Bouw van Romp, Hoe moet ik verder?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door BarendM, 17 jun 2014.

  1. BarendM

    BarendM Guest

    Hallo,

    Enige tijd gelden (2011) ben ik begonnen met het bouwen van een model van het schip waar ik zelf op werk. Ik wil hier een varend model van maken.

    Ik heb met behulp van de bouwtekeningen zelf een spanten plan kunnen maken.
    Dat heb ik toen uit karton gehaald om te kijken of het goed was, na wat kleine aanpassingen was ik tevreden.

    Hierna heb ik de spanten uit timmerplaat gehaald en die in op een kiel gezet.
    Echter zit ik nu vast en weet ik niet hoe ik verder moet, Ik heb vroeger een modelbouw boot gehad van Graupner en daar was de romp kant en klaar.

    [​IMG] [​IMG]

    Hoe kan ik van nu de romp waterdicht en drijvend krijgen.

    In Groningen heb ik in 2011 al gekeken naar van dat flinter dunne hout, maar heb daar geen verdere ervaring mee. hoe moet ik het dan bekleden? en moet ik het daarna impregneren? en hoe krijg ik dan de bulb en alle "extreme" rondingen er mooi in? Ook blijft dan de ruimte binnen de romp beperkt.

    Of is het verstandig om romp vol te spuiten met Pur en dan vervolgens mooi in model maken? Hoe moet ik hierna verder, moet ik het dan gaan beleden met glazvezel en epoxyhars/polyester?

    hoop dat ik hier wat advies op kan krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Er zijn een aantal manieren:
    -Bekleden met latjes van, zeg, 1cm breed en 2mm dik
    -Bredere planken gebruiken voor de vlakke stukken en alleen latjes voor de ronde stukken

    Beide technieken vereisen wel dat je daarna de romp nog nabehandelt, bij voorbeeld met G4 en polyester of met epoxy (dan is G4 niet nodig...) en een glasvezelmatje

    -Of je vult alle ruimtes tussen de spanten op met schuim, schuurt de boel in vorm en bekleedt het dan met glasweefselmatten en poly/epoxy. Ik zou het persoonlijk niet met PUR doen maar met blokken roofmate oid. (als je polyester gebruikt, eerst de geschuurde romp goed inpakken met folie of tape, polyester lost sommige schuimsoorten op!)
    -Sommigen bekleden de romp met karton en gebruiken dat als basis voor de glasweefsels met epoxy

    De bulb kan je optrekken uit een blokje hout of schuim die je op maat schuurt. Vervolgens meebehandelen met de rest van de boot.

    Kijk overigens ook eens bij de handleidingen en howto's elders op de site, er staat een mooi algemeen verhaal over scheepsbouw op. Gemaakt door onze eigen Henk (indoorvlieger), dat geeft ook een aardig beeld.
    En kijk vooral ook naar andere bouwverslagen! Er staan meer dan genoeg voorbeelden.
    Vervolgens kies je de techniek die jou het beste ligt.

    En als je het echt nog niet aandurft op je mooie spanten, bouw dan anders eerst even een stukje na of maak iets anders simpels waarop je het even uit kan proberen...?

    succes!
     
  3. BarendM

    BarendM Guest

    Bedankt voor de snelle reply!!

    Om hem eerst met karton te bekleden had ik nog nooit over na gedacht. Is ook nog een Optie.

    Ik zal even kijken naar de how to's van Henk..

    Bedankt.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welkom Barend :)

    Op welk schip vaar je?
    Wat zijn de afmetingen van het model?
    Ervaring met elektrotechniek?

    De FAQs/belangrijks/stickies besparen jou (en ons) veel vragen en tijd, en geld.
    Permanent vastgepind bovenaan in subfora.

    En ook
    Zoeken: Zoekterm(en), in titel: latten OR latjes OR planken OR beplanken ; Forum: Scheepsmodelbouw en onderliggende forums
     
  5. BarendM

    BarendM Guest

    Hallo Ron

    Ik vaar aan boord van de M/T thun Granite, voor heen was het de Bro Granite,

    [​IMG]

    inmiddels is het blauwe deel Groen geworden.

    Afmeting 115 x 15 en ik bouw 1:100 na.

    [​IMG]
    (hier met staat de accomodatie er ook bij op, echter heeft deze nu nog 1 dek extra)

    en qua Electro techniek, neem ik aan dat je bedoeld voor de modelbouw, heb ik me er nog niet heel erg in verdiept. dus daar zou ik als het zo ver is in moeten gaan verdiepen

    inmiddels heb ik de FAQ gevonden van "indoorvlieger" en er staat veel handige dingen in om te weten.

    Bedankt voor de Info
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    hallo.
    Ik bouw al jaren houten rompen en werk met latjes.
    Ik laat de latjes een dag in het water staan waar een stuk regenpijp prima voor is.
    Dan begint de pret eerst de spanten in het verloop van de latjes schuren. de latjes opspannen met klemmen, spelden en wat er nog meer voor handen is. na het drogen van de latjes even de zijkanten schuinen en daarna met witte watervaste houtlijm lijmen. Zo bouw ik al mijn bouten en gebruik geen polyester maar wel 2 componenten lak aan de binnenkant van de romp. De latjes worden voor mij bij de timmermanvan de Formido gezaagd op de maat die ik wil hebben.. Normaal gebruik ik gestoomd beuken. Ik hoop dat je wat bruikbaars vind in dit verhaal.
    Henk
     
  7. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Ben na een stop van 10 jaar verder gegaan met de bouw van tekening van het ms Straat Futami (KJCPL/ NedLloyd). Het spantenplan heb ik betimmerd/beplakt met 10 mm latjes. Hier heb je natuurlijk niets aan, maar als je genoeg foto's hebt kom je een heel eind. Door de lange onderbreking is het model aan reiniging toe. Wie heeft advies mbt het verantwoord verwijderen van stof?
    mvg Peter
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als het alleen stof is, kun je zo'n ding gebruiken wat daarvoor ontworpen is. wij noemen dat een stofzuiger.
    Als het "vette meuk" is, wordt het een ander verhaal, maar ook dan is er geen kind overboord: water met een beetje afwasmiddel doet wonderen.
    Maak het geheel alleen niet te nat, zeker niet als je alleen met witt houtlijm hebt gewerkt.

    Stof kun je ook effectief wegblazen met een compressor met een airbrush erop.
     
  9. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Roel, bedankt voor de reactie.
    Het bestaan van de stofzuiger was mij bekend, maar vond ik te link bij een wat ouder model met deeltjes die ongemerkt wat losser zijn komen te zitten dan je verwachtte.
    Zal maar wat afwasmiddel gebruiken, voor de veiligheid.
    Het blijft een gok. Maar toch bedankt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Mijn scheepjes houd ik stofvrij met een langharige zachte kwast. Als het stof weg is en er nog wat vlekken aan dek zitten ga ik "dekwassen" met een druppel afwas in een klein glas lauw water. Als luiwagen gebruik ik een wattenstaafje. Eventueel nadoen met een wattenstaafje en schoon water. Is even werk, maar dan heb je weer schoonschip. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2016
  11. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Ik denk dat ik je advies maar opvolg. Zoals gezegd ben ik na 10 jaar weer begonnen met het afmaken van het vrachtschip waar ik mijn 1ste en laatste reis bij die club heb gemaakt voordat ze naar de Ned.Scheepvaart Unie (NedLloyd) ging.
    Alles gebouwd vanaf tekening m.b.v. foto's uit eigen voorraad.
    Mijn eerste bouwwerk, de Zwarte Zee, is onder de naam Witte Zee ten onder gegaan, maar of ik dit model van 165 cm durf te laten varen weet ik nog niet.
    Eerst maar afbouwen.
    Grtjs. Peter
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi schip Peter! Vergat nog toe tevoegen dat ik de boel nadroog met een "dweil" van een opgevouwen velletje WC-papier, vastgehouden met een pincet. 165 cm is een fors model om mee te gaan varen. Varen op zich is het probleem niet, maar meestal het transport en het te water zetten en ballasten. Ook uit het water halen wordt denk ik een 2-mans zaak. Maar het levert ook veel bekijks en voldoening op. Aan jou om te bepalen wat je wilt. Is het de investering in RC attributen waard? En de boel moet waterdicht worden gemaakt en blijven. Je zit zo aan een paar honderd Euro extra aan kosten. Maar een schip waar je zelf op hebt gevaren is wat extras waard toch! Zittend aan de waterkant met een zelf bestuurd model voel je jezelf even kapitein, die bepaalt welke koers het schip vaart. Althans zo ervaar ik het. Maak er iets moois van en ernaar kijken, terwijl het op de kast staat geeft ook een goed gevoel! En ventileer hier hoe het bouwproces verder verloopt. Je staat meestal versteld van de reacties. Dat houdt de moed en de gang er in! Gr. Klaas.
     
  13. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy,
    Leuk projectje, toch vraag ik me af of het handig is om er een extra accommodatie op te plaatsen. Zoals bekend is deinen/slingeren modelschepen wat meer dan echte en ga je de opbouw nog hoger maken dan hij hoort moet je er rekening mee houden dat je tijdens het varen nog meer gaat deinen/slingeren. Als ik naar de foto kijk waarop je je de romp ziet met de opbouw lijkt hij mij vrij smal en hoop ik voor je dat de bemanning goed tegen zeeziekte kan;). Als je dit gaat doen zul je de opbouw van wat dunner materiaal moeten gaan maken om e.e.a. te kunnen compenseren.
    Veel succes en blijf je volgen:thumbsup:
    mvg.Henk-J
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Dat schip van Berend is een posting uit 2014. Of hij vaart al, of hij staat te verstoffen. Ben eigenlijk wel benieuwd of het tot een stapelloop gekomen is. Heb destijds die G-serie van Broström wel voor de wal gehad. Waren aan het Winschoterdiep gebouwd en er stond Delfzijl op de achtersteven. En de geschiedenis herhaalt zich. Vroeger had je groene Thun scheepjes, die overgingen naar Broström en blauw geschilderd. Nu (2014 dan) weer terug naar Thun en groen. Van Ommeren heeft nog een tijd aandelen in Broström gehad. Zit je opeens weer aan je werk te denken. Gr. Klaas.
     
  15. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,
    Had ff niet zo gauw de datum gezien, oeps. Wij en daarmee ook de werf zijn verhuist dus e.e.a. heeft stil gelegen, binnenkort gaat de (ver)bouw van de ex Mercantic verder.
    Heb inmiddels begrepen dat ik de romp volledig blank moet schuren om zo een betere hechting te verkrijgen van G4, dus ben nog wel even bezig naast de werkzaamheden in en rond ons huis en de herinrichting van de werf.
    mvg. Henk-J
     
  16. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
     
  17. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Hallo Klaas,
    Ik loop nu aan tegen schade in de navigatieverlichting. Ik kan geen 1.5 volt lampjes meer vinden , diam. 3 mm.
    Kan iemand mij een tip geven, behalve alles slopen en op LED overgaan?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Zijn die lampjes echt 1,5 volt? En om hoeveel gaat het? Ook nog een bepaalde kleur? Heb misschien nog wel een paar 12 volt lampjes van die maat. Je hoeft niet alles te slopen. Je zou ook een paar lampjes kunnen vervangen door leds. Naar gelang het voltage er een passende weerstand aan (in serie) hangen. Is de voeding voor de lampjes ook maar 1,5 volt, of staan er meerdere in serie? En staat er gelijkstroom of wisselstroom op? In wat voor behuizing zitten de lampjes? Stel al deze vragen om je een zo goed mogelijk advies te geven. Zal voor de aardigheid eens een testje doen met een 3 mm ledje om uit te vinden met welke weerstand deze op 1,5 volt wil branden en een prettige kleur licht geeft. Moet een beetje bij je lampjes passen natuurlijk. Als jij mijn vragen beantwoordt kunnen we verder kijken. Ga het niet wetenschappelijk benaderen, maar puur praktijkgericht. Gr. Klaas.
     
  19. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Hoi Klaas, Op 1.5 V= zat alleen de navigatieverlichting, 2x toplicht, heklicht en SB/BB.
    Het achterste toplicht op de (midden-)opbouw is gesneuveld bij 4 volt, dus 1.5 zal alles wel zijn.
    Een draad in de holle koperen mastjes als plus en de mastjes als min.
    Alles parallel en gelijkstroom =.
    Afstand voorste toplicht tot heklicht is zo'n 160 cm, dit ivm eventueel alles vervangen.
    De lampjes zitten in een bronzen behuizing geschoven zoals tientalle jaren geleden vaak werd gebruikt.
    Afhankelijk van je advies, denk ik toch dat ik naar LED moet overgaan, maar daarmee heb ik geen ervaring en is afhankelijk van de eventueel te gebruiken accu, motor, servo voor stuurmachine (die er misschien niet eens in komen, maar als ik nu ga breken doe ik dat later niet nog een keer).
    Ik wacht even je reactie af en daarmee/daarna ga ik de modelshops wel bezoeken en kijken wat er eigenlijk tegenwoordig is. Ik heb me zelfs nog niet verdiept in gangbare voltages. Misschien draait het wel uit op navigatie en binnenverlichting, wie weet.
    Gr. Peter
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina