Bouw verslag Stan Tug 1606

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 27 sep 2015.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hmmm??! Dat is bepaald niet mijn ervaring. Ik heb al een bestelling of 40 geplaatst en die zijn allemaal binnen gekomen....
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren,
    Bedankt voor jullie adviezen maar zullen we het wel zuiver houden?
    Ik stel voor dat jullie deze discussie via PB-tjes voortzetten of gewoon niet.
    Groet,
    Mathieu
     
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een klein mini projectje opgepakt: De dekkraan.

    De constructie zelf had ik bij de kit gekocht maar de detaillering moet je dus zelf aan werken.
    Dan hebben we het over de cilinders, hydrauliek leidingen en de bedieningsunit.
    Voor de cilinders had ik in eerste instantie in mijn hoofd om kunststof staf in de draaibank te zetten en af te draaien maar dat ging voor geen meter.
    Door de druk van de beitel verboog het stukje staf alleen maar zonder dat er echt iets gebeurde, het was te kort om goed aan 2 zijden in te kunnen spannen.
    Uiteindelijk heb ik messing buis (diam.2mm) en staf (1mm) gebruikt. Het resultaat mag er wezen voor de eerste cilinder dacht ik zo.

    20170324_220950.jpg
    Het startpunt.

    20170324_230919.jpg
    Losse cilinder gereed voor plaatsing. Was een half uurtje prutsen en solderen. Met 2,5cm totale lengte is geduld een schone zaak, het onderste busje is maar 2mm lang.

    20170324_232358.jpg
    Onderste cilinder geplaatst.

    De dekkraan wordt dus 'in het werk' aan boord gezet en niet in de 'stored' positie.

    Ik heb er tegenop gezien maar het resultaat mag er wezen, op naar de volgende.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De tweede cilinder zit er op. De derde wordt iets lastiger omdat die de bevestiging halverwege de de cilindermantel heeft zitten bovenop de laatste ledemaat.
    Haakje er nog aan en dan wat hydrauliek slangen er op ziet te prutsen.

    Vandaag mijn kans gepakt om de romp nog eens te spuiten buiten in de tuin.
    Dat was wel nodig, voordat ik isolatieschuim op de staander had aangebracht waren er wat beschadigingen opgetreden en de duwsteven moest ook nog mee gespoten worden.
    Meteen de kans gepakt om de kleur iets aan te passen, het is nu iets donkerder rood en mat, ik vond hem toch wat te veel glimmen.
    Het is uiteindelijk wel een werkboot en geen jacht.

    De foto's komen er nog aan.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De beloofde foto's.

    20170325_215326 (Large).jpg
    20170325_215637 (Large).jpg
    En dat is de 2de cilinder.

    20170327_233521 (Large).jpg
    En de 3de cilinder.

    20170327_190927 (Large).jpg
    Rompje opnieuw gespoten, op de foto lijkt het roder dan ze in werkelijkheid is. Het is wat meer rood/bruin en mat. De foto is ook vlak a het spuiten genomen.

    20170327_231217 (Large).jpg
    Het dek. Het gat voor de opening van de opbouw is voor de accu laadbus.

    Ik heb de waterlijn wel op de romp getekend en nu maar eens kijken of ik haar ook echt op de waterlijn kan krijgen. Misschien dat ik toch naar een andere stroombron toe moet omdat die lichter is.
    Nu gebruik een accupack van 5 penlite accu's.

    Het begint nu echt op te schieten.
    - Boeg opening in de verschansing afwerken
    - Een paar tank ontluchtingen aan dek plaatsen
    - Bolders plaatsen
    - Romp boven waterlijn schilderen
    - dek schilderen
    - schroeven terug plaatsen
    - roeren weer aansluiten
    - dekkraan afwerken en schilderen
    - naam aanbrengen
    - dek plaatsen

    Dat zou het lijstje moeten zijn van nog uit te voeren werkzaamheden.
    Lekker overzichtelijk in ieder geval.

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Mathieu,
    Heb in een eerder stadium al eens gezegd dat je netjes bouwt. Nu je bijna aan het einde bent is het niveau alleen maar hoger geworden. Romp is inderdaad nog erg rood maar dat kan komen omdat ze net gespoten is. Anders nog een keertje met de juiste kleur. Je dekopbouw ziet er perfect uit en ook je stuurhut mag er zeker zijn. Als ik dan een puntje van kritiek mag geven dan zijn het je schroeven. Ze hebben erg veel ruimte in de straalbuizen. Mogelijk nog een stel schroeven aanschaffen die iets groter zijn dan de straalbuizen en dan aftoppen naar de juiste diameter. Ben benieuwd naar het eind plaatje en de proefvaart uiteraard.
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha Sjoerd,
    Bedankt voor het compliment.
    Ik ben redelijk kritisch op mezelf maar ik moet tegen het einde vol blijven houden, dan moet ik de neiging onderdrukken om het snel af te maken.

    De schroeven heb ik lang over gedacht en je hebt wel gelijk dat ze veel ruimte hebben.
    De proefvaart echter gaf me voldoende vertrouwen dat de huidig schroeven ruim voldoende zijn. Ik had geen handen vrij en mijn eigen fotograaf (lees dochter) was er niet bij om foto's en/of een filmpje te maken.
    Ook ben ik bang dat de motoren mogelijk te zwaar belast gaan worden met grotere schroeven.
    Als ik ooit nog eens in een semi destructieve bui ben dan zal ik eens overwegen om andere schroeven te proberen en deze af te (laten) toppen.
    Waarom semi destructief? Ik kan de roeren niet zomaar weg halen, dan moet ik de hakken op de een of andere manier los maken. Ze zitten vast gelijmd.
    Andere mogelijkheid is de aandrijflijn weer van zijn plek af halen, ben ik ook niet happig op omdat dat met grof geweld moet.

    In ieder geval is de huidige configuratie voldoende om het een speedboot te laten lijken als ze zonder sleep vaart.

    Ik heb maar eens de stoute schoenen aangedaan en de verschansing aan de binnen en buitenzijde geschilderd.
    De dekkraan staat op zijn plek maar ben ik nog niet helemaal tevreden over, ik denk dat ik de eerste cilinder nog iets laat uitschuiven.

    Op de foto kan je zien wat ik bedoel.
    20170328_233645.jpg

    20170328_233618.jpg
    En het geheel tot nu toe. Het deel boven de waterlijn moet nog zwart maar eerst eens kijken of de constructie waterlijn overeenkomt met wat het nu is/wordt.

    Oh ja, bemanning is aangenomen en onderweg ;).

    Groet,
    Mathieu
     
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Dat is een heel mooi bootje:thumbsup:

    Van uit Aziƫ :D
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Mathieu,
    Ik snap het dat geen eenvoudige klus is. Je hebt al een proefvaart gehad en voldoende stuwkracht. Was ook eigenlijk meer bedoeld voor een eventueel volgend project. Als ze vaart ziet niemand het, maar als ze een keer op een showtafel staat tijdens een vaardag is dat wat de kenner gelijk opvalt .;). Voor het geheel kan ik niet anders zeggen dan dat het een keurig scheepje is geworden. Mijn welgemeende complimenten. Wat betreft de kraan, dat is geheel aan jou. Maar net wat JIJ leuk vindt.
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De kraan zal toch aangepast worden, wat hoger opgericht.
    Hele simpele reden: Slepen wordt anders een probleem, de sleeptros zal constant tegen de kraan aan komen.

    Het eerste bemanningslid is inmiddels aangekomen, de 2de heeft denk ik onderweg de trein gemist of zo.

    20170330_192738.jpg
    Eerste verkenning van de boot waar hij op komt te varen. Hij heeft nog niet de juiste bedrijfskleding, gaat goed komen als zijn collega er is.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. frankievw

    frankievw

    Lid geworden:
    29 mrt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    drenthe
    Prachtig model en een mooi verslag!
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ondanks het mooie weer en klussen aan mijn 1:1 boot toch wat tijd gemaakt voor deze dame.

    De eerste cilinder heb ik toch wat verder uitgeschoven zodat de kraan beter vrij blijft van een eventuele sleeplijn en daardoor ruimte laat om er een last in te hangen voor het idee.
    20170401_205746.jpg

    Ik wil nu zeer binnenkort het dek er op gaan leggen en ben aan de gang gegaan met ballast om het kontje er beter in te krijgen.
    20170402_205205.jpg 20170402_205228.jpg
    Voor het ballasten, het is niet zo goed te zien op de foto maar hier ligt het kontje erg hoog.

    20170402_205736.jpg 20170402_205901.jpg
    En hier na het toevoegen van ballast. Komt afgewogen op 75g.
    Conclusie: De CWL (Constructie Water Lijn) kan er prima op zoals het hoort.

    De CWL heb ik er inmiddels met potlood opgezet en daarna daarboven de romp zwart gemaakt. Om er vervolgens erachter te komen dat het zwart wat ik op de bovenzijde gesmeerd heb niet helemaal meer goed is. Dezelfde kleur uit een ander potje geeft een glimmender en gladder resultaat. Het eerste oudste potje geeft een erg dof en krijtachtig resultaat, schuren en opnieuw de verschansing doen dus.

    Nog een paar tank ontluchters en dan kan het dek ook in de verf.

    Gisteren nog wat detail accessoires besteld om haar helemaal af te maken.

    Heerlijk het eind in zicht.

    Groet,
    Mathieu
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Verschansing is opnieuw gedaan en de dekkraan geel gemaakt.
    De blanke delen van het kraantje krijgen nog een zilver/metaal kleurtje.
    Het is even goed kijken en nadenken nu zo tegen het einde. Volgens mij kan het dek erop met vaseline er tussen voor de afdichting.
    Dan nog 3 tank ontluchters, bedieningskast voor de kraan en de boeg afwerken.
    Dat zijn de laatste bouwklusjes en dan nog het dek en de laatste kleine dingetjes verven.
    Diepgangsmerk en Plimsol merk erop en als laatste de naam.

    Lijkt niet veel maar er gaat toch nog wel wat tijd in zitten.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    En even een plaatje.
    20170404_222240.jpg
    Toch de volgende keer zonder flitser.

    Groet,
    Mathieu
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar gaan we, steeds dichter naar de eindstreep.

    Foto's vertellen meer dan woorden.
    20170407_181214.jpg
    Laatste blik op het inwendige, alleen de accu ontbreekt maar die kan er gewoon in en uit als het dek er op zit.

    20170408_221848.jpg
    Kraan bediening.
    20170408_221917.jpg
    20170408_221935.jpg
    20170408_221949.jpg
    Koelvloeistof en smeerolie aanwezig.

    20170408_235125.jpg
    Het dek heeft inmiddels ook kleur gekregen maar het dekt nog niet erg. Goed laten drogen, ligt schuren en nog een keer. Ik kwam er ook achter dat ik beter vooraf de potlood lijnen van het dek af had moeten halen, die komen er erg hard doorheen alsof er gewoon blanke lak op zit.

    De witte bies op de verschansing heeft mij ook hoofdpijn bezorgt. Ik had gewone schilderstape gebruikt maar dat deed niet helemaal de truc. Na het weghalen van de tape was het rondom alsof er ijspegels aanhingen. Met de hand en op gevoel de rand bijwerken dus. Is aardig gelukt.

    Tussen het dek en de romp zit voldoende (Hoop ik dan :weetnie:) vaseline en zou ze nu zonder problemen water over kunnen nemen tijdens de vaart.
    Na het schilderen van het dek en de rand in de romp waar het dek op ligt/invalt is de passing ook nauwer geworden dus zou ook moeten helpen.

    En de naam: Resilient

    Er blijft niet veel meer over om te doen:
    - dek opnieuw schilderen
    - Bolders maken
    - Naam en domicilie op de kont
    - Plimsol en diepgangsmerken

    Oh ja, accu's na laden en varen maar o_O.

    Groet,
    Mathieu
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    De laatste boldertjes zijn in de maak.
    Degene die op de inbusboutjes komen worden er klemmend ingedrukt zodat ze altijd makkelijk te verwijderen zijn en het niet uitmaakt hoe het boutje terug komt.
    20170420_212435.jpg
    De derde van links (boven ) komt op een inbus, 1 van de andere moet nog aangepast worden.

    20170420_220815.jpg
    Geplaatst.

    20170420_212517.jpg
    Afgewerkte versie.

    Gisteren van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een stukje te varen.
    Al snel kwam ik er achter dat er iets mis was met de roeren, daar luisterde ze niet meer naar.
    20170421_165422.jpg
    Ze ligt mooi op de waterlijn.

    Roeren dwars.jpg
    De roeren staan alle kanten op.
    Ik ben toch door blijven varen, het sturen op de motoren ging erg goed maar door de stand van de roeren was het wel even spelen met de motoren om haar recht uit te laten gaan. Achteraf redelijk eigenwijs en het had slechter af kunnen lopen want de roeren stonden echt vast. De roerstangen waren dusdanig verschoven dat alles klem zat en de servo uit de middenstand.

    Ondanks alles dus toch verder gevaren en nog een sleepje gedaan.
    20170421_172414.jpg
    Ook slepen zonder de roeren ging goed maar zelfs hier nog meer opletten met de motor aansturing, door het gebrek aan voorwaartse snelheid wordt de invloed van de roeren uit de middenstand erg groot.

    Van het varen zelf heb ik wel een stukje film maar moet het nog even bewerken, de camera was vol dus helaas geen film van het slepen.
    Varen en filmen gaat niet echt wanneer je met een dubbelschroever vaart.

    Een paar posts terug is de constructie te zien van het stuurwerk, dat zal nu toch op de schop moeten want het dek openmaken na iedere vaart is niet de bedoeling.
    Ik had het dek al eens tussendoor opengemaakt zonder opnieuw vaseline te smeren, ook daar heb ik nu van geleerd. Er kwam toch nog op een plek wat water naar binnen maar dat was lang niet zoveel als de eerste keer zonder de vaseline.

    Eerst maar eens een weekje op vakantie dan weer verder kijken.

    Groet,
    Mathieu
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hierbij dan de video.

    Excuses voor de vingers, ik had niet mijn gebruikelijke camera man(vrouw) bij me :banana:



    Groet,
    Mathieu
     
    Ronald Vis vindt dit leuk.
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Vandaag de laatste hand gelegd aan de Stan Tug 1606 "Resilient". :yes: :beer:

    Eerder deze week heb ik het stuurwerk gerepareerd en ervoor gezorgd dat de stangen niet meer loskomen of kunnen verschuiven.
    De roerarm van het stuurboord roer was ook losgekomen waardoor het e.e.a. kon gaan verschuiven en de boel klem kwam te zitten.
    Ik heb nog even overwogen om de servo te vervangen, die maakt wel een knarsend geluid, maar ik kijk het dit seizoen nog wel even aan, mocht de servo het opgeven is ze nog prima op de motoren te sturen dus geen haast.

    Hierbij de laatste bouwfoto's.

    20170502_205756.jpg
    De bemanning.

    20170502_180650.jpg
    Het roerwerk.

    20170503_162952.jpg
    En het eind gewicht is.......712 gram.

    DSCN3809.JPG
    DSCN3810.JPG DSCN3812.JPG
    DSCN3813.JPG
    DSCN3814.JPG

    Het eind gewicht kan nog een heeeeel klein beetje veranderen (ca.3 gram;)). Op het achterdek staan nu een "metalen" kist en een pallet met 2 drums.
    De pallet staat er eigenlijk los op en tijdens de vaart zal daar dan ook niets staan. De pallet kan van positie wisselen met de "metalen" kist, net wat ik op dat moment leuker vind om mee te varen of ik kan beiden geheel weglaten. Dat zal in het geval van slepen zo zijn want deze add-on's steken boven de verschansing uit.
    De pallet en de kist zijn aan de onderkant voorzien van een magneetje en onderdeks heb ik een ander magneetje geplaatst.
    Ik bedenk me net dat een stukje metaal onderdeks voldoende had geweest of andersom :hammer:.

    Nu wordt het werkplaats opruimen en de helling klaarmaken voor de volgende boten.
    Jawel, meervoud.
    Eigenlijk worden het 1,5 boten, in theorie dan.
    Mijn eigen project wordt het voortzetten van de Zwarte Zee, het halve project wordt een vader-dochter projectje. Zowaar door dochterlief zelf aangevraagd, een US Coast Guard bootje van BB.
    20170429_003308.jpg
    Is eigenlijk een statisch model maar mevrouw wil er mee gaan varen: "waarom iets bouwen om er alleen maar naar te kijken?" Kan ik wel in mee gaan in die stelling. Komt een apart draadje van waar ze zelf ook in wil bijdragen, we gaan het zien.

    Dit was voor mij mijn eerste semi-scratch bouw en vind hem wel erg geslaagd.
    Voor nu is deze klaar en tot ziens op het water.

    Groet,
    Mathieu
     
    Etapje en Bert V vinden dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi scheepje geworden, Mathieu!
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je, Roel.
     

Deel Deze Pagina