bouw verslag miss fortune X

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door marcel73, 8 mei 2008.

  1. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Na eerst het balsa sport kistje 85 cm gebouwd te hebben heeft de verslaving om zelf te bouwen mij behoorlijk te pakken gekregen. Na een korte periode niks gedaan te hebben en toch de drang hebben om weer iets gaan bouwen kreeg ik van mijn clubgenoot Theo Coenen het volgende te bouwen project mee naar huis. (aangezien ik anders toch nooit wist wat ik ging bouwen, er staat al zoveel op verlanglijstje haha ).

    Het betref een koker met daarin de bouwtekening en te gebruiken balsa voor het bouwen van deze oldtimer ( miss fotune X ). Voor de oudere misschiens een bekende voor mij was het een totaal ondekend toestel. Maar daar is onder tussen al een beetje verandering in gekomen. Als ik het goed heb is dit een toestel dat in de jaren 1936 zijn oorsprong moet gevonden hebben. de tekening zou uit 1967 stammen en ontworpen zijn door Micky diangelis.

    Dit is een van de weinig foto's die ik tot heden heb kunnen ontdekken van dit toestel.

    [​IMG]

    Als er mensen zijn met met meer info of foto's graag oor ik er dan meer van.

    Helaas moet ik nu stoppen ivm met andere hobby.

    morgen of vanavond komt er een vervolg want we hebben natuurlijk niet stil gezeten vandaag.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2008
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is een oldtimer uit 1936 welke weer opnieuw zijn uitgebracht door een tjechise firma als freespakket/houtpakket.

    Het is een model dat van oorsprong gevlogen werd in de vrije vlucht met oude benzine motoren en later met een cox motor voorop, in de half A texaco klasse een cox 0.8 ccm. Nu gaat er een speed 400 in en is hij goed voor de Sam wedstrijden in de half A Texaco electro klasse. De originele ontwerpen moeten van voor 1954 zijn om in deze klasse mee te kunnen doen. Naast de Half A Texaco klasse zijn er nog meer klassen waar men in de SAM mee vliegt. Mijn bedoeling is om mee te gaan doen in de Postal samen met mijn vliegmaat Roy Brown. Op die manier houden wij dan toch nog contact als Roy in juli weer voor goed terug gaat naar de USA, maar zo blijven mijn contacten met de mensen die ik heb leren kennen die ook in de SM vliegen ook bestaan.

    Marcel, hier staan nog enkele gegevens van het model en zijn ontwerper. SAM List Details voor de 84 inch versie of SAM List Details voor de 60 inch versie

    Als ik het trouwens goed zie in je foto, dan staat daar een oude benzine motor op, kan net niet zien welke, dus diegene die jij aan het bouwen bent is zeer waarschijnlijk een verkleinde versie.

    De huidige regels voor de SAM half A texaco electric klasse is modellen van voor 1954 zoals al eerder gezegd en voor het vliegen 2 minuten motorloop en dan proberen de 10 minuten vol te maken met zweven. Verder staat er dat er een graupner speed 400 6 volt in mag aan 2s lipo of aan 6 Nimh cellen. Prop keuze is vrij.

    Bij mij gaat er dus een lipo in met een oude Schulze niet lipo regelaar, dan nog 2 kleine servo's en een kleine ontvanger.

    Oh ja voordat ik het vergeet, teken effe de ribben over op de tekening zelf en het motorspantje zodat we dit straks nog eens kunnen bouwen als het nodig is.

    Roy vliegt in deze klasse trouwens met de Rambler [​IMG]
    uit 1939
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2008
  3. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    hoi theo,

    de ribben teken ik zeker over omdat dat het enige is wat we niet op de tekening terug kunnen herlijden dus zou het zonde zijn als ik dat niet deed over tekenen als de rest. morgen vroeg post ik de gedaande arbeit van vandaag. nu ga ik heerlijk slapen
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    al wakker ;)

    leuk projectje, ga ik zeker volgen, lijkt me ook erg leuk voor een fietsbelletje :D
     
  5. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Zo dan gaan we nu maar eens beginnen met de rest van de stoory so far.

    Gisteren eerst maar eens de koker geopend en op de tafel eens uitgestald wat er allemaal in te vinden is. Dit boupakket word nog geleverd in een ouderwetse koker met daarin de benodigde balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  6. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    toen alles wel goed aanwezig leek te zijn ben ik maar eerst begonnen met een grote verhuizing. Aangezien het vrouwtje toch werken was had ik de keuken tafel naar buiten verplaatst zodat ik mooi in het limburgse zonnetje kon gaan werken.



    toen dat allemaal mooi en goed op zijn plaatst stond kon ik beginnen met het gedeelte van de romp. Eerst natuurlijk de tekening overgetrokken zodat de orginale tekening niet beschadigd raakt.

    [​IMG]

    toen mijn werk tafel naar mijn wensen wel voldoende op orde was kon ik dan ook beginnen met het op maat maken van de balsa latjes en die ook meteen fijn aan elkaar lijmen.

    [​IMG]

    voor de goed oplettende ja jullie hebben het goed gezien door mijn ijver was ik helemaal vergeten folie te spannen over de tekening maar gelukkig heb ik later alles goed er vanaf gekregen zonder dat de tekening te veel vast plakte aan het romp gedeelte.

    In de tussen tijd dat de romp aan drogen was heb ik het hoogte roer en richtings roer overgetrokken van de tekening.

    [​IMG]

    Hierna weer alles mooi op de tafel vastgeplakt en dit maal wel met de folie want ja een ezel stoot zich niet 2 keer aan een zelfde steen.

    [​IMG]

    Als je je zo een paar uurtjes heerlijk rustig bezich houd krijg je dit als resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    zoals jullie zien soms moet je even rare toeren uithalen om een foto te kunnen maken.
    Vandaag gaan we dus weer verder met bouwen want de weer goden zijn ons weer goed gezind. Het enige wat jammer was was dat de bovenlijst iets mee krom getrokken was zodat ik die los moest maken en opnieuw moest verlijmen zodat ie nu wel mooi recht is.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2008
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    je kan de foto's makkelijker direct verklijnen naar 640*480 en dan direct naar het forum zetten. gewoon de link van de foto tussen [​IMG]
     
  8. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Na vandaag maar een paar dingen gedaan te hebben lig ik toch een beetje achter op mijn schema zoals ik het gepland had. Maar laat ik maar bij het begin van vandaag beginnen.

    Eerst had ik de romp op de tafel goed bevestigd en daarna heb ik er folie over heen gespannen zodat ik een perfecte copie van de eerst gemaate romp kon maken ( tip van theo ). Als ik dit niet geweten had had ik hem van de tekening opnieuw gemaakt en dan is te toch altijd wel een klein verschil en dat willen we naturlijk niet.

    [​IMG]

    Nadat ik hier mee klaar was ben ik de vleugel maar eens gaan over trekken van de orginele tekening met uiteraard een copie van spantjes.

    [​IMG]

    toen ik die overgetrokken had ben ik ook maar meteen met de linkerkant begonnen en na een klein uurtje krijg je dit als resultaat en zo zie je maar de appelmoes potten komen op deze manier nog eens goed van pas.

    [​IMG]

    als dat eenmaal ook gedroogd is en je zet alles een beetje los inelkaar met wat klemmetjes dan krijg je toch al een aardig beeld van hoe het er uiteindelijk uit zal gaan zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot zo ver voor vandaag morgen is er weer een nieuwe dag al is het dan ook weer een vlieg dag.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Marcel, die middelste rib heb je die al vastgelijmd?
    Geeft niets als dat zo is maar laat hem bij de andere helft nog los ivm de vleugel verbinders. Daar pratenw e morgen nog wel over.
     
  10. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)

    ow alles wat je nu ziet is gelijmt alleen de verbindings stukjes tussen de romp en motor schotje niet. kan hem ook wel ertussen uit halen moet een rib toch opnieuw maken. dan maak ik er meteen 2.

    of bedoel je de middelste rib van alle ribben als vleugel compleet is die heb ik nog niet geplaatst. zoals ik nu de vleugel gemaakt heb en maak de andere helft ook zo dan ontbreekt de middelste rib van het geheel nog.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Marcel,
    Het is nu precies drie jaar verder 2011 en het hele gevalletje ligt nu hier bij mij!
    De ribbel kartonnen koker met wat balsa latjes, wat bespan papier(stevig spul is dit!),twee vleugel en twee romp delen met een horizontaal stabilootje!
    Hoe gek kan een bouwverslagje gaan lopen van hetzelfde vliegtuigje?!
    Ik ga dit als winter projectje doen.......... dus hopelijk in voorjaar 2012 vliegt het.
    Miss Fortune...X
    Power set-up wordt misschien hetzelfde als "Der Kleine Baron"
    Dus ik hoop dat dit draadje nog lang genoeg op het forum zal staan totdat het echt een keertje zal gaan vliegen..... once upon a time....
    Ik weet niet hoeveel mensen dit zullen lezen, maar het bouwverslag is al bijna antiek van zichzelf!
    Groetjes,
    Kees (fan van SAM!)
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  12. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Kees, dit ga ik volgen, zeker nu ik je de orginele tekening nog heb kunnen overhandingen.
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Marcel,
    Bedankt! Dat is beter dan van een A4tje!
    Ik zag ook fotootjes van het vertikale stabilo en de hoogteroer, maar die heb ik niet, dus kan ik die nu netjes van de tekening af halen.
    Ik zie wel dat het de "Originele" tekening uit 1936 is, die hier en daar met Typex is bewerkt. Zoals op jou fotootje blijkt dat de twee hoogteroeren los van elkaar zijn! Staat ook zo op de tekening, gaat niet werken! Ik laat die ligger gewoon doorlopen (Door het richtingsroer), zodat ik 1 roer heb!
    Tezijner tijd zal ik wat plaatjes maken.
    Ben benieuwd wie er nog meer "Oldtimer"(SAM) enthousiast is.
    Ik ga kijken of ik hem volgens de "SAM International Speed 400 LMR Event rules" kan maken. Dan moet er een Speed 400 in van 6 volt(mag geen 7,2 volt zijn!)
    Ik zie nog wel!
    Groetjes,
    Kees
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Het zou een winter project worden, maar kon het niet laten om er toch weer aan te beginnen. Zover constructie is gedaan, nu kijken hoe de speed 400 erin gaat en de RC equipment. Dan kan ik bepalen waar de accu komt ivm zwaarte punt.
    Nu even kijken hoe ik fotootjes kan laten zien, niet zo makkelijk.
    Gr
    Kees
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Kees, een account maken bij www.mijnalbum.nl en daar de foto's zetten en doorlinken naar hier.
     
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    dat zien ze niet, die zal je dan hierheen moeten linken zoals je nu gedaan hebt, maar ipv de URL tags gebruik je dan de img tags.

    zo dus.
    [​IMG]

    Die miss fortune schiet al aardig op.
     
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Dit zijn de spulletjes die ik ga gebruiken om het ouderwetse spanpapier erop te zetten.
    Spuit met water
    Spanlak(dat hele oude potje met roestig dekseltje heeft gekleurde spanlak!)
    Verdunner
    Balsalijm
    Scherp mesje(en ev een schaar)
    Kwastje
    Schone vingers
    [​IMG]
    Meer volgt
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Hier zitten de servo'tjes erin, ik ga de TG9e-tjes proberen ipv de bekende HXT900-tjes, de resenties waren verbeterd tov de eerdere TG9-ens.
    Even kijken waar ik de ontvanger ga zetten. De accu komt op het zwaartepunt liggen, nu een 2S-1800, maar uiteindelijk een lichtere 1000mha misschien. Hoeft maar 180 seconde motorloop te hebben volgens de Europese LMR Speed 400 SAM contest.
    [​IMG]
    Groetjes,
    Kees
     
  20. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Kees hij zag er mooi uit op het veldje vorige week. ik ben benieuwd hoe ver die nu is?
     

Deel Deze Pagina