Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Tussen de bedrijven door ben ik ook maar eens begonnen voor het bootje op het achterdek. Ik heb er voor gekozen om hier zelf iets voor uit te zoeken en wat een beetje te bouwen is. Vereiste was overigens wel dat het een luxe bootje moest zijn gezien het een duur jacht betreft.
    Ik heb gekozen voor een Riva achtige style speedboat omdat ik toevallig tegen de plan aanliep. Deze heb ik als pdf en kon ik perfect printen zodat het slechts een lengte heeft van 15 cm.
    Electronica zal komen van een klein speelgoed autootje of van een ander klein speedbootje die ik er in eerste instantie voor had gekocht, alleen is deze rc een beetje omslachtig en groot. Ik zal dus even moeten wegen wat een beetje gaat passen alvorens ik hem rc maak.

    phpUJiQVkAM.jpg


    phpSyr4ecAM.jpg


    Het geheel in elkaar.
    phpbZZt4yAM.jpg

    php0UToh0AM.jpg


    php9L8ZNiAM.jpg

    Tot zover maar weer.
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Inmiddels weer een stukje verder met het kleine monstertje. Het is nog even wachten op de accu en micro servo. Wanneer ik dat binnen heb kan ik beginnen met het installeren van de componenten en dan kan ik het dek gaan dichtmaken. Dan even een paar testrondjes in de vijver.

    Voor nu eerst weer verder met de rest van de meubeltjes. Enkel nog stoeltjes en een eettafel. Dan de rest van de raampjes erin en dan kan ik zo langzaam maar zeker het dek er op gaan leggen en de lampjes aansluiten. De leds daarvoor moet ik nog even zoeken. Dan kan ik weer een grote inhaalslag doen.

    Eerst nog wat plaatjes.

    php9RJYsPPM.jpg phptWVZwQPM.jpg

    phpHps80NPM.jpg phpSTE9BFPM.jpg

    phpJKSwjTPM.jpg php3RswOzPM.jpg




    phpwROjNHPM.jpg



    phptACoE0PM.jpg

    Al met al hoop ik dat dit een beetje op schaal is. Ik heb hem uitgeprint op lengte en een beetje gekeken of het er wat bij past. Naar mijn idee moet het goedkomen als ik de stoeltjes een beetje op schaal pas maak.

    Tot zover eerst maar weer.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Mooi!
    Een lekkere lange schroefas, zodat de hoek t.o.v. de waterlijn niet te groot wordt, komt het vaargedrag ontzettend ten goede.

    Groeten, Jan.
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje!
    Zo'n vermoeden had ik al idd Jan, ik struin zo hier en daar wel eens over het forum. Hele tijd terug al zo iets gelezen van jou over de hoek van de schroefas. Dit uiteindelijk niet vergeten en in de praktijk gebracht.
    Enig nadeel is het gewicht voorin, op deze schaal telt elke gram jammer genoeg...
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh! Grootse plannen! Het microformaat moet ook kunnen varen op RC! :thumbsup:
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Natuurlijk, gelijk goed aanpakken he! :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Maar weer even een kleine update. Voor het kleine bootje heb ik inmiddels het dek er op kunnen maken en heeft zijn eerste vaart er op zitten. Het gaat niet bijzonder hard, maar het motortje is dan ook net iets aan de kleine kant. Maar voor schaal wel snel genoeg. Nadat alles goed en wel werkte besloten verder te gaan en het dek erop te maken. De eerste lak laag zit er ook op en kan ik in de loop van de week rustig aan wat dingetjes gaan toevoegen zoals het raampje, uitlaatpijpjes en de rest van het spul. Ik hoop dat het uiteindelijk niet allemaal te zwaar wordt, maar dat zullen we dan wel zien.


    phpUzwCZHPM.jpg

    phpYy3qxbPM.jpg

    php4YruxXPM.jpg

    phpUbld1HPM.jpg

    Tot zover maar weer.
     
    Stoompomp en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    prachtig Jeremy , ik moet nog 10 sloepjes bouwen ik heb wat casco's af dus weet wat een priegel werk het is .
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje!
    Ik heb ze gezien idd, erg netjes. Zo strak is deze niet maar het volstaat.
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Tijd voor een updatetje.
    Afgelopen dagen/weken rustig aan verder gebouwd. Ik wilde een begin gaan maken met de kraan op het achterdek. Hiervoor heb ik besloten deze ook werkend te maken na veel ideeën opdoen en zoeken naar de juiste materialen/componenten.
    Uiteindelijk toch maar wat micro gearmotors besteld die het geheel middels schroefdraad moeten gaan bedienen. Omdat deze bestelling nog niet binnen is kan ik hier voorlopig nog niet verder mee. Wel heb ik al een begin gemaakt met de base van de kraan.
    Daarnaast heb ik besloten om het onderwaterschip te gaan spuiten. Aangezien het model steeds zwaarder wordt en er steeds meer stuk kan gaan wanneer het op z'n kop ligt is het beter om alvast de onderkant klaar te hebben. Dusss, verf gehaald. Niet geheel matzwart maar ietsjes lichter. Het komt het dichtste bij het origineel en ik ben tevreden. Gelijk zinkanodes aangebracht en de schroef terug gemonteerd. Enige wat me nog rest zijn decals aanbrengen. Deze moet ik nog bestellen dus ik zal even moeten sneupen naar cijfers en icoontjes die met de schaal overeen komen.

    Ook ben ik vast begonnen met het hokje achterop. Voor zover ik kan zien op de lay-out en foto's wordt dit gebruikt om bepaalde dingen op te slaan. Aan weerszijden zitten lockers. Om straks ook nog bij de motor te kunnen komen heb ik er direct ook een toegangsluik van gemaakt. Het geheel blijft op z'n plek door magneetjes.

    Maar eventjes wat foto's

    Het onderwaterschip;

    phpVbP91CAM.jpg

    phphRAMizAM.jpg

    phpfDUFTQAM.jpg

    phpNUgQAGAM.jpg

    phpWIFjHxAM.jpg

    phpIr7PwNAM.jpg






    En het achterdek in wording. Ook alvast de luiken achter de kraan gemaakt. De deksels hiervan liggen klaar om te spuiten zodra het deck helemaal is ingericht.

    php1pGYqLAM.jpg

    php07rWGZAM.jpg


    To zover maar weer.
     
    henk-j, Herm, MicropropSport en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. arieabarth

    arieabarth

    Lid geworden:
    25 mei 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Maassluis
    Heel veel geleerd van uw verslag, heel veel dank.
     
  12. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Prachtig stukje werk.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Strak, strak, strak
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Je maakt ons wel nieuwsgierig naar de huidige stand van zaken. We zijn inmideels 5 maanden verder. We hebben een lange zomer achter de rug en nu wordt het zachtjesaan tijd om verder te bouwen en verslag te doen. Niet om de druk te vehogen, maar we zijn wel belangstellend. Gr. Klaas.
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    tazz super romp heel mooi !!!
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo trouwe volgers.

    Na een hele lange tijd maar eens wat van mij laten horen. Afgelopen tijd is er niet zoveel meet gebeurd aan de seawolf. Mede door drukte thuis en werk en de weinige vrije uren die ik had. Zelfs even op het punt gestaan om niet meer verder te gaan met het bouwverslag maar dit kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Dusss. We gaan weer verder!
    Momenteel zijn er een paar dingen waar ik verder mee wil gaan. Allereerst wil ik het kleine bootje gereed hebben. Hier moeten nog een klein aantal dingetjes op gebouwd worden en nog stoelen erin. Hier komt dan nog een poppetje bij welke ik nog ga bestellen bij een niet te noemen website.

    Daarna wil ik de kraan werken krijgen. Hiervoor heb ik tal van microgear motortjes in huis die gaan dienen voor de cilinders en draaimechanisme. Zodra ik een werkend exemplaar heb zal ik hiervoor de fotos plaatsen.
    Daarbij wil ik mijn dank betuigen aan de crewleden vab de Seawolf die mij helpen met foto’s en tekeningen. Zij zijn ook erg beniewd naar het resultaat.

    Van daar uit ga ik verdrr met de opbouw.

    Kortom, een hele waslijst. En met mijn nieuwe kolomboormachine is mijn werkplaats dan ook bijna kompleet.

    Iedereen alvast een fijne kerst en een mooi uiteinde!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Als ik alleen al hoor dat er een kraan werkend wordt gemaakt, sta ik op scherp. Heb hetzelf ook gedaan en ben zeer benieuwd naar jou kraan. De mijne kan in ieder geval wel een update gebruiken.
    Fijne dagen gewenst.
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik ben er ook altijd van gecharmeerd wanneer een kraan werkend is. Het geeft veel meer dimensie aan een model.

    De cilinder die de boom omhoog brent is in elk geval wel bijna klaar. Deze werkt middels een micro gearmotor. Volgt later wel even een plaatje als ik het samen vat in de volgende post.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Na de kerstdagen was er weer wat tijd om aan mijn schip te werken. Ik heb mijn prototype kraan opnieuw gemaakt en ben begonnen met het maken van de uiteindelijke voet waarop de kraan gebouwd gaat worden.

    Het gat waar de kraan in komt paste niet helemaal meer, dus hier komt een rond plaatje overheen waar op de kraan gaat rusten.
    Eerst moest ik uitvogelen hoe ik de kraan wilde laten roteren, ik heb hiervoor een gearmotor gekozen die 10omw/Pm doet, mooi langzaam en perfect voor het roteren. De as van de motor zal in een soort van hubje gestoken worden en geborgd worden met een schroefje.

    De cilinder voor het hijsen had een te korte slag. Dat komt omdat in de cilinder ook de micro gearmotor zit die het zwikje aandrijft, dus daar moest ik wat op verzinnen. De cilinder is iets langer, maar komt dieper in de basis te zitten, zodat het nog goed lijkt. De cilinder is erg eenvoudig, ik heb afgekeken bij onze micro modelbouwers en heb gebruikt gemaakt van draadeinde en wat moertjes. De gearmotor drijft de draadeinde aan, en daardoor gaat de cilinderas omhoog.
    Hier dan even wat plaatjes;

    phpFkmKKCAM.jpg

    Onderdelen voor de basis van de kraan.

    phpMPHKNiAM.jpg phpZmPSHgAM.jpg

    Hier los in elkaar gezet. De gearmotor heb ik gedemonteerd en de plaat zit er tussen geschroefd. Dit zit mooi stevig en zo blijft het nog een beetje demontabel.

    phps0KWzrAM.jpg
    Hier de onderkant, de as zal uiteindelijk in een buisje vastgezet worden die in de boot gelijmd zit. Deze zal worden geborgd met een schroefje. De plastic kraag (de transparante) zal er voor zorgen dat er geen frictie ontstaat wanneer de kraan draait. Als alles klaar is komt hier nog een beetje vet op om het soepeler te maken.

    phpUttjrOAM.jpg phpWYovPOAM.jpg

    Basis begint te vormen. Mijn vorige probeersel was volledig uit kunststof, dit beviel me niet want dit zorgde voor onstabiliteit en was dus niet sterk genoeg. Messing is sterker en minder flexibel.


    phpiUkAfRAM.jpg

    En dan hier met cilinder. De moertjes aan de zijkanten worden nog vervangen voor messing busjes voor het betere uiterlijk. De huls van de cilinder kan ik er nog van af schuiven in het geval er iets stuk gaat.

    Tot slot nog twee plaatjes

    phpuCGGGYAM.jpg phpAoUSG6AM.jpg

    Zo ver ben ik op dit moment. Uiteraard is hij nog lang niet klaar want er moeten nog veel meer dingen gedaan worden. Volgende stap is om alles uit te lijnen op het schip en het hubje waarin de kraan wordt gezekerd moet worden geplaatst. Dan verder met de rest van de kraan en alvast op zoek naar elektronica die het spul moet gaan bedienen. Dit alles is op basis van de tekeningen die ik heb gekregen van de kapitein van de Seawolf.

    Tot de volgende update!
     
    sjouke en AHoogendijk vinden dit leuk.
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jeremy,
    Zoals ik al aangaf, als er een bewegende kraan gebouwd wordt , zit ik het liefst vooraan. Je motor voor het draaien komt me heel bekend voor. Deze heb ik ook gebruikt echter dan met 30rpm. Wel aangestuurd middels een vaartregelaar. Ik heb ook de motor verwerkt in de kop van de kraan. Jij bent echter slimmer geweest dan ik, jou verbinding met de basis is beter als die van mij. Staat genoteerd voor mijn volgende versie. Zou heel graag zien hoe je de cilinder hebt opgebouwd. De mijne ging met een duw/trekkabel naar de pedestal. Graag jou versie. Tot de volgende.
     

Deel Deze Pagina