"Bouw"verslagje E-Q500 Viper.

nando

Forum veteraan
Omdat het bouwen zonder deadline en zonder verslag bij mij niet opschiet, en omdat ik heel snel aan m'n Extra bezig wil, een kort "bouw"verslagje voor een E-Q500 wedstrijdmodel.
Het is een ARF GreatPlanes Viper: Great Planes Viper 500 ARF White .25-.46 52"
Ik heb hem al een paar maand liggen, en omdat m'n GrandChlelem een neusduik heeft gemaakt gaat deze nu af. (GC is te repareren maar deze gaat eerst.)
De GC was met radargun gemeten op 187,8Km/uur in een circuit, dus zonder duiken met <130m rechte lijn. Deze moet sneller gaan. :yes:

Hij is redelijk ver af, mooi gebouwd en kompleet, opzich een mooi Q500 model.
Folie zat wat los, is hier en daar al verholpen. Vleugel voelt zwaar aan maar is ook gebouwd met een nelson oid in gedachte, en de GC wou nog wel eens breken in de vlucht, deze NIET.
Setup,
Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-45 890kv Brushless Outrunner (Eq:4010) $35.95
Regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 100A ESC $29.99
3 20g servo's
5S1p 4000mAh zippy-H en 5s1p 3600 kokam H5

Accu past niet met het schot in de romp, die dus weg gehaald, toe paste hij nog niet dus aan de bovenkant schuin wat van de vleugelbevestigingsplaat afgehaald, sterkte volgens mij niet beïnvloed (bij de vleugelbevestiging) maar ik ga nog wat 24uurs epoxie en glas gebruiken hier en daar.
E%20viper%2001.jpg

E%20viper%2002.jpg

regelaar komt voorin en de stekkers ook, bovenkant gaat scharnieren en of met tape of met magneetjes vastgezet worden zodat ik altijd makkelijk het toestel aan en uit kan zetten, wel zo prettig voor de overige deelnemers dat ze niet zo vaak hoeven te wachten.

Mooie feature van de viper, servo's ontvanger en accu kun je op een plaatje doen die je in een keer in het toestel schuift, bij mij komen daar waarschijnlijk alleen de servo's in, ontv in de romp.
E%20viper%2003.jpg

Mortplaatje dat erbij zit aangepast, 3 gaten voor de motorkabels en de motorbevestigings gaten opgeboord naat 4mm. Alles past nu mooi.
E%20viper%2004.jpg

Dit alles in no-time gedaan, de rest zal ook snel gaan. mss volgende week al de maiden.

Laatst bewerkt:
Mooi man, dat werd ook tijd want hij ligt al bijna een jaar op de plank. Kom je met de aileron servo nog een beetje goed uit ten opzicht van de accu? Ik hoop dat mijn romp ook snel binnenkomt dan kan ik ook met de Viper bezig, dan zullen we ze eens wat laten zien daar in Almere ;)

p.s. hoe dik/breed zijn jouw accu's?

Die van jou heb je al even lang. En ja die romp is "uitgeleend" en in 3 stukken gevlogen maar daarvoor had jij ook 3kwart jaar...:rolleyes:

De accu's zijn groter dan die van jou, ik zal hem precies meten.
En de aileronservo en aansturing komt achter de accu, lijkt makkelijk goed te gaan.

Hier het glas, kan vannacht/morgen mooi drogen.
E%20viper%2005.jpg

Servo's zitten erin, plankje nog los.
E%20viper%2006.jpg

Volgende stap is de instelhoeken meten van hoogteroer, schijnt op rc groups nogwel eens fout te zijn. (Maar is makkelijk aan te passen, hoogteroer zit met 2 schroeven vast)
Daarna roeren lijmen,
Staart aansturing maken
Ailerons aansturen
Kapjes monteren op de romp
Motor vastschroeven
Ontvanger en regelaar plaatsen
Landingsgestel maken! (orginele valt niet in de regels en kan ik mijn prop niet gebruiken)
Instellen, Maiden.

Hey nando,

Heb je die supersimple regelaars van HC al eerder gebruikt, want ik heb vrij slechte ervaringen met het exemplaar van 50 amp. Het probleem dat zich bij mij stelde (was toen voor funjet) was dat hij enorm stoorde op mijn ontvanger (futaba pcm dual conversion). De storing bestond uit regelmatige knackpulsen, dus regelmatig was mijn model voor een halve seconde of zoiets totaal onbestuurbaar.
Mocht je hem nog niet hebben gebruikt doe dan zeker een reikweidtetest met draaiende motor. Ik gebruik enkel nog de turnigy's nu waar ik best tevreden over ben.

Ik heb de 70 en de 100 in gebruik, werken zeer goed.
Deze komt ook uit de gecrashde GrandChelem. De condensatoren zijn wel stuk dus die ga ik nog vervangen.
Dat ik geen storing heb is mss te danken aan futaba's geweldige fasst 2,4 systeem.

Ailerons zitten vast, en zijn aangestuurd op een andere wijze dan bedoeld (m2 draadeind met quicklinks).

Hey Nando,

Lijm ook effe enkele stukjes satéprikker in het motorschot.
Dit komt anders zeer snel los.
De steunen waarin de vleugel geschroefd wordt, best ook wat bij lijmen.

En gebruik ook de originele wielen niet aub., die gaan maar 2 landingen mee...

Voor de rest leuk ding, heb er enkele wedstrijden Q 500 mee gevlogen met een nelson SS erop. 240km/u met een 7.4x 7.5 prop (19500tr/min)
Helaas is de romp in het algemeen te zwak gebouwd om echt competitief mee te vliegen:(

Welke prop ga jij gebruiken?

De voorste vleugel steun heeft al wat 24uurs epoxie gehad, en de achterkant van het motorschot ook.
Maar mijn motorschot krijgt het VEEL minder zwaar te vorduren, er zit in totaal maar 350g voorop en nouwelijks trilling. Maar ik zal er nog eens kritisch naar kijken.

De prop word een Aeronaut 11X9

240 is het doel ook niet, 200 in circuit is hard zat.

--
Hoogteroer is nagemeten en ik verander niks, kan altijd nog na ik gevlogen heb.
Aansturing naar de staart zit erin.
Het ding is bijna af. :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Hij is af, maar ergens klopt er iets niet, alles deed het even, een minuut of 2, en toen niks meer... :(

Foto's komen nog.

Blijkbaar lag het probleem niet bij de regelaar/bec, maar bij de aileronservo. Hij heeft nog niet gevlogen dus. Kwam ik op het veld met een andere regelaar achter.

Vandaag ga ik naar een voor mij onbekent veld voor een demotje (deventer) als er genoeg ruimte is en ik me er goed bij voel komt vandaag de maiden.

(Oude regelaar ging vandaag wel stuk, ik geef de niet-low esr elco's de schuld die ik eraan had gezet. Motor deed het prima zonder prop maar met prop na iets spelen met het gas rond ¼ gas was er rook.)

Hij heeft gevlogen, maar niet echt lekker... Uitslagen en zwaartepunt zoals in de handleiding.
Maar een rol doet hij 30sec over ongeveer. Up lijk erg dicht in de buurt te zitten.
Op grote uitslagen ging dat beter misschien heel iets boven wat ik wil. Up (natuurlijk) te veel.

Wel snel.

Hier de foto's,

Ballinkjes van m'n angel, wel de originele stangen. En roerhevel niet met boutje moertje aan het roer maar met lijm en schroeven en aan de andere kant zie je niks.
E%20viper%2007.jpg

E%20viper%2008.jpg

Voorin L met originele clipje.
E%20viper%2009.jpg

Omdat ik altijd boutjes kwijtraak is het niet verstandig de vage Amerikaanse maat te gebruiken, dus vervangen met mooie m4 imbus.
E%20viper%2010.jpg

Zo zag het er voor en na de maiden uit, accu met tape vast, zwaartepunt in eerste instantie goed. Pas beter dan bij de GC. Dit is met de zwaardere (30g) 4000 zippy.
E%20viper%2011.jpg

Hij vliegt!
E%20viper%2012.jpg

Ha Nando,

heb je 't zand al weer uit de motor geklopt?

Even uitleggen aan de andere lezers: het was geen foute landing, maar de demo vond plaats op een akker waar nog maar een week wat landbouwgras opstond. Het ziet er op de foto erg veel groener uit dan het was :-)

Hij vliegt!
E%20viper%2012.jpg
[/QUOTE]

3 vluchten erop zitten op 3 verschillende velden, das toch best knap.

Aileron is voor het landen gewoon simpelweg niet te doen, wind beweegt die vleugel op lage snelheid zo erg en corrigeren duurt gewoon 2-3 seconde over 15 graden.
Voor een groot deel geluk dat ik nog geen radslag heb gemaakt. En de aileron diff lijkt ook nog niet 100%, en 3mm is net teveel hoogteroer, hij verliest teveel snelheid in de bocht.
Duurt nog heel wat vluchten om hem 100% te krijgen maar de snelheid zit er iig al goed in.

Op het moment is hij langzamer dan de GC maar dat is met een prop waarmee hij minder snel gaat, zoor zover ik mij herinner ging de GC met die prop langzamer dan de brandstof Quicky's en dat is denk ik nog steeds zo.(hoewel het erg weinig scheelt) Een nylon jxf hobbycity 11X8. (vind het een slechte prop... maar hij is ideaal voor beginners, zeer duurzaam), wel sneller dan de GC met die prop deed geloof ik.
Ik heb een aeronaut-e prop 11X9 waar ik hoge verwachtingen van heb en mss kan ik door de lagere weerstand een maat kleiner gaan, 10×10 oid.
Anders ga ik terug waar ik de afgelopen wedstrijden mee heb gevlogen, APC-E 11X8,5 en 11X10 (die is net iets te groot eigenlijk)
Heb trouwens ook een houten electro prop besteld, 11X9 (himodel)

Veel zal het uiteindelijk niet schelen, maar elke km/uur helpt.

Laatst bewerkt:
Back