Bouwtekening overzetten in cad-files

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Harley, 8 dec 2009.

  1. Harley

    Harley

    Lid geworden:
    15 feb 2009
    Berichten:
    24
    Hallo
    Ik heb een bouwtekening van een cessna 182 skylane.
    Onderdelen hierven zoals,spanten,vleugelribben enz. wil ik laten uit fresen met een CNC frees.
    Kan ik deze onderdelen scannen en dan converteren naar voor de cnc frees bruikbare bestanden of moet alles opnieuw worden in getekend in een CAD programma.
    Wie kan mij hierin adviseren.
    Ben een volslagen leek hierin.
    Mvg Harley
     
  2. Kapograph

    Kapograph

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    55
    Voor zover mijn kennis gaat, is scannen op zich wel mogelijk. Maar voor een fatsoenlijk resultaat is het sneller om opnieuw in CAD de boel te tekenen. De evt. scan zou dit flink kunnen bespoedigen, dat wel.
    Beetje afhankelijk van materiaal en maatvoering zou lazeren een beter resultaat kunnen geven. (geen beitel-radius die moet weggeschuurd / -stoken.)


    Groet,
    W
     
  3. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Hoi,

    wat ik wel eens doe is een tekening scannen. Dan als achtergrond in een CAD prog.
    zetten en overtrekken.
    Als dat klaar is eventueel weer naar de goede maat verschalen.

    Groeten Ingo
     
  4. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Dat overtrekken kan idd maar is soms lastig omdat de lijnen (van het plaatje) erg dik kunnen zijn, je moet dan een beetje gokken waar het midden ligt. Vooral als je splines gaat trekken kan het frustrerend zijn omdat je dan geen mooie vloeiende lijn krijgt. Ligt natuurlijk ook wel aan de eisen die je eraan stelt.
     
  5. Jurgenvm

    Jurgenvm Guest

    Ik ben in Autodesk Inventor 2009 een Focke wulf FW190 aan het natekenen.

    Mijn vader heeft vroeger van zijn vader dat vliegtuig als bouwpakket gehad, en ik kwam laatst te tekeningen tegen. Ik zie helaas ook geen andere optie voor CAD bestanden, dan ze plaatje voor plaatje na te tekenen.
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Scannen en de tekening in AutoCAD overtrekken. Ben je ook van dubbele lijnen en andere troep af (als je het zelf gelijk goed doet).
     
  7. bassie666

    bassie666

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Sliedrecht
    Beste,

    Wij gebruiken op het werk voor omzetten van papier naar Cad bestand het programma Scan2CAD (voornamelijk scheeps tekeningen). Dit programma zet diverse raster bestanden (.tiff enz) om naar vector bestanden die je kan importeren in AutoCad. Hierbij heb je wat meer controle over de uitvoer naar bruikbaar .dxf bestand, en zijn alle lijnen "snap-baar".

    Misschien helpt dit,

    Mvg,
    Bas
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Raster2vector

    Heb ff gekeken op de site hier en er is een 7 dagen trial versie voor Scan2CAD die geheel functioneert.
    Er is overigens ook nog een programma dat WinTopo heet en dat hetzelfde moet kunnen. Daar is een gratis versie van en een 'pro' versie.
    WinTopo is hier te vinden
     
  9. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
     
  10. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen

    Ik scan de tekening en voer hem dan in ,in het Vextractor programma en dan rolt er een DXF-file uit.
    Hiermee kan ik na ingave van het gereedschap direkt frezen of laseren.
     
  11. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Welk Vextractor programma gebruik je daarvoor?
    Artcam heeft die functie ook, alleen ben je best veel tijd kwijd om alles "netjes" te maken.
    Ik teken de laatste tijd gescande spanten over in Solid works, na een beetje oefenen ben ik gemiddeld 2 minuten met een rompspant bezig.

    Edwin.
     
  12. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    midas , welk vector programma gebruik jij
     

Deel Deze Pagina