Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Bas: de schroefassen van HMS Nelson draaiden in lagers van...
    jawel: pokhout. Me dunkt, dat lijkt me redelijk zware machinerie...

    Overigens: natuurlijk hadden de Duitsers in WO II óók een chronisch gebrek aan pokhout. Eén van de succesvolle blokkadebrekers (weet niet meer welk schip) heeft in 1941 Duitsland bereikt met in haar ruimen o.a. een redelijk grote hoeveelheid pokhout. Men heeft daar tot 1945 mee kunnen doen.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik meende dat je bedoelde dat ze het tevens in tanks begonnen te stoppen.
    Ze waren immers ook aan het onderzoeken of je brood uit hout kon bakken.

    Die blokkade breker... dat is interessant! weet je daar meer van? (of topic... maar toch)
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2008
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, helaas niet... Alleen dat 't niet de Seeadler was.
     
  4. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Het hoeft natuurlijk niet de hele boot te zijn die blijft drijven in het geval van hoge nood. Ik heb bij rcwarships gezien dat ze bijvoorbeeld een schoorsteen los op dek zetten, met een stuk vissnoer eraan dat weggeborgen kan worden in een holte. De andere kant van het snoer zit aan het schip vast. Als ze dan ten onder gaat, blijft er een klein beetje van toch nog drijven, en dan weet je waar je moet wezen om via het snoer de boot boven te krijgen...

    VrGr,


    Theo
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Theo! Slimmer dan slim!
    Moet het geen 30 meter diepe zandput zijn... zucht...
    (dichtspijkeren en op 20 atmosfeer overdruk, stikstof en veel duck-tape)

    @Roel...
    Het Effektroer op m'n FL-8

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor nog een paar foto's zie m'n fotoalbum. Op de SMB tekening kleine roertjes. Heb ze sterk vergroot.
    De zwarte roertjes zijn gemodificeerde Graupner roertjes. Voor de testopstelling 3x sevo, maar het kan ook met een mechanische mixer. Die zaten vroeger op heli's (heb er ooit een paar kunnen bemachtigen)
    Dan kan je met twee servo's volstaan. De uitslagen zijn nu via de mixer van de zender. (MXP-Evo-Synth)

    Vaareigenschappen vergelijkbaar met de in de link getoonde tweede boot type S-38:
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=125171

    Drukt de neus in het water... en kijk naar de boeggolf en het zog....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dank, Bas.

    Dat houdt dus in: op volle vaart beide LÜrssen-roeren 23 graden naar buiten draaien, boeg gaat omlaag, kielzog wordt platter, dan roeren terugdraaien tot 18 graden en het effect blijft. Schip gaat sneller...

    Even op z'n jan-boeren-fluitjes beredeneerd:
    je drukt het zog van beide buitenste motoren wat naar buiten toe. Het water onder het schip kan dan minder snel weg door de weerstand van die twee roertjes. Dus een hogere druk onder het achterschip, achterschip gaat dus niet omlaag en de kracht van de schroeven blijft beter evenwijdig met het wateroppervlak. En dat heeft ook invloed op je kielzog, was platter wordt (en dus 's nachts minder zichtbaar)
    Duidelijke uitleg op die Duitse site.
     
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Beste Roel,

    Perfecte uitleg, dat is een handige tip. Bij rechtuit dus de roertjes iets naar buiten en dan weer een beetje terug. Snap ik! Als je dan een bocht maakt wordt dan het aantal graden van het hoofdroer bij de kleine roertjes opgeteld/afgetrokken?? of blijven ze in dezelfde stand als voor recht uit?? Zo leuk zijn om dat ook werkend te maken, wel een uitdaging in mechanisch opzicht, maar wel stoer. Heb opzich wel een idee daarvoor.

    Je maakt een servo paralel aan de snelheids regelaar en laat die de roertjes bedienen.
    Mocht het zo zijn dat de roertjes mee bewegen met het hoofdroer, dan zou ik de gehele
    servo van de mini roertjes mee laten draaien en dus de factor op de kleine roertjes overzetten, wel ingewikkeld maar leuk, nadeel is dat op halve snelheid de roertjes ook
    al iets draaien, maar dat is of te verwaarlozen of electronisch te omzeilen.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Jongens,
    @Roel, hier wat Fock beschrijft, ik probeer het in het kort zo goed mogelijk te vertalen. (ik kan dat boek echt een ieder geïnteresserde aanraden..):

    Het effect treedt alleen op bij hoge snelheden, gebaseerd op veranderingen in de stromingsstructuur nabij en achter de propellers.
    Er trad een onderbreking van de stroming op binnen het kielzog, achter het roer ontstond een lucht/dampbel.
    Gevolg:
    1 Propellors gaan iets langzamer draaien ofwel bij gelijk toerental werd het koppel van de schroef verbeterd. Snelheid neemt met 1 knoop toe.
    2 Het omhoog spuitende zog dat zich ca. 27 meter achter de boot opwerpt wordt afgevlakt, en de golfwerking verminderd.
    3 Het wegzakken van de hek met 75 cm verminderd.

    Ze konden de beide Staurudern met een op de as bevestigd tandwielmechanisme verstellen. Daarvoor werden borgpinnen weggenomen. Dat werk gebeurde door de bemanning onderdeks bij de roerkoningen. (Stukje hi-tech en een stukje low-tech). En niet vanuit de stuurhut.
    De roeren werden tijdens de vaart, boven de 25 knoop, op 30 graden uitgedraaid om het effect op te starten, op 17 graden teruggedraaid, met behoud van het effect en verbeterde resultaten. Als men de snelheid weer liet terugzakken tot 20 knoop, hield het effect op. Gedurende het instellen moest met goed naar het motortoerental luisteren.

    Naar ik denk draaiden de roeren niet mee, maar bleven ze gefixeerd in de afgestelde stand staan. Zeker weten doe ik het niet.
    Bij de FL-8 Laat ik ze proportioneel meedraaien via de mixerfliters in de zender en drie servo's

    Maar wat je ziet bij de boot op de Duitse modellbau-site is dat het wel werkt, zo ook bij mijn boot (2005 verbouwd).
    Ik heb het met een beetje gokken er onder gehangen, aan de hand van beschikbare tekeningen in de diverse boekjes op dat moment beschikbaar.
    Mogelijk moeten ze nog verder naar binnen staan. Later heb ik een prachte SMB tekening van de S-142 te pakken gekregen en nog wat meer boekjes...

    Nog even de link:
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=125171
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2008
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Aha... Zit dus toch anders dan ik dacht.
    Dampbel achter de Stauruder: is logisch natuurlijk, omdat het water daar in onderdruk raakt en gaat "koken".Expres opgewekte cavitatie dus.
    Hmmm.... dan ga ik nog eens kijken of ik "mijn" Schnellboot niet ook met drie motoren ga uitrusten.

    Het een en ander technisch uitvoeren lijkt me een leuke uitdaging.
    Een servo extra erbij; het ene Stauruder rechtstreeks, het andere omgekeerd aansturen. Middels een schuifregelaar (fijn, zo'n FC-16) de stand van de Stauruder regelen...
    Parallel aan de regelaar zetten lijkt me nu nog geen goeie optie; het afregelen zal toch wel met "trial and error" gaan...
    Ideeën beginnen vorm te krijgen. Vanmiddag maar eens achter de tekentafel gaan zitten!
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Roel,
    Ik was van plan het met twee servo's en een servomixer te doen.
    Slimme luiheid en een geweldige zender deden mij 3x 3kg servo's doen plaatsen.
    Die zijn overkill voor dit schip.

    Mechanische mixer

    [​IMG]

    Je schroeft het bovenop een servoplaatje. Het roer aan de draaischijf, de Stauruders aan de linker en rechter kogel, met de middelste regel je de stand. Een spannende constructie.

    Of het onderdruk gebied echt cavitatie te noemen is? Dan heb je echt dampimplosies op het oppervlak.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tja...
    Cavitatie is het ontstaan van dampbellen voor de schroef door daar heersende onderdruk, volgens mij.
    Als de Stauruder onder een hoek staan, zal er in het verlengde van de roeren volgens mij óók een soort van onderdruk ontstaan, aan de binnenzijde. Zeg maar aan de "schaduwkant" van de schroefdruk...
    What's in a name?
    "Kweetniet!" zouden ze in de Grote Meneer Kaktusshow zeggen.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet helemaal Cactusshow denk ik Roel! Er zit denk ik wel waarheid in.

    Als er cavitatie is geweest, en daar kan je stellig van uit gaan, moeten ze ook veel onderhoud aan romp en zeker de roeren hebben gehad. Zeker bij die hoge vermogens, niet?
    (Volgens mij lagen de hoog belaste boten voornamelijk ter reparatie in de bunkers... voor alles en nog wat schade, revisies...)

    Wikipedia heeft vaak weer prachtige beschrijvingen.
    Voor de lezertjes er maar bij direct de link bij...
    Cavitatie - Wikipedia.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2008
  13. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Help!

    Hallo iedereen,

    Sorry dat ik even niet online ben geweest, maar ik ben op serieuze problemen gestoten bij de bouw.

    Ik deed maandag een drijftest. Alles ok. de asjes mooi dicht, de boot waterdicht, de waterlijn mooi. Dit met enkel kaal bovendek, zonder stuurhuis, maar ok, ik denk niet dat alle fruselige details bij elkaar nog zoveel wegen.

    De motors zijn geplaatst en ontstoord, de bekabeling gedaan, de batterij, ontvangen en snelheidscontrole hebben hun plaatsje, vandaar de drijftest.

    Ik heb de buitenste motors rechts draaien, de middelste links, en dit geeftt wel wat power met die speed 400's... ventilator effect.

    De roerasjes afgedicht met een mengsel van vaseline en fijne olie.. ingespoten met injectiepuit : waterdicht.

    Tot zover het goeie nieuws.

    Bij een doorgedreven test van de roeren stuitte ik op een levensbedreigend probleem. De stuurboord roerschacht, waaraan de servo bevestigd is, trekt helemaal los. Ik heb nu aan de bovenkant +/-1cm speling aan alle kanten. Nog geen scheuren in de romp gelukkig genoeg. Aan de onderkant, waar dit schachtje door de romp steekt, ziet alles wit van de gestresste palstic en vertokken lijm. De servo trekt alles los, hoewel deze gekalibreerd is.

    Ik wou dit dus verstevigen. Gisteren ben ik heel de avond bezig geweest met de binnenkant van de romp op te meten. Mijn idee was om een horizontaal latje te maken, met drie gaatjes in, waardoor de roerasjes lopen.

    Ik heb gemeten met : meetlat, schuifmaat, touw, papier, en heb vandaag zelfs een lasermeter van het werk meegebracht. De ronding van romp en steven is niet op te meten op de dipete waar ik ze moet hebben!

    Ik vraag daarom dringend jullie hulp? Hoe verstevig ik die roerasjes? Ik ben echt en einde raad. Ik waardeer elke tip!

    Eerder postte ik reeds foto's van de binnenkant van de steven. Als jullie willen, post ik er nog weer van het hele probleem.

    Ik ben echt ten einde raad... Juist nu het zo goed liep!

    Wanhopige groetjes uit Antwerpen

    Maarten
     
  14. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Nog wat meer info over het probleem :

    Ik had de roerschatchtjes (koper) door de romp gelijmd met superglue en dan alles gedicht met plastic cement van revell. Alles opniew verlijmen lijkt me nuttteloos. De sevo trekt alles los.

    Ik heb er ook aan het denken geweest om steuntjes uit plastic aan de roerschachtjes te maken in 4 richtingen.. Is dit zinvol?

    Ander idee : de steven vol Pu spuiten : zodat de roerschachten daarin geklemd zitten?

    Ik ben echt ten einde raad!

    Ik kijk uit naar jullie tips!

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Maarten
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Maarten,
    heb je mij FL-8 roerschachten gezien?
    Deze gaven bij mijn boot voldoende steun aan de assen.
    Het kan zijn dat he huidige constructie wrikt. Ik zag dat je op 1 hevel twee stangetjes had....
    Kan je nog even een foto plaatsen van de huidige schade, set up?
    Gr Bas
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eigenlijk moet je bovenin dan ook een dwarsverband hebben.
    Dat kan je doen dmv een plastic, balsa of triplex plaatje, met gaatjes erin geboord met de zelfde maten en standen als de roerkoningen.
    Plaatje is aan weerszijden gelijmd/geklemd tussen de romp. Dan zijn de buisjes gelokt en kunnen niet meer heen en weer zwaaien door de servo kracht.
    1x stangetje van het linkerroer weghalen. Is overbodig. Servo op middelste roer aansturen. Nu moeter de schakels over 2 berbindingen worden aangestuurd. Dat gaat eveneens trekken en wrikken als een gek.


    Hier onder de (voorlopige) roer setup voor mijn Graupner Theodor Heuss [Kit uit 1968]

    [​IMG]

    De witte heveltjes dien allen maar als tijdelijke ringetjes, Ik had geen andere vulling op dat moment. Epoxyplaat voor de stijfheid. Roerkoning is maar 12 mm diep. steekt door styrofoam. Het gedeelte blijft dan ook nat. Hierboven komt de badewanne voor de Hückpack Tedje bijboot. Een waterdicht schot gaat straks de rest van de romp afsluiten.

    Kijk even naar deze link. Kon zo snel geen andere voorstelling vinden. Bauanleitung Wiesel. Pagina 9 van de PDF, het dwarsbalkje achterin.

    http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2145
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Busking heeft gelijk, een plaatje bovenin dat aan de zijkanten zit maakt het geheel solide. Je zit dicht genoeg op de achterzijde om die ook mee te pakken. Maak me wel zorgen over de bodem. Ik zet ze meestal vast met seconden lijm voor de stand, en ga er dan met 2 componenten lijm of epoxy met glasvezel overheen.

    Mijn ervaring is dat modelbouwplastic erg mooi is maar niets kan hebben. Zeker na een aantal jaren word het steeds minder flexibel, het word een beetje bros op den duur.
    Vandaar mijn glasvezel. Mijn eerste Corvette (7 jaar) heeft er last van, iets dat goed vastzat laat nu gewoon los. Dus de roeren en schroefas doorvoer omringen met glasvezel of een andere versteviging kan geen kwaad.

    Check wel of je romp niet is getordeerd door dit gebeuren. nu kan je het corrigeren, later niet meer. Als je gaat verstevigen denk wel aan de dikte van bv epoxy, dunne lagen worden niet te warm, dikke wel!! Ook is het handig eerst het plastic vetvrij te maken en daarna flink op te ruwen voor hechting. De naad van de romp is ook een gevoelig punt. Deze verstevigen is geen luxe, zeker in de boeg. Als je dan ergens tegenaan vaart, blijft ie dicht!. Mijn oude corvette zou gelijk open barsten.

    Kortom plastic is erg mooi maar kan niets hebben. Relingen en bv de beugels rond het geschut en achter het stuurhuis, van messing maken. Bij ouderdom van plastic is dat het eerste dat het begeeft. Dat geld ook voor masten, lopen van geschut en ander dun detail. Het dek zou ik aan de onderzijde ook voorzien van bv houten latjes. Het kan dan wat kracht hebben en zakt niet door. Zeker als het grote gat verwijderbaar maakt zou ik dat voorzien van een frame. De randen zakken op den duur iets naar beneden. En het water moet na de zijkant niet naar binnen! ook wat stutjes naar de bodem kan geen kwaad, net als een aantal schotten. Je maakt met dit alles de boot minder flexibel en meer star, dat voorkomt stress op het plastic op de duur, zeker met z'n grote romp.
     
  18. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heb weer wat gevonden, voor bv zeemijnen ipv diepte bommen achterop:

    Der Sockelshop

    en een plaatje:

    http://i2.photobucket.com/albums/y35/Grem56/693px-Mina_morska_typu_M_1908-39.jpg

    De site waar het vanaf komt:

    Re: My Italeri 1/35 S-100 Schnellboot Build - FineScale.com Forums

    En een site met een wel hele snelle bouwer.........is ook een beetje te zien:

    plasticmodellbausaetze.de Thema anzeigen - S-100 an der Mole in Den Haag 1945

    En een link om mooie messing lopen voor het geschut te bestellen....wauw!

    Schatton Modellbau - Homepage

    Dat was het weer....!
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goede aanvulling Maarten (F).
    Styreen... het blijft koffiebekertjesmateriaal. Jammer dat ze de bootsromp niet uit ABS hebben gespoot-gegoten.
    De romp is zo strak, dat je overigens perfect een mal van zou kunnen maken voor een epoxy romp. Dat laatste voor de volhardende modelbouwer. Slechts in mijn dromen is het al klaar.

    Overigens verwacht ik vandaag mijn kitje uit Engeland! Gisteren de post gemist, briefje op de mat. Benieuwd of alles heel is gerammeld... :banana:
     
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Busking,

    Nu moet ik toegeven dat het plastic aardig is verbeterd door de jaren heen. Neem de Revell Gato een stuk beter dan de de Revell Corvette, Italeri is ietjes beter. Maar het blijft plastic. Ik doe dus aan de binnen kant een volledige epoxy-glasvezel laag, weliswaar dun maar toch, op de kritieke punten wat extra laagjes. Ik moet mijn kit nog organiseren, misschien rond de feestdagen. Maar ik denk de schroefassen vrij te maken en de steuntjes ook van messing te maken. om dat alles soepel te laten lopen
    zal ik binnenin van as doorlaat tot de steuntjes een flinke versteviging moeten maken, die ik dan ook in de epoxy verwerk. Dit geeft me de mogelijkheid een dikke as te gebruiken en een goed met vet gevulde as koker binnen in.

    Heb goed gekeken naar diverse plaatjes, wil ook geluid toevoegen, ik denk dat alleen de gaten in de achterste twee motoren behuizing geschikt zijn om open te laten. Ik kan verder niets vinden dat een grote opening zou kunnen herbergen.
     

Deel Deze Pagina