Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @Dennis,
    Dankjewel! Ondanks dat het mijn eerste bouw is vanaf papier heb ik er erg veel plezier in. Uiteraard zitten er hier en daar een heeel klein foutje in, dit zie je gelukkig niet, en is ook niet te zien wanneer de beplanking erop zit.

    Over de foto's die scheef staan, sorry heren. Ergens gaat iet verkeerd en ik weet niet wat, ik ben naarstig op zoek naar een andere methode om foto's te uploaden. Die van het forum wil de mijne er niet op plaatsen. Iemand anders een suggestie misschien??

    Hier nog ff een plaatje van de eerste beplanking.
    022.JPG
    023.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Foutjes zijn om van te leren.
    Ik ben na een "operatie" ook niet altijd even blij met het resultaat.
    Maar als het nog te veranderen is, probeer ik dat wel.
    En anders: onthouden voor de volgende keer en lekker doorgaan.
    (plaatje als het werkt) is zo groot als een postzegel. Maar het lijkt wel rechtop te staan.

    Ik plaats mijn foto"s bij picasa (van google) en die zijn uiterst simpel met de "copy url" op het forum te zetten.
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik heb al een mogelijkheid gevonden om de foto's op een fatsoenlijke manier te uploaden. Foto uit mn vorige post is aangepast, nu moet het als het goed is het juiste formaat zijn, anders misschien nog iets groter.
     
    Dennist en bram1324 vinden dit leuk.
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hierbij even een kleine update.

    Verschillende hardware is binnengekomen zoals de nieuwe vierbladen schroef van Raboesch, moet zeggen dat ik de kwaliteit erg goed vind. ziet er netjes afgewerkt uit. Duidelijk verschil tussen de Rivabo en de Raboesch schroeven.

    De schroef:
    024.JPG

    Tevens heb ik gezocht naar degelijke koppeling voor de schroefas, en ben ik dan toch weer iets minder te spreken over de koppelingen van Raboesch, maar de koppelstukken ( adapters ) zijn wel erg handig. Daar dan toch maar een paar van besteld. De cardan tussenstuk is gewoon niet recht dus daar was ik niet zo blij mee. Ik heb hiervoor een stuk siliconenslang gebruikt wat er stevig opgeklemt zit. Mocht het enigszins toch nog wat gaan slippen kunnen er altijd nog iets van binders omheen.

    025.JPG

    Voor de roeren heb ik besloten deze gelagerd te maken. Ben even wezen shoppen bij de hobbywinkel en ben met het volgende thuis gekomen.

    De lagertjes: 5 mm buitendiameter en 3 mm binnendiameter.
    Askoker is 6mm, met 5mm binnendiameter, dit steekt dus mooi in elkaar.
    en de as is 3mm verenstaal. Volgens mij gaat dit zo wel lukken.
    026.JPG
    027.JPG


    En dan tot slot zoals ze er nu bij ligt:
    028.JPG




    Een hoop knijpers en gaten, maar gestaag komen we stukje bij beetje verder. De beplanking wil ik geen haastklus van maken aangezien dit mijn eerste bouw is met een houten romp.

    Tot zo ver.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hierbij even een kleine update. Afgelopen week wederom erg weinig tijd gehad om aan mn scheepje te werken. De avondjes tijd die ik had heb ik toch het volgende nog even kunnen doen.
    Ik ben verder gegaan met de beplanking. De stukjes balsa heb ik in model geschuurd op het moment dat de beplanking er voorbij was;
    029.JPG




    Zoals te zien is, is ook de schroefas gemonteerd.
    Omdat de elbe nogal een forse schroefaskoker heeft, heb ik dit geprobeerd na te maken door een dikkere buis te gebruiken die ik om de schroefaskoker kon plaatsen. Hiervoor heb ik een oude pen gebruikt die geschikte maten had. Hiervoor kom ik iets dikker uit bij de kiel. Tevens gaat de schroef erg mooi aansluiten op de koker.

    030.JPG
    031.JPG

    Ook de ( ik heb geen idee hoe het heet ) hak van de kiel is geplaatst, hier gaat straks het geraamte van de roeren op gemonteerd worden.
    032.JPG


    En dan tot slot nog weer een totaaltje.
    Langzaam maar zeker wordt het een dicht rompje.
    033.JPG
    034.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Nog een vraag mbt glad maken van de romp wanneer deze klaar is;
    Ik heb in het verleden eens gewerkt met glasmat en epoxy, alleen weet ik niet precies welke glasmatten ik moet hebben om dit schip van 1 mtr 16 mooi strak te krijgen. Ik heb al wel gelezen dat kepergeweven het beste moet zijn? Maar dan nog welke maten en hoeveel grams doek, dat weet ik dus niet. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
     
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou 100-160 gram/m² glasweefseldoek gebruiken en 30 minuten epoxy of PU-lak. Glasweefseldoek, dus geen glasmat. Dat is namelijk veel te grof.
    Dit vederlichte gewoven doek kan je mooi plooien en in model aandrukken.

    Voor mijn Schnellboot heb ik zelfs 25 g/m² doek gebruikt om wat extra stevigheid op scherpe punten aan de romp te krijgen (boegpunt,hek, stootrail). Dan wel niet met epoxy maar met PolyUrethaan-acrylaatlak (heldere parketlak).

    Het voordeel van epoxy is dat het harder wordt, het voordeel van PU-lak is dat het een stuk makkelijker verwerkbaar is.
    Ik zou PU-lak nemen, alleen al om het feit dat het op acryl basis is. Maar dat is persoonlijk.
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankjewel Mike,

    Ik zal het proberen om op jouw manier te gaan doen. Binnenkort direct bestellen en dan zodra de romp dicht is kan ik meteen aan de slag. Overigens kan ik me herinneren dat een kwast niet werkt maar een roller de beste methode is?
    En de binnenkant, ook met epoxy??
     
  9. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb zelf aan de buitenkant gewerkt met PU-lak en glasweefseldoek. De binnenkant alleen met PU-lak om het hout te beschermen tegen vocht.
    Mijn redenatie is dat ik het belangrijk vind dat de buitenkant gewapend wordt tegen stoten/tikken, de romp is immers van balsa en dat is niet echt bestand daartegen. Het geraamte en de beplanking van de romp geeft al zoveel sterkte dat binnen werken met glasweefseldoek overkill is. Er hoeft niks verstevigd te worden aan die kant.

    Epoxy heb ik alleen nog maar gebruikt om dingen aan elkaar te plakken of als gietmiddel, dus daar weet ik niet zoveel van als het neerkomt op rompbewerking.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ter aanvulling, hoe minder zwaar het doek hoe makkelijker je rondingen kan maken.
    het gewicht geeft meteen aan hoeveel epoxy je nodig hebt per m² doek.
    persoonlijk zou ik niet onder de 100 gr gaan , 2 lagen met doek en nog een 3de zonder doek, deze kan je dan half weg schuren om je romp mooi glad te krijgen.
    vgr Marc
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb ontdekt dat als je dun hars aanbrengt dan het doek er op legt en het inrolt, je het daarna beter nog een keer kan inrollen, nat in nat, dus als het nog net "pikt" aan je vingers (of 2 keer ) met hars zodat je een laag hars gladschuurt ipv de glaslaag doorschuurt. (zie verder verslag baggermolen)
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt voor de input heren!
    Dus als ik het goed begrijp moet ik dus denken aan het volgende:

    160 tot minimaal 100 grams per vierkante meter,
    Twee lagen doek, derde laag alleen epoxy, hierbij neem ik aan dat aan het oppervlakte geen doek meer te zien mag zijn?
    En tenslotte, de methode zal zijn; eerst licht insmeren met epoxy, vervolgens doek opleggen en inrollen, tweede laag doek wanneer de hars nog deels nat is en dan daarna de derde laag als finish, wanneer het nog een beetje nat is.

    Mocht ik iets verkeerd begrepen hebben laat het me maar weten.
    Ik za ook jou verslag over de baggermolen eens doorspitten.
     
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Nog even een kleine update mbt de romp, van onder issie al bijna helemaal dicht! Komende twee dagen veel tijd om te bouwen en verwacht ik de romp grotendeels dicht te krijgen.

    035.JPG
    036.JPG

    Tot zo ver.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat ziet er best netjes uit zo, als je nauwkeurig blijft bouwen gaat het wel goed komen met dit schip.
    Die 4-blads schroef ziet er een stuk beter uit btw!
     
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje! Die vierblads is naar mijn mening ook beter idd, deze zal er ook op blijven zitten.
    En mbt netjes bouwen, dat gaat wel goed komen haha
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    We zijn weer een stukje verder. De beplanking nadert z'n einde. Door mijn aparte manier van bouwen kom ik hier en daar toch nog wat struikelblokken tegen en gaat de bouw wat langzaam.
    Toch nog wat aan de beplanking kunnen doen en heb ik dingen zoals plamuur en fatsoenlijke lijmklemmen aangeschaft. De plamuur die ik heb gekozen is polyesterplamuur van albastine. Hiervoor heb ik eerst een stukje geprobeerd en het bevalt me uitermate prima. Resultaat is een mooi gladde oppervlakte.

    Hierbij dan nog even enkele plaatjes:
    037.JPG
    038.JPG
    039.JPG
    040.JPG
    041.JPG


    Mooi is het zeker nog niet, maar al met al word het al een aardig scheepje.

    Tot zover.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Goed, alle foto's zijn aangepast, hier en daar zijn andere foto's toegevoegd en alles is opnieuw geplaatst via Picasa. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost en is iedereen weer happy.

    Tot de volgende update.
     
    MikeMohawk en bram1324 vinden dit leuk.
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.601
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja keurig

    Groeten
    Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nu even vegen - alle posts over niet-werkende plaatjes kunnen weg denk ik zo - en je bent weer helemaal op de rit!

    Zo'n aparte manier van bouwen heb je toch niet? Het ziet er in ieder geval prima uit, netjes strokend enzo. Lekker doorgaan.
    Overigens zou ik voordat je gaat plamuren, eerst even de grootste uitsteeksels wegschuren, de boel behandelen met een impregneerhars en dan een glasmatje er overheen (ook met hars). Eventueel een tweede matje en hars, en dan pas (dun!) plamuur.
     
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Aparte manier van bouwen is meer dat ik niet volgens de normale manier te werk ben gegaan. Mijn eerstvolgende project ga ik zeker zorgen voor een bouwplank waarbij alle spanten op bevestigd kunnen worden. Maar dat zijn dingen die ik gaanderweg nog leren moet.

    ik zal zeker nog even de niet nodige posts weg halen.
    Oké, dus als ik het goed begrijp, is het eerst verstandig om niet te plamuren voor het harsen?
    De uitstekende delen bij de kont moet ik nog in een mooie ronde vorm gaan maken.
     

Deel Deze Pagina