Bouwverslag Alsberg jet boot -schaal 1:5-

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Klaas Schouten, 22 okt 2017.

  1. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @pompebled Dank voor je inbreng! Ik heb er inderdaad een koelmantel bij bedacht. Die wordt vanuit de jet gevoed. Het retour van het koelwater wil ik eigenlijk ook aan de achterkant maken. Maar moet dat nog bekijken.

    Ik begrijp nu dat de hak niet helemaal optimaal is. Had daar zelf nog niet zo bij stil gestaan. Mede omdat de scoop van het rooster ervoor zit. Ik hou het als een aandachtspuntje.

    @Unusual RC jammer dat het toerental niet zoveel zegt. je hebt gelijk, de belasting van de motor kun je er niet vanaf leiden. wellicht wel een beetje in combi met de temperatuur. zal daar eens verder over nadenken
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  2. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Ik heb net nog even naar mijn romp zitten kijken. Maar gezien jullie inbreng, ga ik dit denk ik aanpassen. Zoals het nu zit, doet het inderdaad behoorlijk afbreuk aan de vorm van de romp.
    Dank voor jullie input!

    Eens bedenken hoe ik dit het makkelijkste kan fiksen.
     
    haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    @Klaas Schouten s je met het rooster en de scoop vaart dan zal het wel meevallen: de trailing edge van de scoop is scherp dus die laat het water mooi los.

    Het gaat dan eigenlijk alleen om de 2 driehoekige vlakjes aan weerszijden achter de scoop die het water naar boven willen ombuigen voordat het de romp los zal laten. Eerst eens varen met rooster en scoop en zien hoe dat gaat, later kun je altijd nog een aanpassing doen toch?
     
  4. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @haje74 je hebt in principe helemaal gelijk, alleen kan ik er nu nog relatief makkelijk bij. als ik het pomphuis erin hebt zitten kan ik er denk ik wat moeilijker bij.

    deze week is het toch niet zo druk op mijn werk, als het dan ff kan probeer ik het denk ik toch maar te fiksen
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zou het zeker fiksen, daar het hydrodynamisch niet goed is. Omdat een jet-drive op schaal niveau nog steeds minder efficiënt is dan een prop zou ik hier zeker niet op bezuinigen nu het nog kan!

    Dan komt je 50km/u beter in zicht ;)
     
  6. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Het grootste deel is gereed. Hak is weg.
    De primer zit er op, denk dat ik er nog 1 laag over spuit en dan aan de verflaag ga aanbrengen.

    0290a afbouw romp.JPG
    hier nog met hak

    0290c afbouw romp.JPG

    en na het nodige schuur en plamuurwerk een heel ander gezicht

    0290d afbouw romp.JPG
    romp loopt nu tot aan de spiegel rechtdoor

    0290e afbouw romp.JPG

    0290f afbouw romp.JPG

    tot zover het aanpassen van de hak
     
    Stoompomp, haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi werk! Dit gaat zeker weten helpen!
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dit gaat absoluut positief bijdragen aan het vaarbeeld.
    De overgang van bodem naar spiegel bij een planerende romp moet zo scherp mogelijk zijn, en de rompbodem vlak!
    Vroeger - in de tijd dat we nog borstels op de onze elektromotoren hadden, en ni-cad cellen in staafpakketten om ze van energie te voorzien - legden we een rups stalibit express of epoxy op de overgang van romp naar spiegel. Na uitharden schuurden en slepen we die messcherp. Water laat dan makkelijker los.

    Naast het loslaten van het water is een vlakke bodem ook erg belangrijk.
    Een waterverplaatsetende romp van een sloep gaat steeds dieper liggen (en hogere golven trekken) wanneer je meer motorvermogen toepast.
    Dit komt door de vorm van de romp. Jou "hak" trekt het hek naar beneden, wat extra weerstand gaat opleveren. Hoe harder de romp gaat, des de hoger die weerstand. Die is overigens niet lineair, net als bijvoorbeeld luchtweerstand.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
    Bart83, Unusual RC en haje74 vinden dit leuk.
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    @Klaas Schouten : ben benieuwd hoe je de dualstage hebt ontworpen; dit is toch minstens even belangrijk als een goed ontworpen onderwaterschip :)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het prachtige werk van Bart!
    En mijn favoriete vliegtuigontwerper Claudius Dornier, die deze kanalen ook in de schaal 1 op 1 had voorzien. Een genie zijn tijd ver vooruit!

    Echter dit zou ik niet zo snel bij jet aangedreven modellen toepassen.
    Immers bij het wegvaren zou dit voor ventilatie kunnen zorgen.

    Overigens hebben powerboten wel iets dergelijks, meerdere steps (net als de vliegboot) met soms een luchtpomp die door kleine gaatjes een bed van belletjes produceert om zo de rompweerstand te verminderen.
    En soms een geul naar de zijkant van de romp om lucht tussen romp en water te forceren.
    Maar we dwalen af...
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @ron van sommeren , dat is idd een mooi stukje techniek/innovatie.

    ik denk ook dat de romp zo vloeiend mogelijk moet zijn en zo min mogelijk weerstand moet hebben. Zeker als ik dichtbij de 50 km/uur wil uitkomen.

    met het nabewerken van de impellers loop ik wat vertraging op. ik krijg het 2 en 5 blad niet in mijn drieklauw. Na diverse mislukte pogingen om ze in te klemmen, maar besloten om een vierklauw te bestellen.
    beetje een aanslag voor mijn budget, maar is niet anders. De vierklauw is reeds in Duitsland besteld, in de tussentijd kan ik mooi de romp verder afwerken.

    @haje74 , het ontwerp is voor een deel proefondervindelijk. Door te kijken hoe het gaat werken, hoop ik het geheel werkend te krijgen.

    Ik zit momenteel nog een beetje met de as te dubben.

    Over de bevestiging van de impellers. ik wil niet de as elke keer los te moeten koppelen om zo de impellers te kunnen verwisselen. Aangezien de impellers in het pomphuis zitten, is het vrij lastig om er vanaf de zijkant erbij te komen. Hierdoor kan je dus geen spiebussen losdraaien.

    Nu zit ik er aan te denken om het laatste deel van de as, het deel waar de impellers zitten, in zeskant(staf) te maken. De naaf van de impellers voorzie ik dan ook van een zeskantprofiel. Ik kan dan de impellers er gemakkelijk op en af zetten en weet zeker dat de impellers niet kunnen doorslippen. Daar de draairichting altijd dezelfde kant op is, klemmen ze zichzelf vast omdat ze niet verder naar voren kunnen. Bij een ronde as hou je altijd het risico dat de impellers los kunnen komen en wellicht in de jet/pomphuis schade aanrichten als ze zich een weg naar voren gaan werken.

    Het is een gedachte, eens kijken waar het naar toe lijdt.
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het houdt mij ook nog steeds bezig, de impeller bevestigings methode.

    Aangezien ik met kunststof versies ga testen kan ik een inbustonnetje niet gebruiken. Veel te zwak in kunststof.

    Een zeskantige as zou top zijn, alleen hoe ga je dat achteraf in jou impellers krijgen?
    Met 3D printen is dat niet heel moeilijk. Wordt wel een "dure" as. Immers moet het ter hoogte van de lagers aan de kant van de motor weer rond zijn. Anders heb je daar lekkage.

    Zelf twijfel ik aan een dog-bone oplossing, waarbij de meenemer voor de impeller komt, en de impeller achter met een moer/schroefdraad op de as bevestigd wordt. Dan moet wel die moer in de stator naaf verdwijnen op één of andere manier...
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Conisch, spanbus? Werkt goed voor de klappen van verbrandingsmotoren in vliegtuigen.
    Een schroef is makkelijker conisch uit te draaien dan aanbrengen van zeskant of spline.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2018
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat is ook een goede oplossing, Ron! (y)
    Ik ben er nog niet over uit, maar zeker een alternatief.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ga je dit op deze manier doen?
    Zie link,
    https://makezine.com/2011/03/14/drilling-square-and-hexagonal-holes/

    Pieter heeft mij destijds hierop attent gemaakt.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Volg deze link en zie de theoretische achtergrond.
    Verder nog meer toepassingen.



    Helaas in het Russisch, maar niet spraak ondersteund.
    .
     
    haje74 vindt dit leuk.
  19. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @ron van sommeren , het idee is goed. Zal er eens naar kijken. Alleen werkt conisch volgens mij alleen als je 1 impeller wilt bevestigen. Hier moeten er 2 achter elkaar worden geplaatst. Maar kan het mis hebben.

    @Stoompomp, dat is inderdaad iets waar ik aan denk. Vind dat toch verbazend om te zien, en denk hetzelfde als HJ. Hoe nauwkeurig is dit.

    @Unusual RC , zo'n dog-bone verbinding lijkt me ook niet helemaal optimaal. wellicht als laatste middel in achterhoofd houden.

    Voor nu heb ik de volgende vier ideeën:

    1 Een brootsset voor zeskant profiel, onderstaande link is een voorbeeld. Werkt (denk ik) volgens hetzelfde principe als een spiebaan. Maar ook hier de vraag, hoe nauwkeurig is dit.
    https://www.nogatools.nl/brootsen

    2 Mocht een zeskantprofiel niet haalbaar zijn, dan wellicht een spiebaan als optie.

    3 Voor nu, komende week ga ik een veldonderzoek houden, om het zo maar te noemen. Bij een paar ijzerwaren winkels eens gaan kijken wat er is. Een clubgenoot gaf als tip, ga gewoon eens kijken of je soms iets met de juiste passing kunt vinden. Dus wie weet wat ik ga vinden.

    4 Ik wil in ieder geval een bithouder gaan verbouwen. De binnenkant van een bithouder heeft een mooi zeskantprofiel en je hebt van die verlengde bitjes, waar een mooi stuk zeskant al aanzit. Wellicht lukt het hier om iets nuttigs uit te halen.

    Bij het ontwerp heb ik hier enigzins rekening mee gehouden, dat wil zeggen, het pomphuis is modulair opgebouwd. De hub van de eerste impeller is 20 mm lang, de eerste impeller, die er meteen na komt, is ook 20 mm lang. De laatste impeller is vervolgens weer identiek aan de eerste, ook 20 mm lang. Hierdoor heb ik dus elke keer dezelfde aansluiting op de as. Ik heb dus 3x een 20 mm lange bus van iets nodig.

    Verder schiet het aanpassen van de romp aardig op. Er moet nog 1 verflaag op en dan nog de laklagen (waarschijnlijk 3x). Verwacht volgend weekend hiermee klaar te zijn. Foto's volgen dan.

    tot zover de vorderingen
     
    ron van sommeren en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland

Deel Deze Pagina