Bouw verslag Stan Tug 1606

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 27 sep 2015.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank voor de complimenten, misschien ben ik zelf wel wat erg kritisch op mijn werk.

    Het mastje lijkt heel wat van dichtbij maar is maar 85mm hoog, het onderste stuk heeft een diameter van 3mm en daarin zit een 2mm buisje gestoken.
    Het origineel heeft een 3-delige mast.

    Ik zal vandaag de boel eens wegen en zien waar we uitkomen, er is ruimte zat om nog ballast kwijt te kunnen.
    Het meeste en grootste gewicht zit wel op of onder de waterlijn dus ik denk dat het wel mee valt.
    Tussen de motoren komt nog de accu (model 5 penlites op een rij) en verder niets meer, het wordt me teveel gepruts om nog meer aan elektronica in te gaan bouwen.
    Misschien bij een volgende als het zover mag komen..... Ik heb nog wat andere projecten op de plank waaronder een nog compleet te bouwen Seabex One.

    De mast is nu bijna af, nog de toplichten er op en dan kleur aanbrengen. Ik heb besloten om er geen werkende verlichting op te zetten, ik laat wel de mogelijkheid open om het later alsnog te doen (zal er wel niet van komen maar het idee is er ;)).

    Groet,
    Mathieu
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Het oordeel is gevallen over het gewicht.
    De mast in huidige staat is 4 gram(!), laat hij op 6 gram uitkomen als de kleur er op zit, de hele boot weegt met mast 412 gram.
    Ik geloof niet dat het veel invloed zal hebben.
    20161023_111857.jpg
    Het gewicht is ex. het gewicht van het papier, handig zo'n keuken weegschaal.

    20161023_111949.jpg
    Het huidige gewicht van de boot is nog exclusief accu, daar komt nog zo'n 160 gram voor bij.

    Ik weet even niet meer waar ik in het begin op had ingezet maar ik schat het uiteindelijke gewicht rond de 700 gram, afgebouwd en vaarklaar.
    Hou ik op dit moment nog zo'n 120 gram over om af te bouwen.
    Hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met het eventueel toevoegen van ballast.

    Zijn er nog mensen die een gokje willen wagen op het eind gewicht, inclusief of exclusief ballast?

    Straks eens kijken of ik mijn dochter in de techniek krijg met een UGears setje.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    komt vast wel goed, in m'n revell lucky xi heb ik zelfs 2 lipo's in serie moeten zetten, daardoor kon ik gewicht verdelen, 1 lipo voor in en 1 achter in om hem in balans te krijgen.
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Prima soldeerwerk.

    Wat het gewicht betreft, ik had op de mijne ook een gesoldeerde mast en geen problemen mee gehad, blijft zo wie zo een klein bootje met navenante eigenschappen (schommelen). Maar wat een lol je hiermee kunt hebben, vooral kinderen vinden het prachtig
     
  5. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Met vertraagde stuurreactie en gematigde snelheid....................EEN SCHOONHEID!
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank, dank :thumbsup:.

    Ben blij dat het weer eerder donker wordt, straks kids in bed en vrouw op stap :bye:.
    Ideaal......
     
    Dennist vindt dit leuk.
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Pakte vorige week anders uit dan verwacht, ik weet niet wat het was maar ik lag vroeg onder de wol uiteindelijk.

    Een paar avondjes later en wat mij betreft is het mastje klaar, alleen had ik niet van de close-up foto's moeten maken geloof ik dan zie je veel te veel.

    20161031_192433 (450x800).jpg 20161031_192420 (450x800).jpg
    Achter aanzicht Voor aanzicht
    Misschien toch nog even de toplichtjes met zwart bijwerken, heeft nu meer weg van kwijlende figuurtjes.

    Ik heb nog even getwijfeld of de mast zwart of wit moest worden, toch maar gekozen voor geel dat geeft toch meer het uiterlijk van een werkboot.
    Het resultaat mag er wezen.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Zulke macro foto's zijn altijd goed om effe te checken waar er nog fouten zitten. Je kan hier dus zelf uit leren als je wil.
    Maar buiten enkel lampvoetjes zoals je zelf al opmerkte ziet het er toch prima uit.
    vgr Marc
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha Marc,

    Bedankt voor het compliment.
    Het was mij ook een doorn in het oog en heb ze diezelfde avond nog bijgewerkt, ziet er nu een stuk netter uit.
    Ik durf alleen geen macro foto's meer te maken anders blijf ik denk ik bezig ;)

    Volgend klusje is de reling rond de opbouw. Even wat foto's van 1:1 bootjes bekeken en daar bleek ook nog wat variatie in te zitten.
    Is een beetje afhankelijk of er ventilatiekokers tegen de opbouw geplaatst zijn of niet, de latere bouwnummers hebben deze kokers niet meer.
    Is op een andere manier opgelost geworden. Ik ga ze ook weglaten.
    Modelbouw blijft toch ergens de kunst van het weglaten.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Erg leuk om je verslag te lezen.
    Ik moet ook nog een mast gaan maken voor mijn restauratie van de Smit Rotterdam en zie daar best tegenop.... Waar heb je de messing pijpjes gekocht? Ik zag laatst pijpjes van een meter per diameter voor 7 euro per stuk en vond dat wel erg duur. Dan ben ik alleen aan 3 diameters al 21 euro kwijt ... Het kastje moet circa 25 cm worden en hij nog 2,75 meter materiaal over
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wil je de mast persé van (messing) pijp maken? Als je de verlichting met leds maakt heb je maar heel dunne draadjes nodig, die je met sec. lijm fixeert. Met het schilderen zie je het haast niet meer en bij echte masten lopen de kabels ook buitenom. Dan is het mogelijk om hout of kunststof te gebruiken. Eventueel lijmen met 2-C of paspennetjes gebruiken. Op een van mijn schepen is de tripod mast gemaakt van een allegaartje. Plastic en aluminium breinaalden, rondhout en RVS draad. Draadjes voor verlichting zijn "verstopt" in de ladder langs de mast. In het verslag van mijn knikspant coastertje is het resultaat te zien. Gr. Klaas.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  12. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Dank Klaas, ik ga even je verslag bekijken - zie ook mijn verslag voor de laatste ontwikkelingen ;-)
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De messing buisjes heb ik hier bij de lokale modelbouwshop gekocht. Ze zijn per 4 of 5 verpakt (afhankelijk van de diameter), lengte iets van 20cm per buisje.
    In het algemeen koop je snel te veel maar ik lig daar niet zo wakker van, ik heb meer bouw projecten lopen waar ik ze kan gebruiken dus het is nooit weg.

    Maar goed, voor wat betreft de keuze van het materiaal denk ik dat je gewoon moet nemen waar je het prettigst mee uit de voeten kan.
    In ieder geval succes met je restauratie.

    Groet,
    Mathieu
     
    kikonline vindt dit leuk.
  14. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Dankjewel !!
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, het had wat voeten in aarde maar de opbouw is af. Constructie technisch dan.

    20161106_234404 (800x450).jpg
    20161106_234353 (800x450).jpg

    En vervolgens in de grijze primer gespoten.

    20161118_194520 (800x450).jpg
    20161118_194459 (800x450).jpg

    Daar heb ik nu overigens wel enorme spijt van dat ik grijs als primer gekozen heb.
    De basis kleur is vervolgens wit.........en dan heb je nu even meer lagen nodig om het grijs er niet meer door te laten komen.

    Als je dan op momenten iets minder geduld hebt spuit je net weer even teveel en krijg je zakkers, zucht.
    Dus de zakkers er voorzichtig uit schuren en opnieuw een laagje wit aanbrengen.

    Nog een foutje, ik had de ramen er al in kunnen zetten want ze zijn aan beide zijde voorzien van maskeer stickers.
    Dat wordt dus sponningen schoonmaken voor het lijmen.

    Ik hoef me dus niet te vervelen voorlopig.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Gewoon terug overspuiten met witte primer is de beste oplossing .
    Groetjes
    Ronny
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Even weer een paar fototjes voor de update.

    Het stuurhuis is af. Tenminste dat dacht ik totdat ik nog eens beter keek.
    De boordlichten en 2 dekstralers vergeten :(

    Is geen ramp maar ik moet nu wat voorzichtiger zijn met lijmen vanwege de verf.

    20161124_232351.jpg 20161124_232430.jpg 20161124_232502.jpg

    Op 4 plaatsen zijn ook al kopjes van inbusbouten te zien.
    Daarmee is het dek aan de romp vast gezet. Er komen er voorop ook nog 3 bij, 2 tegen de verschansing en 1 op de duwfender.
    Ze zullen allen nog worden voorzien van "bolder camouflage".

    Waar ik nog wel een beetje van baal is de verschansing aan stuurboord, tussen de 2 bevestigingspunten.
    Door het vastzetten van het dek werd deze iets holler getrokken dan het dek gevormd was. Aan bakboord heeft het geen invloed gehad maar aan stuurboord is de verschansing iets gaan bollen waardoor er nu een soort golf in zit, dat trek je niet recht met het plaatsen van de verstevigingen aan de binnenzijde.
    Ik moet er nog eens goed naar kijken maar volgens mij is het net teveel om het op een "natuurlijke" schade te laten lijken, waarschijnlijk wordt het los snijden en bijwerken.
    Het verschil is wel te zien op de bovenstaande foto's.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Kijk eens of er onder het dek een drager zit, die bij het vastzetten het dek omhoog drukt, waardoor de verschansing naar binnen komt. Eventueel daar iets van de drager afvijlen of schuren of richting bevestigingspunten iets ophogen. Maar dan kiert het dek misschien. Je kunt het effect uitproberen door op de bevestiginsplaatsen een ringetje onder het dek te leggen. Je ziet bij het vastzetten dan of dat effect heeft op het vervormen van de verschansing. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed punt Klaas.

    Zal er eens naar kijken, bedankt.

    Groet,
    Mathieu
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Sinds december is er het e.e.a. gebeurt.
    De verschansing staat er nu helemaal op, gebogen en al. Wat een drama was dat, stukje bij beetje vastlijmen en vervolgens minstens 5 min. op de plek vasthouden.
    De verstevigingen van de verschansing staan er ook op en de bolderkasten voorop..
    Duwsteven en wat zaken op het achterdek.

    Uiteindelijk vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een proefvaart gemaakt in het haventje van Maasdam, helaas zijn daar geen foto's van.
    Op dit moment is ze nog behoorlijk koplastig en lijkt er veel vermogen in te zitten als de boot los vaart. Bij het slepen bleek echter dat het voldoende is.
    Het slepen was wel een risico, de verschansing bij de achterbolders is nog open waardoor de sleepdraad klem kan komen. Was dus wel even opletten.
    Ook leek het erop dat de ene as meer vermogen levert dan de andere, ik kan er nog niet helemaal achter komen wat daar de oorzaak van is. De weerstand van de assen lijkt nagenoeg gelijk als je er met de hand aan draait.
    Het proefvaart gewicht was overigens 610 gram.
    20170312_103746.jpg 20170312_175934.jpg 20170312_180019.jpg

    Ik heb in ieder geval genoeg stof om weer verder te gaan.
    Het einde lijkt in zicht.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina