bouwverslag: AirForce -Airboat-

eej allemaal,

Zoals jullie al mischien in dit:zelf-airboat-maken topic hebben gelezen ga ik een airboat maken. Ik kwam op het idee toen ik deze (DealExtreme: $26.99 Ducted 2570KV Model Airplane Fan with 580W Brushless Motor for DIY Projects (6~18V DC)) "ductedfan" tegenkwam. Hij is eigelijk bedoelt voor rcvliegtuigen alleen ik denk dat hij genoeg power heeft om een boot vooruit te krijgen ( Pull : 1150g:o). Ook heb ik op dezelfde site deze(DealExtreme: $32.49 Mystery Programmable SBEC ESC for Brushless Motors (2607-60A 5-18 NC\2-6Lipo)) ESC gevonden. De ontvanger, servo, accu's en zender komen uit mijn rcauto.De accu's die ik ga gebruiken zijn twee 7.2v 4200mAh Ni-MH accu's die ik in serie zet zodat er 14.4 volt uitkomt. Als dat te snel op is zet ik er vier van die accu's in, twee in serie die dan paralel staan zodat er ook 14.4 volt uitkomt. Ik ga de romp van balsahout maken, dat geverft en gelakt word. En dat allemaal met de naam......... Airforce:cool:! Morge komen de foto's van mijn vandaag gekochte balsahout, en mischien de eerste schetsen van de airboat met sketchup:-D.

m.v.g. Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
Hierbij de foto's van het balsahout dat ik gekocht het. Ik heb 1 plaat van 600x300x5mm en 2platen van 930x300x5mm. Ook heb ik 4 plankje met een driehoekprofiel. Die komen aan de binnekant van de boot zodat ze de hoeken verstevigen.

DSC03778.jpg

DSC03779.jpg

DSC03782.jpg

En hier een paar foto's van mijn schetsen in googlesketchup. Ik heb de driehoekplankjes en de dwarsplankjes die er van binnen inkomen niet getekent want dat was teveel werk ;-)

1.jpg

2.jpg

@tim, sketchup is het makkelijkste 3d programma dat er bestaat. Het is gewoon een kwestie van fftjes een tijdje oefenen en dan lukt het wel. ;-)

Maar nu wat anders. Ik wou gaan beginnen met het maken van de romp, alleen heb ik nu een paar vraagjes. Teneerste, hoe kan ik het makkelijkste het hout zagen? Want het ziet er nogal slap uit, ik zat zelf te denken met een ijzerzaag. Het zagen moet wel mooi gaan zodat de romp geen kieren krijgt, en ik wil het liefste het niet verpesten want dat balsahout is duur 0.o. Ook vroeg ik me af of je balsahout gewoon kan lijmen met houtlijm. Zo niet met watvoor lijm dan?

m.v.g. Alex

je kan het gewoon met een dun houtzaagje zagen en lijmen met watervaste houtlijm.Voor beplanking kan je bij de modelbouwzaak losse strookjes hout kopen voor je romp te beplanken.

tim

@tim, wat is beplanking?:P

@koentjuh, ja dat was ook me oorspronkelijke ontwerp alleen dat bleek toch iets te lastig te worden. Want ik hat gelezen dat je maxiumaal balsahout met een dikte van 2.5mm kan buigen, en 2.5mm is heel erg dun. Ook als het rond loopt kan ik niet die driehoekplankjes eraanvast maken(want die zijn recht) en anders wist ik niet hoe ik hat dan moet vastmaken. Dus toen heb ik maar gekozen voor een vierkanten voorkant zodat ik er teminste mee kan varen, maar dan wel mischien iets slomer dan een ronden voorkant maarja.

Waar heb je dat gelezen dan?
Want volgens mij kan je dikker hout buigen als je het op de juiste plek nat maakt en de juiste plek verhit.
De ene hout soort is er geschikter voor als de andere.

Maar het is jouw keuze. En het lijkt mij als je die hoek van je voorkant flauw maakt zou je ook nog eens erg hard kunnen gaan en in plane:p

eej allemaal, bedankt voor alle reactie's trouwens! In dit balsahout-vochtig-maken topic staat: 1. plankjes to 2,5 mm kunnen nat worden rond gezet. Ik kan idd zoals smithunter als zij gewoon 2x2.5 plankje buigen:-P. Maarja ik denk dat ik het toch gewoon op de makkelijke manier doe en ik denk dat als ik een beetje vaart heb de neus een beetje uit het water komt en dat het dan toch nietzoveel uitmaakt. Overgens ga ik klitterband op me accu's doen en op de binnekant van de romp, zodat ik ze teneerst goed en makkelijk kan vastzette maar ook zodat ik ze kan verplaatsen van voor naar achter zodat ik hem goed kan afstelle om in plané te komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
eej allemaal, ik heb een idee om me boot onzinkbaar en waterdicht te maken. Ik zat namelijk te denken om hem vol te spuiten met purschuim en dan een stukjes uitsneiden voor me electronica en accu's. Is dit een goed idee en zijn er mensen die dit vaker doen???

m.v.g. Alex

hallo alex

heel goed idee
en het is tot op nu nog maar een paar 1000 keer geprobeert
en van die 1000 zijn er zeker een 900 uitelkaar gebarsten door de werking van dat schuim
als je nu de romp nog open is deze vol steekt met styrodure platen dan zou ik zeggen doen
maar met dat schuim ????????????????zoek je ellende dan is dit de juiste manier

groetjes raf

Bedankt voor alle reactie's! Mischien ga ik het dan maar met stryodureplaten doen. Zonder schruim of iets ben ik een beetje bang dat hij zinkt...:-P. Ik denk dat ik eerst eventjes afwacht tot de romp klaar is zodat ik een beetje kan voelen hoe stevig hij is en of hij goed waterdicht is.

nou ik zou zeggen als je romp af is. zet het zwembad in de tuin op het weer wordt goed aankomend weekend. test je boot daarin op waterdichtheid en zelf een testvaart is mogelijk(mits je zwembad groot genoeg is)

Dat lijkt me idd een goed idee mkabel ;-). Toevallig hebbe we nog een opblaaszwembad die we nog nooit gebruikt hebbe in de schuur staan, die is denkik best wel groot, er zit zelfs een pomp bij^^. Alleen volgende week ga ik op vakantie en daarvoor is denkik nogniet me electronica binnen:-(. Dus een testvaart zal pas over ~4 weken komen:-(. Ik ga ook nogniet me hele romp bouwen als ik nogniet me electronica heb want ik ben eigelijk bang dat er iets niet past ofzo.

ghehehe kwam op het idee omdat ik zojuist die van ons gevult heb = 2420 liter en dan is hij maar 80% gevuld ook met pomp enzo erbij

Ben begonnen met het zagen van het balsahout voor de romp. Hier wat foto's:

DSC03783.jpg

De zijkanten.
DSC03786.jpg

De voorkant van de onderkant schruin geveild zodat hij mooi met de voorkant aansluit.
DSC03787.jpg

De onderkant van de voorkant schruin geveild zodat hij mooi met de onderkant aansluit.
DSC037892.jpg

Zo gaan de onderkant en de voorkant in elkaar over
DSC03791.jpg

Zo gaat het er dan uitzien:-)

Overgens denk ik dat ik de romp met Alabastine polyesterhars en Polyester Glasmat ga beplakken zodat hij waterdicht en sterk word:-)

Back