[Bouwdraadje] GWS Messerschmitt Me 109

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Lazerbeak, 17 jul 2007.

  1. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Het zwaartepunt moet 6cm van het begin van de vleugel liggen, dat staat in de handleiding. Een vliegtuig als dit moet je wel op zijn kop uitbalanceren, dus 2 streepjes naast de romp op de vleugel, en daar een tangetje ofzo op, en dan laten hangen. Hij moet dan IETS met zijn neus naar de grond toe hangen.

    Ik zou ook beginnen met de ailerons werkend te maken, want dit toestel heeft dat echt wel nodig...
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nu lees ik inderdaad ook dat je de ailerons niet hebt uitgesneden ( ik dacht dat je bedoelde dat je ze niet groter had gemaakt...).

    een laagdekker krijg je nooit fatsoenlijk gestuurd zonder ailerons, dat kun je dus al uit je hoofd halen..

    gewoon uitsnijden en aansluiten en dan zou het moeten lukken :wink:

    welk toestel heb je trouwens als trainer gebruikt?
     
  3. Airman

    Airman Guest

    Dan fix ik wel de ailerons ff
    maar gewoon met de staart moet je toch ook gewoon kunnen sturen zonder bij
    te sturen van de ailerons?

    Begin toestel was de pico cup van multiplex.

    Groeten,
    Ron
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dan ben jij een goede piloot als je dat goed kan, beter ailerons gebruiken of hij vliegt erg grote slippende bochten ;)
     
  5. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Na een tijd niks meer te hebben laten horen is het project zo goed als af!
    Enige wat rest is eigenlijk nog een maiden!

    Maargoed, voor we zo ver zijn, eerst nog even de rest van het verslag (iets minder uitgebreid dan voorheen)

    Ik heb helaas geen fotos gemaakt van het maken van de ailerons, elevator en rudder aansturing. Gewoon volgens het boekje gedaan. Heb alleen overal gebruik gemaakt van 5 min epoxy. De GWS lijm is niet helemaal super en duurt 3 dagen om te drogen. Heb ik het geduld niet voor...

    Ben begonnen met het glasmatten van het horizontale staartvlak:

    Mat globaal op maat knippen:
    [​IMG]

    En smeren maar:
    [​IMG]

    Resultaat:
    [​IMG]

    Leuk materiaal om mee te werken, trekt strak bij opdrogen. En is bij aanbrengen erg flexibel!


    Vervolgens de vleugel!

    Eerst het stokje er in:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De romp

    Helaas geen fotos van het matten van de romp.
    Maar het princiepe blijft het zelfde. Ik heb eerst 1 zijde gedaan en vervolgens de andere zijde. Ik heb er voor gekozen om met losse kleinere stukken te werken, aangezien dit makkelijker is. Overlappen met een ruime cm en de romp wordt beresterk!


    To the paintshop!

    Ik heb gekozen voor de "desert" variant van de messerschmitt.
    Waarom? Nou, dat is een keer wat anders! Daarnaast erg fraai om te zien.

    [​IMG]

    Een vriendin van mij wou dit erg graag voor mij doen, wie ben ik om haar tegen te houden?
    Zo kreeg ik hem terug:
    [​IMG]

    Niet slecht! Ga ik zelf niet voor lopen klooien.


    Elektra inbouwen

    Een foto zegt genoeg:
    [​IMG]
    Jeti ontvanger
    3x 9gr towerpro servos
    GWS BL motor
    Align 25A ESC
    HI-model 3S 1700 mAh

    Graag commentaar van de meer ervaren vliegtuigbouwers!


    Klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    (hakenkruis weg gepaint)

    Sehr schön!


    Nu even wachten op mooi weer voor een maiden!
    Alle tips en reacties zijn welkom!


    Groet,
    Tjerk ;)
     
  6. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    zeer mooi, ook mooi geverfd, als ik er nog ooit een bouw dan maak ik hem in 3 kleuren grijs

    veel succes

    Skyhigh
     
  7. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Dat vind ik persoonlijk echt niet nodig... Dat hoort nu eenmaal bij onze geschiedenis. Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet dat dat fout is. Maar als je de geschiedenis wil nabootsen kan (en mag) je het niet overslaan.

    Back on-toppic:

    Knappe bak jo... ben er bijna zeker van dat ie mooi gaat vliegen.

    Grtz Matanza
     
  8. Wickinger

    Wickinger Guest

    leuk draadje dit , fantastisch vliegtuig die me109 , waar mee kan je over die glasmat schilderen ? , gewoon met acrylaat verf ?
     
  9. Traveler

    Traveler

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Hengelo
    En en en ???
    Hoe vliegt die :)

    LoL !
     
  10. Traveler

    Traveler

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Hengelo
  11. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    gecrasht ?
    slecht geland?

    Grtz Matanza
     
  12. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Ik heb een GWS Corsair liggen die ik van de winter wil gaan maken.
    Maar nu zit ik een beetje te twijfelen over die glasmatjes.

    Is het echt nodig ? En hoeveel zwaarder wordt het toestel ongeveer ?
    En bij de vleugels, moet je dan de boven en onderkant beplakken ?
    Ik kan dat niet goed zien op de foto's.
    Waar halen jullie die glasmatjes ? Gewoon bij een bouwmarkt ?

    Alvast bedankt,

    René
     
  13. Traveler

    Traveler

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Hengelo
    Als je een brushless aandrijving in een GWS toestel zet vind ik het wel een "must"
    Ik ben nu druk bezig met een GWS Spitfire en is al helemaal in de glasmat gezet en ik moet zeggen dat die zoveel steviger is geworden.
    Je kunt hier 25 grams glasmat voor gebruiken die bij RC Technics te koop is.
    Ik zelf en (Tjerk) de topicstarter heeft het hele vliegtuig in de mat gezet.

    Tis wat meer werk, maar je hebt er veel meer plezier van !
     
  14. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Na lang zoeken eindelijk het benodigde glasweefsel gevonden voor een normale prijs.
    Nu rest mij nog 1 vraag....het spuiten.

    Wordt het toestel gespoten voordat de matten erop gaan of daarna ?

    Alvast bedankt

    René
     
  15. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    aan de foto`s tezien is het erna...
     

Deel Deze Pagina