Bouw verslag Stan Tug 1606

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 27 sep 2015.

  1. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Nou Mathieu.

    Doe je zelf niet te kort he, t'is een pracht van model 1:50.
    Mooie schaal verhouding, en mooi vaarbeeld vooral bij iets op sleep hebben, zaggen we vanmiddag.
    Losse boot iet wat veel power, maar dat zullen de echte ook wel hebben.
    Je zou de schroefassen, nog kunnen laten inlopen met speciaal vet of anders eens ampere meten aan beide assen.

    Succes Peter
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Matheu, Heb je vanmiddag jammer genoeg net gemist. Ook bij mijn Smit Finland liep de ene motor "harder" dan de ander. Het is een normaal verschijnsel bij borstelmotoren dat ze de ene kant op harder lopen dan de andere. In mijn geval was het gemakkelijk met 2 uitgaande assen aan de motoren. Eentje omgedraaid en toen was het verschijnsel weg. In jouw geval zal het moeilijker zijn. Misschien kan de plaat waar de koolborstels aan zitten iets worden gedraaid. Op die manier wordt het krachtveld tussen rotor en magneten beïnvloed. Ook kun je met een regelbare voeding en amperemeter kijken of de ene aandrijflijn meer stroom vraagt dan de ander. Het zou ook nog kunnen dat de pulstreinen, die de regelaars aansturen verschillen. Maar om dat te verstellen moet je de potmeters aan de zenderknuppels wat verstellen. Maar dat kun je ook met de trimknoppen bijstellen. Succes verder met het afwerken van je Stantug. Gr. Klaas.
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Klaas,
    Inderdaad heb ik je volgens mij op een kwartier gemist.
    Ik moet nog eens goed kijken op open water welke as nu meer levert, ik kwam er thuis pas achter dat de stb aandrijflijn ergens hoorbaar aanloopt.

    De aandrijflijn uit elkaar halen is nier het meest eenvoudige klusje, alles moet er binnen langs uit en het motortje zit er best strak in geklemd.
    Wordt hobbyen met gepast grof geweld.:hammer:
    In dit soort gevallen zou je willen dat het 1:5 is i.p.v 1:50.
    Nou ja, volgens mij net als met kinderen. Kleine kinderen kleine problemen, grote kinderen grote problemen ;).

    Ik was verder erg tevreden over de vaareigenschappen.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Op al deze foto's lijkt hij veel groter. :D
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, mooi he ;).
    Illusie is de halve wereld :banana:
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteravond maar eens naar de aandrijflijn gekeken en met angst en beven uit elkaar gehaald.
    Daar is donders geweld voor nodig in de vorm van een waterpomptang en combinatie tang, anders willen de torretjes niet los uit hun behuizing.
    Een olifant op z'n tenen laten lopen zeg maar.

    Toen bleek dat de BB as toch een nauwere passing heeft op het eind lager. Er waren geen loopsporen op de as te zien maar er was bar weinig vet op die plaats terug te vinden. Inloopolie heb ik niet maar wel tandpasta,daar ga ik het maar eens mee proberen op de passing was te ruimen.
    Wat het ook nog kan zijn geweest is de as koppeling. Ik kwam er bij het losmaken achter dat 1 van de inbusjes los zat, dat kan met de hogere weerstand toch voor slip hebben gezorgd. Beter op letten de volgende keer.

    Ik heb het verder even gelaten voor wat het is want de verschansing BB voor heb ik toch maar een stuk weer losgemaakt en opnieuw vast gelijmd, het zat gewoon niet goed naar mijn zin.
    Ik kan in ieder geval weer verder met het afwerken van het dek..

    Groet,
    Mathieu
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    En wat gebruik je als smeermiddel voor de schroefassen Matheu? Heb zelf jaren met olie gevulde askokers gevaren. Voor het varen iedere keer opvullen via een slangetje, opdat er enige overdruk was met olie. Resultaat dat er aan de binnenkant, ondanks de nauwe passing, olie in de boot werd geslingerd.Een gevolg daarvan was dat het achterste lager te weinig smering kreeg. Twee jaar geleden de boel omgezet naar smering met uierzalf. Bij Roel van Essen voldeed dat al jaren en ik ben ook enthousiast. Aan het eind van het vaarseizoen trek ik wel de assen voor inspectie en vul de kokers met nieuw "vet". Met die starre koppelingen hebt je gauw dat de boel wringt. In theorie hoeft dat niet, maar toch! Om wegslingeren van vet in de boot te voorkomen heb ik aan de binnenkant van de kokers spatschermen gemaakt. Gaatje boren in een plastic dop van een weggooiflesje en de dop op de askoker schuiven. Eventuuel vet, of water wordt opgevangen door de dop en zakt op een stukje keukenpapier, of een gehalveerd papieren zakdoekje. Had verwacht dat de uiercreme een hoop weerstand zou geven, maar dat valt alles mee. Natuurlijk zijn er ook andere (en misschien wel betere) systemen, maar dit is simpel, goedkoop en het werkt! Gr. Klaas.
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Klaas,
    Post #33 laat het beste zie hoe het in elkaar zit.
    Ik gebruik al jaren een tubetje schroefas vet van Robbe, ergens een keer aan over gehouden.
    De schroefas zelf is alleen aan de achter zijde gelagerd, voorin zorgt de motor voor de lagering, wringen is dan al een stuk minder en vullen met olie is geen optie. Loopt er meteen weer uit aan de voorzijde.
    De weerstand is goed te merken bij het er terug insteken van de as, de SB as schuif je er zo in terwijl het bij BB net lijkt of je een randje moet omduwen voor je naar buiten komt.
    Rondslingerend vet heb ik geen last van, dan zou ik er teveel vet ingestopt hebben wat alleen nog maar meer weerstand oplevert.

    Ik denk overigens wel dat ik veel werk op de hals gehaald heb voor een klein beetje verbetering, klein beetje perfectionisme mag wel dacht ik zo. ;)
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Mathieu, extra werk geeft het altijd, maar het voordeel is dat je erachter komt wat er aan de hand is. Het lijkt er op dat je BB askoker een beetje krom is, of dat het lager er een beetje scheef in zit. Heb even terug gebladerd en gezien hoe het er vanbinnen uitziet. Je zou kunnen proberen om het achtereind van de BB askoker een heel klein ietsje te verbuigen. Heb je een stukje "nep"as om er vanchter in te steken en zo het lager in het gelid te krijgen? Inslijpen met tandpasta, of eventueel Cif gaat ook, maar geeft ook meer ruimte voor lekkage. Jammer dat je dit soort ontdekkingen doet nadat de boel is gemonteerd. Hoort erbij, moet je maar denken. Belangrijkst is dat je het probleem oplost en er zo achter komt waar je wat extra aandacht aan moet besteden. Zelf houd ik wel van dit soort uitdagingen. Je leert er een hoop van dat bruikbaar is voor een volgend project. Ook ik kwam bij het bouwen van mijn laaste scheepje erachter dat bij 1:50 de lat hoger ligt dan bij 1:33. Gelukkig is met de jaren de apparatuur aardig geslonken en is er aanmerkelijk minder ruimte nodig dan pakweg 40 jaar geleden. En alles is een stuk betaalbaarder. Succes verder met de afwerking. Gr. Klaas.
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, de aandrijflijn weer in elkaar gezet. En doodsangsten uitgestaan.
    Wanneer het weer om wat voor reden uit elkaar moet ga ik toch wat anders verzinnen voor de motorhouders want nu en ik met een grote mensen waterpomptang en een combinatietang in een bootje van 32cm lang te klooien.

    Ik geloof dat alles nog heel is.
    Ik heb niet veel aan de BB as gedaan, alleen licht met polijst papier bewerkt. Er zit eigenlijk alleen een raar punt aan de binnenzijde van de as ter hoogte van het lager aan de achter zijde. Daar merk je alleen maar wat van wanneer je de as weer op zijn plek zet, tijdens het draaien merk je niet veel verschil.
    Ik denk toch dat de koppeling geslipt heeft, alles zit in ieder geval weer op z'n plek en vast.

    En weer verder met opbouwen.
    Ik heb de waterlijn afgetekend en als ik het vergelijk met afgelopen zondag begin ik te twijfelen of er toch niet teveel gewicht voorin zit.
    Voor mijn gevoel lag ze wel heel ver op het neusje. Ik was er wel snel achter dat er meer gewicht achterin moet. Nog maar eens wat testjes in de wasbak doen en zien wat er gebeurt met de boeg wanneer ik achterin ballast plaats. Met een beetje geluk komt de boeg wel wat omhoog.
    Het vaarbeeld was wel bijzonder, tot ongeveer halve kracht ging de boeg dieper liggen maar bij volle kracht kwam de boeg er toch uit. Losse boot dan.
    Eerst maar eens afbouwen en dan goed trimmen.

    Het rompje nadert zijn voltooiing en dat is dan toch weer een mijlpaal.
    Soms heb je het idee dat het niet opschiet en er geen einde aan lijkt te komen totdat je weer 2 stappen gedaan hebt en plotseling is het einde in zicht.

    Weer een motivatie stap zullen we maar zeggen.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, de verschansing staat er weer op en begonnen met de ronde rand op de verschansing.

    Daarna eerst maar eens de werkbank opgeruimd, kon ik alles weer terug vinden.

    Was even afwegen welke diameter het nu zou worden. De verschansing zelf is 1mm dik, uiteindelijk toch gekozen voor een diameter van 1,5mm in plaats van 2.
    Staat wel netjes, ik denk dat 2mm toch te dik had geworden en het buiten verhouding had geplaatst.
    20170321_193612.jpg
    De hele rand uit 1 lengte genomen en achterop begonnen.

    Op de achtergrond staat mijn vorige/volgende project alweer te wachten.
    Na het opruimen daar meer weer eens het stof vanaf gehaald en inventarisatie gemaakt, is een ander draadje.

    Langzaam komen we er wel.

    Tijdens het varen 1,5 week terug liet het bereik wat te wensen over, de antenne van de ontvanger ligt in de romp opgerold langs de rand.
    Ik heb nu 2 opties:
    1. door de opbouw en dan de mast insteken.
    2. door het dekkraantje omhoog.

    Ik denk dat het laatste de eenvoudigste oplossing is en voldoende reikwijdte geeft.

    Groet,
    Mathieu
     
  12. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Mathieu, je maakt er een mooi model van, zeer nette bouw. Ik heb mijn 1606 niet meer in mijn bezit maar was een leuk model om mee te varen.

    Voor wat betreft het bereik, ik heb er Jeti in gehad en had nooit problemen daarmee. Dat is een 2.4 systeem met korte antenne aan de ontvanger. Ik weet wel dat je het beste een antenne uitgerold kunt aanbrengen bv met een paar dotjes kit zo hoog mogelijk in de romp.

    Zou zeggen ga er lekker mee verder, ik volg je stilletjes.
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Stefan,
    Ik doe het met een 40MHz systeem welke ik voor meerdere modellen gebruik dus vastlijmen is voor mij geen optie.
    Wordt meer een tape-je eronder om het op zijn plek te houden.

    Bedankt voor alle mooie reacties overigens.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Begrijp ik dan goed dat jij steeds de ontvanger uitbouwt als je wil varen met een ander model?
     
  15. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Klittenband er onder plakken,kan je het makkelijk loshalen en zo weer vast zetten ( ondersteboven,schuin of in welke positie je maar wilt )in je ander schepen.
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Stefan,
    Ik bouw cradles in de boten voor de diverse componenten, dan staat alles gewoon klem.
    Ik heb 3 40MHz sets en nog een oude 27MHz. Een van de 40MHz sets heb ik vast voor mijn Thyssen II, de 27MHz voor een kleintje voor de kinderen en de overige 2 rouleren over verschillende schepen.
    Beetje afhankelijk van het model en de functie die daar in zitten.

    Ernst, het tape-je is voor de antenne kabel om te voorkomen dat hij weer terug de boot in zakt.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ok, ik dacht dat het over je ontvanger ging.
    Dan heb ik niets gezegd:oops:
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een paar stukjes knippen van een rietje en die onder het dek plakken. Kun je zo de antenne inschuiven. Een afgestript manteltje van een electriciteisdraad werkt ook wel denk ik. Op voorwaarde dat de antenne er soepel door glijdt. Dan kun je de "insteek"op een makkelijk bereikbare plaats houden. Ook een beetje afhankelijk van de grootte en vorm van je model. Hoop in Maasdam nog eens te zien wat het uiteindelijk is geworden. Gr. Klaas.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    @Watergeus een 2,4GHz systeem bij Hobbyking kost de wereld niet, en de ontvangertjes daarvoor al helemáál niet. Bij elk ontvangertje zit een bindplugje, als je die om je servo-kabeltje doet raak je hem niet kwijt en blijft het kabeltje bij de boot. Zo kan je met één zender, en zonder ompluggen, heel veel boten besturen.
    (ik heb de HK-T6A v2 zender, 6-kanaals en met de computer programmeerbaar. Werkt ook met de 3ch HK-GT2 ontvangers, en de Turnigy 9X "snapt" ze ook)

    Ik zou het ter overweging meenemen, het scheelt je een boel gedonder met je ontvanger en boten. En voor dit kleine speeltje helpt het kleinere formaat van ontvanger en -antenne ook.
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als je het al toegestuurd krijgt na het betalen . Heb 1 maal iets besteld en betaald , nooit gezien ook niet na 4 X rechtstreekse chat en belofte's .
    Voor mij niets meer HK .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina