Bouwverslag Andrea Gail

• Topicstarter Topicstarter mega
  • Startdatum Startdatum
M

mega

Guest
Hoi collega bouwers!

Vanmorgen heb ik de Andrea Gail van Billing Boats aangeschaft bij Verspaget in Eindhoven.
Leuk scheepje, veel detail, belooft dus een heel leuk project te worden.
Daar wil ik een verslag van gaan bijhouden op dit forum. Ik heb zelf de afgelopen weken ook veel
bouwverslagen doorgelezen en dat was heel leerzaam en leuk. Ik hoop dan ook dat sommigen van jullie
ook wat aan dit verslag gaan hebben.

Daarnaast wil ik natuurlijk graag gebruik maken van al jullie opmerkingen en tips.
Ik heb in het verleden al wel een boot gebouwd (Littorina van Graupner), maar ik ben dus geen heel ervaren bouwer.

Maar goed, ik ben vandaag natuurlijk meteen begonnen! Hier wat eerste foto's:

DSC_0003_klein.jpg

De uitgepakte bouw doos, mijn andere projectje (houtbouw zuiderzee kotter) er voor de show even bijgezet :D

DSC_0002_klein.JPG

Mooie beslag set met veel detail, dat wordt dus leuk!

DSC_0004_klein.JPG

DSC_0006.JPG

DSC_0008.JPG

De eerste hand aan het houten roer gelegd. De schroef ga ik vervangen door een messing exemplaar, de schroef as ziet er redelijk goed uit.
De schroef ga ik samen met de motor aanschaffen. Hebben jullie suggesties voor een goeie motor voor dit scheepje?

Wordt vervolgd!

Ziet er goed uit.
En toch nog vrij veel delen kant en klaar in de kit zo te zien,
zoals dekken, kiel, spanten en romp.
En natuurlijk ook lekker veel beslag 8)

Zijn de deleln voor het stuurhuis ook lasercut?
En geeft BB in de beschrijving geen advies vwb de motorkeuze?

Krijg zelf ook wel zin om een nieuw model te bouwen bij het
zien van deze foto's.
Leuk dat er weer een nieuw bouwverslag is.
Veel plezier bij de bouw en ik blijf dit volgen :wink:

Zijn de deleln voor het stuurhuis ook lasercut?
En geeft BB in de beschrijving geen advies vwb de motorkeuze?
Ja, alle houten delen zijn lasercut, dus mijn stanleymes heeft het druk de komende tijd!
Ik heb in de beschrijving van BB geen advies gevonden over de motor. Er is overigens nauwlijks sprake
van een beschrijving. De instructies bestaan bijna volledig uit foto's en tekeningen.
Gelukkig zijn die heel duidelijk dus heb je hier eigenlijk voldoende aan.

Het is hoog tijd voor een update van mijn bouwverslag van de Andrea.
Afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met het voorbereiden van de romp (schuren, vijlen, schuren, vijlen, ...)
en het voorbereiden van de plaatsing van roer en schroefas.
Gister heb ik de motor en elektronica aangeschaft:
zender_klein.jpg

Ik heb voor graupner gekozen. De motor is een 600 speed geworden. Is aan de stevige kant voor een boot van dit formaat,
maar ik denk dat het wel kan. De zender is een X412, met 6 kanalen heb ik hiermee voldoende om nog wat uitbreidingen toe te voegen.
Hierover later meer.
motor_klein.jpg

Naast het werk aan de romp ben ik ook begonnen aan de stuurhut.
opbouw_klein.jpg

Wat me bij het houtwerk opvalt is dat bijna alle onderdelen net niet passen, alle houten delen moet soms stevig bijgevijld en
geschuurd worden om passend te krijgen.
Als laatste heb ik vandaag de houten steun voor het roer met 2C lijm vastgezet.
roersteun.jpg

Ik ben al wat vooruit aan het kijken naar uitbreidingen. Een uitbreiding die ik zeker wil doorvoeren is het werkend maken van de twee kranen.
Ik heb op ons forum gelezen dat ik een zeilwinch servo zou kunnen gebruiken als lier. Dit mechanisme wil ik gebruiken om de kranen omhoog
en omlaag te bewegen. Ik zag op Conrad een leuke zeilwinch die ik hiervoor besteld heb:
Zeilwinch van Conrad
Als ik hem binnen heb moet ik nog kijken of ik de twee kranen op 1 zeilwinch aansluiten of dat ik plaats kan vinden voor twee zeilwinches.

Het is passen en meten geblazen, want er is alleen een opening in het achterdek.
Wil ik dus overal goed bij kunnen, dan moet alles goed dicht bij elkaar geplaatst worden.

Binnenkort meer! Opmerkingen en tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Kan je mij vertellen met welke lijm je aan de binnenkant het hout op de romp gelijmt hebt? De onderste balk dus

Beste Mega,

Als ik je een tip mag geven.

Als je veel wilt gaan varen met de Andrea, vervang dan de originele schroefas door het liefst eentje van bijvoorbeeld Raboesh. BB staat niet echt bekend om de kwaliteit van zijn schroefassen.

Voor de rest een leuk schip om te zien, ben benieuwd naar de rest van het verslag.

Bedankt voor de tip.
Ik had inderdaad al hier en daar op het forum gelezen dat de BB schroefassen niet de allerbeste zijn.
Daar kwam nog bij dat de originele as veel te lang was, waardoor de motor onbereikbaar zou worden
als ik straks het dek heb bevestigd.
Daarom heb ik nu een Robbe schroef as van 13 cm, terwijl het origineel 21 cm is.

Groet, Rinie

Ik heb ook nog een tip i.v.m die zeilwinch.
Als je een gewone servo (bv. 5€ van conrad) koopt, dan kan je deze ombouwen tot een winch.

Als je de potmeter loskoppelt van de'hoofdas' dan blijft de servo doordraaien als je de stick beweegt.
Als je daar dan een spoel op zet dan heb je een veel goedkopere (zeil)winch.

Goeie tip! Dat ga ik zeker proberen, voor 5 euro per servo kan ik me daar geen bult aan vallen.
Bedankt, Rinie

Je kan ook experimenteren met de potmeter. als de waarde verdubbeld draait je servo het dubbele aantal slagen, en halveer je waarde van je potmeter dan draait de servo de helft minder.
Kan ook zijn dat de uitleg net andersom moet. Heb nog in een modelbouwblad een compleet artikel staan. Als je wilt kan ik dat wel scannen en in een pb'tje naar je toe sturen.

Deze manier is veiliger omdat de servo stopt en niet per ongeluk de hele boel kapot draait omdat je per ongeluk de stick te lang vasthoud.....

mvg
Roelof

Hoi Roelof,

als je me dat artikel wil opsturen, graag! Dan kan ik het eens uitproberen.

alvast bedankt, Rinie

Dit weekend weer wat stapjes gemaakt met de Andrea.
Allereerst ben ik begonnen met het plamuren, schuren en verven van de kajuit.

Na twee laagjes verf ziet het er nu zo uit:
verf1_klein.jpg

verf2_klein.jpg

Zowel de binnen- als de buitenkant kunnen nog wel een laagje verf gebruiken. De binnenkant
heb ik trouwens in de beits gezet, om zo de hout structuur niet te verliezen.

De roer-as is inmiddels ook geplaatst met 2C lijm. Met het vastzetten van de schroef-as wacht
ik nog even tot ik de messing schroef binnen heb, dan kan ik kijken hoe ver de as uit de romp
moet steken.
roer_klein.jpg

Ik ben begonnen met de voorbereiding van de het plaatsen van de elektronica.
Zoals eerder gemeld is het passen en meten geblazen, omdat het dek-luikje aan de krappe kant is.
motor_klein~0.jpg

Het is natuurlijk vooral zaak dat ik de onderdelen zo plaats dat ik straks overal nog een beetje
bij kan voor het onderhoud. De motor zit vast met een ijzeren spanband zodat ik hem eenvoudig vast en los
kan draaien. De servo zet ik natuurlijk gewoon met schroefjes vast, dus die kan ik ook vervangen.

Ik heb wat servo-tjes besteld bij Conrad om daar een lier voor de kranen van te maken.
Ook daarvoor moet ik nog wat ruimte zien te vinden...

Wordt vervolgd. Reacties, tips en commentaar zijn natuurlijk weer van harte welkom!
Groet, Rinie

De schroef-as zit op deze foto inderdaad vrij schuin. De as zit nog niet vast, dus ik kan er nog wat
mee spelen. Het is echter wel zo dat ik noodgedwongen een korte as heb gekozen (vanwege
het ruimte gebrek) en ik de as dus vrij schuin omhoog loopt om de motor te bereiken.

Groet, Rinie

Hallo Rinie,

De lijm die jij gebruikt, Pattex Stabilit express, gebruik ik ook heel veel, oa om waterjets in te lijmen. Super sterk spul, kan ik alle modelbouwers aanraden.

De beschrijving van hoe je een zeilwinch kan maken heb ik als pb'tje naar je toe gestuurd.

En... begint er al leuk uit te zien, blijf het volgen.

mvg
Roelof.

Vandaag weer wat aan de Andrea gewerkt, dus de hoogste tijd voor een update-tje.

Ik heb wat detail onderdelen in elkaar gezet.
dek_klein.jpg

Er komen drie lieren om het achterdek, een grotere lier op het voordek en er komt een kraantje op het achterdek.
lier_klein.jpg

Verder heb ik een koperen schroefje (Raboesch) opgehaald bij Verspaget en de schroef-as is vastgezet.
Met het vastzetten van het roer wacht ik nog even totdat de romp geverfd is.
schroef_klein.jpg

Al met al begint het al een beetje op een schip te lijken.
boot_klein.jpg

Als volgende stap ga ik de motor, zender, servo, etc op de goede plaats zetten.
Voordat ik dan het dek ga vastzetten wil ik eerst kijken hoe de boot in het water ligt.
Met de dekken los kan ik nog gemakkelijk ballast toevoegen.

Vraagjes:
1. Wat gebruiken jullie als ballast om het schip te verzwaren?
2. Wat is het handigst: eerst de dekken vastzetten en dan de romp verven, of eerst de romp verven en dan de dekken vastzetten?

Kortom, weer vollop werk aan de winkel, wordt vervolgd!

Groet, Rinie

Ik vind ook wel dat de as erg schuin staat :(
Persoonlijk zou ik toch proberen om de as wat rechter in de romp te krijgen.
Je verliest nu wel heel veel stuwkracht en roerdruk

Back