Bouwverslag Alsberg jet boot -schaal 1:5-

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Klaas Schouten, 22 okt 2017.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Prachtig ontwerp HaJe!
    Zeker ook omdat dit de eerste RC jet zou zijn met een stator bladen voor de impeller!
    Of zien we een tweede stage niet in deze doorsnede?
    Zelf ga ik een pre-loading impeller maken zoals je al eerder voorstelde.

    In principe zou de waterstraal horizontaal parallel uit de uitlaat moeten komen. De steering-nozzle zou iets overmaat moeten zijn zodat het water deze niet raakt bij de nozzle in de neutrale stand. In principe elke afwijking van de neutraal is extra weerstand = minder efficiënt.

    Proboat heeft dat wat overdreven op hun River-Jet RTR waardoor het model niet reageert bij kleine uitslagen.
    Inmiddels is er op ShapeWays al een upgrade te verkrijgen welke veel beter stuurt zonder voor prestaties in te boeten.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  2. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Haha ja gepatenteerd an al:)

    Nee helaas; de eerste/bullet-impeller zit verscholen in de intake. Reeds een keer laten printen in brons; diameter 54 mm, bladdikte iets meer dan 2 mm geloof ik, 70 gram zwaar


    Ben benieuwd hoe jouw gietwerk is geworden Klaas!
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
    Klaas Schouten en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik wist dat je met een double stage bezig was. Echter het concept van een stator voor de impeller bestaat wel!

    Ik ga sowieso die scott impeller met pre-loader proberen!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  4. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    :beer:
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @ HJ, je ontwerpen zien er top uit. Geeft een goed idee wat eventueel mogelijk is qua aansturing van de nozzle.

    Bij mij sluit de nozzle om de straalbuis. de kans op lekkage, drukverlies lijkt me dan het kleinst.
    Dit weekend wil ik de vectorring gaan maken, zal echter ook de nodige tijd in een surprise moeten steken ;)

    Weet daarom niet of ik die ring af zal krijgen. We gaan het zien.

    @Unusual RC , zo'n bal gewricht is helemaal top. Wellicht een idee voor de tweede generatie.

    @Roel van Essen , over de wendbaarheid, goed om te weten dat 5 graden sturing al een goede reactie op het schip geeft.
    Ik heb hier bij mijn jet al naar zitten kijken. Volgens mij komt het wel goed, maar durf er geen uitspraak over te doen (over de wendbaarheid). Ik denk dat bij een gemiddelde tot hoge snelheid de wendbaarheid wel goed zal zijn. mijn schip hoeft ook weer niet super wendbaar te zijn. Ik heb liever dat ie stabiel in het water ligt en denk dat zijn draaicirkel wel mee zal vallen. Maar dat zal de eerste testvaart moeten uitwijzen.
     
  6. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    De aandrijving –trimmen en sturen-

    Het zal, vermoed ik, een aardige uitdaging worden om dit ding werkend te krijgen. Maar ik heb weer een stap in de goede richting kunnen maken, de vectorring is zo goed als af.
    Sturen zal (hopelijk) geen groot probleem worden, het trimmen is toch wel een ander verhaal. Het geheel moet wel stabiel blijven en niet door de trimoptie instabiel worden.

    Uiteindelijk is dit het geworden. Als ik het geheel in handen heb, dan zijn de delen redelijk, tot goed te bewegen. Nu alleen nog op de juiste manier de servo’s er aan zien te koppelen. Ik wil dit onder andere gaan doen met behulp van trekstangen. Die trekstangen zijn nog enigszins flexibel, zodat de servo’s niet op 1 lijn met het aangrijpingspunten hoeven te staan.

    5022 nozzle met ring.JPG

    Hier is de ring nog niet gemonteerd. De aansluiting voor het stuurwerk zit wel op zijn plaats.

    5023 nozzle met ring.JPG

    https://www.dropbox.com/s/iojojhfi580eliq/5023 nozzle met ring.JPG?dl=0

    Hier is de ring gemonteerd, waarbij er zowel gestuurd als getrimd kan worden. Het geheel heb ik nog niet werkend gemaakt, omdat ik eerst de keerklep nog wil plaatsen. Zodra de keerklep erop zit, kan ik precies inschatten waar en hoe ik de trekpunten voor de servo’s kan bevestigen.


    Maar al met al een flinke stap in de goede richting.
     
    haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ziet er mooi uit, Klaas! Maar ik blijf m'n vraagtekens houden of het goed gaat werken...
    Reden:
    Als je met een "push-pull-systeem" werkt, zullen de aangrijpingspunten op je nozzle nu in de breedte gaan bewegen.
    Dat vergt veel van de flexibiliteit van je trekstangen; ze zullen gaan wringen of knikken, met name op het punt waar ze uit de buitenkabel komen. Ik nylon bowdenkabels gebruiken; die zijn iets meer vergevingsgezind. En de buitenkabels ervan laten stoppen bij de achterplecht. Ik ben geen ster in 3DF-tekenen, dus ik hoop dat je mijn schetsje in paint snapt.
    Nozzle.png
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @Roel van Essen: dank voor het meedenken! super, waardeer ik zeer.

    ik snap wat je bedoelt (overigens top tekeningetje hoor!, geeft duidelijk aan wat je bedoelt) en je hebt een goed punt te pakken

    nu zijn mijn trekkabels 5 mm dik en volgens mij ook van nylon. dus die kunnen wel wat hebben. maar neemt niet weg dat het geheel wel moet kunnen werken en inderdaad niet gaat knikken.

    Hierbij een foto van de straalbuis,
    5029 passen van uitlaatstuk.JPG
    https://www.dropbox.com/s/zuw4sow9vmerclx/5029 passen van uitlaatstuk.JPG?dl=0

    De afstand vanaf de spiegel tot zeg maar het aangrijpingspunt op de nozzle, zal ongeveer 15 cm zijn. Die kabels hebben daarmee aardig de ruimte, maar weet niet of het genoeg is. Hopelijk is het lang genoeg dat ze niet gaan knikken.

    Tevens zichtbaar de spiegelversteviging. Ik heb een aluminiumplaat tussen het pomphuis en de inlaat geplaatst. De krachten van de jet komen hier direct op te staan, om vervolgens op de spiegel van de boot te worden overgebracht. Het pomphuis zelf zit natuurlijk ook nog eens aan de onderkant van de romp geschroefd.

    ik denk dat ik een proefopstelling ga maken, om te kijken of het kan gaan werken.
     
    haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bij 15cm zal het qua knikken wel loslopen, denk ik. Eventueel experimenteren met een test-opstelling om te kijken of:
    a) de servo sterk genoeg is (die zal er aardig aan moeten trekken, denk ik)
    b) de kabels niet gaan knikken.
    Test-opstelling kun je natuurlijk prima op een plankje maken:
    Een stukje scharnierend hout met het bovenaanzicht van je nozzle en beide aangrijpingspunten - kabels - doorvoeren van je kabels in een dummy spiegel - servo. Je dummy-uitlaat met een bout en moer vastzetten, zodat je 'm wat stroever kan laten scharnieren. Dit om de sterkte van je servo te testen.
    't Is ff figuurzagen, maar dan heb je ook wat...;)
     
    haje74 vindt dit leuk.
  10. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Hoi Roel,
    Ben momenteel toch al aan het zagen voor een surprise, (a.s. zaterdag pakjesavond).
    dus denk dat ik hier zondagmiddag voor ga zitten en wellicht tussendoor al wat voorbereid. het is wss wel ff figuurzagen, maar dan weet ik tenminste zeker of het gaat lukken of niet.
     
  11. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Afgelopen weekend druk geweest met andere verplichtingen. Wel heel gezellig gehad, dus helemaal top.

    Hierdoor niet veel aan de hobby gedaan. Maar toch een stap verder.
     
  12. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    De aandrijving –trimmen, sturen en remmen-

    Om te kunnen remmen en/of achteruit te kunnen varen, ga ik gebruik maken van een keerklep. Ik heb deze klep dankbaar van een jet-antrieb 5 van Graupner afgehaald. De keerklep blijkt ook aardig op deze jet te passen en in combinatie met de nozzle wordt het een aardige unit.



    Onderstaand de keerklep.

    5030 keerklep.JPG
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    Ik heb de afgelopen maanden met veel interesse je voortgang gevolgd.
    De gemaakte impellers zijn niet vergelijkbaar, aan wat jij in mei? 2017 in Rotterdam aan mij hebt getoond.
    Kom jij nog dit jaar naar Varkenoord? Zo ja, dan zou ik het opprijsstellen om bijgepraat te worden
    Henk,
    Bouwer van stoomsleepboot Dockyard V
     
  14. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Hallo Henk,
    leuk om te lezen dat je me volgt, ik ben er dit jaar nog op de Valkenoord bij.

    Dan kunnen we onder het genot van een bakkie bijpraten (en ja, het zijn dezelfde impellers. Die zijn rond mei inderdaad geplot).

    met groet,
    Klaas
     
  15. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Hallo allemaal,
    De bronzen gietstukken zijn binnen. De gietstukken zijn me niet tegengevallen,
    de impellers zijn boven verwachting, het pomphuis is wat minder.

    De foto's spreken voor zich (denk ik).

    Op de eerste foto's zijn de gietstukken te zien zoals ze uit de mal zijn gekomen. De restanten van de gietmal zitten er nog deels aan.
    Daarna de eerste nabewerkingen met behulp van een draaibank.

    4200 Ruwe Gietsels.JPG

    4200 Ruwe Gietsels.JPG

    Ik ga met de impellers beginnen.

    Aan elke impeller zit nog een deel van het gietkanaal. Van dit deel maak ik dankbaar gebruik om het center te bepalen. Ik span de impeller in mijn draaibank op, en draai het gietstuk dusdanig af zodat ik dit weer kan inklemmen om zo de impeller uit te boren.

    4300 Gietsels bewerken.JPG

    4310 Gietsels bewerken.JPG


    De foto's geven denk ik wel een goed beeld van de kwaliteit. De gietstukken vragen de nodige nabewerking, maar denk dat het resultaat er wel naar zal zijn. De impellers voelen heel sterk aan, ik heb bij het nabewerken zelfs een slijptol op kunnen zetten.
    Bij het nabewerken vergen die "spat" bolletjes, die tijdens het gietproces zijn ontstaan, de grootste uitdaging. Zie bovenstaande foto. Die "bolletjes" zitten overal, maar ik ben blij dat er geen holtes door luchtbellen in de gietstukken zitten. Nu is het een kwestie van overtollig materiaal, gecontroleerd eraf zien te krijgen.

    4320 Gietsels bewerken.JPG

    De ribbels lijken optisch erger dan ze zijn, dit zijn de 3D print ribbels van de originele 3D print. Geeft denk ik een aardig beeld van de nauwkeurigheid van de gietsels.

    Onderstaand nog niet een eindresultaat, maar geeft een idee hoe de impellers eruit gaan zien.

    4330 Gietsels bewerken.JPG

    4340 Gietsels bewerken.JPG

    https://www.dropbox.com/s/r7y1m06dz6xr99t/4340 Gietsels bewerken.JPG?dl=0

    Voorlopig is er genoeg werk te doen :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
     
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Geweldig, wat een vooruitgang!
    De gietstukken zijn mooi geworden, en goed na te bewerken zie ik aan de foto’s. Die ribbels heb ik ook in mijn bronzen 3D prints zitten, vooral op het bladoppervlak. Zal te maken hebben met de oriëntatie van het onderdeel tijdens het printen.

    Wat is er mis met het pomphuis? Op de foto lijkt er weinig mis mee.

    Wat heb je trouwens voor een draaibankje?
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2017
  18. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @haje74 het pomphuis is aan de zijkant wat slechter, iets hol getrokken. En op het gietpunt, het punt waar het brons je werkstuk binnen gaat, is een holte ontstaan. Dit zit aan de binnenkant van het pomphuis. Opzich ook weer geen schokkende situatie, maar toch. In de andere gietstukken zitten geen holtes, alleen "bolletjes". Maar moet zeggen dat het geheel zeker top is. Ben erg blij met de gietstukken.

    Mijn draaibank is van Wabeco, de D4000E. Erg fijne bank, vind ik zelf. Straks erg handig voor het draaien van de assen.

    Denk dat ik de assen op 10mm hou en de impellers met spieën aan de as borg.
    Heb jij soms ervaring met het balanceren van impellers? Ik vraag me sterk af of die impellers die ik nu aan het bewerken ben, wel in balans zijn.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  19. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Wat betreft het pomphuis; hoeveel wanddikte heb je om de gietfout te herstellen, of kan dat niet en moet je het zo laten?

    Dat is een mooie bank! Daar kan ik momenteel alleen van dromen...

    Een aandrijfas van 10 mm dik over de volle lengte lijkt me wat overdreven, 8 mm is denk ik voldoende en wellicht kan hij ter plaatse van de overbrugging door het bochtgedeelte van de intake ook nog wel wat dunner om de aanstroming van het water zo min mogelijk te hinderen, maar dat heeft vooral met materiaalkeuze te maken.

    Qua balanceren zijn er setjes te koop om de balans van je impellors te checken en te verbeteren. Check Google; zo gevonden.

    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2017
  20. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Dit bijvoorbeeld:

     

Deel Deze Pagina