Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Ziet er weer prachtig uit na je arbeidzame uren.
    Spuit- en schilderwerk wordt zo te zien een echte uitdaging voor mijzelf.

    Dieptebommenrekken op de Bismarck?
    Vertel. Ik dacht dat die er niet opstonden, of sla ik de plank nu helemaal mis ver bij mijn bouw vandaan?
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG]

    Een dek hoger gaan voorzien van detail:

    Verschansingen voor het dubbelloops afweergeschut en de 8 kokers voor naar ik aanneem reservelopen (maar van welk geschut weet ik niet).
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk dat in de kokers poetsmateriaal zit om de 38 cm lopen te reinigen(pompstokken e.d.). Om de lopen te vervangen, is onmogelijk zonder kraan.

    Gr,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2017
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Erik, hier ga je de mist mee in. Nergens heb ik ooit iets gelezen over dieptebommen op Bismarck...
    En ik heb toch aardig wat documentatie over het schip.
    Ik denk dat dit "aanvullende" items zijn waarmee je je "Bismarck" tot "Tirpitz" kunt verbouwen.
    Die had een paar hinderlijke akkefietjes met onderzeeboten in haar ligplaats: de X-Craft.
    Met een slagschip doe je maar één ding als je weet dat er een sub in de buurt is: volle kracht vooruit en wegwezen. Desnoods laat je de bemanning mee roeien als het niet snel genoeg gaat.
    Voor onderzeebootbestrijding zijn de torpedojagers, fregatten en korvetten uitgevonden.

    En die kokers bij de hoofdtorens: in ieder geval geen "reserve-lopen". Dan zouden ze aan het einde (of begin) veel dikker moeten zijn i.v.m. het sluitstuk. Bovendien: om een 38cm kanon uit de toren te halen, heb je niet alleen een hele dikke kraan nodig, maar moet ook het torendak er af. En dat doe je niet op zee...
    Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat het sub-kaliber-lopen kunnen zijn. De Baron schrijft daar iets over op Blz 31. Aparte 50 of 88mm lopen die in de hoofdbewapening werden gestoken om kosten te besparen tijdens artillerietraining. Maar... ik kan me niet voorstellen dat die lopen aan boord waren tijdens het uitvoeren van Rheinübung...
    Just my two cents.
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Maar dan nog Roel, moet een heel gesjouw zijn om die lopen in de 38 cm's te kunnen krijgen. Wat betreft die dieptebommen rekken betreft. Die zitten inderdaad in de update sets van Pontos, maar ook in die van Eduard. Er zitten wel meer rare dingen in die sets, zoals de aanhangers waar de vierling 20 mm's worden verplaatst. Deze worden op het voorschip langs de opbouw gemonteerd volgens Pontos.

    Groeten,
    Willie
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Klopt... De voorbereidingen voor het sub-kaliberschieten deed men dan ook al in de haven: kranen genoeg, een stabiel liggend schip en de mogelijkheid om de insteeklopen exact goed in de 38-ers te plaatsen en vast te zetten. De richting van de insteeklopen moest natuurlijk wel enigszins overeenkomen met die van het originele geschut...:)

    Aanhangers voor de Vierlings?:rofl:
    Bismarck had een paar Vierlings aan boord, goed met bouten vastgemaakt op het betreffende dek, hoog op het schip. Die zijn vlak voor Rheinübung aan boord geplaatst. Had je geen aanhanger voor nodig, liever een goeie havenkraan.
    Ook hier denk ik dat het een "keuzepakket" is voor Tirpitz. Zij had heel wat meer Flak aan boord, en wellicht stonden daar Vierlings aan boord die van origine van de Wehrmacht waren, en aan boord gedetacheerd waren, zolang ze in de Fjord lag. Maar dat is giswerk van mij....
     
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Volgens Pontos is de set voor de Bismarck. Ik heb de aanhanger hieronder omcirkeld. Ik denk dat Pontos de fantasie de vrije loop heeft gegeven.

    62746442e17192b131264ad099cb0f3e.image.299x400.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Montage van de katapulten, de rijrails (zeer raadselachtig, waarschijnlijk versleepbare rail?), luiken.

    [​IMG]
     
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    De rails zijn toch voor de hangar met de ronde deuren?
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is raar, want die dieptebommen zitten in het Bismarck pakket van Trumpeter (dus niet van Pontos). Ze zijn bijvoorbeeld ook zichtbaar op het voorbeeld model van flory model , geschilderd in de latere camouflage kleuren.

    In het atomy boek staan ze inderdaad niet. Maar heel interessant is wat ik lees op http://www.network54.com/Forum/409174/thread/1356107507/Bismarck+and+her+Depth+Charges. Hier staat dat de Bismarck wel degelijk depth charges kreeg, namelijk om valse splashes van inslagen te simuleren. En dat van ooggetuigen. Geloofwaardig?
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Deze "rails" (glijvlakken?), zitten in het aanvulpakket van Phontos. Volgens de bouwtekening liggen ze in de hangar, zowel op weg naar de katapult. Reed hierover het karretje waarop het vliegtuig stond? Je kunt op twee manieren bouwen: de rail op de plek waar het vliegtuig reed, of aan de kant geschoven. Ik zal een foto plaatsen, om te laten zien wat ik bedoel (zie een paar berichten verder).

    Raadselachtig allemaal!
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    De tekening van pontos met de “rails”. De donkergroene en lichtgroene zijn volgens mij dezelfde onderdelen, maar verschoven of opgeklapt oid. Snappen doe ik het niet en ik ga ook niet al deze stukken monteren. Ik heb dit alleen gedaan op de plekken waar vierkante gaten in het dek zitten waar deze stukken inpassen. In de basisset van pontos monteer je in deze gaten kleine vierkantjes, de aanvulset bevat de vierkantjes vastgemaakt aan rail of glijvlak of wat het ook is.

    Misschien monteer ik het ook aan de kant van de kleine hangars bij de schoorsteen later. Maar als dit demontabel was, dan denk ik toch van niet.

    Eerst maar eens verder met de afdekplaten van de helft van de katapult, die ik lossnijd, omdat ze volgens wat ik zag ook 1 voor 1 los werden neergelegd (maar dit verschilt ook weer per model)
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik blijf het een raar verhaal vinden. Een en ander spreekt ook elkaar tegen.
    In de eerste post staat dat ze vlak voor "Rheinübung" werden gemonteerd, in een van de laatste posts staat dat ze gebruikt werden om tijdens oefeningen inslagen dichtbij te simuleren...
    "Rheinübung" was geen oefening, zoals we allemaal weten. Waarom die dingen dan monteren als de bedoeling is om "near misses" te simuleren? Die komen op de Atlantic vanzelf wel...
    Bovendien: Op die manier kun je alleen maar "near misses" simuleren die achter het schip vallen. Lijkt me vrij eenzijdig.

    Maar goed, nogmaals: ik lever mijn mening graag in voor een andere...
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    De eerste trap. Vouwen van de treden en monteren ging ok. Mijn vrees is weer: 1 x tegen de trap stoten en hij zal scheef zijn of erger
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    Op het afweergeschut na is nu alles op het tweede nivo gemonteerd.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG]

    Zo, 4 maal de dubbelloops.
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Verder met de opbouw. Alhoewel ... ik zou ook met het geschut kunnen beginnen!
     
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Op de verouderde opbouw weer met kristal klear aan de slag voor patrijspoorten

    [​IMG]
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    De rest van de opbouw ook maar vervuild. Lijkt me beter, omdat ik dan een beetje in dezelfde techniek blijf en niet elk stuk opbouw straks anders vervuilt er uitziet. Methode: vochtig maken, met kleine kwast van boven naar beneden op vooral de plekken waar patrijspoorten, deuren etc zit. Dan overtollig spul (flory) verwijderen en zo nodig weer herhalen.
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Het, redelijk subtiele, effect, wat toch het monotone doorbreekt.
     

Deel Deze Pagina