Nieuw op dit forum om m'n bouwverslag van een Vintage Mercury III uit 1943 vast te leggen. Ik vond het model op http://www.belairdigital.co.uk/ De eigenaar Leon is bijzonder vriendelijk en het bedrijf heeft in Engeland echt naam verworven in de vintage scène. Belair is een laser cut bedrijf en na uitvoerig contact met Leon kon ik zowel de onderdelen als ook de tekening bij hem bestellen. De tekening is daarbij best handig want deze blijkt anders te zijn dan die op b.v. Aerofred.com. De Mercury heeft een spanwijdte van bijna 2,5meter en zal het grootste toestel wat ik bezit worden. Verdere technische gegevens, model historie en biografie van de ontwerper Mick Smith kan in toegevoegd artikel gelezen worden.
Inmiddels zijn de onderdelen en de tekening van Belair aangekomen. Ik heb alle onderdelen uit de beplanking ontdaan en gesorteerd in bouwgroepen e.d. Zie toegevoegde foto's. Als referentie een foto van de ribben t.o.v. een welbekend blad... De kwaliteit van het snijwerk is prima op orde en het aantal onderdelen aanzienlijk. Helaas missen wel de onderdelen voor de neus en de wielen... De tekening heeft twee vellen maar na veel controle en uit het artikel van de vorige post blijken er 3 nodig te zijn. Het stabilo en vleugel midden sectie missen, mogelijk met detail tekening van de neus.. Contact opgenomen met Leon, die gaat ea uitzoeken.
Leuk model ! Zeer uniek, zal zeker opvallen op een Modelvliegveld. Succes met de bouw. Ik zal het volgen, ben wel benieuwd naar het resultaat. Groet, Arnoud.
Bedankt Arnoud, ikzelf ook . Deze vond ik op internet als streven: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1441197-Mercury-1V
Zeker één van de mooiste en elegantste oldtimer modellen , staat al lang op mijn verlanglijstje , ik kijk uit naar het bouwverslag , succes met de bouw Groeten Jef
Bedankt voor het leuke commentaar en extra foto! En inderdaad, het model lijkt bijzonder veel op een uitgetrokken Rearwin Speedster (ook een erg uniek vliegtuig trouwens!). De geleverde onderdelen dienen aangevuld te worden met extra balsa planken, liggers etc. Na bestuderen van de tekening zijn volgende onderdelen tevoorschijn gekomen: Mercury 96" Additional Material Specification: Wings (Balsa wood): 1/8" Sheet. 2x (3,17mm) -> webbing 4mm. 1/16" Sheet. 2x (1,59mm) -> sheeting 1,5mm. 1/16" Sheet. 4 x 1,5m (1,59mm) -> sheeting 1,5mm. 1/2" Square. 2 x 1,5m (12,7mm) -> leading edge 15x15mm or as special 12,7x12,7mm. 1/4" Square. Hard. 4 x 1,5m (6,35mm) -> Spar 8x3mm and 8x4mm joined by a carbon fibre. 1/4 x 1 1/4" Trailing Edge. 2 x 1,5m (6,35 x 31,7mm) -> order as special or 8x40mm. 1/4 x 3/8" Spar. Hard. 4 x 1,5m (6,35x9,53mm) -> Spar 8x5mm and 8x5mm joined by a carbon fibre. Fuselage (Balsa wood): 1/8" Sheet. 10 x 1m (3,17mm) -> Fuselage planking 3mm. 1/2" Sheet. 4 x 1m (12,7mm) -> Wheel hub & Cowl 12mm. 1" Sheet. 3 x 1m (25,4mm) -> Wheelhub & Cowl 25mm. 3/8" Sheet. 1 x 1m (9,53mm) -> Trailing Edge 10mm. 1/4" Square. 4 x 2m (6,35mm) -> Fuselage Frame 8mm. 1/4" Square. 8 x 1m (6,35mm) -> Fuselage Frame 8mm. 1/2" Square. 1 x 1m (12,7mm) -> Landing Gear 12mm. 1/4 x 1/2" Spar. 1 x 1m (6,35 x 12,7mm) -> Cabin Top 8x8mm and 8x5mm joined by carbon fibre. Other Wood: Hardwood 1/2x3/4" Spar. 1 x 0,5m (12,7 x 19mm) -> Engine mount. Plywood 1/16" Sheet. 1x 30x30cm (1,59mm) -> Servo Bay & Landing Gear Stiffening 1,5mm. Plywood 1/2” Square. 30cm (12,7mm) -> Landing Gear connection to Fuselage Frame 12mm. Additional Parts: 14 x 1mm Carbon fibre 1 meter. 2” Goldberg “snap on” Spinner. Propeller 14x6. 4-Stroke .90cu glow engine. 10Oz tank -> ~300cc tank. Transparent plastic for windows (5mm) Piano Rod 1/8” diameter. Wing fixation in fuselage. 4 1/2” low bounce wheels. Wire 6swg -> 0.192” -> ~5mm. 2meter. Landing gear frame. Wire 8swg -> 0.16” -> ~4mm. 2 meter. Landing gear frame. Wire 12swg -> 0.104” -> ~2,5mm. 2 meter. 2” low bounce tailwheel. 9x hinge. Others: Covering film. Paint. RC equipment. … ==== Gaande weg zullen er vast meer zaken tevoorschijn komen (mede door de nog missende extra tekening van het stabilo); deze zal ik dan aan de lijst toevoegen. Tsja, en dan blijkt een Engels model in Inches toch wel even iets was minder handig dan gedacht: balsa hout wordt naar mijn weten (?) in NL enkel in mm geleverd en niet in inches. Ik heb daarom de maatvoering zoveel mogelijk naar SI omgewerkt en daarbij volgende kanttekeningen: Het frame maak ik liever wat zwaarder dan lichter en daarom heb ik ervoor gekozen om 8mm liggers te gebruiken. De vleugel liggers zijn iets te groot, daardoor zal er inkepingen gemaakt moeten worden. Dit zal nog wat extra stevigheid toevoegen. De trailing edge gaat ook lastig worden met de speciale maat in inches. Waarschijnlijk valt een wat groter uitgevallen versie in mm wel aan te passen. Ik zou graag een looping willen kunnen maken. Vandaar dat ik de verbinding met de romp (middenstuk) ook nog wat extra wil versterken met carbon staafjes. Het staartwiel is statisch, ik zou deze scharnierend met het roer willen maken. Ik heb hiervoor al mooi oplossingen op het forum gevonden. Verder was ik benieuwd naar jullie mening / ervaringen: Ik zit er ook aan te denken om LED verlichting toe te voegen aan het model zoals een normaal vliegtuig zou hebben. Wordt het wel een modernere versie, maar dat is misschien juist wel erg leuk...(?). De liggers in de vleugel wil ik gaan versterken met carbon. Idee is om twee liggers met een carbon staaf ertussen te verlijmen. Heeft iemand hiermee ervaring? Er wordt een tank van 300cc aanbevolen. Hoelang zou een 15cc 4takt hierop kunnen lopen op ongeveer half gas? Is het misschien een idee om er een 500cc in te zetten?
en dat is een van m'n grote favorieten, maar da vertelde ik al in het draadje van mijn Be-56. Ik wens je veel plezier met de bouw en ga deze zeker volgen Dirk
Maak het model niet te zwaar, een licht model vliegt veel beter en rustiger dan een zwaar model. Het is een model wat met een relatief lage snelheid vliegt. De bouwwijze ,zoals op de tekening staat, zou voldoende moeten zijn; ook voor het vliegen van een looping. Een 15 cc viertakt op 300 CC ? Beetje afhankelijk van het merk en de gebruikte bramdstof. Ca. 25 minuten op halfgas moet haalbaar zijn. Volgas ca. 10-15 minuten. Een 500 cc tank is veel te groot, voegt alleen maar onnodig gewicht toe. Succes met bouwen ! Grt, Arnoud.
Ik deel Arnoud z'n mening, je zal er meer plezier aan beleven als je het model mooi licht houdt. En als het dan toch eens moet gebeuren, lichte modellen vallen zachter ;-) Dirk
Bedenk wel dat vroeger gebruik gemaakt werd van verschillende soorten balsa Beplanking zacht balsa (sg 0,1) Spanten medium balsa (sg 0,15 tot 0,2) Liggers romp en vleugels hard balsa (sg 0,2 tot 0,3) Dit staat vaak ook zo vermeld op de tekening, stukslijst of bouwbeschrijving. Zie ook mijn draadje http://www.modelbouwforum.nl/threads/uit-de-oude-doos-db-barnstormer-en-bi-stormer.237693/ Zelf vervang ik 1/4" liggers gewoon door 6mm, maar 1/16 beplanking door 2mm omdat ik die later in profiel schuur zodat die dan 1,7 mm of zo wordt. Zelf heb ik ook hoofd liggers gemaakt voor de vleugel van mijn Bubbles van 6 x 6 mm met daar midden in 2 mm rond carbon. gelijmd met secondenlijm. eerst strookje 2 x 6 mm daarop 2 latjes 2 x 2 en daartussen de carbon, vastzetten met spelden op de bouwplank en lijmen. Dan afdekken met een tweede strook 2 x 6 mm balsa. Was wel zwaarder als verwacht maar onverwoestbaar, zeker sterker dan veren of grenen. http://www.modelbouwforum.nl/threads/bubbles-fly-electric-scratchbuild.86954/ Succes ik volg je bouw met aandacht! Groeten Willem
hallo, vorig jaar stond ik ook voor de keuze van deze mooie mercury of de double diamond, ik heb voor de 2de gekozen omdat deze net wat simpeler was om uit te tekenen en zelf een setje te maken, de vleugel is al gecoverd en voorzien van leds zoals hier op de foto te zien... de romp staat klaar om te coveren maar momenteel kan ik de tijd niet vinden... http://www.modelbouwforum.nl/threads/ben-buckle-double-diamond-demon.249391/page-2 succes met de bouw, deze ga ik zeker volgen... wat is er zoal anders dan op het plan van outerzone dat is denk ik de 4 en die van jou de 3?? de 4 heeft soms ook ailerons er staat ergens een bouwverslag online van de mercury maar wat meer met een moderne bouwwijze van lasercut parts, maar kan hem niet direct vinden,
Bedankt allemaal voor de leuke reacties en hulp. Ik vind de LED in je model echt te gek! Inmiddels is het hout voor de Mercury binnen maar is er een project tussen gekomen: een Puma 2... Ik ben er ook een draadje voor begonnen. Ik verwacht in de wintermaanden aan de Mercury te beginnen!