bouwverslag apogee mini-DLG compleet balsa

robert14

Forum veteraan
bij ons op de vliegclub zijn we in clubverband een mini-DLG aan hte bouwen. we hebben gekozen voor de apogee. dit vliegtuigje is zompleet te bouwen uit balse en hiervoor zijn we slechts 4 plankjes nodig, voor de vleugel 2 plankjes en 1 voor de romp en 1 voor de kielvlaken. de romp wordt gemaakt uit twee aan elkaar gelijmde plankjes van 12 en 8mm. balsa hebben we voor de hele club besteld bij hangar.

dit is de apogee:
apogee.jpg

ik zal hier in dit draadje de bouwvorderingen van mijn apogee bijhouden. we zijn gisteravond begonnen aan de bouw en de foto's daarvan volgen binnenkort. dit wordt mijn setup:

servo's (2 stuks):
TPSG50.jpg

Size : 22.9x11.4x22 mm / 0.9x0.45x0.87 in
Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 5g / 0.18oz
Speed : 0.10 sec/60(4.8V)
Torque : 0.8 kg-cm
Working Temp : -30C~60C
Teflon Bushing, 15cm wire, coreless motor

li-po accu ( 2 besteld):
HXT180S.jpg

HXT 180mAh 12-20C Single Cell
Dimentions: 22x31x3mm
Real Tested Weight: 5.1g

ontvanger:
s_40FM.jpg

Description:

size:34 X 20MM Antenna:800MM
FM 40MHZ 6 channel receiver
Interchange able crystal. PPM mode, weight 9g
Compatible with Futaba's transmitter

ik ga deze ontvanger gebuiken zonder de behuizing.

in dit draadje zal ik de bouwvorderingen bijhouden. reacties zijn welkom :wink:

Heel erg leuk. Ik heb al vaak zitten twijfelen of ik niet ook zo'n ding moet bouwen. Ik ben benieuwd naar jullie bouw en vliegervaringen!

Neusje maken:
voor de gehele romp gebruiken we 3mm balsa. ik heb 5 plaatjes van 12*5cm uitgesneden en deze met CA-lijm op elkaar gelijmd. hierna heb ik de neus van de tekening erop getekend en het geheel uitgezaagd met een figuurzaag. hierdoor krijg en een mooie neus van 15mm breed. het balsa heb ik gewoon met een scharp hobbymesje gesneden. hierbij het resultaat:

m5110010ub4.jpg

m5110014uu5.jpg

m5110015ay1.jpg

romp zijkanten
de rompzijkanten worden ook uit 3mm balsa gemaakt en worden gewoon direct van de tekening overgenomen. gewoon 2x overgenomen en uitgesneden:
m5110011cq1.jpg

m5110013qk0.jpg

spanten romp maken
hierna ben ik verder gegaan met het maken van de spanten voor de romp. deze heb ik gemaakt uit 2mm multiplex. in de spanten moeten ook gaten voor de servokabels. ik heb eerst 4 gaatjes geboord met een 2mm boor en daartussen het hout weggesneden met een scherp mesje. ook moeten er gaatjes aan de zijkanten komen om de stuurtouwgeleiders in de lijmen. deze zijn er in gemaakt met een rond vijltje. dit is het uiteindelijke resultaat:
m5110016fl3.jpg

reacties zijn welkom. sorry voor de soms onduidelijke foto's :?

hey robert

gaat mooi man ,je hebt de snelheid er lekker in ;)
ik vond het gisteren ook erg gezellig op de club

groeten arnold

OLC aan de DLG

Na de presentatieavond hebben zich bij de OLC 14!!! man gemeld voor het mini-project. Gisteravond was de eerste bouwavond.
De aangekochte materialen werden uitgedeeld en de tekening nogmaals doorgesproken. Daarna was het bouwen geblazen. Niet door iedereen trouwens. Sommigen kozen ervoor om de bouw thuis te doen maar van de gemaakte mallen werd dankbaar gebruik gemaakt.
Het o zo gezellige clubgebouw van de OLC is niet zo groot dat sommigen ervoor kozen om aan de bar te gaan bouwen.

Meerdere foto's en een compleet verslag zal de komende tijd beetje bij beetje verschijnen op de F3K site. Morgenavond zal deel 1 er op staan.

Oja, Robert zal waarschijnlijk op de volgende avonden niet aanwezig zijn. Deze jongen bouwt zo hard en is zo gemotiveerd dat hij wellicht de volgende bouwavond op het veld staat te vliegen ;)

4547e548f837eae.jpg

4547e548f809450.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
zekers een gezellige club :wink:
hopelijk binnenkort de volgende bouwavond en dan lekker mn rompje afmaken. :D

Gaaf! Ik zal eens bij ons op de club zoiets voorstellen, alleen we heben daar nergens ruimte voor. Of doen jullie het in een cafe o.i.d?

Anders begin ik er wel een keertje zelf aan.

(offtopic, Robert, geld is binnen hoor :))

wij bouwen gewoon in het clubgebouw. daar hebben we een bar met een paar tafels. kunnen we mooi werken dus.

vandaag heb ik weer wat kunnen doen aan mn apogee. ik ben vandaag bezig geweest met het inlijmen van de spanten in de romp.

in 4 spanten moesten buisjes komen voor de geleiding van de draad voor de single-pull. dit er er in gemaakt met een vijltje en daarna heb ik de buisjes erin gelijmd met secondenlijm. dit is de eerste spant die recht voor de vleugel komt:
m5110001la0.jpg

en nu erin:
m5110004dc6.jpg

vervolgens de 2e en 3e spant erin gelijmd:
m5110012cb7.jpg

m5110013nv4.jpg

de spanten zijn volgens mij uit 2mm multiplex gemaakt. hier moet theo even op reageren of deze dikte goed is. ik heb zijn multiplex gebruikt.

hierna was de vleugelbevesteging aan de beurt. hiervoor heb ik een stuk triplex in dezelfde breedte als de spanten gezaagd en hier een u van gemaakt. onderin heb ik een boutje gelijmd voor de breekbout en voor de stevigheid nog even 2 plaatjes balsa eroverheen.
m5110019fy0.jpg

hier heb ik de buisjes erin en 2.5 mm balsa eroverheen.
m5110020nw5.jpg

hier is de romp met het neusje even erop:
m5110025qs5.jpg

voor het hele toestel gebruik ik secondenlijm van de wibra. kost slachts 50 cent voor 5 tubes dus lekker goedkoop en werkt super. reacties zijn natuurlijk welkom.

Robert,

De vleugelbevestiging moet even anders. Op deze manier trek je de moer er zo uit. De moer moet echt geborgd zijn. Zorg je dat de sleuf die je ten behoeve van de bout kleiner is dat de opening voor de moer dan krijg je dus een soort omgekeerde T die je eruit zaagt. Daardoor blijft de moer als het ware achter het mpx haken en kan zo behoorlijke trekkrachten aan.
Zover ik het op de foto kan zien is dat in jou geval niet zo en is de kans groot dat straks het hele spul er zo uitgetrokken wordt.

Kijk even goed naar de tekening en de foto's op de site. Daar zie je ook dat de busjes voor de stuurlijnen vlak langs de bout lopen. Jij hebt ze helemaal lans de rompkant. Dat zal ongetwijfeld willen. Toch is het beter om ze te maken zoals in mijn voorbeeld. Anders lopen de stuurlijnen onder een te grote hoek de pook in en uit. Dat gaat te veel schuren en zal niet lekker soepel lopen.

Verder prima zo!

dat met de moer valt wel mee hoor theo, maar het is inderdaad niet goed te zien op de foto. het is alshetware een omgekeerde t zoals jij zegt. ik heb eerst de u gezaagd en daarna heb ik hem aan de onderkant verder uitgevijlt zodat de moet erin valt. komt wel goed volges mij. de linker romphelft zit er nog niet op vastgelijmd maar hield ik er gewoon ff tegenaan voor de foto.

en robert gaat maar stevig door ,klasse man ;)

maar wat betreft die moer, denk ik dat theo gelijk heeft
het volgende probleem kan zijn dat je de bout met het bevestigen van de vleugel niet ver genoeg naar binnen kan draaien
(denk om de krachten bij het smijten )

verder ziet het er heel mooi uit

zo is het ongeveer gemaakt:
moersysteemyp0.png

onze camera kan helaas geen duidelijke foto's van dichtbij maken dus hiermee zullen jullie het mee moeten doen. voor het hoogteroer heb ik een towerpro servo van 5 gram, maar helaas passen er geen 2 hiervan in het rompje, wie heeft er nog een goed(kope) oplossing voor een kleine servo voor het richtingsroer?? ik wil wel graag een goedkope servo omdat het voor mij een echt budgetkistje is. zou dit een optie zijn:
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_SERVOS_10.html

ik hoor jullie mening wel.

Hoi Robert,

Die servo-tjes van bidproduct lijken verdacht veel op Dymond d37 ECO.
In de FMT stond bij de neuheiten van robbe een servo die er ook als twee druppels water op leek.
Zelf heb ik de Dymond versie in mijn Mini en ben er redelijk tevreden mee.
De herhaal nauwkeurigheid en middenstelling kan beter.
Verwacht dus geen top kwaliteit, maar voor $3,= per stuk is het een prima servo-tje.

Frans

Back