Bouwverslag: Alouette II - Belgian Air Force -

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 18 nov 2007.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Rob,

    is Bone op een man gevallen???... Nu, veel vrouwen waren er in Hulten niet om op te vallen... hopelijk heeft hij zich niet bezeerd...

    Enne, de volgende keer mag Bone hééél zeker meevliegen...

    Dus op verzoek, ook hier enkele prentjes uit Hulten...

    Joe meets Bonechopper.

    [​IMG]

    Bone kan eventjes proefzitten in de Alouette.

    [​IMG]

    Joe komt eventjes polsen of de Alouette-introductie naar wens verloopt.

    [​IMG]

    ... en toen kon Joe ons volgende groots project eventjes aanraken.

    [​IMG]

    Heligroeten,

    Nick
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    @ Michael16tsx

    thx voor de complimenten. Ondanks de felle wind heb ik nog een vluchtje gedaan met de Alouette. Na de fotoshoot... maar toen was jij waarschijnlijk al terug weg.
    Een volgende keer lukt het zeker om hem te zien vliegen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  3. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Gekkewerk Nick maar wel erg lache! Tot de volgende meeting maar weer.

    Grz. Bone
     
  4. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    't Is een beetje een gekkenwerk als je ons zo bezig ziet met die poppen, maar de publicaties die het voortbrengt worden blijkbaar door iedereen gesmaakt...
    Dus blijven we ermee doorgaan en proberen telkens weer wat nieuws te bedenken...

    Heligroeten en tot gauw,

    Nick
     
  5. Poike

    Poike

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Leuven
    Nooit gezien

    Beste Nick,
    Totaal helikopter-vreemd startte ik hier enkele dagen geleden een draadje over Helicam op zoek naar een goede oplossing voor mijn vliegende camera-aspiraties.

    Deze nacht kon ik de slaap niet vatten en kwam rond 2 uur op dit boeiende draadje terecht. Ik heb het quasi van A tot Z gelezen en om 5 uur deze morgen ben ik heerlijk in slaap gevallen. :D

    Uiteraard heb ik veel bewondering voor je Alouette II prestaties zoals hier door zovelen reeds uitgedrukt. Dit draadje heeft inmiddels wat rust gevonden, maar groot was mijn verwondering en bewondering voor de wijze hoe je je hele verhaal op dergelijk spannende wijze in beeld gebracht hebt. Dat op zich vraagt al een staande ovatie. :worship::worship::worship:

    In je laatste verhaal over trillingen heb ik zitten nadenken. Blijkbaar heb je maar bij één ander piloot feedback gevonden aangaande dezelfde problemen. Ik kan het bijna niet vatten dat jullie de twee enige zouden zijn die op die schaal en met een grote periodiciteit met die problematiek te maken hebben. Ik ken quasi niets van modelbouw, mijn ervaringen daarin dateren van de zeventiger jaren toen ik een jachtje in balsa ineen knutselde en met de borstel verfde... het woord airbrush was toen nog niet uitgevonden :(. Maar in een vorig leven was ik wel gedurende een hele tijd technisch officier op F104 (Starfighter). Dat is inmiddels zo'n dikke 30 jaar geleden, maar veel technische aspecten over motoren en trillingen die ze teweeg brengen, blijven je bij. Vooral jetmotoren waren toen mijn specialiteit.

    In die optiek stel ik me volgende vragen (nogmaals ik ken niets van deze mini-motoren). Is er aan de stabiliteit en het uitbalanceren van deze motoren niets te doen ? Zijn er geen mogelijkheden in de ophanging ?
    Houdt de fabrikant van je helikopteronderdelen bij het aanbieden van zijn materialen en toebehoren rekening met het feit dat deze aan trillingen onderworpen kunnen zijn ? Of maken zij hun materialen op basis van de wetenschap dat de meesten elektrisch vliegen ?

    Ik weet het, natuurlijk hebt ook jij over die vragen nagedacht en waarschijnlijk zelf veel vragen aan anderen gesteld. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je Alouette zijn leven zal moeten slijten met zoveel permanente aandacht die jij moet opbrengen m.b.t. steeds weerkerende losgaande onderdelen.

    Of misschien heb je sinds je laatste posting al heel wat oplossingen gevonden voor het trillingsprobleem. Ik hoor het graag bij gelegenheid en wens je uiteraard héél véél succes toe bij je project Agusta dat waarschijnlijk nu op de tekentafel ligt of reeds op stapel staat.
    Met vriendelijke groet
    Wim
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Wim,

    ik had je reactie in dit "rustend draadje" niet opgemerkt... sorry daarvoor.
    Nu ik van plan ben om hier opnieuw wat leven in te blazen heb ik met aandacht je opmerkingen gelezen.
    Ivm de trillingen valt er idd wel het één en ander te doen om ze te beperken, maar ze volledig wegwerken is niet mogelijk. Trouwens alles waar een thermische motor inzit trilt en vraagt bijgevolg permanente aandacht. En die aandacht is bij een schaalheli ook wel nodig... Het periodieke onderhoud begon ondertussen wel mee te vallen, het grote onderhoud wordt een ander paar mouwen, maar vanaf nu kan je daarover hier het één en ander volgen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  7. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Grote algemene revisie

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    500 vluchten zonder brokken... petje af hoor! Ik ben benieuwd wat de "schade" is aan de slijtagedelen. Ik durf te wedden dat het meevalt!
     
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Wel, wel... blijkbaar zijn er grote werken op komst.

    Ik ben al benieuwd hoe hij er met z'n drieblad zal komen uit te zien. :cool:



    Droop
     
  10. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    @ bruteforce

    500 vluchten zonder brokken... ja, ik mag mjin heli-engelbewaarder op mijn blote knieën bedanken...

    @ Droopy

    Met een drieblads zal de Alouette er meer dan pittig uitzien, maar de grote vraag wordt: "hoe zal hij vliegen".

    Heligroeten,

    Nick
     
  11. varioflyer

    varioflyer

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    12
    nou, hopelijk ploeg je hem niet met zijn snuit de grond in! greetz jan
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2010
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Hoi Nick,

    500 vluchten en 85 uur is echt veel :lol:, maar dat was ook te zien. Laatst toen ik je trof op Pampa's waren er al enkele bouten uit.
    Ook waren de dempers uit de 2 blads rotorkop echt aan vervanging toe. Dempen deden ze niet echt meer.
    Gaaf dat je nu toch voor een 3 bladsrotorkop kiest. Zal wel totaal anders vliegen. Ben benieuwd.

    Groetjes Rob.
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Terwijl het bouwteam aan de slag gaat, is BlueBird zich aan het amuzeren met het afwerken van de Radikalcanopy. Op de volgende link kan je deze werkzaamheden volgen:
    century-radikal-g20-7
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nadat ik zaterdag mijn hamer heb uitgeleend aan Nick, zag ik savonds dat de 2 blads kop opeens was omgebouwd naar een 3blads kop. Deze werd ingevlogen door Guy, en daar heb ik nog wat foto's van:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    MOOOOOI! :proost:
     
  17. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Mooie sunset plaatjes :thumbsup:

    Hoe ging het met de drieblads kop? Alles goed verlopen? Heb je er zelf al mee gevlogen Nick?

    Gr, Roy
     
  18. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Ik heb weer wat gemist in Venlo zie ik.
    Wij vonden het veel te warm afgelopen Zondag en ik heb de dag gebruikt om mijn Eagle 3 WC af te bouwen, die staat nu op zijn eerste vlucht te wachten.
    Ook komt er binnenkort een nieuw project...
     
  19. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx voor het nemen en posten van de mooie foto's bij avondlicht Laurens.
    De hamer van Laurens werd niet gebruikt als ombouwtool hé,... alhoewel...

    Zaterdag in Venlo hebben Guy en ik een flink stuk van de dag zitten sleutelen, afstellen en programeren aan de Alouette. 's Avonds heeft Guy gezorgd voor de maiden. Het was voor hem ook de allereerste keer dat hij vloog met een elektronisch gestabiliseerde machine.
    Toen bleek dat de stabilisatie functionneerde en er eigenlijk weinig verschil te merken was met het vliegen met flybar heb ik het de dag nadien in Oss zelf geprobeerd.

    Dit deel van de bouwstrip en nog wat plaatjes over het voorbereidende werk hadden jullie hier nog te goed.
    Hier komen ze...
     
  20. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken

Deel Deze Pagina