Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 21 jul 2010.

  1. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Schitterend vakwerk :worship::worship::worship::worship:
     
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx PoweRotor.

    Beste mensen, na 7 jaar bouwen (2000 bouwuren) 14.000 rivetten, omschakelen van benzine naar elektro en andere elektronisch moois, het gebruik van Inventor en 3D-printtechnologie voor het ontwerpen en vervaardigen van schaalonderdelen, is het eindelijk zo ver...

    De maiden is gepland voor morgen zaterdag 8 april 2017.

    Heligroeten,

    Nick
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waaaaaaa....

    Zal het dan toch eindelijk?

    Qua bouwplezier heeft die kist je zijn geld ruimschoots opgeleverd.. Moge hij dat ook doen qua vliegplezier.

    Succes morgen!
     
  4. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Echt??

    Super! Het zou idd een mooie dag worden om een nieuwe heli in te vliegen..
    Na al die jaren genieten van je bouwkunsten wens ik je ernorm veel succes! :feli:

    We horen er wel van!!

    grtz,

    Didier
     
  5. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Ben heel benieuwd, neem aan dat hij erg mooi gaat vliegen.
    Als hij dat net zo goed doet als je bouwverslag ,heb ik er wel vertrouwen in.
    We zullen het filmpje binnenkort wel zien
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Jaaa Brutus, als ik het omreken heeft de heli met alles erop en eraan mij gedurende 7 jaar bijna elke dag bouwplezier gegeven voor een goeie 2 euro per dag. Mooi toch.
    En... ik ben nog bezig aan het ontwerpen van bewapening (TOW-launchers). Als de Cobra goed is ingevlogen gaat de bewapening in productie. Het bouwverslag is dus nog niet volledig afgelopen. Er komen na de vliegprentjes nog wel enkele postings... jullie zijn hier nog niet helemaal van mij af.

    Heligroeten,

    Nick
     
  7. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    We wachten met spanning op het eerste filmpje!
    Suc6!
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
  9. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Succes met de maiden Nick!
    Zal wel goed komen en ben benieuwd naar de beelden van de complete heli.
     
  10. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heel veel succes!
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is nu 9 April.... De stilte jaagt me een beetje angst aan...

    Laat ons niet in spanning, Nick...
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Ja Brutus, het is een compleet testweekend geworden. Gisteren en vandaag.
    Ik ga met de deur in huis vallen...

    De Cobra vliegt voor geen meter... helaas.
    Reden: de nieuwe elektromechaniek van Vario flext. Dat heeft trillingen die zich tijdens het hoveren verspreiden over heel de machine.
    In translatievlucht gaat de mekaniek dan in resonantie met de romp.
    Gelukkig, gelukkig is de Cobra niet uiteengespat in de lucht en heb ik hem veilig aan de grond kunnen zetten (met een minimum aan schade -het voorste instrumentenpaneel is losgetrild en het achterste deel van het doghouse is uitgescheurd).
    Er moet een oplossing gezocht worden om de mechaniek regide te maken. Verder zit er in de kop een onbalans die er uit moet.

    Foto's van de eerste testvlucht volgen later. Eerst een beetje bekomen van een wel heel spannend weekend.

    Heligroeten,

    Nick
     
    bobt vindt dit leuk.
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Dat is balen Nick. Hopelijk kun je het snel oplossen en repareren.

    Succes

    Gr Rob
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx Rob. Eerst een aantal opinies verzamelen en dan een oplossing uitwerken.

    Heligroeten,

    Nick
     
  15. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ne tegenvaller Nick...

    Gelukkig met minimale schade als ik het zo lees.. Dat het mechaniek flext vind ik tamelijk vreemd, ik was toch van mening dat deze nogal goed ondersteund in de romp zit?
    Je zegt ook iets over een onbalans in de kop, ik ben van mening dat die onbalans al de problemen veroorzaakt. Zelfs een goed vastgebouwde mechaniek kan resonanties krijgen als er in de kop iets niet 100% werkt. Bladen lijkt me uitgesloten, rubbers te zacht in de kop mss? Hoofdas niet een ( beetje) krom? Dat zijn maar enkele dingen die ik zo meteen kan verzinnen...
    Je komt er wel uit!

    Groeten,

    Didier
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... Wat een teleurstelling! :(
    Da's raar?

    Had begrepen dat je er een FBL systeem in hebt? Welke rotorkop gebruik je?
    Ik herinner mij dat toen ik de Bell 47G van flybarred naar rigid ombouwde, ik daar eerst de Vario elastomer kop voor gekocht heb, maar dat die ook schudde als een dolle hond.
    Met gewoon de flybarred kop maar dan de flybar er uit gesloopt, vloog de heli prima.
     
  17. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Brutus, de rotorkop die gemonteerd is, is de Vario Rigid 2 blade rotor head 12 mm. Bestelnummer 702/62.

    Frame617a-Rigid Rotorkop.jpg

    Didier, het is voornamelijk het bovenste deel van de mechaniek die flext. De frameplaten zijn nogal rijkelijk uitgespaard met openingen. Ik ga proberen om tussen de frameplaten over de volledige hoogte een dikke allu plaat te monteren. Dit zal de stijfheid van het geheel zeker ten goede komen. Als het flexen toch niet de oorzaak zou zijn van het trillen zal deze modificatie zeker niet schaden.

    Frame617b-Rigid Rotorkop.jpg

    De kop zelf gaan we zeker controleren op onbalans.

    De eerste testvlucht is gevlogen met zachte rubbers. De heli was hierdoor compleet onhandelbaar (schommelen over de lengte-as). Dit probleem hebben we opgelost door harde rubbers en Sims van 0.5 mm te monteren. Het schommelen was hierdoor tijdens de tweede testvlucht compleet weg.

    De hoofdas gaan we zeker ook controleren op eventuele kromheid (de langere Vario assen zijn hier idd. nogal gevoelig aan). Nu, als ik de heli optoer zonder hoofd en rotorbladen (op een gladde ondergrond) verroert hij voor geen vin, zijn er geen trillingen en is er geen enkele slingering van de hoofdas te bespeuren.

    Ja, er is hier werk aan de winkel en hopelijk vinden we een oplossing.

    Heligroeten,

    Nick
     
  18. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Het frame verstevigen kan nooit kwaad, zolang je maar geen kilo's gewicht erop maakt ;)

    De heli optoeren zonder kop en bladen heeft eigenlijk weinig zin, je moet de as met een meetklokje nameten, liefst op het hoogste punt. 0.05 mm is het maximaal toelaatbare in mijn ervaring, en dat zie je met het oog bijna ( of helemaal) niet. Als je kop en zware bladen echter deze afwijking meenemen wordt het een ander verhaal...
    Ik ben benieuwd..

    grtz,

    Didier
     
    Blue Bird vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat schommelen is vermoedelijk de combinatie FBL en zachte rubbers. Goed kans dat dat volkomen weg is als die FBL gedeactiveerd word, maar voor veel mensen is dat een no-go area.

    Mijn ervaring met de hard gedempte Vario koppen is dat ze inderdaad gaan schudden en rammelen.
    Eventuele flex in het mechaniek zal hier zeker geen goed aan doen.

    Ik vermoed dat je deze kant niet uit wilt, maar ik durf bijna te garanderen, dat de heli vlekkeloos zal vliegen met de gewone flybarred kop 1005/61....

    Zoals Vario wel vaker zegt: Nicht alles was zusammenschraubbar ist, is auch tatsächlich fliegbar"....
    Ik denk dat dat mechaniek, die kop, die Romp en FBL gewoon niet een goed totaalplaatje maken....
     
    Blue Bird vindt dit leuk.
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hier moet dan wel even bij vermeld worden voor de goede meelezer dat Bert anti FBL electronica is... En anti Expo, anti mix enz.. Zn vingers zijn heeel intelligent ! :koud:
     
    Blue Bird vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina