Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jeremy,

    Mooi verslag van een prachtig schip. Heb het eerste deel van je verslag gelezen en ik zeg, goed bezig. Wordt overigens wel tijd dat je weer wat fotootjes plaatst. Het is altijd mooi als je een beeld krijgt bij wat je leest toch? Ben ook wel benieuwd naar een vaar filmpje.
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Macrabbit, dank voor je complimenten.
    Uiteraard zijn de foto's ovegeplaatst op google foto's. Echter gister geen tijd meer gehad ze te plaatsen in het bouwverslag.

    Over een vaarfilmpje, die komt nog, maar eerst even de delen die dicht bij het water zitten, waterproofen. Voor nu is alleen het onderwaterschip waterproef.

    Vanmiddag zodra ik thuis kom komen er weer een aantal leuke plaatjes.
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bij deze nog even een aantal plaatjes van het gedane werk van afgelopen tijd. Heel veel is er niet gedaan, althans, dat lijkt zo voor mij maar ik wil het toch even laten zien.

    Het eerste waar ik tegen aan liep was de stootrand, kwa maten heb ik alleen de tekening 2d, dus alleen hoe breed deze rand is, de hoogte leek me overigens wat minder, dus op mijn model dus geprobeerd na te bootsen;
    196.JPG

    197.JPG
    De stootrand loopt natuurlijk nog verder, maar dat doe ik wanneer ik zover ben om te schilderen.

    Toen maar eens begonnen met een wat lastiger deel, namelijk de verschansing. Voorafgaand bedacht ik me het te willen gaan doen met templates, deze pas maken, en uitzagen. Dit zag ik niet zitten omdat het een verschansing met meerdere bogen betreft. Zowel verticaal als horizontaal loopt ie in een kromming. Dit wil niet met alleen een plaatje erop. Om dit op te lossen had ik bedacht kleine strookjes te gebruiken. Dat werkt.

    De eerste delen gemonteerd:
    198.JPG
    Stukje verder
    199.JPG

    200.JPG
    Even een stukje geprobeerd. Dit is dus de manier waarop ik de hele verschansing heb gemaakt. Hiermee kon ik beide gebogen delen maken.
    201.JPG

    202.JPG


    En zo bouwen we verder...
    203.JPG

    204.JPG

    205.JPG
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Plaatjes lijken niet te werken...
    Gr Bas
     
    koenslk vindt dit leuk.
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik zie het, raar...
    Gewoon gebruik gemaakt van google foto's..op m'n mac werken ze wel. Zal ze even weer opnieuw proberen te posten
     
    koenslk vindt dit leuk.
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    En de rest...

    206.JPG

    207.JPG


    Verschansing dient nog verder afgewerkt en geplamuurd te worden, daarna de stootrand glad maken en dan kan dat deel in de primer.

    Toen maar eens de lampjes ingebouwd. Hier komt alleen een dek overheen en komen geen accomodaties. Makkelijk, erin plakken maar.

    208.JPG

    209.JPG


    Vergeten door enthousiasme om een filmpje te maken van de eerste proefvaart. Maar als troost toch nog een fotootje.
    210.JPG

    Even de overstap naar MBF fotoservice gemaakt, hopelijk is het nu goed eens en voor altijd. Voorheen geen last gehad van google foto's, maar weigert nu fatsoenlijk weer te geven.

    Voor zover eerst maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er mooi uit Jeremy en dank zij de verlichting al vroeg in de Kerstsfeer! Goed om te zien dat je weer lekker bezig bent. Gr. Klaas.
     
  8. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    nice!!
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dank heren

    Ja ik wil proberen toch het verslag zo goed als het kan voort te zetten. Hopelijk wat inspiratie voor een ander. Daarbij is het ook wel leuk om dit te doen.
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jeremy,

    Niet eerder zo gezien, maar een slimme manier om een mooie gelijnde kont te krijgen. Heel mooi gedaan en zo ziet het er ook uit.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi hoor! Werk hier ook met Mac. Snijdt de foto's meestal aan tot zo een 1000 px breed (72dpi) en knikker ze pardoes vanuit een mapje tussen de tekst. Origineel hou ik op hoge resolutie. Daarmee embedded in het MBF, en niet via een link naar elders.
    Maar wat een mooie bouwontwikkelingen. Veel werk, maar met die nauwgezetheid prachtig resultaat. Pfoe!
    Bijna zonde dat dat allemaal afgelakt moet gaan worden. Je kan er zo uren naar kijken. Top hoor!
    Gr Bas
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Macrabbit,
    Dankje, vond het overigens wel een lastige opgave omdat ik niet wist hoe en wat. Uiteindelijk leek dit me de beste methode voor nu.

    Ik neem aan dat je bedoelt dat je de foto's direct vanuit de map in de post zet? Worden ze daarmee dan gelijk geupload? Voor nu gebruik ik de uploader van MBF, lijkt goed te werken voor nu.

    Er lang naar kijken doe ik zelf ook regelmatig haha, ook omdat ik natuurlijk alles zelf moet uitzoeken en uitmeten en vrijwel niks vanaf tekening komt. Daarnaast werk ik ook met meerdere rondingen en maakt het toch wel even lastig. Wil niet zeggen dat ik de bouw heb onderschat, maar het kost me wel de nodige extra moeite. Maar complimentjes doet me goed, hoewel positieve kritiek ook welkom is. Ben immers ook nog lerende.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je blijft leren... beste les is je eigen creativiteit te stimuleren en uit te nutten.
    Maar heel veel gebeurt bij mij 'on the fly' zelfs met m'n werk is het 100% improviseren. Vanuit het niets iets.
    Soms erg vermoeiend.

    Ik heb het gemak van een abo op Adobe CS. Kost een paar centen, maar het is m'n 'draaibank'als het ware. Dus in Photoshop kan ik zeer lui en snel formaat aanpassen. Maar er zijn ook wel freeware cropping tools op het net te vinden.

    De truck is om via de 'meer opties', zie plaatje onder, meest rechter, de instelling om dan verder te tikken met je verhaal, en te editen... Daar waar je de tekstcursur plaatst komt je prent te staan... Via de regelafstand heb je dan controle over de postitie...

    Schermafbeelding 2016-11-07 om 13.07.50.png


    Je plaatje komt dan op de positie van een tekstregel te staan.

    Schermafbeelding 2016-11-07 om 13.08.23.png

    Je ziet de geel gehighlite knop, dat doet je prent in je opmaak doen komen.

    Ik zet zelf alle plaatje altijd op 1.000 px breedte. De voorinstelling hen ik in Photoshop staan, en m'n layoutje op MBF blijft zo constant = rustig. Zelf houdt ik dan ook nog eens een vaste witregelinstelling aan, opdat het wat meer lijk op een netjes opgemaakt boek... etc.

    Je ziet... een screendumpje is zo pardoes in de opmaak geplaatst. Vanuit het bureaublad. MBF zou best een croppingtooltje op de site kunnen plaatsen. Velen zitten er best mee te hannesen.

    Zolang het veld nog 'étitabèl' is, kan je aan tekst en prent liggen-lopen-morren... :D
    Gr Bas
     
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bas,
    Dank voor het uitleggen. Wellicht maar eens kijken of ik ze kan croppen met een handig progje. Zoals je al aangeeft is het handig om dezelfde layout te behouden. Voor degene die het lezen ook wel zo prettig.

    De manier van uploaden had ik al door, jammer alleen dat er maar 10 tegelijk kunnen, maar zo vaak plaats ik ee niet 10 tegelijk dus dat valt dan ook wel weer mee. Ik plaats ze nu in volledige grootte en dat stoort mij wel een beetje. Doe je dan 1000x1000 pixels?
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je idd wel dat maximum, echter een caesuur is niet zo erg, want je tikt gewoon door zonder aanhef in een nieuw blok, met weer 10 nieuwe landschapjes...
    Gr Bas
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    http://www.rw-designer.com/picture-resize kan je op je harde schijf zetten,

    Het getal is de resolutie, zet ik meestal op 1024.

    Dan je foto's selecteren, en naar het exe bestand slepen, en ze worden automatisch verkleind

    Groeten

    Arie
     
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Top, dank. Zal het eens gaan uitproberen.
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtige foto's, van het gefotografeerde onderwerp natuurlijk .
    De reling is alvast aardig gelukt, en zo te zien licht ze netjes op het water.
    vgr Marc
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe is het Jeremy, de werf in staking? Of ben je gestopt met je verslag? We zijn razend nieuwsgierig naar het vervolg. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik wilde ieder die mijn verslag heeft gezien, volgt en bewonderds even geruststellen dat het project niet aan de kant geschoven is en verstoft. De reden dat het in dit topic zo stil is is vanwege ons nieuwe huis. Klein jaartje terug nieuwbouw huis gekocht, die nog gebouwd moest worden. Kost een hoop tijd, en de korte avonden gaven me geen zin om iets verder te doen aan mijn bootje.
    De bedoeling is om ergens in de nazomer mijn zolder te gaan klaarmaken om daar te kunnen hobbyen. Voor nu is eersr de voor en achtertuin aan de beurt en dan hopelijk snel verder met mijn scheepje. Ze staat nog veilig in het andere huis tot ik er weer mee verder kan!

    Tot snel!
     
    MikeMohawk, Hoegaarden en Dennist vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina