Bouwverslag 1:10 speedboat (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jorrit B, 6 jul 2016.

  1. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Jorrit en ik ben een 1e jaars student scheepsbouwkunde.
    Voor mijn opleiding moest ik een planerende romp ontwerpen.
    Schaal 1:10 waarbij de werkelijke versie 9 meter lang zou zijn met een gewicht van 3000 kg.
    Hierbij heb ik erg veel plezier ervaren aan het afwerken van het stalen model.

    DSC08313.JPG DSC08308.JPG DSC08321.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2016
  2. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Nu ben ik beland bij een volgend hoofdstuk.

    Ik wil er een rc versie van maken van 90 cm en 3 kilo gewicht.
    Hierbij is het doel om ook rekening te houden met gewichtszwaartepunten e.d.
    Ook wil ik er mijn eigen stijl en creativiteit instoppen.

    Ik ben begonnen het originele ontwerp in autocad te zetten en deze d.m.v. schetsen en uitwerken vorm te geven.
    Zodoende ben ik tot een kartonnen model gekomen.

    Ik wil de boot gaan opbouwen uit Berkentriplex.
    De spanten worden 4mm en de huid 1.5mm.
    Mijn idee is om de spanten en huidplaten te laten lasersnijden om deze vervolgens te kunnen verlijmen tot een casco.
    Als ik het goed heb moet ik hiervoor triplex gebruiken dat verlijmd is met kleurloze melaminelijm.

    Hebben jullie nog tips voor me?
    Zo zoek ik nog een goede houtlijm. Wellicht Titebond 3?

    Ik ga volgende week met m'n kartonnen model langs 2 brothers rc om het proces met hen te bespreken en het ook hebben over afstanden van de schroeven, roeren en de grootte hiervan.

    Dit is mijn eerste bouw. Ik probeer zoveel mogelijk informatie zelf op te zoeken (zie hierboven ;)) maar mocht ik iets vragen wat al eerder behandeld is, deel dan een linkje of een PM of iets dergelijks zodat ik het op kan zoeken.


    Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

    Grt
    IMG_6976.JPG IMG_6982.JPG IMG_7031.JPG IMG_7068.JPG IMG_7069.JPG IMG_7070.JPG IMG_7072.JPG IMG_7116.JPG IMG_7119.JPG IMG_7224.JPG
     
    Zeiler en RCjeffrey vinden dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorrit,

    Mooi project!
    Hoe snel wil je je model kunnen laten varen?
    Een romp van dit formaat kan met twee vingers in de neus 75-80 km/h halen en nog steeds goed bestuurbaar blijven.
    Uit je gebruik van meervoud begrijp ik dat je voor een tweemotorige set-up gaat, da's mooi en zorgt voor een rustig vaarbeeld.

    Om een idee te krijgen van wat een iets groter model presteert met slechts één motor, hier een korte video van mijn M.A.S., een gestepte romp, waardoor de aandrijving het gemakkelijker krijgt zodra de steps lucht onder de romp trekken:

    De motor in deze boot is een 4250 800Kv buitenloper op 4S, die een 58 mm tweeblad schroef aandrijft.
    Snelheid rond de 45-50 km/h.
    Bouwverslag: http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/

    Voor een onderwaterschroef bij een model mik je op 10.000 toeren onder last, dan heb je geen last van cavitatie.
    Het opgenomen vermogen in mijn M.A.S. ligt bij vollast rond de 1000W.
    Ashoek voor een goed snelvarend model onder de 7°, dat betekent lange assen en de motoren zo ver mogelijk voorin, of een overbrenging, zodat de motor bovenop de as zit.
    Met die kleine ashoek in het achterhoofd niet al te grote props, 36-42 mm tweeblad.

    Motoren die 500w kunnen leveren zijn er zat, aan jou de keuze voor een binnenloper of een buitenloper.

    Groeten, Jan.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker mooi werk! Wat let je om de hele romp te verlijmen met epoxy? Uiteindelijk zet je de buitenkant in glasweefsel met epoxy of PU lak. Ook wegens slagvastheid.
    Epoxy is niet extreem prijzig als lijm. Tegendeel. Een pot PU-wellijm uit de bouwmarkt kost thans een 'vermogen' en is beperkt houdbaar. Wel heb je een 'langere' droogtijd met epoxy.
    Zou je kunnen kiezen voor een 30 minuten epoxy. Je kan meen ik ook een versneller toevoegen, of schuimmiddel.
    Als je epoxy aanlengt met glasparel of microballoons wordt het een dikkere pasta naar wens... gaat het zich meer als vullende 'lijm' gedragen. Structureel belaste delen in mijn vliegtuigen lijm ik daarmee. De verbindingen zijn sterker dan het hout.
    Verlijming tussen PU-G4 betonverduurzamer is goed. Is een niet watergedragen lak, watervast. In de jachtbouw, of bij restauratie, verlijming middels epoxy, wordt wel geprimed met PU lak, verduurzaming poreuzere ondergronden. Is wel informatie over te vinden op het net.

    Berkentriplex en laser gesneden lijkt mij een prima manier van werken. Met je cartonnen pasmodellen kan je goed calibreren en plannen en kijken hoe de maten zich gedragen eenmaal uitgeprint.
    Wel heb ik dat papier werkt in mijn laserprinter. En behoorlijk ook.
    Ik heb daarom in mijn uitdraai altijd om en om 1 cm calibraties mee. Daar gaat de cm langs, of de schuifmaat. Moet ik afhankelijk van de luchtvochtigheid op 100,5% uitprinten. Gewoon 80 grams office papier. Ook karton is niet stabiel. Vergis je niet in de werking. :)

    Wat power betreft... is de drive van Jan een geweldige! Met allejezus veel gang in het schip en lange vaartijd. Je moet wel kunnen sturen... Ik duizel erbij.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2016
  5. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Beste Jan en Bas,

    Dank voor jullie reacties!
    Ik had al ideeën en jullie hebben deze bevestigd waarvoor dank!

    Ik heb mijn verslag verplaatst naar Bouwverslagen mochten jullie het willen volgen.


    Dank en Groet.

    Jorrit
     

Deel Deze Pagina