Bouwverslag 1:10 speedboat (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jorrit B, 6 jul 2016.

  1. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Jorrit en ik ben een 1e jaars student scheepsbouwkunde.
    Voor mijn opleiding moest ik een planerende romp ontwerpen.
    Schaal 1:10 waarbij de werkelijke versie 9 meter lang zou zijn met een gewicht van 3000 kg.
    Hierbij heb ik erg veel plezier ervaren aan het afwerken van het stalen model.

    DSC08313.JPG DSC08308.JPG DSC08321.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2016
  2. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Nu ben ik beland bij een volgend hoofdstuk.

    Ik wil er een rc versie van maken van 90 cm en 3 kilo gewicht.
    Hierbij is het doel om ook rekening te houden met gewichtszwaartepunten e.d.
    Ook wil ik er mijn eigen stijl en creativiteit instoppen.

    Ik ben begonnen het originele ontwerp in autocad te zetten en deze d.m.v. schetsen en uitwerken vorm te geven.
    Zodoende ben ik tot een kartonnen model gekomen.

    Ik wil de boot gaan opbouwen uit Berkentriplex.
    De spanten worden 4mm en de huid 1.5mm.
    Mijn idee is om de spanten en huidplaten te laten lasersnijden om deze vervolgens te kunnen verlijmen tot een casco.
    Als ik het goed heb moet ik hiervoor triplex gebruiken dat verlijmd is met kleurloze melaminelijm.

    Hebben jullie nog tips voor me?
    Zo zoek ik nog een goede houtlijm. Wellicht Titebond 3?

    Ik ga volgende week met m'n kartonnen model langs 2 brothers rc om het proces met hen te bespreken en het ook hebben over afstanden van de schroeven, roeren en de grootte hiervan.