Bouwtips voor een nerd gevraagd: LCF de Zeven Provincien.

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Navyseal1954, 31 aug 2011.

  1. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9
    Beste forumlezers.

    Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ga als 'nerd' de LCF F802 als statisch model bouwen. Althans proberen.............pff
    De tekeningen zijn besteld bij de NIMH. Ook heb ik iemand benaderd die een grotere schaaltekening bezit zodat het geheel komt op 1 meter 50 en 19,5 cm breed.
    Ik lees dat er nogal wat schaalverschillen zouden zitten in de NIMH tekeningen? Is dat bij de LCF F802 ook het geval? Of verdient het inderdaad aanbeveling een tekening van de NVM te bestellen.

    Kortom als nerd wat betreft houtbouw heb ik geen idee waar ik aan begin.
    Wie heeft wat gouden beginnerstips qua houtsoort, bouw methodiek e.d.

    Ik dacht zelf aan spanten bouw (mdf?) met triplex 3 mm. Aangezien hij niet hoeft te varen zijn gewichtsproblemen niet zo belangrijk.

    Ruud

     
  2. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    tekeningen

    Helaas moet ik melden dat er een behoorlijk schaalverschil zit in NIMH tekeningen.

    mijn tekeningen voor de HrMs Van Galen (ww2) waren lengte 1:40 maar breedte 1:48, de tekeningen voor de HrMs Java waren ook verschillend en varierden van 1:200 to 1:?? .. helaas waren niet alle details in een kleine schaal.

    ik heb plaatselijk rondgezocht en vond een bedrijfje dat de tekeningen uitprint tot een maat die ik ze geef, als ik hem zeg dat de romp van boeg tot steven 124 cm lang en het breedste punt 13 cm is dan doet hij zijn best om alles uit te printen tot die maat ook al betekent dat extra werk om de andere vellen opniew in te scannen en te vergroten/verkleinen.

    in ieder geval succes
    Krijn
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik weet niet of het bij alle NVM tekeningen zo is, maar bij die van de Rortterdam V zat naast een getekend spantenplan ook ééntje in tabelvorm. En die was akelig nauwkeurig, wat bleek toen ik achteraf de werftekeningen van de RDM te pakken kreeg.
    Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver is zou je eens in Den Bosch langs kunnen gaan. Openingstijden staan wel op hun site, en dan kan je de tekening(en) bekijken voordat je beslluit te kopen of niet.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  4. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Volgens Freek zou het spantenplan 5% verschillen met het bovenaanzicht. Ik heb niets kunnen ontdekken. Maar voor de zekerheid kun je het natuurlijk even nameten.

    Gr Geert
     
  5. AntonMarks

    AntonMarks

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    10
    Beste Ruud, Ik denk dat Louis van Rino modelbouw een mal heeft van de LC Fregatten.
    Ik heb geen adres maar dat kun je misschien vinden bij Google.
    Ik weet dat zij een stuk of 6 a 7 van deze fregatten heeft gebouwd schaal 1 : 100 voor de Schelde, Koninklijke Marine en Thales in Hengelo.
    gr. Anton Marks
     

Deel Deze Pagina