Weet iemand of er een leverancier is die een eendvliegtuig (canard) in zijn assortiment heeft? En wat zijn de vliegeigenschappen van dat toestel?
Hallo Jeroen, een clubgenoot van me heeft er nog eentje staan. Hij doet hem weg. Ik geloof niet dat dat toestel van een bouwdoos is. Meer een eigenmaaksel. Hij doet hem niet weg omdat ie slecht vliegt, maar omdat hij ruimte wil maken. (grote schoonmaak of zoiets) Die ducks vliegen helemaal niet slecht hoor. :lol: Ze zijn ook heel goedmoedig vwb het overtrekken. Groeten van Frank
Het canard principe Een canard, oftewel eendvleugel heeft een kleine voorvleugel. Deze voorvleugel heeft een profiel dat bij een bepaalde instelhoek (bijvoorbeeld in een overtrek/stall-situatie) eerder lift verliest dan de hoofdvleugel. Door dit principe zal de neus van het toestel weer zakken, met als gevolg dat de instelhoek weer kleiner wordt. Er moet dus heel wat gebeuren voordat de hoofdvleugel lift verliest en er een onhoudbare situatie ontstaat. Echter, dit principe heeft als nadeel dat een canard bij een te harde landing zal stuiteren, dit gecombineerd met een te lage snelheid zal tot gevolg hebben dat het toestel als het ware achterover slaat. Een canard moet daarom met een relatief hoge snelheid en zo vlak mogelijk geland worden. Let op; de canardvoorvleugel bevat het hoogteroer. Echter, omdat deze voor het draagpunt van de hoofdvleugel gepositioneerd is (ipv. bij een traditioneel toestel achter), werkt deze precies andersom. Als het roer omhoog wijst, gaat de canard naar beneden, terwijl een omlaag wijzend roer opwaartse lift genereert, waardoor het toestel zal stijgen.
Hoi. Ik heb lang geleden eens de Robbe Kormoran gebouwd, volgens mij hebben ze hem niet meer in het programma. Het was ook geen bijzonder goede vlieger, zeker in die tijd nog niet met zwakkere accu's en motoren. Waarom probeer je niet gelijk een vliegende vleugel als je iets aparts wilt?
Jeroen. Dat is helaas een wijdverbreid misverstand. Het klopt dat een aantal zaken zoals een goed ontwerp plus ditto profiel veel belangrijker zijn dan een normale machine, plus dat het zwaartepunt een veel kleinere "range" heeft dan bij een normaal model. Maar bouw je een bestaand ontwerp, of koop je een kit, zoals eentje van Robert Schweissgut http://www.flying-wing.de/fw_rs.html , dan zit je gebeiteld. Ik vlieg zijn Bolero en dat gaat super. Veel info kun je vinden op http://www.das-nurfluegelteam.de/ en http://www.nurflugel.com/Nurflugel/nurflugel.html Echt, je staat er versteld van hoe stabiel zoiets kan vliegen, had ik ook nooit verwacht in eerste instantie.
Vliegende vleugels vliegen inderdaad best wel goed. Sterker nog: ik heb er zo'n 22 jaar geleden mee leren vliegen. In tegenstelling tot iedereen die begon met een Charter (jawel, die waren er toen ook al) of een Taxi of een Westerly, begon ik met een Geier. 1,5 ccm bovenop en vliegen maar. :lol: Op dit moment heb ik er nog een met een sleepkoppeling voor in de neus. Achter die Big Lift aan en zweven maar. 8) Hoewel die vliegende vleugels van toen dus helemaal niet zo slecht waren, tegenwoordig zijn ze alleen nog maar beter. (Horten etc..) Vleugel ze Jeroen!! Groeten van Frank
Wat dacht je van en robbe (of is die niet van robbe, maar van SIG?) wonder. Die vliegt echt goed en leuk.
De Wonder is van SIG. En die gaat ook als een speer. Wel een fatsoenlijke motor op leggen! Dan wordt het pas leuk. Maar ja, die Wonder is toch eigenlijk niet helemaal van harte een 'Nurfluegel' toestel hoor. Volgens mij heeft ie wel degelijk een stabilo. Hoedanook, een prima scheurijzer. Groeten van Frank
Ja hij is idd van SIG, zag hem toevallig net op de site van Hobbyin staan. Wonder Sp.0.96m Motor 3.5-4cc € 56,40 Er moet idd minimaal een goede 4cc op om er echt heerlijk mee te kunnen scheuren. Roy
tja het is geen kit maar is de foxbat van Ripmax niets? is zo'm starjet/picojet look-alike.. maar dan met canard' is nu inde aanbieding bij van de goor. bedenk me nu dat die canards daarop waarschijnlijk niet bedienbaar zijn maar je kunt het even checken groet, vinze
FOXBAT @ Vinze; de canardvleugels van de Foxbat functioneren WEL als elevator. Sterker nog; het complete oppervlak beweegt; de beide vleugeltjes zitten op een asje dat door een hulsje in de romp loopt. Ze worden aangestuurd via een palletje en een servo.