Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Precies.
    Polyester of epoxy houdt beter op hout, al dan niet met een hecht/impregneerhars als eerste laag, dan op plamuur.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer te voorkomen dat je door de epoxy/glasweefzel coating heen schuurt. Dat geeft alleen maar dubbel werk. Dus voor het bekleden het hout zo glad mogelijk maken. In pricipe alleen met plamuur de deuken vullen. Waar je iets bolling tekort komt kun je natuurlijk wel corrigeren met een dun laagje plamuur.Het geheel ziet er aardig strak uit. Maak er iets moois van! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankjulliewel voor de reacties en de tips. Ik zal dit in acht houden wanneer ik zover ben.

    Eerst maar eens de beplanking afmaken
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Weer even een update.

    Verder gegaan met de beplanking en de romp is eindelijk dicht. Op een paar ''putjes'' na kan er geschuurd worden en kan ik daarna een begin maken met het glassen van de romp.
    Hier even wat plaatjes.
    042.jpg
    044.jpg
    045.jpg
    046.jpg
    047.jpg



    Tot zo ver maar weer
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er heel strak uit. Gaat helemaal goed komen.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit is inderdaad een mooie romp die je vervaardigd hebt.
    Laat het schuren en plamuren van start gaan zodat ie nog strakker wordt.
    vgr Marc
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje! Morgen een start maken met het opvullen van de onstane gaatjes, en dan kan ik los met schuren. Zal ook eens gaan kijken voor glasweefsel met epoxy, wellicht deze week de eerste laag erop zetten.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat neusje, jongens, wat een neusje!
    Mooi scherp hoor, dat wordt wel wat zo.
    Succes met schuren en glassen!
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt voor de bewondering :D

    Even wat anders gedaan vandaag. Omdat de motor samen met de koppeling en schroefas toch nog wel iets vibratie geeft, het zal dan minimaal zijn, toch besloten om een motormount te maken waarbij ik de trillingen zoveel mogelijk kan opvangen. Zo gezegt, zo gedaan. Begonnen met wat alu profieltjes en uitmeten van het een en ander.
    Dit is het resultaat. Let wel dat er nog het een en ander ge-finetuned moet worden.
    De bedoeling is dat er later nog een beugel boven komt voor de regelaar, maar hier ben ik nog niet over uit. Het geheel blijft demontabel.

    Hier dan ff wat plaatjes.

    Materialen;
    048.jpg

    Uitmeten van de hoeken;
    049.jpg

    Gaatjes boren;
    050.jpg
    051.jpg

    Overzicht;
    052.jpg

    Hoekprofielen afgemeten en geboord als voorbereiding op de stelsleuven van het geheel. Hiermee heb ik de mogelijkheid de motor te stellen.
    053.jpg
    054.jpg

    En dan het totaaltje;

    055.jpg
    057.JPG
    058.jpg

    Morgen even proberen een filmpje te uploaden, dan hebben jullie een beetje idee wat het effect van deze steun is.

    Tot zover eerst weer.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie motorsteun! Omdat de motor kan bewegen moet je wel zorgen voor een flexibele koppeling. Anders gaat de schroefas wringen op het voorste lager. Ik heb de Bühlers zo recht mogelijk voor de schroefas vast opgesteld en gebruik flexibele cardan koppelingen. Loopt als een zonnetje. Zal wel door de type aanduiding van deze motoren komen. Moet een mooi schip met goede vaareigenschappen worden. Gr. Klaas.
     
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klopt klaas.
    Ik kan kiezen tussen een cardan koppeling of een flexibele slang. De bedoeling is dat deze idd recht voor de schroefas komt te zitten en dan uitlijnen met ampere meter ertussen. Moet helemaal goed komen denk ik:D
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Heren, ik zit met een klein probleempje. Wellicht kunnen jullie me daarbij advies geven.

    Omdat ik het schip zo natuurgetrouw wil namaken, behoort er ook een boegschroef in te komen. Echter is het zo dat voor in de neus een schamele 1,5 cm breedte is voor het plaatsen van een boegschroef. Omdat ik graag toch wel een echte schroef erin wil hebben en niet een waaier ding van raboesch zit ik dus met het probleem dat het wel eens niet kon gaan passen, mits ik hiervoor een boegschroef speciaal voor maak.
    Mijn vraag is dan ook; is hier iemand die dit probleem ook heeft gehad, en zoja, wat is hiervoor een goede oplossing? Diameters exact weet ik nog niet maar het zal rond de 2cm zijn.
     
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik heb weer even een kleine update.
    Momenteel staat het schip te drogen van de epoxybeurt. En is er een begin gemaakt van de boegschroef. Morgen even wat foto'tjes plaatsen.
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Mag ik toch ook even mijn bewondering uiten voor de bouw van de romp!!!

    Mijn volgende project zal ik waarschijnlijk ook zo maken (al lijkt het simpler dan het is)

    Kan je wat extra foto's maken van het epoxi en keperdoek en hoe je dat gaat aanpakken dat is altijd leerzaam.
     
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @JaFa
    Bedankt voor je compliment :D

    Mijn bouwwijze was iets complexer dan nodig was achteraf. Maargoed, aldoende leert men

    Uiteraard wil ik dat wel even voor je doen. Let wel, aangezien ik het lamineren niet zo bijzonder vindt, heb ik er weinig foto's van. Maar wat ik heb zal ik voor je posten en daarbij uitleg geven waar ik kan.;)
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hierbij dan even de beloofde foto's. Filmpje van de motorsteun ben ik nog mee bezig, maar misschien spreek dat ook voor zich.
    Wat ik de laatste tijd heb gedaan is dus een begin maken van de boegschroef en het lamineren van het schip.
    Voor JaFa dan even de epoxy foto's:
    060.jpg

    Vastgezet in de workmate, zo kan ik overal gemakkelijk bij tijdens het epoxyen.
    061.jpg

    Vervolgens doek uitleggen, en dan bij de voor en achterkant een stukje overschot houden. Dan de zijkanten het grootste overschot weghalen maar wel ongeveer 15 cm aan weerskanten overhouden.
    Daarna heb ik het gefixeerd met knijpertjes, hoewel dit achteraf niet echt nodig was.
    062.JPG
    063.JPG


    Vervolgens alles in de schuur neergezet en mijn juiste hoeveelheid epoxy aangemaakt en aan de slag gegaan. Vorige keer heb ik het met een roller alleen gedaan, dit keer heb ik dat ook weer gedaan en dat bevalt mij het beste. Niet met een kwastje gaan werken aangezien je dan je doek kapot maakt en gaten creërt.
    En dan het resultaat:
    064.jpg
    065.jpg
    066.jpg

    Omdat ik te weinig tijd had, komt de tweede laag later. De bedoeling is dan om eerst te schuren, beetje opruwen, en dan volgende laag er overheen zetten. misschien nog een derde laag zonder doek, maar dat moet bij mij nog ff blijken of dat nodig gaat zijn.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik ben uiteraard een beetje wezen brainstormen over de boegschroef aangezien ik dit toch wel zo echt mogelijk wilde maken, maar omdat ik kwa machines maar beperkt ben, toch maar wat geprobeerd in elkaar te flansen.
    Materialen:
    Schroef, 25mm
    Koperen sok van de bouwmarkt,
    aantal lagertjes,
    paar O-ringen
    en wat ander klein spul

    Het geheel is gebaseerd op 4mm asjes, ook omdat me dat weer draadsnijen scheelt, wat ik niet kan doen omdat ik het spul niet heb. Dus een oude schroefas weten te krijgen zodat ik die als donor kan gebruiken.

    Even een beetje doorspoelen en dan zijn we bij het passen van het asje, lager en kijken hoe het allemaal wat uitkomt;
    067.JPG
    068.JPG

    Na wat passen, meten en zagen ziet het er zo uit;
    069.JPG
    Wat je hier ziet, is het asje met 2 lagertjes, een zelfgedraaide pulley, en wat spacers.

    Dan alles in elkaar geschoven;
    070.JPG
    071.JPG


    Hier het hulpstukje, met al de aangepaste boegschroef.
    072.JPG
    073.JPG
    074.JPG

    En dan zoals het er uit moet komen te zien.
    075.JPG

    Zoals je ziet is het niet groter dan de helft van een aansteker.

    Na heel veel priegelwerk, soldeerwerk. en een keer opnieuw te moeten maken, is het dan toch gelukt en is er een boegschroef.
    076.JPG


    Ik weet, het zit niet 100% recht, maar vond het al aardig wat, en als er een roostertje voor zit, dan ga je die halve mm afwijking niet meer zien. Het geheel word zoals ik aangaf eerder met een O-ring aangedreven en zal nog een manier worden bedacht om alles op de behuizing te kunnen monteren. Langzaam maar zeker komen we steeds wat verder.

    Tot zover
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  18. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    prachtig mooie romp!
    succes met de rest!
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi gelukt die romp in de epoxy zetten. Doek zo droog op de romp en dan met de rol epoxy erop, of eerst de houten romp in de epoxy gerold? Ik moet een met plastic tape beklede romp in de epoxy zetten, maar ben bang dat als ik het doek er droog op leg het begint weg te glijden. Ook je boegschroef ziet er goed uit. Zit er een afdichting in om de snaar droog te houden? Gr. Klaas.
     
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klaas,

    Ik heb hem er droog op gezet. Daarna vanaf de kiel werken, dan plakt het al zo erg dat je rustig naar beneden vanit het midden kan werken.
    Mag ik vragen waarom hij in tape is verwikkeld? Heb je daar een specefieke reden voor?? Ik zou anders het doek even fixeren. Maar iets in mij zegt dat epoxy niet gaat hechten op tape. Namelijk, tape krimpt en zet uit. Dat blijft flexibel.

    Mbt de boegschroef, de lagers zijn flenslagers met keerringen erop. Op die manier zal er geen water inkomen en blijft de "snaar" droog.
     

Deel Deze Pagina