Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Hey,

    Ik ben nieuw op het forum, en ben juist begonnen met de bouw/conversie van de gloednieuwe Italeri 1/35 s-100 klasse Schnellboot. Bedoeling is om tot een rc schaalmodel te komen. Dit is mijn tweede rc projectje na een Revell U VIIC.

    Ik heb al wel wat ervaring met statische scheepsmodellen (kits) : Momenteel liggen aan de steiger : 1/72 Revell type VIIc U-boot, gedeeltelijk omgebouwd naar rc (juist nog een vaartregeling nodig), 1/350 Bismarck, 1/350 Oscar II (Kursk), 1/350 Admiral Kuznetsov, 1/350 Sovremenny klasse Beshtrashny, 1/350 Kirov slagkruiser, 1/400 Udaloy klasse Chabanenko, 1/350 Slava klasse Maarschalk Ustinov. Nog op de werf : 1/350 Pyotr Velliky, en /1350 Typhoon, en nu dus de 1/35 s-100

    Ik wou al langer een schnellbooot bouwen, maar had wat schrik na het lezen van een review van de Robbe-kit op modelboatmayhem. Nu met de pas verschenen, en prachtig gedetailleerde Italeri kit, ben ik er dan toch ingevlogen.

    Momenteel zit de romp in mekaar, zijn schroefassen gemonteerd en ben ik bezig met de montage van de roeren en roerassen.

    De montage van de romp is een waar genot. Ze past naadloos door middel van een aantal steunen, en met behulp van vijsjes en boutjes. Waterdichten is relatief gemakkelijk dankzij de uitstekende passing. Ik gebruik hiervoor gewone revell plasticcement aan de binnenkant.

    De schroefassen waren iets moeilijker. Ik gebruik Graupner 20cm assen met een diameter van 2 mm, deze passen in busjes met passing met buitendiameter 3mm. Ik weet dat het weinig is, maar dit was ongeveer het maximum wat de originele plastic schroefasbekasting me toeliet. Ik wil namelijk zo dicht mogelijk bij het originele schaalmodel blijven.

    De plastic schroefasbekastingen zijn uitgeboord tot op het maximum dat ik nog veilig vond (+/- 3.2mm), waarna ik op dezelfde manier de rompdoorsteek maakte. Daarna busjes erdoor.. super glue.. waterdichten aan de binnenkant en asjes erdoor. Simpel denk je, maar hier stuit ik op probleem 1 : De assen liggen nu onder een heel scherpe hoek, dus het wordt nog uitkijken hoe de motors aangesloten kunnen worden. Op zoek naar een goede kniekoppeling dus...

    Ik twijfel nog om de 30mm graupner propellors die bij de assen waren te gebruiken of de schroeven die bij de kit zaten. De laatste zien er beter uit, zijn groter, en bieden keuze tussen rechts- en linksdraaiende varianten, zodat ik misschien de draairichting van de motors kan afwisselenen zo minder torsie naar één kant zal krijgen.

    Mijn rc systeem voor dit project :3 motoren speed 400, stuurservo Futaba s3000, vaartregeling rocraft 120, zender ontvanger Futaba Attack 2dr, en een 7.2V NiMh 3300 batterij.

    Ik hoop deze avond (als ik thuis ben en niet op kantoor ;) )de eerste foto's te posten.

    Aan alle Schnellboot geïnteresseerden.. Ik wacht op jullie reacties Foto's tonight!

    Groetjes,
    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2009
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Interessant, zat er ook aan te denken om de S100 te gaan bouwen, ben nog bezig met de PT 1/35. Ben zeer benieuwd naar de foto's met name de schroefassen e.d. daar heb ik bij de PT ook problemen mee gehad. De roeren waren heb ik bijna 300% moeten maken, wilde ze nog nut hebben t.o.v. de originele. Ook heb ik die vervangen door messing ipv plastic. Ben ook benieuwd naar de inhoud van de doos.....hopelijk heb je tijd voor wat mooie plaatjes.

    PS ik heb een PDF van het boekje Schnellboot in Action van Squadron/signal
    echter het is 35 mb groot, misschien iemand die een idee heeft hoe dat ergens te parkeren voor download
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Maarten, welkom.
    Hier nog een Schnellboot-fanaat. Als ik het zo lees is het een goede kit...
    Eens in m'n achterhoofd houden als aankoop!
    Ben benieuwd naar je ervaringen.
     
  4. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    ok, ben online, hoe voeg ik hier nu foto's toe?
     
  5. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    hier zijn de eerste foto's, deze zijn van dinsdag.. binnen een 20 minutten foto's van de toestand vandaag.. Je ziet.. die romp is een droom voor een modelbouwer.. maar, ik vrees wel wat aan de zware kant. .las op een Engels forum over verstevigen.. maar ik denk echt dat dat hier niet nodig is.. overal 1.3 a 1.6 denk ik...ik vrees zo al voor het gewicht
     
  9. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    zoals gevraagd.. de doorsteek van de schroefschachten.. echt kl**e, want die plastic bedekkingkes zijn maar max 4 mm.. dus doorgeboord met dremel, waar op een ijzeren 3mm buisje gemonteerd, waar tevoren genoeg scherpe randjes aan gemaakt waren :cool: en dan maar zachtjes frezen he...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    binnenkant propelerschachten... allemaal mooi en waterdicht, maar in zo'n schuine hoek dat het moeilijk zal worden om ze te verbinden aan een motor.. mijn eerste poging.. graupner kniegewricht.. zou perfect marcheren, als de diameter van de as van de motor niet één maatje groter was en dus nie in da cardanneke past! :hammer: (sorry voor het plat Vlaams)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    doorsteek bussen voor schroefassen.. zoals je ziet.. krap en in een zeer scherpe hoak.. maar hopelijk nog altijd op te lossen met een knie- of s- koppeling?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    en ik blijf die boeg zoo sexy vinden:worship:. Ik heb nooit zelf de robbe kit gebouwd, en heb respect voor mensen die dat wel kunnen, maar dit lijkt me voor een beginnende modeller een beter uitgangspunt. die boeg zal 100% naadloos passen, en de detaillering is 1000% beter.

    Als ik tijd heb, neem ik nog wat foto's van de doos, plannen en kit. Die zijn super, boekje met instructies op papier, en glossy 5 kleurendruk booklet met instructies voor schilderen, geschiedenis.. en vooral, montage van de laseretch koper deeltjes.... t' is de moment, nu ik er nog niet veel van opgebruikt en verloren gedaan heb. nogmaals die sexy boeg...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Handen jeuken, nog ff sparen... Ziet er goed uit.

    Qua verstevigen heb ik bij de PT en de Revell Corvette een glasvezel mat er in gelegt.
    Epoxy wordt heet en is dus eigenlijk niet geschikt. Ik heb dat opgelost door 2 componenten epoxy lak te gebruiken en een dunne vezelmat. Dat heb ik in twee keer gedaan. Ja het wordt warm maar niet erg genoeg. Het model heb ik eerst verankerd en uitgelijnd. Door de mat en epoxy is de romp niet meer te torderen. Ook heb ik gelijk
    een dun houten plaatje op de bodem mee laten hechten, handig voor montage. Ook heb ik flinke latjes ingebed van schroefas doorlaat tot aan de steunen. Omdat daar beweging in de romp het meest vervelend kan zijn. (buigen schroefas). Ik heb zelfs bij de corvette de gehele (aangepaste) achtersteven massief gegoten met de lak.
    Het gewicht neemt maar weinig toe en toch stevig.

    Succes en ga dit volgen!
     
  14. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb toch nog enkele vraagjes, en ik hoopte dat jullie daar je licht is willen op laten vallen... De roeren en roerassen.. dat was normaal mijn ding vandaag, maar heb dat verspild met die troep rond motorkoppelingen..
    Moeten de schachten voor de roeras tot op de mm gelijke hoogte boven dek hebben (waterpas)? wil nl aan de middelste roerashouder ook de stuurstang van de servo bevestigen, dus had het idee om die 2 mm lager af te zagen om het geheel waterpas te houden? of is dit vergeefse moeite? stomme vraag, maar ik ben bezorgd over het gewicht en de verdeling ervan, en al zeker vanachter, want tegenover de lengte is de schnellboot redelijk smal (zoals meeste marineschepen). Ik wil hem wel stabiel houden in de bochtjes
     
  15. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Niet echt van belang denk ik. Heb in de PT ze alle drie gelijk en op de middelste bovenop
    de verbinding met de andere twee de servo zitten. Gewicht is daar niet van belang. De accu iets verschuiven en je bent zo in balans of weer uit belans. Kortom er zijn zat zware dingen die je kunt gebruiken voor het uitlijnen. Ik lees boven dek, dat begrijp ik niet, ik neem aan dat alles netjes onder het dek blijft (niet te zien), tenminste aan de foto's te zien.
     
  16. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Trouwens nog even over de motoren en de hoek. Je kunt volgens mij de motoren in de gelijke hoek zetten. Het gewicht komt wel iets hoger, maar als je de rest laag houd is er niets aan de hand.
     
  17. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    ikke met pincetje de originele stukjes van de roerschachten aan het uitkuisen na het boren, op de achtergrond U VIIc
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    over motoren.. ik ben van plan om de middelste rechts te laten draaien.; deze heeft de minste weerstand op de as; de as is ook korter dus zal dus meer overbrengen, en de buitenste twee, die meer lengte van as, weerstand en verlies hbben links laten draaien.. om de torsie te verminderen, en hopelijk te minimaliseren.. heeft dit zin?
     
  19. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Geen idee eigenlijk, bij 3 schroeven doe ik altijd alles gelijk, trimmen doe ik met de zender en roer, aangezien wind en stroming toch iedere keer roet in het eten gooien.
    Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn zender heb aangepast. Ik gebruik geen stick maar een wiel dat met een 2:1 verbinding op de as van de originele stick zit. (zender F14) Daardoor kan ik heel precies de stand van de roeren bepalen en zo laten staan bij bv een lang stuk recht varen, werkt perfect voor al mijn schepen.
     
  20. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    ben natuurlijk van plan alles netjes onder dek te houden... bedoelde afstand boven de bodem van de romp... het dek bij dit model word trouwens met slechts 7 schroefjes bevestigd, dus is in theorie te verwijderen om aan al je rc te geraken, maar hou in het oog dat het achterdek inschuift in de 'cockpit' en dit ook weer vastzit met een schroef aan de bovenkant van het voordek... gemakkelijk te verwijderen, maar niet als je er een hoop frutselige details hebt opstaan... ik hoop binnen een half jaar of zo...:-?
     

Deel Deze Pagina