Bouwen van een CNC-frees

Discussie in 'CNC' gestart door corvl, 11 mrt 2012.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo mensen,

    Inmiddels is dit mijn 2e , m'n eerste was eigenlijk meer een test, maar die heb ik nu kunnen omruilen bij iemand die geïnteresseerd was die het niet zit zitten om er eentje te bouwen van de spullen die hij in de tijd had gekocht.
    De eerste machine voldoet eigenlijk goed, en was gebouwd van een metalen frame aangestuurd door 2,5Nm motoren en trapezium spindels onder Mach3.

    De volgende spullen heb ik nu o.a.thuis:
    *2 kogelomloopspindels (25 mm diameter, 5 mm pitch lengte 1500 cm)
    * Hiwin geleiderails HG25R + 4 wagens ervoor (met flans)
    * Stappenmotoren 4,5 Nm
    * USB cnc V4
    * Tandwielen + tandriemen
    * drivers voor de stappenmotoren etc.
    * 2x 80 V voedingen

    Het idee wordt om een portaalfrees te bouwen grote 1500 * 1000cm met een werkbereik van ca 1250 * 800 cm.

    We zullen zien wat het zal gaan geven. Ik ga wel wat in 3D tekenen , maar het meeste zal ik in de praktijk gaan uitvogelen.

    Dit wordt alvast het frame (grijs = frame, groen=stappenmotor, wit=tandwiel, rood=ophanging voor kogelomloopspindel en kogellagers.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Komende week aan de praktijk beginnen , kogelomloopspindels afdraaien voor de Tollok bevestiging en kogellagers/tandwielen. Staal halen voor het frame en beginnen met lassen.

    Probleem waar ik nu het meest tegenop ziet is het afvlakken van het frame , wat ongetwijfeld zal kromtrekken door het lassen, als iemand daar een idee voor heb om dat zelf te doen, dan hoor ik dat graag.

    groeten,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    [​IMG]

    Water gesneden onderdelen die in elkaar vallen,
    bouwen zonder lassen.
    kijk eens op de zoltar website

    2011-CL introduction
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2012
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Of aluminium extrusieprofielen gebruiken:

    [​IMG]
     
  4. Bozzel

    Bozzel Guest

    Ik heb een adresje voor waterstraalsnijden ;) mn stiefpa heeft 3 machines staan... 2 3x3 snijtafels en een 3x7 snijtafel. Voor meer info pm me maar ff.

    Greetz chris.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Bozzel, Micropuller & Oscar; Dank voor de tips , maar het hele idee is om zelf een machine te bouwen met zoveel mogelijk eigen middelen. Als ik een compleet frame koop van Zoltar (of dergelijke) of het hele frame laat watersnijden, dan is de lol er ook vanaf , kan ik net zo goed een geheel kant en klare kopen. Of sterker nog , alleen maar ARF toestellen bouwen, dan heb ik helemaal geen freesmachine nodig :rolleyes: nee nee... ik ben een "modelbouwer"..;)

    Op het cnczone.n forum kwam iemand met een interesant idee
    En dat gaat zeker te doen zijn, minder werk als afslijpen (als ik al een manier heb hoe)
    Andere opties kunnen zijn:
    *latoenkoper
    *laten afvlakken door een professionele machine

    Morgen gaan we van start met de praktijk.... foto's volgen.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2012
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een vlaktafel van 1500x1000cm?
    En wat is er minder zelfbouw aan profielen kopen, die op maat zagen, alle gaten boren voor de bevestigingsmiddelen en ze vervolgens aan elkaar schroeven in vergelijking met profielen kopen, ze op maat zagen, aan elkaar lassen en vervolgens op een of andere hack-manier proberen de boel weer vlak te krijgen (of het door een ander te laten doen?)

    Was het je trouwens opgevallen dat de machine waar je naar linkt ook geheel gebout/geschroefd is? Hij heeft de epoxyplamuur alleen gebruikt om de afwijking die dan nog in het frame zat op te vangen. Enig idee hoeveel een stalen frame kan gaan trekken als je eraan gaat lassen?
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Micropuller: profielen is natuurlijk een iets ander verhaal.... M'n vorige machine was ook geheel gemaakt uit staal , en heb het allemaal zeer nauwkeurig gekregen.

    Ik heb het draadje doorgenomen van die beste man op CNCzone.com en heb redelijk wat vertrouwen in het epoxy verhaal.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2012
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Heel ander uitgangspunt dan een gelast stalen frame.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb het gelezen, desalniettemin vind ik het een interessant idee om mijn gelaste frame af te vlakken met epoxy.
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    een gelast stalen frame gaat niet werken dat trekt krom.
    er zijn router die ze van staal maken maar die plakken ze en dat is niet mijn id van stevig.
    de alu provielen kosten meschien wat meer maar is de manier doe goed te doen is en erg stevig.
    ik heb laatst en 3d printer op die manier gebouwd en die staat als een huis.
    hier een ont werp je waar ik aan begonnen was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    dit is een 80x80 alu balk zou ook kleiner kunnen.
    het ontwerp is 1 meter bij 60 cm.
     
  11. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Wat is er mis met lijmen? Als je geen vertrouwen in lijm hebt, stap dan niet in een auto, en al helemaal niet in een vliegtuig...

    Vooral methacrylaatlijmen zijn enorm sterk, en met weinig oppervlaktebehandeling betrouwbaar te lijmen. Enkel de temperatuur moet hoog genoeg zijn (boven de 18 graden, liefst tussen 20 en 25 graden). Maar dat lijkt me het minste probleem.

    Lijmen vereist wel een andere opbouw van de profielen, je wilt zo veel mogelijk "lap joints" en zo min mogelijk "butt joints".
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Staal gehaald , gezaagd en gelast.

    50x30x3 staalbalken. 1500x 890 is het geworden.
    Op de vlakke tafel weibelt het niet , dus dat is a een goed begin. Morgen de dwarsverbindingen erin zetten.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het kruis in het frame gelast en alles "vlak" geslepen:
    [​IMG]

    Een lagerblok gemaakt, eerste poging is erg goed gelukt. De gaten erin zijn zgn slobbergaten, zodat alles gemakkelijk afgesteld kan worden:
    [​IMG] [​IMG]
    Nog wat verder gepielt op de computer:
    [​IMG]

    Morgen heb ik tijd om verder te gaan om nog zo'n lagerblok te maken en aan het frame te bevestigen.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het draaien heeft veel tijd in beslag genomen, ik ben niet zo'n held op de draaibank en heb eerst voor elk onderdeel eerst proefstukken gemaakt.

    De lagerblokken voor de X-as zijn klaar, elke keer werden ze beter.
    Ook zijn de tandwielen voor de aandrijfriemenl uitgedraaid zodat er een Tollok klem in kan , die weer over de kogelomloopspindel kan.
    [​IMG]

    De kogelomloopspindels afdraaien was een verhaal apart, de snijbeitels kwamen er heel moeilijk doorheen, het werd een dure bezigheid. Ergens heb ik gelezen om eerst met een slijpschijf de verharde laag eraf te halen en daarna te draaien.... dit ging subliem.
    Daarna de spindel afgedraaid naar 18mm over een lengte van 75 mm , gevolgt door een 3 cm naar 17 mm voor de kogellager, en het laatste stukje naar 14 mm voor de Tollok klem. Op het 18mm gedeelte heb ik dan over de volledige lengte M18X1.5 draad gesneden.
    De andere kant van de spindel is afgedraaid naar 17 mm voor de kogellager.
    [​IMG]

    Het ontwerp word aangepast, de zijkanten van m'n bed worden verhoogd naar een cm of 15 en daar komen de Hiwin rails op, dit om het geheel stabieler te maken. Iemand op het cnczone forum kwam daarmee.
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Weer wat gespeeld met de computermuis. Dit idee gaat het worden voor verbeterde stabiliteit:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Met grote belangstelling volg ik je project.
    Als ik zo naar je tekening kijk dan wil ik op een aantal punten wat kanttekeningen plaatsen.
    Let wel, dit is opbouwende kritiek.
    Mag aannemen dat je bekend ben met de formule : kracht * arm = moment.
    Op de eerste pagina zie ik een foto van het grondvlak met daarop een rails.
    op de laatste tekening zie ik de rails verhoogd t.o.v. het grondvlak, met argument dat het frame stijver is. Op het grondvlak ga je frezen, dus daar ontstaat een kracht.
    Het klopt dat je frame stijver is. Maar dat raamwerk kan je ook naar onder plaatsen.
    Daarnaast ga je 4 lineare wagens gebruiken per vlak. Je plaatst ze zo dicht bij elkaar
    dat ik me af vraag of dat wel een functie heeft. De x richting wordt aangedreven door 2 kogelomloop spindels. scheef loop is niet aanwezig. Als je je rails op de x richting
    op gelijke hoogte houd met je freeskracht dan is er ook geen koppel aanwezig.
    Als je het zwaartepunt van de y-as + z-as (dus inclusief de freesmotor) op het hart van de karretjes van de x-as krijgt, dan heb je hier ook geen koppel.
    Wat ik met bovenstaande verhaal probeer te vertellen is dat je door slim te ontwerpen kosten kan besparen.

    groet,

    Timo
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Timo,

    Opbouwende kritiek is altijd goed... ik bouw dit raamwerk op "gevoel" dus verbetering is zeker mogelijk.
    De verschillen tussen de eerste tekeningen en nu de latere komen door reacties van cnczone.nl

    De aftstand van de wagens , momenteel is de totale wagenlengte op de X-as 20 cm. Eerst had ik ze op de 30 , maar kon ze dichter bij elkaar zetten.
    Ik zal nog een keer vragen op CNCzone.nl of er een ideale afstand is, want als het moet heb ik nog wel wat ruimte over.


    Het is niet zozeer om het frame van de X-as te verstevigen , maar om de Y-portaal een stuk stabieler te maken. (minder hoog).

    Zit wat in denk ik. Maar dan wordt het Y-portaal een stuk hoger en minder stabiel, ook zal ik redelijk wat 3D gaan frezen en zal de freeshoogte niet op het bed zijn , maar meer richting de geleiderails. Als ik 2D zal gaan frezen (houten platen) dan komt erop het bed nog een vacuumtafel , van ca 6 cm hoog.

    Ga ik proberen rekening mee te houden, maar dan moeten de karretjes nog dichter tegen elkaar staan :) De stappenmotor aan de achterkant van het Y-portaal weegt erg veel en zit relatief ver achter de wagentjes, ook komt er nog een extra stappenmotor bij voor de Z-as, ook achter de geleiding.

    Dank voor het meedenken
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2012
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Bevestiging van de stappenmotor en kogelomloopspindel uitgewerkt:
    [​IMG]

    De muis ingeruild voor het lasaparaat:
    [​IMG]

    Close up van de bevestiging van de kogelomloopspindel:
    [​IMG]

    Ik ben nu alleen door de voorraad staal heen ...... uiteraard net tijdens deze feestdagen..... geweldig :-(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het basisframe is nu helemaal gelast:
    [​IMG]

    Hier komen de kogellagerhouder en stappenmotor in:
    [​IMG]

    Al eens eventjes gekeken of alles past en afgesteld kan worden:
    [​IMG]
    De volgende stap is me bezig houden met de lineaire geleiding.

    Ben ook nog aan het twijfelen of ik voor de Y en Z-as dezelfde kogelomloopspindel neem (25x5) of een maatje kleiner. De 25x5 had ik ivm het doorbuigen over de 1,5 meter , de Y-as zal een kleine meter worden en de z-as nog kleiner. Ook de spoed ben ik nog niet over uit.... zelfde spoed of wat fijner , of juist groffer .....
    Hetzelfde met de lineaire geleiding, nu heb ik op de X-as HGR25 , maar dat zal wat overdone zijn voor de Y-en Z-as , maar neem ik de 20 mm versie of 15 mm versie .......keuzes keuzes keuzes :-(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina