Bouwplank rechtop of onderstebov e n

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bob Hagendijk, 28 aug 2017.

  1. Bob Hagendijk

    Bob Hagendijk

    Lid geworden:
    21 aug 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Almelo
    Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste volledig houten bouwpakket. Ik loop direct tegen een afweging aan, de bouwplank... Ik zie hier op het forum veel schepen die rechtop met de kiel worden vastgezet en daarvandaan worden opgebouwd. Aan de andere kant lees en hoor ik ook mensen die de boot ondersteboven bouwen. Op die manier zijn de spanten beter te fixeren en kan je de beplanking volledig aanbrengen zonder dat de boot van de bouwplank af hoeft.

    Nu snappen jullie waarschijnlijk mijn vraag wel... Waarom worden hier veel boten rechtop gebouwd, terwijl ik veel argumenten hoor om boten juist ondersteboven te bouwen?

    Voor- en nadelen voor beide varianten zijn welkom. Excuses als dit al ergens is behandeld, ik kon het nog niet vinden.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bouwpakket word steeds zo geleverd dat je de kiel moet fixeren.
    Als je zelf je spanten maakt kan je extra lengte voorzien om onderste boven te bouwen.

    Elke methode heeft voor en na delen, het is ook een keuze van de bouwer, wat hem het meest aanspreekt.
    Vgr Marc
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bob, Het voordeel van een bouwplank, waarop je ondersteboven werkt, is dat je de gehele romp kunt bekleden, schuren en lakken. In mijn geval heb ik de spanten zo gemaakt (met oplangers) dat het model met een horizontale waterlijn op de bouwplank stond. Is gemakkelijker met het uitzichten van spanten. Maar dan moet je dat vanaf het begin meepakken en een soort 0-lijn voor je spanten maakt, waarmee ze op de bouwplank komen. Voor mij was het een goed werkende methode. Alles goed toegankelijk en je kunt in één keer door. Ongetwijfeld zullen er ook voorstanders van andere methoden zijn en die moeten dan maar aangeven waarom ze het op hun manier doen. Mocht je op de kop gaan bouwen en de romp willen bekleden met epoxy en glasweefsel, zorg dan dat er voldoende ruimte tussen romp en bouwplank blijft om het keperweefsel vrij af te laten hangen. Als je te weinig ruimte hebt komt het snel los van de romp of plug. Is met dikker doek eerder het geval dan met dun. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2017
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Even een vraagje;
    Uit dit en een ander draadje ( http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-occre-ulises.254028/ ) maak ik op dat het hier om een bouwpakket uit de doos gaat.
    Zijn de spantjes in die doos al gelazerd uitgesneden?
    Zo ja? hebben ze dan nog wel een over-lengten waarbij alle spanten op zijn kop de bouwplank kunnen raken?
    Als dat niet is omdat er bijvoorbeeld al een zeeg in de spanten en rompvorm zit zal op zijn kop bouwen niet gaan.
    Wat zegt de handleiding van het pakket over de bouwwijze?
     
  5. Bob Hagendijk

    Bob Hagendijk

    Lid geworden:
    21 aug 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Almelo
    Het is inderdaad een bouwpakket, en de spanten zijn inderdaad al uitgesneden. Er zit een zeeg in de boeg, die ook al in de spanten verwerkt zit. De bouwbeschrijving zegt dat de spanten haaks op de boot moeten komen, niets over hoe dat het beste kan, zelfs niets over een kielklem/bouwplank. Ik wil de boot inderdaad ondersteboven bouwen, de overlengten komen dan niet aan de spanten, maar aan de bouwplank. Dat is niet zozeer omdat mij dat de beste manier lijkt, of de gemakkelijkste ( ik heb nog geen voorkeur), maar omdat mijn persoonlijke hulplijn met ruim 50 jaar ervaring zegt dat dat de beste manier is, en wie ben ik om dat direct tegen te spreken?

    Het ging me dan ook niet om dit specifieke geval, maar om de algemene voor- en nadelen van beide methoden. Voor zover ik het nu lees gaat het vooral om het verschil tussen kits (rechtop) en zelfbouw (ondersteboven), en ieders persoonlijke voorkeur. Waarbij ondersteboven het voordeel heeft dat de romp volledig afgewerkt kan worden op de bouwplank.

    Bedankt tot nu toe, als er verdere aanvullingen zijn hoor ik het graag!
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Voordeel van de "ondersteboven-bouw":
    Je model-in-aanbouw staat stabiel, tenminste als je de spanten dusdanig verlengt dat de kiel waterpas en haaks op de bouwplank staat.
    Je kunt makkelijk je model aan beide kanten gelijk op bekleden met latjes, zodat er minder kans is dat je kiel scheeftrekt
    Alle meet-werkzaamheden kunnen vrij simpel uitgevoerd worden
    Indien je model uitgerust moet worden met (een) schroef/schroeven kun je de pening voor de schroefaskoker(s) makkelijker inmeten, passen en waterdicht maken.
     
  7. Wildcat

    Wildcat

    Lid geworden:
    30 apr 2014
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heerlen
    Wat maakt het eigenlijk uit hoe om je begint. Als je begint met de onderkant onder en je komt met het opbouwen van de romp in de knel, dan draai je hem dan toch om. Of is dit weer eens te makkelijk gedacht van mij
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Als je ergens "in de knel" komt, ben je vaak al te laat. Dan is je lijm droog of er zijn constructieve dingen misgegaan.
    Een model wat je op z'n kielbalk bouwt, is minder stabiel, is mijn ervaring.
    Op z'n kop, met verlengde spanten zodat de zaak recht staat, vind ik (en velen met mij) prettiger werken.
     

Deel Deze Pagina