Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Maarten,
    Heb jij de diameter van de propellors in de kit? Erg nieuwsgierig.

    Bij Mayham was ook een filmpje van een varende S-130 niet? Roel? Dat ding liep met de standaard Robbe props, direct drive, speed 400 als een speer!
    Hoog in de toeren, laag belast door de lage spoed, en loopt de zaak niet warm.
    Voor de graupner Wiesel, iets meer dan 1,07 meter, vroeger: 3x monoperm super of 3x Jumbo 2000 op 6v of zo.
    Bij de HMBC voer er een (Erik Bakker) op 10v 3x Monoperm, reductie 1:3 en speedschroeven 40 mm, alles een kant uitdraaiend... Liep als een tirelier...
    Thans met 500 eco speed (500e) Ook niet al te sterke motoren, als het maar sterk genoeg is voor de boot is er niks aan de hand.

    Massa van de kit! Zware kant dus.
    In mijn hoofd zat ik te denken aan een balsa dek, en andere onderdeeltjes, omdat dat erg licht is. Probleem is dan wel dat het project erg opgerekt gaat worden in tijd.
    Overigens, de schepen waren van hout, spanten staal en aluminium. Hybride bouwwijze. Dat heet anders in de scheepsbouw, kan er even niet opkomen.

    Het dek van de S-Boot was waterdicht gemaakt door middel van canvas met verf doordrenkt.
    De schepen waren zeer licht grijs omdat ze dan bij nacht vrijwel onzichtbaar werden. (Noordzee en Atlantic)
    De stauruders werden ingezet, niet alleen omdat het een paar procenten snelheid opleverde, maar daarbij ook nog eens dat de boeg vlak werd getrokken opdat stroomlijn van de romp goed benut werd, aanmerkelijk minder boeggolf en zog opwekte, wat de zichtbaarheid van het schip verminderde. Met een V-romp had dit niet gekund.
    Alles ten voordele van de hit and run strategie van aanvallen.

    Nog wat links:Bij schnellboot net ook een hoop te vinden over de Wiesel, Zobel Klasse van na de oorlog, Perkassa etc.

    Schnellboot Typ S100 der Kriegsmarine Bilder
    Schnellboote der dänischen Marine

    S130 WW2 Schnellboot Lift Out - Roving Commissions, shipwrights & boatbuilders specialising in project restorations"
    British Military Powerboat Trust, Coastal Forces, Gunboats, Target Boats, High Speed Launches, Motor Gun Boats, Torpedo Boats, Patrol Boats, Seaplane Tenders

    Schnellboote

    ofwel zelfhulp Google: s-130 schnellboot restoration
    Een wereld aan informatie en plaatjes.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2008
  2. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Maarten,

    Ik nam even wat maten voor jou : Op het diepste punt in het midden heb je ongeveer 8 cm tot aan de onderkant van het dek. Natuurlijk rekening houden dat er af en toe zo'n steunbalkje zit, dat de vrije hoogte wel verminderd : voorste balkje ( kiel tot onderkant balk aan de boeg 7.5, volgende van kiel tot onderkant balk 7, volgende 5.5 en achterste 5cm). Vandaar dat ik achteraan de roerservo ook liggend gemonteerd heb.

    Ik denk wel dat er over het algemeen meer dan plaats genoeg is om een mat in te leggen, zoals je vertelde dat je met je Elco deed.

    Onder het voordek heb je vanaf de kiel zo'n 11cm en dat gaat naar de 15 ongeveer van kiel naar de bovenkant van de gepansterde stuurhut. Dit laatste is wel een schatting, want die heb ik nog niet uit zijn raampje gehaald.

    Op termijn ben ik inderdaad van plan om allerlei leuke features te voorzien, draaiende kannonnetjes, geluideffecten, en evt zelfs openende torpedodeurtjes met projectieltjes op een flesje co2. Voorlopig hou ik het echter simpel, en dit om twee redenen. Eerst wil ik zien hoe ik alles übberhaupt een beetje varend krijg, ten tweede moet ik helaas ook rekening houden met de portefeuille. Zoals ze in Antwerpen zeggen : maainen bruine trekt dees niemiér laank. (mijn portefeuille houdt dit niet meer lang vol). Een nieuwe 4 kanaals zender zit er voor de volgende maand niet meer in.

    Wat het dek betreft. Ik heb er inderdaad aan gedacht om de opbouw op dat rechthoekige gat los te houden, zodat het dek zelf er vast opkan. Ik dacht de plaatsing van de rc dingen zo te doen dat ontvanger (wisselen kristallen op de club) en de batterij onder dit gat bereikbaar zijn.
    Ik zou echter het (achter)dek niet vastlijmen. Het voordek en de kalotte wel. Dit met het oog op upgrades en reparaties. Gewoon een rubbertje aan de binnenkant romp onder het dek over de hele lengte houdt hopelijk alle water buiten. De vijsjes door het bovendek worden idd afgedenkt met allerhande slimme camouflage en plaatsje ed., maar die kan ik bevestigen met materiaal dat ik daarvoor heb liggen.. da's zo'n soort sticky tape, die sterk is, waterdicht, maar ook afneembaar (soort bubbelzijdige super post-it notes)

    Een probleem is hier wel de achterkant, waar roerkoningen, servo en verbindingen zitten, dat zal ik inderdaad moeten uitzagen en verwijderbaar maken, anders raak ik daar nooit meer aan eens gemonteerd. Goei figuurzaagske kopen??

    Ik ben trouwens uit de plaatsing van mijn meeste onderdelen : ontvanger zijkant bakboord, batterij in het midden, ter hoogte van het grote gat in de romp.. motoren wijzen zichzelf uit, in lijn met de assen, en vaartregeling onder de kalotte. Wat denken jullie?

    Groetjes,
    Maarten
     
  3. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Voor Bas : diameter kitschroefjes 34mm

    Het videootje van die Robbe s130 zag ik ook. Dat was ook één van de redenen dat ik hier zo enthousiast ben ingevlogen ;) Ik ga du s voor die 3 speed 400's met de rocraft 120. Zag er zooo leuk uit!

    Gewicht.. ik weet het, ik zal nog wel iets verzinnen, dek scratchbuilden is een optie, maar heel tijdrovend.. Desnoods drijfkracht verhogen met piepschuim of PU? of doet dit niets? Ik ben nog redelijk nieuw op gebied van rc.. zoals al gezegd boude ik al heel wat statische modellen. Als je wil zet ik wel eens een foto van een bootje. Voor deze bouwde ik echter nog maar één rc, een uVIIc, en daar was waterlijn niet zo van belang...

    Bedankt voor de interesse!

    Maarten
     
  4. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    H.B. Husking vermeldde reeds de gangbare kleuren
    Over het kleurschema had ik graag julle mening geweten?

    Inleidende opmerking : ik hoop dat ik kan beginnen airbrushen voor het einde van de maand : eerst wil ik alle rc erin hebben liggen, drijftest en proefvaart doen, en dan pas schilderen. Het is echter leuk om er nu al over na te denken, dit geeft moed en 'drive' ;)

    Ik gebruik als onderlaag altijd universele synthetische primer van Gamma (doe het zelfzaak) die is ijzersterk en op zich al lichtgrijs.

    Romp en bovenbouw plan ik in Revell matt 76 (zeer licht grijs). Dek wordt Revell matt 74(donkergrijs) en onder de waterlijn plan ik Revell matt 57(blauwgrijs) te gebruiken, of zelfs gewoon donkergrijze hammerite. Dit alles ge-airbrusht met de badger. Daarna een laag of 4 kleurloze vernis van Revell. Allemaal acryl gebaseerd..

    Ik ga nog niet ingaan op de kleurtjes van de details.. dat wordt gepenseeld.

    Groetjes,
    Maarten
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    34 mm? Mooi! Had ik al voorgerekend aan de hand van Harald Focks boek. Da's mooi!
    In dat boek staat een fraaie performance tabel in van het originele schip, met wat waarden van een testvaart.
    Het zou mij niet verbazen als ze de propeller schaal hebben gemaakt!

    Op de foto's in de boeken zien die er niet erg hedendaags geavanceerd uit.
    Zo verfijnd als nu hadden ze die nog niet.
    Engelsen hadden wel reeds veel onderzoek op dit gebied gedaan.
    (Wist je dat de HMS Hood tweeblads schroeven had? Ook hoge spoed, maar het schip liep dan ook zeer snel, terzijde...)

    Foei over je opmerking schuim! Massa is massa, de rest de wet van Archimedes.
    Als jij een kilo popcorn eet wordt je ook niet lichter!
    Nee, je kan alleen maar winnen door zwaar materiaal, te vervangen door lichter.
    De dwarsbalken te vervangen door Balsa, etc.
    Maar maak em maar zo als uit de doos, als het te zwaar is, merken we het wel.
    Wellicht gebruik ik de kit als referentie voor de Microglass romp. (...dan ben je echt eeuwig bezig...)

    De Microglass romp weegt 750 gram, op een lengte van 109 cm

    Revell heeft de kleuren mooi op orde. Dat hoor ik van veel kanten.
    Snellboot net heeft een kleurenkaart gepubliceerd. Maar een beeldscherm kleurweergave heb je niks aan.
    Je zou met een revellkaart nog even bij de Gamma of Praxis langs kunnen gaan. Die hebben gratis kleurkaartjes/monsters van de lakken...?
    Wellicht vergelen die sneller, is Revell enamel stukken beter (zeker weten...)

    Mijn broertje wat altijd handig met die lakken. Verdund, met penseel in meerdere laagjes over de Airfix rompjes. Rust, tijd en geduld. Hij kreeg ze als gespoten. + z'n klinknageltjes en belijningen bleven keurig zichtbaar.

    Motip heeft ook een goede kunststof primer. Wellicht veel te opdikkend.
    Denk dat Roel ook nog wel wet goede tips heeft. Da's een hele echte RC botenbouwer.

    Heb je goede ervaring met Hammerite? Die is toch geweldig aggessief op styreen-plastic? en primers?
    Het zou mooi zijn als je een mooie matte of ij-glans finish kunt realiseren.
    Truck was dan glanslak goed laten drogen, en met een wit rubber gum mat gummen. Ben je wel even zoet!

    O ja... aanschafprijs. Stond op eBay de eventjes voor 129,- euri, later daar voor 139,-
    In Engeland op eBay 97,- Euro... maar de Porto... hoog.
    Lood om oud ijzer.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2008
  6. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja, je zat er echt récht op met die berekening! Ik vermoed idd dat ze die ook schaal hebben gemaakt, ik zal proberen om één van de dagen nog een fototje van die schroeven te posten, maar het ziet er idd zo uit. Ze zien er trouwens moo uit, niet zo geavanceerd als hedendaagse schroeven, maar wel krachtig en gemeen. Kan je ook zien op www.prinzeugen.com .

    De Hood had inderdaad tweeblads schroeven.. Het heeft haar niet echt geholpen helaas... Arme zielen... Bismarck had drieblads niet?

    Ja, van dat schuim.. Ik lees op mayhem, en elders over 'drijfkracht verhogen'... dus dacht dat dit hielp.. maar ik heb zo wel ideetjes hoe ik gewicht kan besparen : Hem maken met dichte luiken, en de buizen weglaten, alleen de achterkant gebruiken voor het zicht. Vlotjes, en aantal onderdeeltjes zelf bouwen uit lichtere materialen zoals balsa, schuim, etc..

    Ik ben overigens van zin om toch maar wat piepschuim in de boeg te leggen en in de open delen.. ziet er mooi en professioneel uit en zou ook de neutrale drijfkracht verhogen????? Wat dit dan ook mag zijn???

    En natuurlijk het voornaamste : een Lippo gaan gebruiken, op 7.2 spaar ik me dan écht gewicht uit! Ben echter bang van ontploffingen en dergelijke. Je gelooft het misschien niet, maar ik heb eens een modelvliegtuigje in de lucht letterlijk zien exploderen!

    Groetjes uit Antwerpen,

    Maarten
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Twee fotootjes van mijn "kleine" S130:
    Op de standaard:
    [​IMG]
    Op langzame snelheid:
    [​IMG]

    Voordeel van dit modelletje was een lange gleuf in beide zijkanten waar je het achterdek door duwde. Op die manier was het modelletje (vrijboord op dek nog geen 2 cm) praktisch waterdicht.
    De componenten had ik als volgt geplaatst:
    Onder het voordek: een blok in vorm gesneden piepschuim (drijfvermogen voor het geval er iets mis gaat en de S130 onderzeeboot-neigingen zou krijgen!!) met daar achter de ontvanger. (een standaard 2-kanaals ontvangertje) Klem daarachter een mini-regelaar, dan het motorschot met twee CD-lade-motoren. Koppelingen: twee stukjes rubber slang. 2mm schroefasjes met 20mm drieblads schroeven. (Ja, te groot, ik weet 't) Achter de motoren de accu; 7,2V, 200 mA uit een Nikko-autootje. Daarachter een mini-servo voor de roeren.
    En zoals je ziet: geen probleem met 't gewicht.

    Nog een foto van de 1:1 schroeven:(Foto van de Prinz Eugen site)
    [​IMG]
    Opvallend dat de beide kleine roeren niet recht achter de schroeven zitten; de centrele schroef zit in een raam tussen de kiel en het middelste roer.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Maarten,
    De schroeven? Die deden het vast prima!
    Ben benieuwd naar de aankomst van m'n pakketje... al die fraaie plaatjes!

    Lipo's: Lader en Lipo van goede kwaliteit. Of dat een een garantie is tegen Spontanuous Combustion....?

    Toch wordt er bij ons veel lipo gevlogen. Er zijn er wel een of twee afgefikt gedurende het laden.
    Midair klapper? Gelukkig niet... maar op YouTube... bij de vleet, al dan niet opzettelijk...

    Oorzaak bij ons op de club? Onbekend, maar de schrik zat er toen goed in.
    Een van onze leden heeft een huisbrand net kunnen voorkomen.
    Buiten laden in een bloempot...? Hmmmm.
    Maar overal tref je tegenwoordig lipo's in. Dus goed merk kiezen, met goede naam. RC-Universe of RC-Groups op nazoeken? En deugdelijke lader.

    S.O.S.-drijfvermogen? Je zou ook een zakje met schuimkorrels in de boeg kunnen aanbrengen, of waar mogelijk, in geval van vollopen. Anders kom je er nooit meer bij?
    Het dek wel verlijmen, en de inspectie luiken, plaatjes met schroefjes en afdichting. Ik zou het anders ook niet weten.
    Verder niet een te hoge golfslag? Ach... je hoeft er ook niet mee te forensen....

    Ja Roel, dat roer zit er niet recht achter, het steek tot aan het centrum van de as. Het heeft eigenlijk ook alleen maar een spoilerachtige-functie. In het boek van Fock is de inschakelprocedure beschreven. Heeft ook alleen een werking boven de 20 knoop.
    Fraaie S-Boot!

    Voor m'n Stauruder in de FL-8 heb ik dan ook goed naar tekeningen én hetzelfde plaatje gekeken. Ik wil graag weten hoe het model erop reageerde. Snelheid? Niet te meten, wat het wel doet is de neus vlakleggen en als een U-Boot door de golf.
    Voor een beetje meer controle over het schip heb ik het middelste roer flink vergroot.
    Ik heb een oudere tekening van de FL-8 gevonden. De FL-8 was overigens een verlengde Weser-Patrol boat romp (geheel staalbouw), voer bij het Marinefluggeschwäder 5 (MFG-5) op de Oostzee als Search and Rescue vessel. Iedergeval op die tekening staan 3 roeren bij een twee motorig schip (en nog met geschut op het achterdek)

    De winst voor de S-Boot was maar 2%, maar minder kielzog was het hen ook om te doen.
    Overigens kunnen binnenschepen ook Effektruders toegepast hebben. Dit geeft bij de lage snelheden een betere manuvreerbaarheid (internetinformatie, ergens gelezen)
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2008
  9. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Wow, Mooi gedaan Roel! Is dit standaard Revell kit op 1/72? Ik kan een beetje overdonderd zijn door het mooie kleurschema, maar knap gedaan! Ik ga de mijne echter gewoon lichtgrijs houden, en eventueel wat weatheren, om een gebruikte look te verkrijgen. De jouwe oogt echt wel mooi! Het breekt het saaie grijs wel.. :idea: misschien toch een fijner kopstukje en naaldje voor de badger halen en nadenken over een soortgelijk schema! Ik ga niet kopiëren, don't worry, maar dit vind ik mooi! Echt waar!

    Bij het italeri model is het ook zo dat het achterdek een aantal cm's inschuift in de opbouw van de stuurcabine, en dan met vijsjes in de steunbalkjes onder het achterdek gaat. Dit maakt dat alles het mooi klemt en naadloos past, leuk voor de fit en de waterdichting. Daarom dat ik er ook aan denk om het achterdek niet dicht te lijmen, maar gewoon met de schroefjes te bevestigen en in de romp, aanluitend op het dek langs binnen een strip rubber te bevestigen voor de zekerheid. toegankelijkheid heb ik door het centrale gat onder de opbouw op achterdek, en indien nodig kan ik nog altijd het hele ding verwijderen.

    Heb je hierin 2 mm schroefassen gebruikt? Hoe groot was de diameter van die busjes daarvoor dan? 3mm? Ik heb die nl ook, maar dan voor een boot die 2 maal zo groot is. Zoals al gezegd, verder kreeg ik het echt niet verder uitgeboord. Maak me wel wat zorgen daarover, had liever een maatje groter gehad.

    Hoe is het vaargedrag? Valt dat wat mee in de bochten? Heb je trouwens de roertjes uit de kit gebruikt, of gewoon nieuwe gekocht? Heb je misschien een draadje over dit bootje?

    In ieder geval mijn complimenten! mooi gedaan. Ik ga nu in mijn bedje kruipen, morgen werken (en meer kabelgoot, en andere pastiek slopen, en voor de rest nog wat fourageren) en na het werk naar de computerwinkel voor ontstoordertjes. Ik wil die motors er morgen in!

    Slaapwel iedereen!

    Maarten
     
  10. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok, nog snel een slaapwel aan HB Busking ook dan!

    Bedankt voor alle tips vandaag gasten! het was echt weer leuk, morgen passeer ik bij de modelbouwboer, en zal ik eens kijken naar die lippo's.

    Ik neem alvast een aantal stukken piepschuim mee op het werk ;)

    Ik heb nog snel voor h et slapengaan het dek en de boeg uit het raampje gehaald, dus heb die erop gezet, morgen foto's met dek en motors, en hopelijk de rest op z'n plaats ook.

    Slaapwel,
    Maarten
     
  11. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prettig deze link!
    Opvallend, de schade bij de rechter torpedobuis.
    Wordt ook op andere fora over gerept.
    De romp is niet juist verpakt voor handling pakketpost.
    Daar zullen ze nog wat aan moeten verbeteren.

    Wat een ruis bij dat franstalige forum. (min of meer leesbaar via babelfisch). Met de middelbare school broekzakkennis kom ik er wel doorheen....
    De hoeveelhied foto's voorkomen wel instinkers...
    De romp ziet er robust uit. Dik materiaal.
    Gr Bas
     
  14. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heb gezocht naar mooie schroeven in messing, Raboesch vind ik wel mooi maar de juiste it er niet tussen althans pas vanaf 40mm. De Prop-shop in Engeland heeft de website tijdelijk uit de lucht, iemand een idee waar je redelijk gelijke kunt vinden.

    De foto's op dat franse forum laten wel mooi de schroeven en roeren zien. Ook las ik iets over dat de middelste het echte roer is en de andere twee bij bepaalde snelheden gaan werken, ook gezien hun positie. Mijn vermoeden is om de afwijking van gelijkdraaiende schroeven tegen te gaan. Mijn vraag aan de geleerde, zou je de twee kleine ook als een soort trim roer kunnen gebruiken? en de grote als het echte roer??

    Daar bij zag ik op wat foto's van de echte boot dat het middelste roer niet glad was, maar uit diverse onderdelen bestand, klopt dit? of is de foto van een roer zonder bekleding oid.?? Ieand een idee.

    Ik ben van plan in Januari er aan te gaan beginnen en wil voor die tijd alles in huis hebben. Daarbij wil ik de originele roeren gaan gebruiken, alleen dan nagemaakt uit messing oid.

    Nog een vraag wat me niet duidelijk is, althans voor 30%. De schroefassen lijken mij
    vrij tussen romp en steuntjes, ik bedoel dat je ze daar in het echt ook ziet draaien, klopt dat?
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat zou best kunnen hoor
    Mijn vader had vroeger zo.n Amerikaanse snelboot
    Ook wel bekent als een lady boot roel weet wel waar ik het over heb
    Daar stonden twee motoren in en zodra de schroefas buiten kwam
    Draaide hij vrij rond
    Tot aan de steun dan was ie weer een stukje gelagerd
    mvg
    Frederik
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi,
    Snel Snelbootboeken verzamelen! Daar staat een berg info in.
    Loop der tijd een stapeltje opbebouwd.

    De schroefassen zijn zichtbaar zodra ze uit de romp steken, in het gareel gehouden bij het achterste lagerblok. IJzerhout of brons. De originele as was op meerdere plaatsen gelagerd. Niet zichtbaar, in de romp. Zo een lange als heeft elasticiteit. Mogelijk waren daarom vlak bij de reductiekasten extra loopvlakken ingesmeed/geslepen om het koppel op te vangen?
    2500 tot 3000 pk per schroef!

    De extra roertjes zijn er niet ter compensatie van draairichtingen van propellers, maar Lürssen Effektruders. (Stauruder) Lees bladzijde 15 van de PDF Schnellboot in action. Deze buistenste roeren werden zwijwaards ingesteld bij sneleden boven de 20 knoop volgens een bepaalde procedure. In het boek van Harald Fock nauwkeurig beschreven overigens.

    Onder de knop Literatur een mooi boeken overzicht:
    http://www.freundeskreis-schnellboote-korvetten.de/

    Het leverde 2% snelheid op en meer.. zie wat ik hier voor geschreven heb (kennis uit de boeken) Het middelste roer is voor richting. Het Effectroer was mogelijk aleen werkend bij rechte koers en moest naukeurig door een ervaren stuurman of kapitein worden afgesteld. Destijds een goed bewaard gebleven militair geheim. Na de vangst van de eerste S-Boot door de engelsen, is men er min of meer achter gekomen.
    Na WOII hebben de Engelsen en de Amerikanen de boten uitgebreid getest.
    De Amerikanen wisten zich geen raad met de extreem geavanceerde motoren.
    De kennis van de Duitsers was onovertroffen...
    Van Jetturbine, raketten, deltavleugels... maar dat regime... brrrrrrr.

    De origine spoed van de schroeven was hoog. 1,6 of zelfs 2!
    Ik wil het gaan navragen bij een aantal musea. (Deutsches Museum in München heeft een indrukwekkende nautische afdeling, daar staat ook de SRK Theodor Heuss (ex H.H.Meier) in de tuin. Een werkelijk schitterend polytechnisch museum.

    Een prestatiekaart aan de hand van het echte schip geeft een aantal data die ik niet volledig kan vatten... de gegevens van de schroeven. Wat ik er uit oppik is spoed 1,6
    Bij een schroef zijn 3 waarden belangrijk. Diameter, Spoed en Bladoppervlak (DAR)

    Raboesch heeft mooi ogende props, maar te lage spoed als je gebruik gaat maken van een reductie kast.
    Prop Shop props zijn goed, maar prijzig. Ik denk dat ze wel een setje voor deze kit zullen gaan ontwikkelen. Velen zullen de boot RC willen hebben.
    Je hebt 1x links draaiend en 2x rechtsdraaiend nodig....
    Draairichting onderlangs de kiel, anders trek je lucht aan langs de waterlijn.

    Link propeller...
    Hobby-Lobby Modellbau - 3-Blatt D-Typ

    Bron:
    Motoren und Propeller für Italeri S100 - SchiffsModell.net

    En..... hier een spannend linkje:
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=125171
    Het filpje aldaar is niet meer, maar de foto's vertellen genoeg.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2008
  17. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    mooie links hebben jullie zo bij elkaar gezocht cool mooie booten
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ben daar wel een redelijke rat in. Maar... Google is geduldig en als iedereen wereldwijd informatie publiceert... yep.. dan wordt het wel heel leuk en spannend!
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik denk dat de "voering" van het achterste lagerblok pokhout was.
    Dat is een bepaalde hardhoutsoort die bij wrijving een olieachtige substantie uitscheidde. Werd tot WO II veel als lagermateriaal gebruikt, en bij de Duitsers zeer zeker. De reden: de kogellagerfabrieken in Schweinfurt werden in de laatste oorlogsjaren regelmatig van een lading bommen voorzien. (met complimenten van RAF en 8th Airforce). Als je dan kogellagers kunt vervangen door glijlagers...

    @Maarten: Dank voor de complimenten.
    Ja, 2mm schroefasjes. Als je mijn bovenste foto kritisch bekijkt, zie je dat de schroefassen véél te ver naar beneden staan, omdat de schroeven véél te groot zijn. (en dan had ik ze nog afgetopt...:rolleyes:)

    De uithouders zijn ABS plaatjes waar de schroefaskokers tegen aan zitten. In die ABS plaatjes heb ik 4 1mm gaatjes geboord. Vervolgens met ijzergaren de schroefaskoker aan het plaatje gebonden, met CA-lijm verlijmd en dunne 2-componentenlijm er overheen gegoten. Dat vervolgens in vorm geschuurd.
    De schroefassen draaien dus gewoon in hun schroefaskokers, en niet "nat" in de uithouders.

    m.b.t. de roeren: eigen fabrikaat, gemaakt van ABS. Véél te groot, want op het originele formaat had het modelletje ongeveer dezelfde draaicirkel als een F104 Starfighter bij Mach 2. :(
    Nu hangen er roeren onder die 2 x de ware grootte zijn, en die doen het aardig: de draaicirkel ligt op volle kracht rond de 4 meter. Op langzame vaart op 2,5 meter.

    Het vaargedrag is verder prima. Het model is mooi koersvast (wat wil je met die lengte) maar was niet zo stabiel over de lengteas. Daarom heb ik er twee kimkieltjes opgezet (op de bovenste foto te zien, net boven het naambordje) wat de lengtestabiliteit ten goede kwam.
    Een tijdje geleden heb ik haar eens losgelaten bij windkracht 4 en een golfhoogte van tien cm; Zolang de kop op de golven bleef was er niets aan de hand. Het draaien moest op halve kracht, en voor de wind uit liep ze zwaar te slingeren. Maar ja, je hebt het dan over (op schaal omgerekend) golven van 7,2 meter. Het lijkt me zo dat het origineel daar ook wel wat moeite mee zou hebben...:D
    Naderhand bleek overigens dat er géén water in de romp gekomen was.
    Reden: ik had die rail en het achterdek ingesmeerd met vaseline.
    Werkt prima!
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik herhaal van boven nog even... de link, onder de knop Literatur een mooi boeken overzicht:
    Freundeskreis Schnellbootflottille

    Pokhout! Hoe kom ik nu bij ijzerhout. Dat was het. In zeewater hield dit hout het inderdaad beter uit dan menig bronzen lager.
    Maar ze hebben het toch niet als glijlager ingezet in zwaar materieel of motoren? witmetaal of aluminium?

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pokhout
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2008

Deel Deze Pagina