. Nu is dit een model schip waarvan je op voorhand eigenlijk al weet dat ze goed vaart. Ook met weinig vermogen loopt dit soort schepen wel. Jammer van de lege ontvangerbatterij. Overkwam mij vorige week met de zender. Vergeten op te laden en geen reserve meegenomen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje Klaas,

    Ik ben zeker wel tevreden over het vaargedrag. Vermogen zat en meer is ook niet nodig, hij hoeft iig niet te planeren.

    Vandaag nog eventjes geen foto's. Moet even kijken hoe het zit met picasa op mijn eigen pc, maar dat los ik morgen op.

    Voor nu zit de stootrand erop en ben ik begonnen met het uittekenen van de verschansing.

    Tot se volgende update
     
  19. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooie romp Jeremy! Lijkt erg veel op mijn Noord-Holland, zij het wat groter.
    Dat idee van jouw rookgenerator vind ik erg interessant en goed bedacht!
    Ben benieuwd naar meer.

    Gr.
    Pim
     
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Het heeft even geduurd, maar ik heb de smaak weer te pakken, en ja dit heb ik eerder ook al eens gezegt, maar er zijn sindsdien al wel vele vorderingen geweest die ik jullie niet wil onthouden.
    Vorige post had ik het over de stootrand die geplaatst ging worden, en die zit er inmiddels al lang en breed op. Daarnaast ben ik uiteraard begonnen met de verschansing. Dit heeft even de nodige moeite gekost aangezien het meerdere rondingen betreft.

    Laatst even wezen shoppen bij de tuindorado, en daar hadden ze mooie kerstlichtjes liggen. Deze bestaat uit kleine smd leds en zijn warmwit. Een setje gehaald en deze voorin het schip gelijmd. Het hoeft daar namelijk niet zo netjes omdat daar geen details komen.

    Voor de rest begonnen met het eerste muurtje als proefstuk en dat werkt prima. Vanavond even wat plaatjes posten en dan gaan we weer verder.


    Overigens had mijn lieve kat het idee een krista uit mijn ontvanger te vissen, en die is nu spoorloos. Voor degene die een setje kristallen op 40mhz heeft liggen voor een futaba f-14 houd ik me aanbevolen en uiteraard tegen betaling


    Tot zover weer even
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina