Bouw verslag Stan Tug 1606

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 27 sep 2015.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo allemaal,

    Ik ben alweer een tijdje af en aan bezig met de bouw (ca. 1 jaar) van een Damen Stan Tug 1606.
    Stan Tug staat overigens voor Standard Tugboat. De 1606 staat voor de lengte (16m) en de breedte (6m).

    Daar er vele combinaties van diverse opties gebouwd zijn heb ik er niet voor gekozen om een specifieke uitvoering na te bouwen maar gewoon een met wat opties waar ik van denk dat ze er wel op horen om hem multifunctioneel inzetbaar te houden.

    De schaal waarin gebouwd wordt is 1:50 en betreft het pakketje van Harztec.
    Veel details en beslag moet zelf gemaakt worden wat voor mij weer nieuw is maar ik zit dicht bij de bron voor wat betreft tekeningen en foto's.
    Sommige zouden zeggen een leuk boodschappentas bootje met haar 32cm lengte.

    Even een plaatje van een origineel voor het idee:
    org_96_66aa833059.jpg

    Ik zal proberen het afgelopen jaar hoofdzakelijk samen te vatten d.m.v. foto's de komende dagen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Klein begonnen met een koppelliertje en de sleephaak. Er komen 2 van die liertjes op en ze werken echt, met de hand dan.
    [​IMG]

    De vakjes op het snijblad zijn overigens 5x5mm.

    De dekspanten geven het dek meteen de juiste bolling en vorm.

    [​IMG]

    Mochten ze het warm krijgen kunnen ze altijd nog de AC aanzetten :). Excuus voor de kwaliteit, was te dichtbij gefotografeerd.

    [​IMG]

    Dekhuis in aanbouw.

    [​IMG]

    Dekhuis met interieur. Ik heb voor het maken van een interieur gekozen omdat je veel ramen hebt en toch wel wat anders wil zien dan het inwendige. Het opstaande deel aan de bb-zijde is het luik naar onderdeks.

    [​IMG]
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is voor mij de eerste dubbelschroefsboot.
    Even goed puzzelen om de aandrijving parallel te krijgen.
    De bouwbeschrijving geeft wel afmetingen voor de locatie van de as doorvoeren in de romp maar deze kloppen niet wanneer ik de originele bouwtekening volg.
    Om een goede hoek van de schroefassen te krijgen heb ik de doorvoer ruim 1,5cm verder naar voren moeten maken.
    Het gevolg is dus een veel te groot gat wat ik weer moet opvullen.

    Om de tunnels op de juiste plek en parallel te krijgen heb ik eerst een mal gemaakt waar ik de tunnels in geklemd heb, tijdens het lijmen het malletje met plakband op zijn plek gehouden.

    [​IMG]

    De roertjes van ABS.

    [​IMG]

    Schroefassen ingebouwd. Het gewicht is inclusief tunnels en schroeven (25mm). Eerst maar eens zien hoe dit vaart anders kan ik altijd nog een maatje grotere schroeven nemen die dan afgetopt moeten worden.
    Ik heb het bootje even in de wasbak gehad en op diepgang gebracht. Met het toegevoegde gewicht kom ik op een totaal gewicht van rond de 800gram vaarklaar.

    [​IMG]

    De stand tot nu toe. Alle delen staan nog los.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al met al is het een leuk compact bootje.
    Het inbouwen van alle RC componenten is niet heel ingewikkeld maar om er vervolgens ooit nog bij te kunnen als het dek erop zit is een andere uitdaging.
    Nu was er ooit iemand die beschreven had dat hij het hele dek eraf kon halen. Helaas was dit alleen beschreven dus zonder foto's.
    Heeft iemand hier nog ideeën over en/of foto's (bij voorkeur)?
     
    EEYORE en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou een pseudo dek maken die gewoon vlak loopt waar dit dek dan opgeklikt wordt met neodynium magneetjes. Omdat in het dek wat je nu hebt een zeeg zit kan je mooi een waterkering ergens maken waar de hoogte dat toelaat en heb je wel mooi toegang tot het ruim.

    Leuk bootje :)
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Mathieu,
    Leuk schip ben je aan het bouwen.
    Je hebt er een volger bij!

    PS: Ben idd ook wel benieuwd hoe je je dek gaat aanpakkeno_O.
    Groet Dennis
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Een vals dek maken wordt een uitdaging.
    De ruimte in het bootje is al niet veel en ik ga zeker achterin hoogte tekort komen als dit doe.
    Ander puntje is het gewicht. Ik heb wel wat ruimte om mee te spelen maar het houd niet over.

    Wat toen genoemd werd was dat het dek erop geschroefd was met de bevestigingspunten onder de bolders.
    Overigens werd er nergens melding gemaakt of er iets van een afdichtingsmiddel (pakking o.i.d.) gebruikt werd.

    Soms wou ik dat ik wat netter werkte.
    Gisteren veel aan het plamuren en schuren geweest aan het stuurhuisje om de naden glad af te werken.
    Maar het resultaat mag er dan ook wel zijn. Overal stof :p.
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Even terugkomend op hoe het dek afneembaar kan worden.

    Ik heb er even over nagedacht en heb nu 2 opties.
    1. Het dek met boutjes vastzetten. De boutjes kunnen dan verborgen worden onder de bolders. Die staan op gesloten bolderkasten.
    2. Neodymium magneetjes. Ook deze worden dan weer in de bolderkasten verlijmd. Ik denk aan een stuk of 8 setjes van rond 2mm met houdkracht van 130g. Moet ruim voldoende zijn dacht ik zo.

    In ieder geval moet er dan ook nog iets van een afdichting komen. Iets van een oude zeekaart of dun rubber.

    Heeft iemand ervaring met die magneten?
     
  8. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb van die magneten gebruikt in het dek van mijn Schnellboot (link in m'n handtekening). 4 stuks van ik meen 2x3x6 mm klikken het dek vast op een staal plaatje. Dat zit echt goed stevig vast.
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een kleine update.
    De afgelopen tijd bezig geweest om de zolder en daarbij ook mijn werkplek te verbouwen en in te richten.
    Dat is nu aardig op orde.

    Voor de dek bevestiging heb ik verschillende afmetingen van die neodymium magneetjes. Het idee is om naast de magneetjes ook een aantal zeg maar paspennen te gebruiken om het dek in de juiste positie te houden/krijgen.
    Waar ik me nog wel mee bezig hou is de afdichting zelf om het water buiten te houden. De vraag is denk ik hoeveel water er tijdens de vaart over zal komen die ik buiten moet houden.
    Het is een klein bootje dus alles pakt al snel groot uit als je het toepast. Misschien eerst maar eens varen en zien of het een probleem zal worden of dat het beheersbaar is.

    Inmiddels is het interieur zo goed als af en staat het in de primer, ik heb wat foto's van apparatuur verkleind om op het dashboard te plakken.
    Had gedacht dat er niets meer van te zien zou wijn maar dat valt wel mee.

    Foto's volgen nog.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste watereus
    ziet er top uit je project en ge zo door vriend
    waar heb die romp vandaan

    met vr gr marco van marine modelbouw nl de be
    www.marinemodelbouw.nl
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Marco,

    Rompje en overige kunststof laser gesneden delen komen bij Harztec-modellbau vandaan.
    Ze hebben meer leuke modelletjes en onderdelen, heel primair maar je komt wel een eind op weg.

    Groet,
    Mathieu.
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mathieu, bij mijn PT boot heb ik een lederen riem op het horizontale vlak rondom de romp gelijmd.
    deze smeer ik in met vaseline waarna het dek er op gaat.
    Tenzij je dingen begint te doen die niet zo normaal zijn is deze dichting waterdicht.
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Marc,

    Heb je daar een foto van?
    Een leren riem lijkt mij wat erg dik.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een foto update.

    [​IMG]
    Stuurhuis met grootste deel van de reling en reddingsvlot in positie.

    [​IMG]
    Stuurhuis interieur in grijze primer gespoten. Toen kwam ik er ook achter wat ik miste: Een afzuigcabine. Voor ik het wist hing er een grijze wolk in mijn hobby hokje.
    Door schade en schande wordt men wijs zullen we maar zeggen.

    [​IMG]
    Begin gemaakt met de balken voor de kielkoeling. Enorm tijd rovend om alles goed gevormd te krijgen.
    Stukje voor stukje lijmen en vast houden tot het houd. Werkje voor de hersenloze momenten (dat vasthouden dan tijdens het lijmen:rolleyes:).

    [​IMG]
    [​IMG]
    Klein stapje terug in de tijd. De werkkraan.

    Vanavond maar eens wat kleur in het interieur gaan brengen, dan lijkt het weer heel wat naast de rest.
    Foto-tjes uitsnijden en opplakken en dan lijkt het nog meer te gaan leven.

    Groet,
    Mathieu
     
    Thijs Slotman vindt dit leuk.
  15. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Hoi Mathieu,
    Geweldig leuk (boodschappentas)scheepje. Zoals je weet hou ik daar wel van.
    Hoe wordt het aandrijf- en regelconcept?
    Hopelijk zien we je snel in het Haventje.
    Veel plezier met verder (af)bouwen!
    Bertus.
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Bertus,

    Ik moest het even terug zoeken wat het nu precies was, de aandrijving.
    Het zijn 2 compact 280 assen M2 lengte 135mm, schroeven zijn 25mm.
    Motoren zijn vergelijkbaar met de speed 280, weet niet welke het precies zijn want er staat niets op en ik weet niet meer waar ik ze vandaan heb.
    Voor de regelaars heb ik 2x voor de Thor 4s gekozen, die dingen zijn echt klein.
    Een postzegel is nog groter.
    Als accu denk ik aan LiPo, compact en veel vermogen voor het formaat.
    Het blijft woekeren met de ruimte.

    Voor het eerst werk ik nu ook met een weegschaal om te voorkomen dat ze te zwaar wordt en dus te diep ligt.
    Ik moet haar binnenkort maar weer eens gaan wegen.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Het heeft iets langer geduurd maar het interieur van het stuurhuis is dan af.

    [​IMG]

    Rest alleen nog het radarscherm. Dit moet op het linkerdeel van de console komen, het plaatje hiervoor heb ik ook al maar misschien moet ik het nog opschalen.
    Zie ik wel weer als ik zover ben.
    Ik vindt dat het voor nu in ieder geval wel aardig gelukt is.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is even stil geweest de afgelopen winterperiode. Moest voor het werk een bootje afbouwen, werd in delen afgeleverd na voor transport gedeelte uit elkaar te zijn gehaald.
    Vervolgens kom je uiteraard weer meer dingen tegen die nooit hebben kunnen werken.
    Soort modelbouw 1:1 zeg maar.

    Maar goed nu weer terug in het land heb ik de draad weer opgepakt en af en toe 's avonds weer eens wat gedaan.
    Dat heeft geresulteerd in de sleepbeting, bolderkasten en dat soort kleine dingetjes.

    De verschansing is in 2 delen, zeg maar een BB en een SB deel welke hartschip voor en achter bij elkaar komen.
    Hiervoor moet de verschansing achterop in een radius gebogen worden.
    Voorzichtig geprobeerd dit met de hand te buigen maar dat gaat niet echt lekker, het materiaal wil eigenlijk weer terug naar zijn oorspronkelijke vorm. Plat en recht dus.

    Heeft iemand een tip hiervoor? Net als hout maar dan in heet water zacht laten worden en dan omzetten in de gewenste vorm?
    Volgens mij is het materiaal ABS.

    Ik zal vanavond proberen wat foto updates te plaatsen.
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is weer eens wat later geworden dan geroepen.

    20160228_200507.jpg
    Beting met sleephaak. Alles zit nog los in elkaar zodat het een en ander nog uit te richten is.

    20160228_200517.jpg
    Bovenaanzicht. De servo onderdeks is nu ook zichtbaar.

    20160228_210331.jpg
    Het inwendige. De servohoorn wordt nog vervangen. De bedoeling is om elk roer een eigen roerstang te geven vanaf de servo.

    Ik hoop trouwens dat de foto's te zien zijn. In de preview in ieder geval niet.
    Mochten ze niet zichtbaar zijn, laat het even weten inclusief suggestie hoe ze wel zichtbaar worden.
    Het album waar ze vandaan komen is wel gedeeld.

    Edit: Foto's nu op een andere manier toegevoegd.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
  20. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    In je laatste bericht doen je foto's het niet.
     

Deel Deze Pagina