Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klopt klaas! Die bestudeer ik eens in de zoveel tijd even voor detaills. Van de seawolf zijn er dermate weinig technische foto's te vinden. Daarbij gebruik ik de Elbe weer als leidraad zegmaar
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zo een vlot bouwverslagje van een 1:1 modelletje...
    Hé... had ik maar zo een mooi dok in de achtertuin!

    Dat klinkwerk... eerst die speciale boor/ruimer... echt mooi werk. Wat een mooi schip niet?

    Betreffende die dekrondingen... je kan je dek volledig uit epoxylaminaat opzetten.
    Je maakt je plaatmateriaal zelf op een glasplaat die je goed met loswax hebt ingewreven.
    Ga je met glasweefsel de boel lamineren tot zekere dikte. De laminaat is buigzaam, dus je kan het rondzetten en is vormstabiel wat vocht betreft... Kan je het dek zelfs uit 1 stuk maken.

    Heb een test gedaan met zoiets maar dan op laserprintpapier, en het werkstukje daarop afgeprint. De contouren kon ik daarna uitknippen en in model schuren. Nog niet volledig uitgehard behoorlijk in vorm zetten. Insnijden en een scherpe knik zetten, zonder dat het brak, en met die knik er in ook weer fixeren. Alsof je een duurzame bouwplaat aan het frutten bent. Kan je zo de mooiste dingen maken.
    Met een gelamineerde papierprint kan je ook mooi een dek layout uitzetten. Daar waar lieren, bolders etc. exact komen te staan. Dat papier moet je wel veredelen.
    De epoxy dring onvoldoende in het papier. Nat gemaakt kan je het verwijderen. Als je de tonerzijde lamineerd, blijft de toner enigszins aan de epoxy zitten, en behoud je een vage print in je laminaat. Ook erg handig.

    Kan het ook optrekken uit dunne vliegtuigtriplex (multiplex). Word je wel beperkt door het plaatformaat. Het triplex heb je meen ik vanaf 0,4 of 0,5 mm. Je knipt het al met een schaar in model. Ook mooi buigzaam, maar andere karakteristiek dan epoxy, is immers 'organisch' materiaal. Aansluiting naden vragen meer zorg. Wellicht kan je het dekplatenpatroon aanhouden van het echte schip. Zijn de naden fuctioneel. Ook dit triplex kan je lamineren met een dunne laag 25 grams glasmat, desnoods aan weerszijden. Direct na harding al enorme sterkte. Maar geeft je zo ook weer bouw mogelijkheden.

    Je kan hiervoor lamineer epoxy gebruiken... maar ook G4 polyuretaan lak. Voor modelbouw voldoende stabiliteit en sterkte.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2015
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Tsjaa, je kan niet alles hebben in het leven hè!

    Dat klinknagelwerk is idd wel mooi om te zien.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Uhhhh.... is dat dan ook niet de essentie van modelbouw om het model in essentie in model vast te leggen, opdat we het heimelijk kunnen omvatten... haha!
     
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Haha, heb je gelijk in Bas. Jouw verhaal mbt het dek moet ik even goed in mijn hoofd prenten. Alleen begrijp ik nog niet helemaal precies wat je bedoeld met het eerste deel.
    Dekrondingen kan ik krijgen door er spanten voor te maken welke bij elke originele spanten worden bevestigd. verder begrijp ik uit jouw verhaal dat het dek wordt vervaardigd uit epoxy met glasweefsel. Dit is dus buigzaam en kan ik uiteindelijk over de spanten heenleggen?

    Het verlijmen weet ik niet zo goed waarmee ik dat moet doen. Lijkt me dus met tweecomponenten hars? Overigens wel een heel goed idee en zeker het proberen waard

    wat ik mij alleen nog afvraag is; wanneer het los te halen? Als het nog een beetje flexibel is? Ik kan mij indenken dat als het volledig uitgehard is, het best wel stug is?
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Tazz,
    Net wat je wil, of hoe je wilt gaan werken.
    Je kan eerst de dekrondingen maken met met de spanten in de romp verlijmen, dan het dek. Of... je kan het dek rond zetten door de spanten eerst aan het dek te verlijmen, daarna in de romp in te laten. Zeg maar prefab.
    Het loshalen? Hmmm... ja... als het epoxy net wel/niet pikkerig meer is. Zou ik erg op het gevoel doen... werk ik zelf erg intuïtief en improviserend.. ontstaat het gewoon. Dek mag ook niet als bladerdeeg in een vorm inzakken...

    Een hele tijd gelee was ik bezig met een stok oud projekt van mij. Heb het al vanaf m'n 14e. Het moet een keer af. (roep ik alsmaar) Echter... ben erg gegrepen geraakt door het modelvliegvirus, en heb ik m'n vliegclub zowat om de hoek.
    Zit ik dus meer aan een bende vliegtuigen te frutten... dan aan mijn drie bootjes...

    Dek!... dit model... een Theodor Heus van Graupner uit 1968.. zoiets.
    De styropor romp heb ik in 2003 omslachtig beplakt met epoxyplaatjes op laserprintjes gelamineerd. Zo kon ik heel symmetrisch patch voor patch de vrij grove lompe romp modellerend indekken en versterken.

    Allemaal losse epoxyplaatjes dus. Een voor een ingeplakt. Ging een hele doos vinyl handschoenen doorheen. Vieze klus dus, kost ook heel veel tijd..
    Met zulke plaatjes kan je ook een dekhuisbouwen! (Sterker dan styreen plasticplaat. Wel veel bewerkelijker)

    Met contour-mallen uit karton van een spantenplan/tekeningen van de DGzRS voor de controles van de vorm.
    Thans had ik het anders gedaan. Maar ik wilde de originele schuimkern van het Graupner model persé behouden... Maar zo kon ik de dekconstrucktie een beetje laten uitkristalliseren...

    normal_DSC1376-LR2.jpg

    De laserprint toner-aftekeningen zitten nog in de epoxyachtergelaten... handig voor aanbrengen van stootranden aan de romp. (de zwarte kringeltjes zij aftekeningen van stukjes die geplamuurd moesten worden...)

    Het dek is een "Wahl-deck"... walvisdek? Voor goede waterafvoer zelf richtende romp. Beetje duikboot-achtig.
    Plan was om het dek uit 1 stuk epoxy-laminaat op te zetten en in 1 keer het dek af te 'lappen'.
    Heb uit goekope PVC plaat proforma spantjes gemaakt om een indruk van de vorm te krijgen. Deze maak ik later uit balsa welke ik dubbelzijdig lamineer met dun glas doek. Licht en sterk.
    De liggers in de lengte maak ik uit carbon vliegermateriaal. Dan kan je er ook echt sterkte van verwachten, dat het niet te gemakkelijk doorbuigt, inzakt etc. (vast veuls te sterk...)

    normal_DSC1081-LR2.jpg

    In plano ziet het dek er dan opgemaakt zo uit... vanuit de ruwe scans die ik had gemaakt van de tekening.


    TH-Dek-LR-MBF.jpg

    In een andere opvolgende tekening heb ik later alle bouwelementen in deze dek-contour geplaatst.
    De hele technische tekening is dan aan dek bij verlijming aan de rompel. Heb dat tekenwerk toen in Photoshop kunnen doen.

    Kortom... Dat geheel uit epoxy te vervaardigen, bovenop twee A3 laserprintjes en om dat als een grote plaat over de sterke ronding van de dekspanten leggen.


    Origineel in de kit gebeurt dat met hele dunne multiplex plaatjes. Losse plaatjes zoals hier boven in het tekeningetje. Maar de overgangen/naden worden nimmer strak, en gaan op den duur scheuren door de wankele constructie etc. Bij al die modellen die ik ooit op het internet heb gezien was het niet netjes geplakt of liet de lijm los... Bij mijn model bleef het wel goed... maar was er toch niet tevree mee... een epoxy dek-wens zat al zeer lang in het koppetje... haha.

    Hieronder dat model voordat ik met de hernieuwde bouw begon in 2002, en er mee gestopt was zo rond m'n 16e.
    Verse informatie rond de eeuwwisseling op het toen behoorlijk prille internet aantrof, werkelijk weer de kriebels kreeg!

    normal_DSCN1862-LR2.jpg


    Epoxy... Als je een daarvoor een goede lamineer-epoxy neemt, van West of via Poly Service (speciaal-zaak), dan is dat pas na langere tijd echt goed door en door uitgehard.
    Als de epoxy net het pikkerige stadium van uitharding voorbij is, is het nog redelijk soepel te buigen, in vorm te zetten. Meer dan je zou verwachten.
    Maar zelfs gedroogd kan dat nog door er warmte in te stoken.

    Epoxy is redelijk thermoplastisch. Met warmte van een föhn kan je het materiaal zetten of na-richten. Wel met verlies van sterkte. Voor een scheepsmodel niet aan de orde, bij een modelvliegtuig moet je wel oppassen.

    Het kan geen kwaad proefstukjes te lamineren met glasweefsel (glasdoek!). En daar maar eens mee aan het klooien te slaan. Dan ervaar je wat je in handen hebt... knippen en kneden als het ware. Kan je het laten ontstaan voor je model...

    Zo een epoxydek verlijm je gewoon weer met epoxy.

    Je maakt je eigen lijm door door de epoxy glasparels mee te mengen. Daarmee verdik je de epoxyemulsie. Glasparel heeft een beetje gelijkwaardige substantie als poedersuiker.
    Hoe meer je bij mengt, gaat het mensel richting plamuur. Die plamuur is overigens zeer goed te schuren.
    Als het epoxymateriaal nog pikkerig is... poeier je er wat glasparel over... kan je het materiaal prettiger hanteren... ook weer handig van dat stofje...

    Anders... Bison of ander merk bruislijm, lijmt ook goed aan epoxy. Heel erg goed zelfs. Zo kan ik met die lijm ook nog het dek goed aan het piepschuim van de romp verlijmen. Kan je balsa spanten aan de plaat verlijmen. Net wat je wilt.

    Nou! Hele verhandeling! Niet?
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2015
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk

    Tjee! Das idd nogal even wat huiswerk! Haha. Verder mijn complimenten over de uitleg. Dit was iets beter te begrijpen. Met de plaatjes erbij geeft het even een indruk weg.

    Grappig dat je over dat prefab begon. Laatst bedacht ik mij dat het handig was een spantenraam te maken in de boot, met die rondingen. En dan gaatjes maken in de uiteindes zodat ze aan de vaste spanten geborgd kunnen worden. Daarna het dek er aan verlijmen, en dan weer afnemen. Zo kan ik er nog bij. Wanneer het hele dek dan klaar is kan ik em er zo weer "op schuiven" dn verlijmen. Met jouw epoxydekje is dit mooi te bewerkstelligen.

    Dus bruislijm is afdoende. Prima. Epoxy met parels js ook een idee. Moet me er maar eens in verdiepen en wat proefstukjes maken een dezer dagen.

    Dankjewel!
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Graag gedaan! Moet een mooi model worden zo een ambitieus project!
    Glasparels? Kan niet meer zonder.
    Je zit in Drachten?... voldoende gespecialiseerde jachtbouw suppliers.
    Goede epoxy bij de vleet.
    25gr weefsels, zeer dun, erg interessant. 65gr weefsels. Ook heel mooi te verwerken in fijnere constructies, enge ruimtelijke vormen.
    Carbon roving in je zelf gemaakte laminaat geeft ook aanzienlijke sterkte.
    Stijfheid wordt daarmee een stuk groter. Buigen opmerkelijk lastiger.
    Maar je kan wel strengen over de lengte richting aanbrengen.
    Ook iets... als het uit kan... om te testen.
    Wil jedaar meer over nalezen, zou eens moeten spieken in het vliegtuig deel van ons forum. In het bijzonder de DLG zwevers. Worden rag-fijne sterke constructies op gezet... tegen het onsloopbare aan... :)
     
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Gaan we ook daar eens kijken! Eerst maar eens op zoek naar goede glasweefsels en lamineer epoxy. Dan eens een paar spanten maken als testopstelling. Dan ergens een glasplaatje ritselen en eens kijken hoe ver we komen. Epoxy is niet nieuw voor me, maar er dingen mee maken dan weer wel. Zal nog even een uitdaging worden. Maar hè, daarom heet het ook modelbouw.

    Morgen even een airbrush setje halen. Bij de lidl morgen in de aanbieding. Komt als geroepen en is niet duur. Kan ik gelijk de primer aanbrengen. Dan eens een paar mooie plaatjes schieten voor de volgers hierzo:)
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Vandaag even geexpirimenteerd met de airbrush. eerst wat oefenstukjes gemaakt en toen maar eens voor het echie. Moet zeggen dat het nog knap lastig is om het mengsel goed te krijgen, maar volgens mij is het mij aardig goed gelukt. Vuistregel aangehouden van de melkdikte. Dit is dan goed te spuiten. Toch laat de grijze primer vervelende putjes zien, dus die moeten dan weer even weggewerkt worden. Het is niet veel, maar toch vervelend om te zien. De schuurlijntjes zijn ook niet helemaal verdwenen en verdiend nog eventjes wat aandacht.

    Verder was het airbrushes een ervaring op zich. Nooit geweten dat het zoveel vreugd met zich mee bracht. Ik vindt het erg leuk om te doen en is dan ook zeker een goede koop geweest.

    Goed, even wat plaatjes van het eerste resultaat. Let wel, dit zijn de eerste primerlaagjes en moet nog wat geschuurd worden om het dan echt strak te krijgen.
    117.jpg

    En dan na het drogen.
    Foto is een beetje blurry helaas.
    118.jpg
    119.jpg

    Goed te zien is dat hier en daar nog wat putjes zitten... Nog maar even opvullen voor de volgende laag aan.

    120.jpg
    Hier dan nog een plaatje van de boegschroeven. Goed gelukt al zeg ik het zelf. Toch maar blij dat ik voor de Raboesch ben gegaan en niet mijn eigen prutsgedoe.
    121.jpg


    Achterkantje. Roeren moeten nog gespoten worden.
    122.jpg


    En dat was weer even de laatste.

    Tot de volgende update.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk en Thijs Slotman vinden dit leuk.
  11. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Mooi resultaat!
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk, volg je in stilte :thumbsup:
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moin, moin... heel mooi.... maar je had de grondverf ook met een lakrollerertje kunnen doen... maarrrr dan mis je weer ervaring opdoen met een fijn spuitje :D
    Vloeien is een kwestie van verdunning. Echter is het pokdalige bij deze primer-laag nimmer een probleem. Je moet de boel toch mooi fijn-schuren. Hoe beter je ondergrond is afgewerkt, des te mooier de aflak wordt.

    Maar er volgen vast nog wat waterproof schuurrondes voordat je 100% tevree bent.
    Jaahhhh... Schitterend!

    Oi! Schroefdraad mee gespoten? Foei! Kan je dat draad weer gaan poetsen!

    Algemeen... Pas op met het mengen van acrylaten en alkyd laksystemen! Alkyd bijt op acrylaat. Nu zijn er behoorlijk wat acrylaat primers in omloop. Bevatten behoorlijk wat vulmiddel en die moet je heel erg goed laten indrogen, dan wil het elkaar wel verdragen, wil je de alkyd-aflak goed hechtend op zetten. Maar als ik het wellicht goed zie... (wazig op de plaat) heb je een Alkyd primerje... en dat zit ook op mijn bootje... alles in de Histor 'strak in de lak' alkyd gezet...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2015
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk

    Ik zal eens nagaan wat het werkelijk is. Moet bekennen dat ik niet eens heb gekeken welke primer ik heb gebruikt haha.

    De grondverf diende idd als oefenen voor het airbrushen. Het had nog even wat voeten in aarde, maar zoals ik heb vermeld, vond ik het ontzettend leuk om te doen!

    En ja, de romp moet zeker nog strakker. Heb nageschuurd met grit 180, maar moet zeker nog met waterproof. Zullen dus nog een tweetal of drietal spuitbeurten voor de primer komen. Uiteraard weer om te oefenen en tevens om de romp strak te krijgen voor de uiteindelijke laklaag.

    Maar voor we zover zijn moeten we nog raampjes snijden en wat patrijspoorten aanbrengen.

    De verf heb ik destijds bij een verfboer hierzo in het centrum gekocht. Hij wist me te vertellen dat dit prima te doen was bij elkaar, en dat er dus geen problemen moeten ontstaan. Ik had echter al een spuitbus met matzwart staan, maar deze is dus over omdat het elkaar gaat bijten. ( Dat wist ik dus al wel! :) )

    Schroefdraad is inmiddels alweer gepoetst en voor de volgende ronde wordt deze netjes afgeplakt :p
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Zo, weer even een minor update. Gezien het feit dat het momenteel erg druk is, kan ik weinig doen aan mn scheepje. Hier en daar wel es een gaatje maar niet altijd zin. Tevens het vrouwtje wat aandacht geven en vergeet niet dat de feestdagen voor de deur staan. Dussss, jammer. Maar desondanks een paar kleine dingetjes gedaan.
    Even op een rijtje,
    -De boegschroeven zijn getest en moet zeggen dat ik tevreden ben, kan misschien iets meer power in, maar ach. Het moet ook schaal blijven.
    -Tweede primer er op. Na een leuke schuurbeurt met waterproef schuurpapier, een mooi gladde romp verkregen. Daarna lekker stoeien met de airbrush, en voilà, een stuk strakker dan daarvoor. Geschuurd met grit 400, dus heb nog 3 schuurbeurten te gaan van 600 t/m 1000.
    -Accu! uiteraard vaart het ding niet zonder stroom en moest er worden gezocht naar een manier om de accu vast te zetten in het schip. Hiervoor heb ik gewoon simpel een ''bakje'' gemaakt waarin de accu komt te liggen. Het is niet hoog en heeft enkel opstaande randjes. Afdoende gezien het gewicht want daar zit geen beweging in.

    Goed, hier zijn dan even wat plaatjes van het resultaat tot nu toe.
    Volgende stap is het aanbrengen van de details op de romp, zoals die gekke vins bij de schroefaskoker, lijnen, ( misschien huidplaten, weet namelijk niet echt hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Misschien heeft iemand tips?), waterlijn tekenen, ivm hoogte ankerkluis.

    De romp tot nu toe:
    123.jpg
    124.jpg
    125.jpg
    126.jpg
    En ja, roertje vergeten mee te spuiten tijdens de tweede beurt, die gaat mee bij de derde ronde. :)

    127.JPG

    Mooi strakke lijnen zichtbaar van de romp. Bijna zonde om er straks in te gaan boren.

    128.jpg
    129.jpg
    Tussendoor ook de roerassen voorzien van hevels en de serve geplaatst. Alleen niet erg tevreden over de servo, blijft maar door stotteren. Hiervoor maar even wat anders zoeken.

    En dan het accubakje:
    133.jpg

    134.jpg

    135.jpg
    En gemonteerd. Enkel nog even goed vastlijmen.


    Maar goed, tot zo ver eerst maar weer.
    Groetjes,
    Jeremy
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig werk, je werkt zeer verzorgt :thumbsup:
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zet tijdig de binnenkant van de romp in de epoxy of PU-lak. Neem bij PU een oplosmiddelen gedragen lak. Zelf zou ik denk ik voor lamineer epoxy kiezen. PU lak wordt erg hard, epoxy laat zich mogelijk beter verlijmen met epoxy. Tevoren grof schuren, voordat je iets gaat hechten.
    Dit omdat het dek er nog niet op zit, je overal nog mooi bij kunt met een kwassie.

    Uitlijnen schroefas? Kies voor een kardan en niet voor 1x kruiskoppeling. Dat loopt het mooist.
    Met een kardan kan je een uitlijning die niet 100% is opvangen. Mooiste zou zijn een set homokineten, maar die hebben we op modelbouwgebied niet... die zitten in auto's zodat we bochtjes kunnen nemen en tegelijk over een hobbel rijden... zonder dat de motor onder de motorkap aan de wandel gaat...

    Kardan-2.jpg

    Uitlijnen kan je doen door de motoras te verlengen met een goed passend messing buisje, op gewenste lengte en dat te koppelen aan de motor. Dan kan je een motorsteun aan de onderkant opvullen. Paar makeup spiegeltjes kunnen daarbij helpen om onder andere hoekjes naar de opstelling te kijken of het behoorlijk gericht staat.

    Verder kan je via de stroomopname van de motor controleren of je motor goed genoeg is uitgelijnd. Boel aansluiten en een amperemetertje tussen 1 van de polen. Een goed gerichte kardan geeft de minste weerstand, en dat drukt zich uit in de getrokken amperes...

    Zelf trek ik de schroefas, probeer het zo exact mogelijk op te zetten. De roeren zijn dan gedemonteerd, en gaat er een op de diameter passende rondstaf door, zodat ik deze vrijelijk kan bewegen en me deze de ruimte geeft om op diverse plekken mee af te tekenen.
    De stand van de as wordt m'n eerste referentie. Vandaar uit kan je al je hoeken naar de romp gaan uitzetten.
    Met kartonnetjes, op maat gemaakte sjabloonjes (karton, tape, plakken en knippen), 1 of meerdere, een samenstelsel, zet ik alle maten af op het karton en op de romp.
    Werk dat meestal uit tot een werktekeningetje, maak ik scans van de gemaakte sjabloonjes, op de computer in een tekenpakket verder uitgewerkt.
    Met printjes uit de printer kan ik dan opgeplakt nog even controleren of ik ook goed gemeten heb, uiteindelijk mijn werkstukken gaan vervaardigen.

    Want... Haha... als ik het uit de losse pols doe, gaat het bij mij altijd scheef...
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  18. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    begrijp het nut niet echt van het gebruik van die homokinetische koppeling hier Mhr Busking, we spreken hier immers over een minimale asafwijking
    afgaande op het mooie werk dat de bouwer hier laat zien denk ik niet dat de boel hier met een bocht van 50 °moet gaan draaien zonder te "kraken en knikken"



    gr
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt heren voor de tips en bewondering voor mijn werk:)

    Overigens heb ik mijn as al zodanig uitgelijnd dat deze niet meer beter kan dan het nu al is. Het geheel draaid trillingsvrij en stil. Met name door de koppeling die ik gefabriekt heb.

    De binnenkant ga ik zsm behandelen. Maar eerst moet het overige deel van de verschansing worden uitgemeten. Dan kan het geheel worden behandeld met een lakje of een laagje epoxy. Ik gok het laatste.

    Mvg
    Jeremy
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ Ben... het geen ik tussen de regels door ook al aangaf :D
    Homokineten op deze schaal in de modelbouw ben ik nog niet regulier tegen gekomen, ook geen aandrijfoplossingen die dat verlangen... (Hydrofoil wellicht). Wel weet ik dat deze koppelingen mooi stil rondgaan.
    Velen lukt het niet de motor goed uit te lijnen. Staat het schots en scheef, omdat men er een beetje op vastloopt...
    Hoe rechter hoe beter, en stiller. Ik meen dat een kardan-opstelling met een afwijking van minder dat 5 graad geen noemenswaarddig energie verlies oplevert... Ik denk dat de aandrijving van Jeremy er kaars en kaarsrecht achter komt te staan :)

    Hoe zou jij de motor overigens inbouwen? Heb jij nog goede inzichten, tips en voorzetten?

    @ Jeremy... had je het model nu al te water gelaten? Ook vanwege de locatie van de accu?
    Huidplaten suggereren? Zou je met een klassieke trekpen kunnen proberen. Die werkt met inkt, maar net zo goed met verdunde grondverf of lak. Welke lak het beste is en in welk stadium? weet ik niet. Grondverf is vullend, maar je zou na aflak ook de platen aan kunnen zetten met blanke lak, met iets vulmiddel? Daarna het model afspuiten met matte of zijde matte lak voor schaaleffecten?
    Je kan testjes maken op het droge... kijken wat het beste resultaat geeft. Daarna op het model toepassen. Lijkt me ook dat het een niet te sterk effect moet worden, slaat het weer zo door. Slechts een lichte reliëf aanzet?

    Je kan ook met smal gesneden tape-stroken werken, die overspuiten... maar het lijkt me makkelijker mikken en richten met een trekpen langs een lat of sjabloon?

    Hier een voorbeeld van een dekplaat die een 'suggestie' moet geven dat het constructiedetail doorloopt in de verschansing... Ik meen 3M polyestertape, op de hoofd primerlaag, extra aangezet met primer, daarna afgeschilderd... Was ook een kwestie van 'kijken hoe dat staat'...Het model heb ik met de kwast geschilderd. Wil het ooit nog afspuiten met blanke lak.
    Was een zorgvuldig klusje de tape goed gericht te krijgen.


    DSC_0302-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015

Deel Deze Pagina