Bouwverslag ASD 2810 Waterstroom

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hoegaarden, 26 dec 2016.

  1. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hallo collega bouwers,

    Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn eerste sleper met thrusters een zogenaamde ASD weggedaan. Dit vanwege financiele redenen. Een vervanger stond wel in de planning ooit, maar ik wist nog niet wanneer. Omdat tijdens afgelopen seizoen ik het hebben van een ASD sleper toch wel heel erg miste was ik al weer wat rond aan het kijken en studies aan het doen welke het dan precies moest gaan worden. Dit kost vaak de meeste tijd.

    Halverwege het jaar ontstond bij de Marinemodelbouw club de wens om een aantal ASD 2810 van de Koninklijke Marine te gaan bouwen. Omdat ik al wat ervaring had met de mallen en rompenbouw werd ik gevraagd om de rompen te verzorgen. Uiteindelijk werden er 8 gemaakt en toen dit was afgerond half november dacht ik bij mezelf, waarom zou ik niet ook een 2810 gaan maken? Ondertussen was ook zeer veel tijd gaan zitten in het ontwikkelen van een goede aandrijving voor de marine slepers, werk wat ik 1:1 kon overnemen voor mijn eigen project. Zo ontstond dus het idee om een sleper van Wagenborg te gaan bouwen. Vanwege de kleurstelling en de hoeveelheid foto's die ik van een collega bouwer kon krijgen, erg dankbaar was ik ook voor de werf-tekeningen. Zonder 1 van beiden is geen natuurgetrouw model te maken, ben ik van mening.

    Hoofdgegevens
    Bouwjaar: 2008
    Bouwwerf: Damen Gorinchem
    Waterverplaatsing: 532 ton
    Lengte (o.a.): 28,67 m
    Breedte (o.a.): 10,43 m
    Holte (hoofddek): 4,6 m
    Diepgang (skeg): 4,70 m
    Machinevermogen: 5.000 pk (2x CAT)
    Trekkracht: 57900 kg

    Voor een model 1:50 geeft dit:
    Gewicht: 4,4 kg
    Lengte: 57,3 cm
    Breedte: 20,8 cm
    Diepgang: 9,4 cm

    Tug_Waterstroom,_Emder_Hafen.jpg

    Het lijnenplan werd zelf gemaakt (ik had geen tekening) en de onderdelen voor de plug besteld bij een laser snij bedrijf. Daarna de plug in mekaar gezet en beplaat. Hierbij zo min mogelijk plamuur gebruikt omdat ik het kale polystyreen wil behouden. Hier hecht het polyester niet op en dit geeft zonder veel schuurwerk een mooie gladde mal. De platen zijn ontwikkeld in een scheepsbouw programma en bevatten dus geen naden.
    Voor een knikspant rop werkt dit bijzonder goed, maar deze romp heeft ronde kimmen en er kwam dus wel wat plamuur aan te pas.
    IMG_20160223_183002054.jpg

    IMG-20160223-WA0019.jpg

    IMG-20160223-WA0028.jpg

    IMG-20160223-WA0030.jpg

    AmCsE3qrh3i8-_TJrdwmDMbm7tfq54zOqQ5Oi0B0xd4H.jpg

    Ap3WafRa4zWXXNGcm5F3PyqUvO785p9WGPp2JILIOoin.jpg

    Achterin ook de 3D geprinte vormdelen boven de thrusters. Ook ankerkluizen en ramen worden in de plug en dus de mal meegenomen. De plug is 1 mm breder dan de uiteindelijke mal omdat er een scheidingsplaat in het midden is meegenomen.
    P1070715.JPG

    Toen de plug mooi glad was en ingesmeerd met wax was het tijd om er gelcoat op te smeren. 2 lagen van in totaal 350 ml gingen erop , lekker dik en zorgen dat er geen luchtbellen ontstaan. Daarna een 4-tal lagen 225 gr/m2 glasvezeldoek. In combinatie met 700 gr polyester. Deze mal is overlangs gedeeld maar voor toekomstige projecten ga ik het overdwars doen, dus op het grootspant. Dit levert naar mijn idee minder schuurwerk op, en houd de kiellijn mooi strak.
    IMG-20160510-WA0008.jpg

    IMG-20160510-WA0010.jpg

    GROETJES EN VEEL MODELBOUWPLEZIER!
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
    Tamaniac vindt dit leuk.
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Mooi werk Pim. Ga je de plug er heel uithalen denk je? Ben nieuwsgierig naar het vervolg;);)
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  3. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hai Sjoerd,

    De plug kwam er perfect uit, even een mesje tussen de 2 helften en het is zo gepiept. Ik bewaar de plug en mocht de mal beschadigen dan kan ik altijd nog een nieuwe maken. Hierna gaten boren in de 2 blauwe helften zodat ze met M4 boutjes aan elkaar kunnen.

    En dan is dit het resultaat! Ik ben zeer tevreden. De uitsparingen voor de zee-inlaatroosters zijn nog los in de mal aangebracht zodat ze in de uiteindelijke romp naar binnen vallen. Dit ging zo makkelijker dan in de plug een voorziening maken. Het nadeel hiervan is dat na een romp of 5 het polystyreen af gaat brokkelen. In het vervolg ga ik hier dus aluminium voor gebruiken.

    P1070782.JPG

    P1070785.JPG

    En zoals gezegd, begin van dit jaar ook de eerste romp voor de marine club gemaakt. Het zouden er uiteindelijk 8 worden. Hier zijn goed de details in de romp te zien. P1070791.JPG

    P1070798.JPG

    P1070799.JPG

    Mijn eigen rompje volgde afgelopen november:
    IMG-20160703-WA0002.jpg

    IMG-20160703-WA0008.jpg

    En hier gaan we lekker verder mee!

    GROETJES EN VEEL MODELBOUWPLEZIER!
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zoals je weet maak ik geen mal maar alleen een plug Vind het bere interessant om dit nu in detail te zien hoe je dit doet. Houd ons op de hoogte.
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Knap Pim, ik was al fan maar deze foto bevestigen dit alleen maar, het lijk net alsof we gewoon eventjes een rompje maken. Althans zo lijkt het ;-).

    Ik zie ook geen betere methode om je kit te promoten, ik blijf volgen, kan je nog van deze kits maken?
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  6. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hai Jan,

    Het lijkt inderdaad zo makkelijk als ik het hier even samenvat. Maar er zijn in de loop der jaren wel wat 'proef' rompen aan vooraf gegaan. Ik denk dat ik 3x een mal heb moeten maken voordat er een acceptabel resultaat ontstond. En net als veel dingen geld ook hier, volhouden en doorzetten!

    Nog steeds gaat er weleens een rompje compleet mis, zeker 1 op de 4. En soms zakt dan de moed je in de schoenen want je hebt er tenslotte wel veel materiaal en energie in gestopt. Maar met de jaren wordt je er beter in en ga ik het ook leuk vinden om te doen.

    Het hele werken met een mal houd in dat je wat klodders polyester erin mikt en uitstrijkt en vrij grof de doeken erin legt. Een en ander gaat met veel rommel en is erg chaotisch eigenlijk. Er dan een rompje uit krijgen die strak en glad is en dun en sterk doet je plotsklaps al de voorgaande problemen vergeten! :) Zeker als er meer dan 1 uitkomen en bij anderen terecht komen heb je enorm veel eer aan je werk.

    De plug moet dan ook perfect zijn, dit kost zeer veel tijd, zeg een maand of 2. Daarna is het maken van de mal zo gedaan. En de rompjes van deze maat doe ik tegenwoordig in een avondje.

    Bouwpakketten van de 2810 maak ik niet Jan. Met de verstrekker van info en de marineclub zijn afspraken gemaakt zoals je begrijpt en we willen het model exclusief houden.

    Gr.
    Pim
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2017
  7. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hallo,

    De romp is naar volle tevredenheid uit de mal gekomen en de kenmerkende knikken zijn duidelijk zichtbaar.
    Nu is het zaak de romp zo snel mogelijk te verstevigen zodat de vorm er niet uit gaat. Een grootspant in het midden is ook meteen de deling van mid-naar achterdek. Met tape zorg ik ervoor dat er alleen plamuur komt op de plekken waar ik het wil.
    IMG-20161130-WA0019.jpg

    IMG-20161203-WA0021.jpg

    Voordat het dek erop gaat, moet ik eerst de ankerkluizen maken, hier kom ik later niet meer bij. Ik heb weleens lekkage gehad in het verleden en dan is het dichtmaken veel gedoe. Daarom laat ik tegenwoordig met overlengte door de romp steken, snij en schuur het aan de buitenzijde af en plamuur het dan glad zodat het er knap uitziet. Als je binnenin rondom een mooie rups ziet weet je dat alle naden goed gevuld zijn.
    IMG-20161201-WA0030.jpg

    De dekken zijn van 1 mm, niet heel dik maar door de verstevigingen eronder kunnen ze heel wat hebben. Ze voelen zelfs steviger aan dan 3 mm polystyreen zonder dekbalken wat ik voorheen gebruikte. Ook de dekken steken wat over de romp heen waarbij de naad gevuld wordt met plamuur. In de mal is er dus al rekening mee gehouden dat de romp een mm lager moet zijn.
    IMG-20161204-WA0017.jpg

    P1080539.JPG

    IMG-20161204-WA0032.jpg

    Eerst nog een randje in de romp gelijmd voor meer lijm oppervlak:
    P1080544.JPG

    Dan het dek plaatsen en de ankerpijpen afzagen:
    P1080540.JPG

    Het achterdek met balken:
    P1080552.JPG

    En het dek op zijn plek, het luik op de voorgrond wordt van aluminium en is afneembaar. De 2 kleintjes zijn alleen tijdens de bouw toegankelijk.
    IMG-20161208-WA0016.jpg

    Ik wens iedereen alvast een fijn uiteinde en geniet ervan!

    GROETJES EN VEEL MODELBOUWPLEZIER!
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Heel mooi weer Pim en supersnel! Zie ik het nu goed dat de ankerkluizen anders zitten dan zoals de romp uit de mal komt?
     
  9. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ha jij ziet ook alles!:rofl: Ja dat klopt, was ik vergeten te melden. De kluizen die in de mal zaten waren gelukkig maar 1 mm diep dus met een beetje plamuur kom ik een heel eind. Er zijn meerdere verschillen zo is ook de opbouw 1,2 m langer dan de marine versie. Maar de vorm vd romp en positie van schroeven en skeg is gelukkig hetzelfde.

    Gr.
    Pim
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je gaat weer als een professioneel bouwer te werk.
    Wat is het voordeel van het 1mm t.o.v. 3mm dek.
    succes met de vorderingen, Marc
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Hou je in de gaten dat polystyreen plaat niet heel erg goed samen gaat met polyester plamuur?
    Ik neem tenminste aan dat je polyester plamuur gebruikt?
    Heb het zelf bij mijn Fairmast gehad, dat zelfs na een paar jaar de polystyreen opgelost werd door de polyester plamuur, en dit tekende zich lelijk af in m"n bulbsteven....
     
  12. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Gaat lekker Pim. Mooi project.
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Is dat zo Adam? Dan maar niet meer gebruiken, doe het op zich niet veel. Meestal gebruik ik 2 componenten lijm. Maar die was nu op. Bedankt voor de tip!

    Gr.
    Pim
     
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bekijk bijlage 230918
    Dank je Marc! Ik leer het van de beste! 1 mm is veel makkelijker te snijden, ook de dek openingen. En met 15 mm hoge dekbalken eronder zelfs nog steviger dan een onverstijfde 3 mm plaat.

    Weer verder met de ASD sleper. Het achterdek past perfect en a droging van de lijm kan de naad dicht geplamuurd worden. Hier is de plamuur puur esthetisch en houd de boel niet bij mekaar dus ben niet zo bang voor de hiervoor genoemde effecten.

    Daarna de eerste spantjes neergezet voor de verschansing op de kont, dit is een lastig stukje met hekrol erin.
    P1080562.JPG

    P1080566.JPG

    Bovenop een behoorlijk dikke pijp van 6,5 mm diameter. Wordt nog volledig vlak geplamuurd met de achterwand waar de luiken in komen.
    P1080576.JPG

    De hekrol van een pijpje messing 8 mm en RVS as, draait op zijn beurt in een simpel stukje messing pijp.
    P1080584.JPG

    En op de kont gefixeerd met combi-power.
    P1080579.JPG

    Het geheel moest al even in de zwarte verf anders kwam ik er nooit meer bij!
    P1080585.JPG

    In de zij de opstapjes gemaakt, niet een heel lastig klusje, redelijk recht toe, recht aan.
    P1080563.JPG

    En de eerste delen van de verschansing op het tussendek! Dit deel is in 1 stuk gemaakt en daarna aan boord geplaatst. Zo zijn de spanten veel makkelijker netjes uit te lijnen. Als er eentje maar een beetje scheef staat zie je het meteen. Aan boord niet want het dek loopt op.
    P1080595.JPG

    Daarna begonnen op de kont, de uitslagen worden gemaakt in een speciaal computerprogramma dat ook in de 'echte' scheepsbouw gebruikt wordt. Dit scheelt veel materiaal en tijd.
    P1080591.JPG

    Hier nog de 'echte' kont. Ook onderop zit een rol, maar maak deze waarschijnlijk statisch.
    HEKROL.jpg

    GROETJES EN VEEL MODELBOUWPLEZIER!
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  15. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Mooi Pim.
    Heb je het messing rond van de verschansingsteunen door het dek heen staan voor stevigheid?
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  16. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat heb ik inderdaad Ferry, goed gezien, zo is de verschansing goed met de romp verbonden en kan een stootje hebben, koud op het dek gelijmd levert alleen maar ellende op. Maar heb voorheen nooit schade gehad door aanvaringen, boten ketsen meestal op de fenders rondom af.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Goed bedacht
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  18. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hallo allen,

    Even een verhaaltje over de aandrijving. Het varen met een sleper valt of staat natuurlijk met dit verhaal. Het eerste ontwerp maak ik in Autocad. Hier zet ik de boot in en bepaal de benodigde afmetingen van straalbuis en gondel. Het vaststellen van te gebruiken lagers, tandwielen en boutjes en moertjes doe ik in Solidworks.
    Hierin is ook makkelijk te zien of iets aanloopt of juist wat meer speling moet krijgen. Na een dag of 3 had ik het volgende systeem staan.
    Rolls Royce US205.JPG

    Hier een doorsnede van het geheel. Afdichting gebeurd door een bronslager aan de schroefkant en een O-ring in de fundatieplaat. De 2 thrusters worden vastgeschroefd aan een perspex motorplaat waarop servo's en motoren gemonteerd zijn.
    Rolls Royce US205_cut.JPG

    IMG-20161109-WA0013.jpg

    Hieruit maak ik werkplaatstekeningen in AutoCAD waarmee mijn mijn draaimaatje Sjoerd aan de gang kan gaan:koud: Terwijl hij de messing delen maakte bestelde ik de printdelen (schroef,straalbuis, gondel en deksel) bij een industrieel 3D print bedrijf, genaamd Shapeways. Na een dag of 10 werd het volgende afgeleverd door Post NL. Daarna langs bij Sjoerd om de thruster samen te stellen. Toen kon ik kijken of alles past op de motorplaat en lekker loopt, geheel tevreden is dit het resultaat:worship:
    IMG-20161108-WA0038.jpg

    IMG-20161118-WA0051.jpg

    IMG-20161123-WA0032.jpg

    Ondertussen staat de technische vooruitgang bij mij ook niet stil en besloot ik een compactere, goedkopere versie te proberen te maken. Uitgangspunt was geen riemen en riemschijven, motor direct op de as en de servo via tandwielen verbonden met de thruster as om het overspringen van een tandje te voorkomen en de belasting op het naaldlager te verminderen. Dit kwam er uit de pc rollen:yes:
    Rolls Royce US205D.JPG

    Deze versie zal ik in gaan bouwen in de Waterstroom. Het werk van de eerste versie is echter niet voor niks geweest. Deze wordt gebruikt in de 2810 serie van de marineclub MMN. Hier de onderdelen zoals ze bij Shapeways vandaan kwamen. Het messing deel van de eerste versie is qua maatvoering gelijk en kan er dus zo onder geschroefd worden.
    WhatsApp Image 2017-01-21 at 16.23.29.jpeg

    Op de modelbeurs in GOES mid februari wil ik een testvaart gaan doen. Wordt dus nog even doorwerken om een en ander gedurende de komende 3 weken in de boot te krijgen:(

    GROETJES EN VEEL MODELBOUWPLEZIER!
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi staaltje vakmanschap van jullie.
    Het word steeds interessanter om naar Goes af te zakken.
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  20. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Mooi Pim kom zeker ff buurten in Goes!!
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina